Bandages, steun of sier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waar dienen bandages voor?

steun
10 (8%)
bescherming
15 (12%)
sier
95 (79%)

Totaal aantal stemmen: 120

Anoniem

Re: Bandages, steun of sier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:06

Ik heb gelzen ergens (weet dus niet of het waar is) dat bandages een beete steun dienen, neit te veel. verder heb je sneller dat de pezen oververhit raken en dat is barreslecht.

Zelf vind ik het een beetje nutteloos, behalve als je dressuur rijd, dan vind ik het mooi

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:21

Sier!
Een aantal jaren geleden hebben álle paardenbladen hier aandacht aan besteedt.
Uit onderzoek kwam naar voren dat gebandageerde pezen veel heter worden dan die met peeskappen, zelfs zo heet dat het schadelijk kan zijn. Als je bandages gebruikt, moet je de pezen na het rijden heel goed afkoelen (en dus niet eventjes afspuiten). Het zijn geen spieren die snel afkoelen en warm gehouden moeten worden. Die korte periode dat je buiten de ring wacht, koelen ze niet zo snel af dat ze stram worden, dus inpakken hoeft niet.

Ze bieden geen steun maar kunnen eventueel een ienimieni verwonding van een kleine aantik voorkomen. Maarja, als je ze niet op de goede manier om hebt gebonden, zullen ze meer kwaad doen dan dat ene hele kleine wondje. Als je paard aantikt, moet je gewoon kappen omdoen.

Tikken ze niet aan en spring je niet? Gewoon de pezen dusdanig trainen dat je ook geen kappen nodig hebt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:25

ik denk toch echt sier! hoeveel paarden zie je rondlopen met een dekje en bandages in precies dezelfde kleur, is gewoon voor de mooi :D misschien helpen ze een heeel klein beetje voor mini-wondjes maar dat zal dan ook echt alleen voor heeele kleine zijn. denk dat ze eerder voor narigheid zorgen als je ze verkeerd aanbrengt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:30

Ja akkoord, maar het verbaasd me dan toch waarom zoveel mensen het blijven gebruiken en er nog geen enkel paard dat ik ken schade door heeft gekregen...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:33

Ik denk omdat de bandages niet dag en nacht om zitten ;)

Net zoals er veel dingen schadelijk voor mensen kunnen zijn...en bepaalde effecten kunnen hebben.
Maar dan moet je er ook belachelijk veel van eten om last van te krijgen.

Als ik elke dag 24/7 met een enkelband zou lopen, zou mijn enkel op den duur ook zwakker worden.
Ik denk dat het zo een vergelijking is :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:34

Peelie schreef:
xSlvna schreef:
De pezen hoeven niet warm te blijven, spieren wel (rug, hals, benen), maar pezen niet :)

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zit smeer in de gewrichtskapsels, en als dit afkoeld wordde smeer weer minder vloeibaar als het waren. Dus werkt het gewricht niet optimaal meer.

Bandages zijn ook voornamelijk voor paarden die af en toe wat last hebben van een kapsel wat iets vol loopt. De bandage hebt dan het vocht er uit te duwen en het vocht gelijk op te ruimen. Zodoende hebben bandages wel degenlijk een beschermende werking.

Daarom gebruiken veel cross ruiters ze toch ook na de cross. Benen met klei insmeren, kranten eromheen en inbandageren zodat de benen goed afkoelen en droog blijven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:37

Waarom kan het dan kwaad?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:39

jaa ik denk ook dat deze voor de sier zijn...
er is mij ook verteld dat als je regelmatig op harde ondergrond stapt dat je dan de pezen 'afhard' zodat deze sterker worden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:40

Dat is idd schadelijk.

De temperatuur is ook zeked een belangrijk feit, maaaar een neoprene beschermer is zeker net zo warm of warmer.

Het beste is helemaal niks om, of een heel open beschermer (die bestaan) als het gaat om warmte.

