Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Djeradalover

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:42

Ik rijd mijn pony zowel met bit als zonder bit, maar dan wel alleen in de bak.
Met een kingekruisd hoofdstel merk ik geen verschil t.o.v een bithoofdstel en hier loopt hij heel fijn mee.
Ook rijd ik wel eens met een kaptoom wat ook goed te doen is, ik heb laatst nog zo gesprongen met m'n pony :).

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:49

Als het zou kunnen zou ik het wel willen i.v.m. mond klachten van het paard, maar het is niet mijn paard dus daar kan ik niet veel over zeggen! Ze rijdt in principe prima met bit en ik heb nu ook een rubber bit, dus dat is niet het probleem, maar ze heeft nogal wel eens problemen met haar tanden en dan is een bitloos hoofdstel soms best handig!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:43

ik zou zeker 100% gaan voor bitloos!
vind het eigelijk zo'n onzin al die stangen en trensen erin!
krijg al kriebels als ik die stangen met kettingen eronder in de winkels zie brr!
nee doe mij maar bitloos

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

liefste bitloos , maar gaat erg moeilijk met de wedstrijden

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:28

Ik heb nu een hoofdstel van 30 euro op het oog.
Is te proberen!
Eerst maar eens vragen, vandaag vergeten :=

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:48

hackny schreef:
ik zou zeker 100% gaan voor bitloos!
vind het eigelijk zo'n onzin al die stangen en trensen erin!
krijg al kriebels als ik die stangen met kettingen eronder in de winkels zie brr!
nee doe mij maar bitloos

Het zit hem niet in het bit maar hoe er mee om gegaan wordt. dit geldt net zo goed voor bitloos. ook een bitloos hoofdstel kan schade aanrichten als het in verkeerde handen terecht komt.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:02

@avensis das jou mening ik denk er anders over

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:47

Eenmaal paard met bit ingereden zou ik zeker niet kiezen om om.te schakelen. Wel eens voor.de.grap geprobeerd, maar je loopt toch tegen wat probleempjes aan dan. Leuk voor in t bos,"???

Ik heb mijn paard met BIT ingereden, toen ben ik in de avonduren met hem het dorp ingegaan met halster>>bitloos dus. Toen dacht ik waarom niet overdag ook zonder bit rijden. Heb voor hem een rijhalster en een kaakgekruisde. Ik wil niks liever meer Mijn doel is nu om ook bitloos voor de kar te zetten maar dat is mijn doel voor dit jaar. Ik zou dus zeggen Ga lekker bitloos rijden, we zien het steeds meer en vaker.En er komen steeds meer soorten hoofdstellen op de markt ervooor.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:52

Ja, het is eigenlijk een soort doel om ooit mijn verzorgpaardje bitloos te kunnen rijden. Het probleem is alleen, meneer is een manegepaard dus dit is praktisch onmogelijk.
Ik heb altijd gezegd, als ik ooit merk dat hij op is, koop ik hem en zet ik hem op de wei om van zijn welverdiende pensioen te genieten. Maar wie weet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:54

Ik zou niet bitloos willen rijden :o
Denk dat ik een van de weinige ben.

Ik heb een aantal keren bitloos gereden op een paard en ik vind dat niet fijn.. :n
Kon er maar niet aan wennen.

Dus bij mij blijft het bitje er gewoon aan :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:59

Ik merk geen verschil met met bit hoor? Rijdt gewoon hetzelfde.

Maar ik snap de context van je vraag niet helemaal TS.. Sommige eigenaren willen het niet hebben omdat er nogsteeds het fabeltje rondgaat dat het onveilig zou zijn.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:02

hoezo als je de mogelijkheid hebt? iedereen kan toch bitloos rijden als die wil? :)
ik rijdt bitloos en vind het super, vind het paardvriendelijker. ik rijdt ook geen wedstrijden dus heb ook geen bit nodig :)
m'n paard is overigens ook bitloos ingereden.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:26

hackny schreef:

Dat is geen mening hoor. Dat is een feit! En ik hou er ook niet van om gehele ijzerhandel er in te hangen maar als je met een bitloze optoming 'even veilig' een paard in bedwang kan houden als met een bit dan betekend dat toch dat je optoming even scherp inwerkt.

