Zadel zit niet lekker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:01

Of het oude zadel over de 18e rib komt, is vanaf deze foto moeilijk te zien. Wat mij opvalt is het bontje onder het nieuwe zadel, waarom? Wanneer een zadel goed past hoeft er nl. niets onder.
Je schrijft dat beide zadels van het merk JC zijn, mar het zijn verschillende type's. Dus waarschijnlijk is dat de reden dat je er anders in zit. Op het nieuwe zadel zit je iets op de lepel en iets naar voren gebogen. Dit naar voren gebogen zitten in de heupen kan verschillende oorzaken hebben. Op de eerste foto lijkt me dat de balans van dit zadel te ver naar voren ligt, maar een foto zegt niet alles.
Heb je dit zadel zelf gekocht of via een zadelmaker?
Een zadel van 18 inch kan ook korte kussens hebben.

Succes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:04

Citaat:
Nou omdat dit het enige zadel was dat goed op mijn paards rug lag

En zelfs daar moet een bont + gewoon dek bij...?

Groter zadel erop, desnoods op maat laten maken.
Verder vind ik het geen fijn zicht, je zit bijna letterlijk opgesloten in je zadel en het lijkt ook niet fijn te liggen op het paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:14

xSlvna schreef:
Citaat:
Nou omdat dit het enige zadel was dat goed op mijn paards rug lag

En zelfs daar moet een bont + gewoon dek bij...?

Groter zadel erop, desnoods op maat laten maken.
Verder vind ik het geen fijn zicht, je zit bijna letterlijk opgesloten in je zadel en het lijkt ook niet fijn te liggen op het paard.

Ik ga nu zeker geen zadel op maat laten maken, mijn paard word sinds kort weer opgepakt in het werk dus zal nog een stuk breder worden door bespiering.

Op de foto's ligt het zadel voor een keertje op mijn andere paard. Die word niet meer gereden inverband met zijn COPD dus hij heeft geen zadel. Aangezien we hem weer een keer een stukje mee naar buiten wouden nemen omdat hij dat zo leuk vind had ik dat zadel er ff op gelegd en met een bondje lag het redelijk. Op het paard waarvoor het zadel bedoeld is ligt er geen bondje onder en ligt het zadel super, maar een foto van dat paard + zadel heb ik niet ;)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 15-01-13 18:19, in het totaal 3 keer bewerkt

xSlvna

Re: Zadel zit niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:17

Denk al... Maar het lijkt gewoon te klein, je zit veel te opgesloten (lijkt mij)...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:21

Marjolijnvdh schreef:
Of het oude zadel over de 18e rib komt, is vanaf deze foto moeilijk te zien. Wat mij opvalt is het bontje onder het nieuwe zadel, waarom? Wanneer een zadel goed past hoeft er nl. niets onder.
Je schrijft dat beide zadels van het merk JC zijn, mar het zijn verschillende type's. Dus waarschijnlijk is dat de reden dat je er anders in zit. Op het nieuwe zadel zit je iets op de lepel en iets naar voren gebogen. Dit naar voren gebogen zitten in de heupen kan verschillende oorzaken hebben. Op de eerste foto lijkt me dat de balans van dit zadel te ver naar voren ligt, maar een foto zegt niet alles.
Heb je dit zadel zelf gekocht of via een zadelmaker?
Een zadel van 18 inch kan ook korte kussens hebben.

Succes.

Zadel is gekocht via een zadelmaker, en dat het oude zadel over de 18e rib kwam weet ik zelf, ook bevestigd door een zadelmaker + kliniek. De reden dat er op de foto's een bondje onder het zadel ligt was dat het zadel op die foto's op mijn andere paard lag die ivm met zijn COPD nooit gereden word en dus geen eigen zadel heeft. Omdat hij het zo leuk vind om buiten te rijden had ik dat zadel er even opgelegd en met bontje lag het redelijk. Op mijn andere paard ligt het zadel super en is het bontje niet nodig alleen heb ik daar geen foto's van :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:23

Ik vind het er op beide foto's eigenlijk vrij krap uitzien. Je zit bij beide foto's al op het schuine deel van het zadel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:03

NiG schreef:
Ik vind het er op beide foto's eigenlijk vrij krap uitzien. Je zit bij beide foto's al op het schuine deel van het zadel.