Ik ken het gebruik van bandages na de cross niet. Maar het meest logische is dat ze het doen om vocht in de benen te voorkomen. De bandages gaan dan ook redelijk strak om. Het is dan echt als een steunkous bij mensen. Ondanks de misleidende naam, is een steunkous om het vocht af te drijven.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:43

veel beenbescherming zorgt ervoor dat de pezen erg heet worden, zelf rijdt ik nooit met beenbescherming, vindt het prima zonder! en m'n paarden hebben nog nooit een wondje aan de benen gehad!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:45

Ja daar worden stalbandages voor gebruikt ;)
Bij neoprene beschermers wordt het ook erg warm eronder. Liever een goede leren beschermer dat is natuurlijk materiaal wat ademt of goed ventilerende peesbeschermers (al heb ik daar geen ervaring mee)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:45

Zelf rijdt ik meestal gewoon met pijpkousen, ben een dressuurruiter. Wordt geloof ik niet snel warm.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:48

Maar ook pijpkousen zijn (vaak) van neopreen en dat word ook warm.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:51

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:54

Heleennn schreef:
Heeft toch een heel groot open stuk... Dus valt wel mee denk ik, ik gebruik deze.

http://www.decathlon.be/peesbeschermers ... 29142.html

als ik naar de prijs kijk kunnen ze niet van hele goeie kwaliteit zijn denk ik! ze zijn niet van leer, dus ademen sowiezo al een stuk minder.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:58

Als het om pure bescherming gaat heb je meer aan peesbeschermers. Tuurlijk kan een bandage kleine oppervlakkige wondjes voorkomen, maar wanneer een paard echt met zijn achterbeen naar het voorbeen grijpt slaat die dwars door de bandage heen.
Daarnaast is goed bandageren ook nog een kunst. Hoe vaak zie je niet dat er veelste ver naar beneden of boven door gebandageerd is. Soms de koten kompleet mee genomen! Ook de lengte word vaak maar opgemaakt door maar vaker over het been heen en weer te gaan. Met dat soort ontwetendheid en gestuntel worden juist blessures gestimuleerd.

Het beste is natuurlijk helemaal geen bescherming nodig te hebben, maar als het paard dan toch nog aantikt zijn peesbeschermers nog altijd beter dan bandages.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:59

Heleennn schreef:
Zelf rijdt ik meestal gewoon met pijpkousen, ben een dressuurruiter. Wordt geloof ik niet snel warm.

Pijpekousen heb ik geen ervaring mee maar het lijkt mij dat ze ook warm worden. In ieder geval veel warmer dan een bloot been.
Als je een reden hebt om er mee te rijden, begrijp ik het. Maar de meeste mensen doen het omdat het 'hoort', niet wetende dat het niet nodig is tenzij je paard aantikt.
Ik heb gezonde benen en loop zonder brace. Als ik een keer m'n enkel verstuik, heelt het snel omdat mijn pezen sterk zijn. Zo is het ook bij paard.

Stappen en korte rechte stukken draven op asfalt is perfect voor het aanharden van de pezen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:08

minajtje schreef:
Heleennn schreef:
Heeft toch een heel groot open stuk... Dus valt wel mee denk ik, ik gebruik deze.

http://www.decathlon.be/peesbeschermers ... 29142.html

als ik naar de prijs kijk kunnen ze niet van hele goeie kwaliteit zijn denk ik! ze zijn niet van leer, dus ademen sowiezo al een stuk minder.

Wat is dat nou voor een rare opmerking? Het is niet omdat ik geen dure pijpkousen heb dat ze geen goede kwaliteit zijn hoor? :?

