[WN] weternzadel tweedehands kopen, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:27

DubbelDun schreef:
Dan blijf ik bij mijn opmerking dat je voor 2e hands zadels nooit alle kale bomen op voorraad kunt hebben.

Als je alle zadels die je binnenkrijgt aan een nauwkeurige inspectie onderwerpt, demonteert, waar nodig reparaties uitvoert en kapotte of beschadigde onderdelen vervangt, dan heb je van alle zadels de kale boom tot je beschikking.
Die pas je op het paard en het zadel dat qua pasvorm geschikt is, zet je vervolgens weer vakkundig in elkaar. Nauwkeuriger kun je het niet krijgen!
Kost veel meer tijd, maar dan weet je ook dat het goed is en dat het paard er goed onder kan lopen, zonder een blessure op te lopen!

DubbelFun

Re: weternzadel tweedehands kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:11

Interessante methode :)
Maar hoe kiest de klant dan een zadel als het uit elkaar ligt :)
Buiten dat lang niet elk westernzadel geschikt is om uit elkaar te halen met het idee het ook weer in elkaar te zetten :D (zie mijn onderschrift) :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:41

DubbelDun schreef:
Interessante methode :)
Maar hoe kiest de klant dan een zadel als het uit elkaar ligt :)
Buiten dat lang niet elk westernzadel geschikt is om uit elkaar te halen met het idee het ook weer in elkaar te zetten :D (zie mijn onderschrift) :)

Plus als ik dan bedenk hoeveel soorten bomen alleen al Continental heeft, of Crates in de loop van de jaren (en ja ik heb er al heel wat van gezien) geloof ik echt niet dat je van elk zadel een losse boom hebt. Y;( Maar het kan gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:47

FHS; Nu ben ik toch benieuwd, aangezien je ongeveer op het hele forum al je eigen expertise loopt te verkondigen. Wie ben jij en waardoor denk jij zoveel verstand van westernzadels te hebben?
Het is een prachtige theorie die je hebt, maar ik kan mij niet voorstellen dat jij al die honderden bomen op voorraad hebt.

Daarnaast, gaan jouw klanten echt akkoord als jij hun zadel gaat demonteren om het te kunnen passen? Ik weet i.i.g. nu zeker dat ik niet bij jou hoef te komen, mijn Bob's zadel is mij iets te lief om te laten demonteren door zomaar iemand :D

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:36

hollywood86 schreef:
FHS; Nu ben ik toch benieuwd, aangezien je ongeveer op het hele forum al je eigen expertise loopt te verkondigen. Wie ben jij en waardoor denk jij zoveel verstand van westernzadels te hebben? Het is een prachtige theorie die je hebt, maar ik kan mij niet voorstellen dat jij al die honderden bomen op voorraad hebt.

Daarnaast, gaan jouw klanten echt akkoord als jij hun zadel gaat demonteren om het te kunnen passen? Ik weet i.i.g. nu zeker dat ik niet bij jou hoef te komen, mijn Bob's zadel is mij iets te lief om te laten demonteren door zomaar iemand :D

Wat een vijandigheid!!

Zoals ik eerder schreef ... ik heb geen honderden bomen op voorraad, ik heb de zadels, die ik op voorraad heb gedemonteerd.
Mijn klanten gaan akkoord, omdat ze met eigen ogen het verschil tussen niet passend en passend kunnen zien en dat een zelfde maat van 5 verschillende merken, bij ieder zadel net even anders is.

Koop vooral een zadel bij iemand waarin je vertrouwen hebt. En als je dat niet in mijn deskundigheid hebt, dan vooral niet bij mij!
Een kale boom passen is het meest nauwkeurig! En zo'n zadel krijgt er niets van als 'ie een keer wordt gedemonteerd en weer vakkundig in elkaar wordt geschroefd.

En ja, ik propageer mijn werkwijze, omdat ik te veel paarden tegen kom, die onder een niet passend zadel lopen.
Doe vooral wat jij denkt dat goed is! Mijn werkgebied is de (recreatieve) ruiter die met een westernzadel wil rijden en geen mega-budget heeft voor een nieuwe Bob's of wat voor nieuw zadel dan ook en nu via MP zelf een aankoop doet, terwijl men niet weet waarop te letten.