Mijn oude zadel was precies goed voor mij, althans vind ik, die zou ik echt niet groter willen hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:31

Heeft de zadelmaker wel gekeken of jij er in past? Want een zadelis voor beide.

Ik heb een Mfsc zadel, een symbion en die is ook kort vanwege de korte rug paard, ik denk dat je voor een ander merk moet gaan. En misschien niet te diepe zit, want dan wordt je in een zadelmodel geperst en dat moet ook maar bij je bouw passen om zo te kunnen zitten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:42

russel schreef:
Heeft de zadelmaker wel gekeken of jij er in past? Want een zadelis voor beide.

Ik heb een Mfsc zadel, een symbion en die is ook kort vanwege de korte rug paard, ik denk dat je voor een ander merk moet gaan. En misschien niet te diepe zit, want dan wordt je in een zadelmodel geperst en dat moet ook maar bij je bouw passen om zo te kunnen zitten.

Ja mijn zadelmaker vond het nog wel kunnen, was denk ik allang blij dat we een zadel hadden wat op haar rug paste. Maar ik ben er niet helemaal blij mee....

Dank, ik zal er eens wat meer info over op zoeken!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:43

Je zadelmaker vond het nog wel kunnen: de enige die hier iets over te zeggen heeft ben jezelf! Je zadelmaker hoeft er niet in te zitten.
Er zijn verschillende merken met korte kussens, speciaal voor paarden met een korte rug. Wanneer het zadel groot genoeg is dan is de diepe zit een keuze die de ruiter maakt. Net waar je je fijn bij voelt.

Succes.

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:48

Het zadel is ook een totaal ander model, dus kan ook een rede zijn waarom het niet goed zit...
Je nieuw ziet er idd wel wat kleiner uit, denk dat zadelmaten zoals schoenmaten wat afhangen van het merk.
Denk wel dat er nog zadels zijn die op dr rug passen en waar je lekken op zit zijn. Desnoods laat je een op maat maken, heeft een vriendin ook gedaan. (Voor 500 euro had ze een dressuur wintec op maat)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:12

chiara95 schreef:
Het zadel is ook een totaal ander model, dus kan ook een rede zijn waarom het niet goed zit...
Je nieuw ziet er idd wel wat kleiner uit, denk dat zadelmaten zoals schoenmaten wat afhangen van het merk.
Denk wel dat er nog zadels zijn die op dr rug passen en waar je lekken op zit zijn. Desnoods laat je een op maat maken, heeft een vriendin ook gedaan. (Voor 500 euro had ze een dressuur wintec op maat)

Geen enkele wintec ligt lekker op haar rug. Het is gewoon heel lastig.... Maar we zijn opzoek. Zal waarschijnlijk toch boomloos worden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:15

Marjolijnvdh schreef:
Je zadelmaker vond het nog wel kunnen: de enige die hier iets over te zeggen heeft ben jezelf! Je zadelmaker hoeft er niet in te zitten.
Er zijn verschillende merken met korte kussens, speciaal voor paarden met een korte rug. Wanneer het zadel groot genoeg is dan is de diepe zit een keuze die de ruiter maakt. Net waar je je fijn bij voelt.

Succes.

Op dat moment had ik er ook niet zo heel veel last van. Ik dacht wel van hé, ik lijk er wel niet helemaal in te passen..... Maar toen hij zei dat het nog wel kon dacht ik dat ik er gewoon aan moest wennen. Toen ik later eens op foto's keek kwam ik er achter dat het er niet echt passend uit zag. Ik weet dat er verschillende merken zijn met korte kussens maar je wil niet weten hoeveel we er al op hebben gehad. Elke keer heb ik hier weer zadelmakers die dé oplossing denken te hebben maar nog geen enkel zadel wat er top op lag.... Zoals ik in mijn vorige post al zei ben ik nu aan het kijken naar boomloos, wie weet vind ik daar zelf dé oplossing. :)

