Met een kingekruisd hoofdstel merk ik geen verschil t.o.v een bithoofdstel en hier loopt hij heel fijn mee.
Ook rijd ik wel eens met een kaptoom wat ook goed te doen is, ik heb laatst nog zo gesprongen met m'n pony
. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. hackny schreef:ik zou zeker 100% gaan voor bitloos!
vind het eigelijk zo'n onzin al die stangen en trensen erin!
krijg al kriebels als ik die stangen met kettingen eronder in de winkels zie brr!
nee doe mij maar bitloos

hackny schreef:@avensis das jou mening ik denk er anders over
avensis schreef:Dat is geen mening hoor. Dat is een feit! En ik hou er ook niet van om gehele ijzerhandel er in te hangen maar als je met een bitloze optoming 'even veilig' een paard in bedwang kan houden als met een bit dan betekend dat toch dat je optoming even scherp inwerkt.
_Nancy schreef:Ik zou niet bitloos willen rijden
Denk dat ik een van de weinige ben.
Ik heb een aantal keren bitloos gereden op een paard en ik vind dat niet fijn..![]()
Kon er maar niet aan wennen.
Dus bij mij blijft het bitje er gewoon aan
.
Dan zou ik het eventueel overwegen.Chantal1609 schreef:Nee, want je mag bijna nergens bitloos starten.
avensis schreef:hackny schreef:@avensis das jou mening ik denk er anders over
Dat is geen mening hoor. Dat is een feit! En ik hou er ook niet van om gehele ijzerhandel er in te hangen maar als je met een bitloze optoming 'even veilig' een paard in bedwang kan houden als met een bit dan betekend dat toch dat je optoming even scherp inwerkt.
Ts het is altijd leuk om eens wat te proberen maar ga er niet meteen vanuit dat bitloos paardvriendelijker is. Alles draait om een eerlijke manier van rijden en een vriendelijke hand.
Vilar schreef:avensis schreef:Dat is geen mening hoor. Dat is een feit! En ik hou er ook niet van om gehele ijzerhandel er in te hangen maar als je met een bitloze optoming 'even veilig' een paard in bedwang kan houden als met een bit dan betekend dat toch dat je optoming even scherp inwerkt.
Nee, dat betekent slechts dat jij ervan overtuigd bent dat de enige manier om " veilig te zijn" en om "je paard in bedwang te houden" met inscherping inwerking is.
Het tegenovergestelde is waar.
Remark schreef:Nee want, het bit legt druk op de mond/kan evt. pijn doen aan de mond maar bitloos oefent druk uit op de neus en die is bij paarden ook heel erg gevoelig. Veel maakt het dus niet uit.
Dit is wat ik me heb laten vertellen door BIT so correct me if i'm wrong.