"Een westernzadel past altijd", lees je maar al te vaak en NIETS is minder waar!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:41

Maar ik begrijp het nog steeds niet zo goed: wat is nu het proces als ik een tweedehands zadel bij je wil kopen?

Zoals ik het nu lees haal je de zadels helemaal uit elkaar en past dan alleen de boom op mijn paard.
Als het dan past, zet je alles weer in elkaar en dan kan ik ermee proefrijden. Gebeurt dat dan ter plekke?
Of maak je daar dan een nieuwe afspraak voor?

Als het zadel dan niet lekker ligt (er spelen immers nog meer zaken mee dan alleen de boom), haal je het dan weer helemaal uit elkaar voor de volgende klant?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:16

Dat worden dure 2e hands zadels :)
Het principe op zich is wel goed al zal lang niet elk zadel zich daarvoor lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:36

Die vijandigheid valt wel mee, maar ik denk dat er wel meer mensen soms ''moe'' worden van de vele gebruikers op dit forum die constant reclame voor zichzelf maken.

Het lijkt mij een methode, die ook niet altijd kan werken, maar prima als het voor jou werkt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:44

Goedkopere westernzadels hebben een fabrieks-boom van hard plastic. Gegoten uit mallen. Ik kan me voorstellen dat als je bepaalde zadels uit elkaar schroeft, je zo'n beetje een goed inzicht heb wel merk zadel welk soort boom heeft.
Ikzelf heb ook wat westernzadels in en uit elkaar geschroeft: da is helemaal niet zo moeilijk, integendeel. Hoe duurder het zadel, hoe makkelijker ze uit elkaar te schroeven zijn. Immers hoe goedkoper het zadel, hoe meer lijm er gebruikt wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:51

@scoxxx : wat noem jij 'goedkopere westernzadels" want ook Steele (toch niet de minste bomenmaker) heeft kunststof bomen uit mallen gemaakt die fabrieksmatig gemaakt worden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:14

Klopt: duurdere zadels hebben vaak ook "bomen-uit-mallen". Die bomen zijn "veiliger" qua stabiele pasvorm gedurende jaren. Persoonlijk heb ik ook liever een fabrieksboom dan een handmade-boom. Liefst de equiflex-boom, maar ik heb tegenwoordig ook 2 zadels uit Duitsland met een hele specifieke pasvorm (voor 2 paarden met "onmogelijke ruggen") die mij uitstekend bevallen... een Westwood en een Deuber.

Ik kan me de werkwijze van FHS zeer goed voorstellen. Zelf werk ik nml min of meer op dezelfde manier bij mijn eigen paarden. Op een gegeven moment worden 2-de-hands zadels incl leer makkelijker te passen: ten eerste het leer is soepeler geworden en ten tweede door met kale bomen te werken/passen kan je op een gegeven moment een beetje door het leer heen kijken.

Btw to TS: overweeg een ritje naar Duitsland voor een goed westernzadel. 1. meer aanbod 2. betere kwaliteit 3. meer specifieke pasvormen. Hier in NL is het merendeel semi-quarter. Af en toe een full-quarter. Maar zeker haflingers in zijn algemeenheid kunnen een moeilijke rug hebben: weinig/geen schoft en brede schouders.
En zo bizar... wij kregen gewoon 2 zadels mee om te passen zonder aanbetaling! Kijk maar of ie past, zo niet, mocht je het zadel terugbrengen. Ultiem vertrouwen in ons. Zoiets zie je niet meer in NL.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:49

scoxxx schreef:
Btw to TS: overweeg een ritje naar Duitsland voor een goed westernzadel. 1. meer aanbod 2. betere kwaliteit 3. meer specifieke pasvormen.