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:17

Ik zou er even een andere zadelpasser bij halen. Of het zadel goed ligt kan ik vanaf de foto niet zien, maar ik kan wel zien dat jij er niet in past. Dus dat is ook helemaal logisch dat je niet lekker zit. Vraag de zadelpasser of hij verschillende merken 18'' mee wil nemen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:19

Het zadel ziet er zowel voor jou als je paard niet comfortabel uit.
In jou geval zou ik lekker voor boomloos gaan!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:32

Ik geloof er echt geen reet van dat dit het enige passende zadel is. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, behalve op bokt. Snap echt niet dat je een zadel koopt wat poedersuiker zit en dan nog op bokt gaat vragen wat te doen. Een ander zadel kopen natuurlijk, wat moet je nou met een zadel waar je niet fijn in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:37

Als jouw zadelmaker vind dat het nog wel kon, dan heeft hij er geen verstand van of wil graag verkopen.....denk dus beide...als je zo blijft rijden krijgt je pony last van zijn rug, jij ook en zal je met je rijvaardigheid ook niet verbeteren.

Dat het 2 dezelfde zadels zijn, is het kussen bij de knie ook hetzelfde? Ben jij niet steviger geworden?
Jammer dit, maar neem kontakt op met je zadelmaker en ik hoop dat hij het zadel terugneemt voor je, maar dit is het niet...l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:48

voor je vraag in de OP, je zou nog een bontje voor op het zadel kunnen overwegen, dat zit ook erg lekker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:52

Wordt et zadel nog kleiner van

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:55

Leg je nieuwe zadel eens op het paard waar hij voor is aangemeten en maak dan weer een foto.
Als het zadel iets voor of achterover gaat dan kan dat gigantische invloed hebben op je zit+ruimte

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:58

Wat mij op viel is dat je zadel ook op je paard z'n schouderbladen ligt. Het hoort er achter te liggen. Probeer dat eerst eens en dan kun je pas echt kijken hoe je zit ermee is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 08:17

Nies_ schreef:
Ik geloof er echt geen reet van dat dit het enige passende zadel is. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, behalve op bokt. Snap echt niet dat je een zadel koopt wat poedersuiker zit en dan nog op bokt gaat vragen wat te doen. Een ander zadel kopen natuurlijk, wat moet je nou met een zadel waar je niet fijn in zit?

Er zullen vast wel zadels zijn die er op passen, maar niet binnen onze prijsklassen, blijkbaar. Anders zou 1 van de 4 zadelmakers die hier is geweest dat wel geprobeerd hebben, denk je niet? Ik heb er o.a. kent en masters op gehad, wintec, anky, JC, lemetex en nouja nog wat ondere probeersels die ze in hun bus hadden liggen.

Al had je mijn OP goed gelezen had je geweten dat ik niet vraag WAT ik moet doen, maar of ik hier in pas ja of nee. Ik zoek alleen wat bevestiging, die heb ik nu gehad, dus ik weet nu welke stappen ik zelf moet ondernemen.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 17-01-13 08:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 08:18

taffy schreef:
Het zadel ziet er zowel voor jou als je paard niet comfortabel uit.
In jou geval zou ik lekker voor boomloos gaan!

Ik ga wat testzadels op vragen, dat gaat goed komen :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 08:21

Barvrouwke schreef:
Leg je nieuwe zadel eens op het paard waar hij voor is aangemeten en maak dan weer een foto.
Als het zadel iets voor of achterover gaat dan kan dat gigantische invloed hebben op je zit+ruimte

Zal ik doen, hij kantelde wat achterover maar is nu van voor weer wat breder gemaakt dus als het goed is ligt hij nu prima. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:18

De inch maat 17,5 valt per zadel verschillend uit. Wanneer je een diepe zit hebt valt deze 17,5 kleiner uit dan wanneer je een half diepe zit hebt. Ik heb het idee op de eerste foto dat je zadel een tikje achterover hangt.
Daardoor kom je ook meer op de lepel te zitten.

Maar het nieuwe zadel is echt te klein voor jou.