Ts het is altijd leuk om eens wat te proberen maar ga er niet meteen vanuit dat bitloos paardvriendelijker is. Alles draait om een eerlijke manier van rijden en een vriendelijke hand.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:00

avensis schreef:
Dat is geen mening hoor. Dat is een feit! En ik hou er ook niet van om gehele ijzerhandel er in te hangen maar als je met een bitloze optoming 'even veilig' een paard in bedwang kan houden als met een bit dan betekend dat toch dat je optoming even scherp inwerkt.

Nee, dat betekent slechts dat jij ervan overtuigd bent dat de enige manier om " veilig te zijn" en om "je paard in bedwang te houden" met inscherping inwerking is.
Het tegenovergestelde is waar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:18

_Nancy schreef:

Ik heb een aantal keren bitloos gereden op een paard en ik vind dat niet fijn.. :n

Haha, jij vindt bitloos niet fijn, je paard misschien wel ;-).
Met een goeie training kun je heel goed overschakelen hoor, maar natuurlijk kan je niet altijd veilig switchen van bit naar bitloos zonder bijkomende training.
Ik mocht tijdens wandeling in Lommelse Sahara een paardje lenen van iemand. Daar ik overtuigt bitloos rij met mijn paarden, wou ik persé met touwhalster rijden met dit paardje. Men waar schuwde mij dat dit te gevaarlijk was, want als de groep vertrok, dan ging hij er gewoon van door, zelfs met bit. Daar ik met bit geen enkel probleem had (ik kwam ook niet aan de teugels, liet hem gewoon galopperen). Koppig als ik was, heb ik toch dat lelijke scherpe bit uitgedaan omdat ik er geen probleem in zag en met touwhalster gereden. Oef....eerste galop, niets aan te zeggen, levensgevaarlijk, was geen sturen aan. Paardje kende niet de one rein stop en begreep precies niets van het touwhalster. Ik doe dat nooit meer, zonder dat paard voorafgaande training gekregen heeft!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:35

Cambiar, dan geloof ik dan zij dat meteen aan zou geven ;) Dan zou ik het eventueel overwegen.
Maar ik heb nog nooit een paard gehad/gereden die het bit niet wilde accepteren..

Toen ik bitloos reed, was dat op een pony die dat al heel lang deed, dus dit was ook geen overgang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:41

Chantal1609 schreef:
Nee, want je mag bijna nergens bitloos starten.

Jij hebt het denk ik nu over de KNHS. De KNHS is niet zaligmakend, er zijn andere reglementen waar je op de wedstrijden wel bitloos mag starten ;)

Ja ik rijd bitloos. En nee, daar heeft mijn instructrice niks mee te maken. Ik ben eens zonder singel in de les verschenen en toen ik uitlegde dat dat was omdat ik wel eens wilde weten of ik wel in evenwicht zat vond ze het apart maar had ze er verder geen moeite mee. Ook al heb ik een rond paard en een boomloos zadel (en ja dat bleef netjes liggen) Ik rijd ook -af en toe- zonder bit, heb er de afgelopen weken zelfs een hoofdstel voor gemaakt omdat ik dat wat minder lomp vind rijden dan een stalhalster + teugels.

Ik rijd zo nu en dan zonder bit omdat het naar mijn idee niet uit zou moeten maken of je een bit gebruikt of niet. Ik doe dat alleen in de bak, een buitenrit of proefje -wat ik gewoon mag, maar ik start dan ook niet op wedstrijden die door de KNHS worden gereglementeerd- gebruik ik wel een bit maar dat zit tussen mijn oren.

