[WN] Voor de 4de keer waarschijnlijk nieuw zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Re: Voor de 4de keer waarschijnlijk nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:44

Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat je inderdaad het beste Euro-horse kunt bellen en wat (tweedehands) zadels passen óf naar Arthur en daar zadels passen... daar doen ze ook zo'n thermo test geloof ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:47

@sallandval: Als je 125 euro betaald willen ze die test misschien wel doen áls je een zadel bij hun gaat kopen ;)

elcid schreef:
Voor een 8 jarige kan een zadel op maat gemaakt worden/ een goed passend zadel gevonden worden waar jullie vrijwel de rest van zijn leven mee kunnen doen.

Mits de nu 8-jarige goed technisch gereden wordt en door het gebruik/gewicht ruiter geen ingezakte rug/hoge schoft krijgt. Iets waar de meeste paarden vanaf hun 12e mee gaan beginnen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:49

DubbelDun schreef:
@sallandval: Als je 125 euro betaald willen ze die test misschien wel doen áls je een zadel bij hun gaat kopen ;)

Ja, dat is waar ja.. maar dan heb je er wel één die echt past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:51

En ook dat is geen 100% zekerheid :)
Élke meting is een tijdsopname en geheel afhankelijk van een aantal factoren zoals -balans ruiter -vlakheid ondergrond -gezondheid paard.
Verder blijf je met het feit zitten dat een nieuw ongeblocked zadel in het begin goed lijkt te passen, maar na een paar maanden niet meer. Een goed ingereden 2e hands zal dan direkt een betrouwbaarder beeld geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:03

DubbelDun schreef:

elcid schreef:
Voor een 8 jarige kan een zadel op maat gemaakt worden/ een goed passend zadel gevonden worden waar jullie vrijwel de rest van zijn leven mee kunnen doen.

Mits de nu 8-jarige goed technisch gereden wordt en door het gebruik/gewicht ruiter geen ingezakte rug/hoge schoft krijgt. Iets waar de meeste paarden vanaf hun 12e mee gaan beginnen.

Klopt, 100% zekerheid heb je nooit en veranderingen kunnen altijd weer optreden, maar met een goed passend zadel ( en in veel gevallen kan een custom ook wel weer aangepast worden) kan je wel een stuk langer door blijven rijden dan met verkeerd aangemeten "fabriekszadels" ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:05

Kan het ook niet (deels) aan het seizoen liggen? Er zijn genoeg paarden die behoorlijk veranderen in de winter/zomer, zowel vet als spieren.
Ik ben zelf in de winter minder actief met rijden, en paardlief heeft dan veel minder gras en meer hooi, dus minder vet en een dikkere buik.. Behoorlijk verschil! Ik denk dat ik twee keer per jaar een nieuw zadel zou kunnen kopen als ik mijn Barefoot niet had :=

Daarnaast is mijn paard in de winter een stuk pittiger en dwarser }:0 Kan misschien ook wel worden verward met zadelpijn/rugpijn?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:13

om terug te komen op de topic van de ts ,
ik zit dus met gedeeltelijk hetzelfde probleem,
ik heb net een zadel op maat laten maken en sinds ik er mee ( max 7 weken) rij gaat mijn paard alleen maar minder fijn lopen is zuur geworden nukkig met aansingelen zadel er op enz staart tussen de benen bokkig .

nu eerst lichamelijk letsel uitsluiten en als dat niets oplevert moet mijn zadelmaker maar terug komen.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 20-01-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post aangepast wegens reactie op verwijderde post.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:27

ik weet niet of je er voor open staat maar misschien is boomloos een idee ?
ik heb een barefoot
hij past op 90 % vd paarden en kunt ze zelf passen ( en van te voren lenen )
omdat boomloos flexibel is veranderd ht met het paard mee , dus nooit meer
''zadelmakerzeik'' en nieuwe zadels
idiaal eigenlijk , eerste paar dagen is het echt wennen , maar nu wil ik nooit meer anders

oja de site is www.barefoot-saddle.nl