En naar wie zou de TS dan moeten gaan???? Hier in Duitsland, ja ik woon er, zitten wel meer dan 1 zadelmaker. En nog erger nog veel meer zadelverkopers, die imo net zo passen als die in NL. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ze hier in Duitsland nog sneller op dr (sorry TS) bek kan gaan dan in NL. Om hier het kaf van het koren te kunnen scheiden moet je nog veel meer kennis hebben.

De betere zadelmakers:
Triple Horn= Kan ze net zo goed Evelien van Eurohorse laten komen. Die verkoopt hun zadels en meet ook die in met kale boom.
Deuber= Is echt wel lastiger want de betere dealers daarvan zitten een heel stuk van de NL grens. En die komen ook niet maar even voor 1 paard. Deuber zelf is geen optie aangezien die zelf geen zadels verkopen. Dat gaat allemaal via dealers van hun.
Gomeier= te ver weg, is Zuid Dld.
GT saddlery = Detlef is gestopt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan :D
Wat betreft "de vrienden" van saddles punt de, die zowel Continental als Equiflex dealer zijn voor Duitsland (en Europa voor Continental) imo meer dan non optional. Zijn en geen zadelmakers, ze verkopen alleen maar. Heb er hele slechte ervaringen mee. Zitten ook diep in Dld en komen zeker niet voor 1 paard richting de NL grens. En dat kan ik je met zekerheid zeggen ;) Ik had nl een Amerikaanse Conti willen hebben, ingemeten en wel. Maar die heren houden zich niet aan hun afspraken, leggen de zwarte piet dan bij hun klanten neer. Uiteindelijk heb ik via Evelien van Eurohorse 2 ingemeten en aangepaste Triple Horns gekocht. Ze hebben zich zelfs niet eens 2 zadels door de neus laten boren, nee 4. Ik was er 3 nodig en een vriendin van me ook 1. Ja die zijn imo het toppunt van waar je echt niet wilt kopen.

Overigens is Westwood geen Duits merk. Westwood is Amerikaans en komt van Crates :D

FHS schreef:
omdat ze met eigen ogen het verschil tussen niet passend en passend kunnen zien en dat een zelfde maat van 5 verschillende merken, bij ieder zadel net even anders is.

En dat niet alleen tussen de verschillende merken. Zelfs in een merk kan er al verschil zitten in de boom van hetzelfde type! En daar ken ik ook al verschillende verhalen van. Mensen die een bepaald zadel hebben, precies zoeen erbij kopen omdat die boom past, en er dan achterkomen dat die boom in dat nieuwe zadel toch net even anders is. De bomenmakers in Amerika zitten ook niet stil, en die bomen worden continu doorontwikkeld.
Ik vind het dan ook een nobel streven van je dat je alle zadels uit elkaar haalt om met kale boom te kunnen passen. Maar dit zul je wel moeten blijven doen en er niet prat op gaan dat die boom in dat zadel zit.
Waarbij ik dan ook hetzelfde vraag als Rumpleteaser, hoe werkt bij jou het passen dan?? Kom je eerst met de kale boom en dan een week oid later met het complete zadel???

Scoxxx een leek die een zadel uit elkaar haalt lijkt mij geen strak plan. Daar ben je toch wel kennis voor nodig. En het lijkt mij dat de TS daarin helemaal geen kennis heeft. Daarbij zijn er fatsoenlijke zadelverkopers te vinden in NL en hoef je helemaal niet zulke wegen te bewandelen. Tis leuk voor diegene die zich erin verdiept heeft en er interesse in heeft, maar iemand dat adviseren die alleen maar een zadel zoekt om te rijden, imo iets overbodig en niet echt goed advies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:05

Op een kale boom kun je wel rijden want die kun je ook voorzien van fenders en een singel. Je zult hooguit even een kussentje tussen boom en billen moet doen :D
Het zadel wat ik vroeger gehad heb (Ortho-Flex) was ook als Bare-back eerst te krijgen/proberen en kon later na (aan)passingen afgemaakt worden naar wens van de koper.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:17

Ik dacht dat westwood italiaans was? Zoals garland, white star, pools...