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:11

STeun

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:13

Heleen, het lijkt alsof dat neopreen is, dat ademt slecht en dus wordt het ook warm. pijpkousen van leer zijn vaak een stuk beter, omdat ze beter ademen. en het is meestal dat spullen van een lage kwaliteit goedkoop zijn en spullen van hoge kwaliteit duur, daar lijkt me niks raars aan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:24

Ik moet mijn materiaal zelf betalen, ik kan me dat dus niet echt veroorloven :') Ben nog maar veertien :') Maar dan spaar ik al vast voor leren pijpkousen of peesjes :D

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:28

Heleennn schreef:
Ik moet mijn materiaal zelf betalen, ik kan me dat dus niet echt veroorloven :') Ben nog maar veertien :') Maar dan spaar ik al vast voor leren pijpkousen of peesjes :D

waarom rijdt je eigenlijk met pijpkousen, een reden voor? als er geen goeie reden voor is zou ik ze lekker aflaten :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 10:33

Omdat mijn merrie aantikt met haar kogels...

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:17

Misschien is dit een interressante link voor mensen die meer over temperatuur willen weten ->

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=p ... 53ErcRaSUQ

Het is een onderzoek uitgevoerd door een student en ik kan geen datum vinden of verdere bronnen waar ze achtergrond informatie uit heeft gehaald maar dit zijn ongeveer haar bevindingen:

Even wat korte stukjes uit dit onderzoek (gaat voornamelijk over temperatuur pees) ->
- Gem. temp pees op stal ligt tussen de 10°C en de 15°C.
- Met harde been bescherming: "De temperatuur stijgt gemiddeld 5°C tot 10°C na de opwarmingsfase. Na de intensieve training liep de temperatuur gemiddeld 10°C tot 20°C op boven de rusttemperatuur. Nadat de paarden circa 10 minuten hadden uitgestapt, daalde de temperatuur ongeveer 2°C tot 5°C. Tot slot nam Magali de temperatuur nadat de paarden werden afgezadeld. Hier daalde de temperatuur nog eens 2°C tot 5°C.
- Met bandages: Bij het gebruik van bandage werd er na ongeveer 35 à 45 minuten intensieve training een temperatuursverhoging van gemiddeld 20°C vastgesteld bovenop de rusttemperatuur. De hoogst gemeten temperatuur gedroeg 44°C.Na 10
minuten uitstappen daalde de temperatuur zo’n 5°C tot 10°C. Wanneer de paarden waren afgezadeld, daalde de temperatuur nogmaals met 2°C tot 5°C.
- Zonder bescherming -> Na de opwarming steeg de temperatuur tot gemiddeld 20°C. Wanneer het werk werd opgedreven steeg de temperatuur tot maximaal 27°C. De onderbenen namen na uitstappen een gemiddelde temperatuur van 17°C à 18°Caan. Wanneer ze waren afgezadeld had
het grootste aantal van de paarden de normale rusttemperatuur weer aangenomen.

---

Deze link is in het engels maar heeft een video met een presentatie van David Marlin over peesbescherming ->

http://hoofcare.blogspot.nl/2010/09/leg ... ction.html

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:44

ik heb toevallig een paar weken bandage les op school gehad.

Bandages geven inderdaad weinig tot geen steun, maar dienen meer voor bescherming tijdens het springen inderdaad of bijvoorbeeld met een buitenrit. (let op dat de bandages er niet te lang omheen zitten tijdens een buitenrit, gebruik dan liever goede stevige peeskappen)
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van werkbandages omdat deze snel te strak worden aangebracht, dit kan zonder onderlappen zijn en met onderlappen, wel moet je dat goed opletten van welke stof je bandage is.

Bandages kunnen ook bescherming bieden op stal, wanneer het paard bijvoorbeeld een wondje heeft.
Bij deze bandage moet je goed opletten dat de bandage met een onderlap wordt gebruikt, en heel losjes om het been heen zit om afknelling te voor komen.

Tegenwoordig gebruiken veel mensen bandages voor de sier, omdat het er zo leuk uit ziet maar zijn vaak niet bewust van de risico's die bandages met zich mee brengen.