Zadel voor inrijden, wat voor een?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:06

misschien is een Hidalgo-zadel wat? Die hebben boomloze zadels die er precies zo uitzien en zitten als een dressuurzadel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:07

Je moet ook kijken naar wat je zelf fijn vind! Boomloos zit wel heel "anders". (Voor mijn gevoel altijd onsteviger; dus weet niet of dat handig is bij een jong paard ;))

Verder is een zadel met verwisselbare boom wel erg handig. Gewoon eens rondkijken voor verwisselbare boomzadels, je komt genoeg leuke dingen op internet tegen :)

Zadelmaker laten komen is altijd handig natuurlijk ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:09

Ja ik heb op mijn andere pony een wintec 500 cair liggen. Ik hou van die zadels... Zo onderhoudsvrij :')

Batlow

Re: Zadel voor inrijden, wat voor een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:11

Ik ga eerst voor een vz, dat sowieso en het nieuwere zadel zal ook vz worden. Later wordt dan een springzadel aangemeten aangezien ik wil springen, maar voor de eerste jaren zal vz denk ik voor mezelf wat handiger zijn aangezien er eerst wat dressuur in geknald moet worden :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:15

Ik rij mijn jonge paardje ook met een BF boomloos zadel.
Ideaal op de verandering van bespiering.
Ik heb er eerder een Wintec op gehad, maar onder een BF loopt ze vele male beter.

Wanneer je bang bent dat je niet genoeg steun hebt op bv een BF Cheyenne. Hiervoor kun je aparte seat savers bestellen met verstelbare dijwrongen.
Dit zit en rijd super!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:16

Bedankt! Ik ga is even kijken of er een winkel in de buurt is die ze verkopen om ze eens te bekijken en te voelen hoe ze zitten. Wat kost zo'n barefoot gemiddeld en past dat altijd op je paard of niet?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:18

Een zadel om je paard mee in te rijden moet voor jouw stevig zitten. Je moet er dus niet zomaar uitfloepen als je paard eens een bokte maakt of opzij springt.
Zelf gebruik ik voor het inrijden altijd een australian stockzadel zonder knop. Wel een echte, stevige.
Nog beter vind ik de combinatie Stochzadel/westernzadel, maar die zijn zeer duur en niet te vinden in Nederland.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:19

Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:20

ah men, er zit er geen in de buurt van Breda, allemaal een endje rijden. Verkopen ze alleen maar in die winkels barefoot??

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:22

Batlow schreef:
ah men, er zit er geen in de buurt van Breda, allemaal een endje rijden. Verkopen ze alleen maar in die winkels barefoot??

Alleen ik heb een winkel http://www.horsetopshop.com en ik geloof http://www.equixantosbarefoot.nl ook. Het zijn verder allemaal webwinkels volgens mij.
En ja, dat zijn de enige verkooppunten.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:23

Ik zie ze. Moet je daar ook een speciaal dekje daarvan onder doen? De goedkoopste is 90 euro, best duur voor een dekje :')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:24

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:25

Oh, equixantos heeft geen winkel. Nouja, ik i.i.g. en verder dan niemand geloof ik....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:27

HorseTopShop schreef:
Oh, equixantos heeft geen winkel. Nouja, ik i.i.g. en verder dan niemand geloof ik....

Maar bezoek op afspraak is wel mogelijk

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:27

Je kan ook voor een 2ehands Bf kijken hier op BM of op MP.

Onder een BF moet idd een speciaal dekje met inlage's.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:28

tamary schreef:
HorseTopShop schreef:

Maar bezoek op afspraak is wel mogelijk

Ja ik zie het. Dan zou TS van te voren even moeten vragen of de zadels die ze wilt zien op voorraad zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:28

Nee ik snap dat het niet zo maar dekjes zijn! Ik ga me er even over inlezen inderdaad want ik weet er vrij weinig over op het moment!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:30

Ik zou een leuke 2ehands barefoot van internet halen, wel met goede pad natuurlijk.

Deze past zich iedere keer dat je hem op de paardenrug legt aan, in tegenstelling tot een verwisselbare boom, daar zullen toch altijd momenten zijn dat het niet past.

Je hebt ook boomzadels die je traploos kunt verstellen, maar ik geloof dat die nogal duur waren?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:32

Voor het inrijden van mijn jonge paard heb ik een barebackpad gebruikt en t/m draf mee gewerkt. Door alle overige training op de grond heeft hij al enige spiermassa en zijn we nu bezig met het zoeken van een geschikt zadel.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:41

ijssnuiver schreef:
Voor het inrijden van mijn jonge paard heb ik een barebackpad gebruikt en t/m draf mee gewerkt. Door alle overige training op de grond heeft hij al enige spiermassa en zijn we nu bezig met het zoeken van een geschikt zadel.

das gedurft.... wij hebben nogal vliegles gehad....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:08

Weet je wat wél een tip is van mij uit? Ga hem 3 tot 6 maanden voor je wilt starten met rijden rechtrichten, grondwerken (niet longeren!).
Paard kan zo al de juiste spieren ontwikkelen (rug, billen, hals...), weet niet of iemand in je buurt les hierin geeft.

Qua zadel zal je wel genoeg gehoord hebben :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 01:20

Zulke dingen doe ik al rustig aan... Als ik dat had willen weten, had ik daar wel een topic over geopend, of meer over opgezocht. Maar in ieder geval bedankt :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:23

Het was maar een tip, veel mensen vergeten dat en gooien een zadel op een onbespierd paard en verwachten dan dat die over de rug kan lopen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 01:26

xSlvna schreef:
Het was maar een tip, veel mensen vergeten dat en gooien een zadel op een onbespierd paard en verwachten dan dat die over de rug kan lopen :)

Als ik er voor het eerst op zit is het eerst de bedoeling om hem aan het been te krijgen en hem te laten wennen aan het gewicht op zijn rug lijkt me... Over de rug lopen, dat komt wat later

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:03

Vind het geen gekke tip, veel mensen rijden hun paard veels te vroeg in (lees: met drie jaar al) en op die leeftijd zijn de groeischijven in de ruggegraat nog gesloten. Het paard zal daar voor moeten compenseren, door te proberen het gewicht van de ruiter met zijn spieren te dragen. Maar zeker wanneer het dier niet weet hoe dat moet, heb je grote kans op rugklachten.

Mocht je geinteresseerd zijn dan heb ik een onderzoek met een schema waar in je kunt opzoeken wanneer alle groeischijven dicht zijn, maar helaas willen veel mensen niet horen dat ze nog een jaar langer moeten wachten.