Ik geloof nooit dat westwood amerikaans is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

Ik heb ze iig nog nooit op Ebay.com te koop zien staan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:06

rina schreef:
Scoxxx een leek die een zadel uit elkaar haalt lijkt mij geen strak plan. Daar ben je toch wel kennis voor nodig. En het lijkt mij dat de TS daarin helemaal geen kennis heeft. Daarbij zijn er fatsoenlijke zadelverkopers te vinden in NL en hoef je helemaal niet zulke wegen te bewandelen. Tis leuk voor diegene die zich erin verdiept heeft en er interesse in heeft, maar iemand dat adviseren die alleen maar een zadel zoekt om te rijden, imo iets overbodig en niet echt goed advies.

Jeetje, miss-know-it-all. Getuigt van weinig bescheidenheid jouw betoog. Voor jou maar 1 waarheid en die waarheid heet Evelien. Kortzichtig.
Daarbij is begrijpend lezen niet 1 van je sterkste kanten: je verdraait mijn opmerkingen op een bijzonder vreemde manier.

Heb 10 zadelpassers uit NL aan mijn paarden gehad en laten sleutelen zeg maar. Nog nooit een goed passend zadel kunnen vinden c.q. kopen via hen.
Dankzij de onkunde van Nederlandse zadelpassers, weet ik als leek inmiddels meer over zadels dan de zadelpassers die bij mij over het erf zijn geweest.
Ga daar een beetje afhankelijk zijn van zo'n zadel-pipo zeg... komaan, ik koop en pas mijn zadels zelf wel.

Btw, de Duitse dame die ons zo goed geholpen heeft:
http://www.tierisch-unterwegs-eifel.de

*** mmm, aanbod is wat beperkt momenteel zie ik... merendeel is equiflex semi quarter. Nu ja, het gaat om het idee *** ;-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:37

Helemaal niet miss know it all. Eerder miss is ook al te vaak op dr bek beland. En hoezo weinig bescheidenheid???? Het advies wat jij de TS geeft, nee die is goed. Geen kennis en ze moet dan maar een zadel uit elkaar halen???? En nogmaal nee, de waarheid heet voor mij niet Evelien, de waarheid heet dat het verdomde moeilijk is een goede zadelpasser te vinden. Dat ik in mijn eerste reactie Evelien adviseer is omdat zij imo 1 van de weinigen is die je niet koste wat koste een zadel aan wil smeren. En het ook eerlijk toegeeft als ze niks passends heeft.

Zowel in Nederland maar ook in Duitsland is het een crime een fatsoenlijke zadelverkoper te vinden. Dus ook hier hoe kan je zonder onderbouwing dat advies geven. Duitsland is vele malen groter dan Nederland, zitten veel meer westernruiters, en dus ook veel meer van die baggerverkopers van zadels. Hoe moet een leek als de TS daarin haar weg vinden?? Daarbij verdraai ik jou woorden dus ook niet, zie de quote die ik van jou heb overgenomen, het staat er toch letterlijk dat ze een ritje naar Duitsland moet overwegen. Alleen vermeld je er even niet bij waar ze dan het beste heen kan gaan, want zoals ik al zei ook hier is een heleboel kaf onder het koren.

En het is gewoon een vaststaand feit dat het merendeel van de verkopers niet net over de grens zitten. En je dr een ritje van ach pak em beet een uurtje of 6 adviseert. Waarbij ze dan, net als in Nederland, maar moet hopen dat ze een goede verkoper te pakken heeft.
De zadelmakers die ik aangaf, zijn echte zadelmakers. Die kunnen een zadel met kale boom op je paard aanpassen. Wat de enigste manier is om echt te weten of een zadel past (en ja daarin geef ik je gelijk).
Het enigste waar ik over val is: Dat jij zelf de kennis hebt om een zadel uit elkaar te halen, te passen en weer in elkaar te zetten, wil niet zeggen dat de TS dat ook heeft. En moet je er dus vanuit gaan dat die kennis niet aanwezig is, cq daar helemaal niet aan wil beginnen (en ik denk dat 99% van de mensen daar niet eens aan wil beginnen). Waarbij dan ook nog weer de kennis er moet zijn hoe de kale boom precies op het paard moet liggen. Het leek betrok zich dus ook op de TS en niet op jou (en krijg je het goed lezen is een kunst verhaal weer terug ;) ).