Heb in het verleden met een stalhalster, hackamore en kaptoom gereden, het stalhalster beviel het beste dus nu heb ik sinds kort een sidepull. Gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:53

_Nancy schreef:

Waar reed je dan mee als ik vragen mag?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:54

avensis schreef:
hackny schreef:

Ts het is altijd leuk om eens wat te proberen maar ga er niet meteen vanuit dat bitloos paardvriendelijker is. Alles draait om een eerlijke manier van rijden en een vriendelijke hand.

Hmmm, dus jij rijdt met bit om je paard 'in bedwang' te houden? Ik zie het rijden met of zonder bit meer als een manier om met je paard te communiceren. Dat is toch een iets andere insteek.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:01

Rij heel vaak bitloos met mijn merrie en onze nieuwe ruin zijn we nu ook aan het leren om zonder bit door de bak te hobbelen. Hij vind dit erg lastig omdat hij wil gaan rennen dus eerst vanaf de grond beginnen en dan gaan we er weer op en ga mijn uiterste best doen om met beide paarden bitloos door het bos te kunnen hobbelen! Geen gedoe met eten en drinken onderweg.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:14

Ik durfde het nooit, omdat ik een IJslander heb met wie ik altijd aan het vechten was. Toen met de moed der wanhoop mijn bit weg gegooid en op een hackamore gaan rijden. Dit gaat super! Ik zou inprincipe ook met een sidepull kunnen rijden, alleen heeft hij nog wel eens de neiging de benen te nemen en dan kan ik met mijn hack net iets meer dan met een sidepull.
Echt het heeft voor mij wonderen gewerkt. Mijn andere paarden rijd ik met een sidepull en ik wil niet meer anders. Nu net een week geleden een nieuw paard gekocht, 20 maanden oud, die rijd ik straks ook lekker bitloos in.

Dus ook paarden die hun leven lang met bit zijn gereden, kunnen prima "omgeschoold" worden.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:30

Vilar schreef:
avensis schreef:

Nee, dat betekent slechts dat jij ervan overtuigd bent dat de enige manier om " veilig te zijn" en om "je paard in bedwang te houden" met inscherping inwerking is.
Het tegenovergestelde is waar.

Ook daar ben ik zeker niet van overtuigt vilar. Het is me namelijk om het even, wel of geen bit... mits er met respect mee gereden wordt. Met beide!

Maar er wordt hier zo makkelijk geroepen dat je maar moet overstappen op bitloos zonder enige kennis te hebben van de situatie van ts. Niemand kent zijn paard of rijkunsten en de situatie. We zijn niet allemaal monty roberts die op elk paard kan weghobbelen met een touwhalstertje .

Daarnaast blijf ik er bij dat niet elk bitloos hoofdstel per definitie paardvriendelijk is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:33

De mogelijkheid om bitloos te rijden heb je altijd, of het moet je eigen paard niet zijn?
Ik heb ook een bitloos hoofdstel voor m'n paard, die gebruik ik heel af en toe.
Als we alleen een rondje gaan stappen buiten, of zo.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:36

Nee want, het bit legt druk op de mond/kan evt. pijn doen aan de mond maar bitloos oefent druk uit op de neus en die is bij paarden ook heel erg gevoelig. Veel maakt het dus niet uit.
Dit is wat ik me heb laten vertellen door BIT so correct me if i'm wrong.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:51

Remark schreef:
Nee want, het bit legt druk op de mond/kan evt. pijn doen aan de mond maar bitloos oefent druk uit op de neus en die is bij paarden ook heel erg gevoelig. Veel maakt het dus niet uit.
Dit is wat ik me heb laten vertellen door BIT so correct me if i'm wrong.

De neus kan veel meer hebben, daarnaast wordt de druk met een bitloos hoofdstel over een veel groter vlak verdeelt dan de druk van een bit.