Mag jij het weinig bescheidenheid vinden, ik lees heel veel op de Duitse fora, en wat de gemiddelde Duitse westernruiter als enigzins een goede zadelpasser bestempelt. En die zitten geen van allen net over de grens met Nederland.

De zadelpasser die jou heeft geholpen, reist ook niet zover, en zit op een dusdanige lokatie dat de TS al in Zuid Nederland moet wonen om nog een beetje normale reisafstand naar haar te hebben. En jammer genoeg staat er op haar site ook niks van HOE ze de zadels past. Waarbij ik ook nog moet zeggen, ik vind die Equiflexen die ze erop staan heeft alleraardigst aan de prijs. Voor ongeveer een 1800 tot 2000 euro heb je ook een nieuw merkzadel, ingemeten en wel. Maar als zij goed is, en jou goed heeft geadviseerd, kan je haar aanbevelen. Mits je weet waar de TS woont en of die afstand voor diegene nog te doen is ;)
Laatst bijgewerkt door rina op 15-01-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:38

@ Scoxx: er moet me even van het hart dat Rina het helemaal niet heeft over 1 waarheid.
Sterker nog: in haar quote spreekt ze over meerdere goede zadelpassers.
Let wel: het gaat hier over WESTERN zadelpassers. Daarvan ken ik er geen 10 in NL :D
En Eveline zou ik toch niet echt een zadel-pipo willen noemen.....

Maar goed: ik plaats toch een beetje een kanttekening bij je argumentatie.
Slechte ervaringen bij andere zadelpassers levert volgens mij nooit genoeg kennis op om zelf je zadels te passen.
Maar als het voor jou goed werkt, dan lekker doen :)
Een leek zoals de TS zou ik dit echter nooit adviseren.

Edit: tegelijk gepost...

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:47

Ik lees mee :) ben naar het zelfde opzoek! maar dan voor een kruising fjord

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:11

Dat valt echt niet mee voor een kruising fjord, ik heb hetzelfde probleem..
Omdat mijn fjordenmix nogal rondgeribt is en een korte rug heeft passen de doorsnee westernzadels haar gewoon niet :(
Mede daarom ben ik nu aan het kijken voor boomloze westernzadels.
Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over deze zadels, misschien is het ook wat voor Vigo?

[HAR] boomloze zadels Bosrand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:42

De link naar MP die daar in staat doet het niet meer. Dus het zadel zelf kunnen we niet meer bekijken.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:46

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:49

ik heb een continental equiflex te koop complete set...hoofdstel 2 pads singel en t zadel.
heeft bij mij op mijn tinker gelegen van 1,36
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 21-01-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:56

@shadow19871 : dank je.
Een Barefoot look-a-like dus. Met dat verschil dat hier verplaatsbare kussens onder zitten.
Klinkt leuk, maar het gevaar bestaat dat men deze kussen niets juist of scheef gaat plaatsen en het paard daar behoorlijk last van kan gaan ondervinden. Verder zullen veel mensen met een kleine beurs denken dat er nu geen dure speciale boomloze pad meer onder hoeft. En inhoeverre dát waar is is afhankelijk van de hardheid van de kussens (te zacht is niet goed, maar te hard ook niet).
Al met al ben ik dus geen voorstander van dit zadel (met kussens).

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:16

Bedankt voor je reactie.

Wat zou je dan wel aanraden voor een niet-standaard paardje?
Probleem is niet dat ik er geen geld aan wil uitgeven, maar het is echt gewoon heel moeilijk om een goed passend westernzadel te vinden!
Boomloos is al moeilijk, met boom schijnt helemaal niet te bestaan.. Dan hoor je nog eens dat een boomzadel wordt aangemeten en na verloop van tijd toch niet lekker schijnt te passen.
Boomloos hoor je toch wel goede dingen over, maar ik vind barefoot echt lelijke zadels!
Of toch maar zoeken naar een boomzadel en een keer naar Arthur oid rijden?