Zonder zadel, met beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Re: Zonder zadel, met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:44

Bedankt voor de tips!

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:48

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:21

Oh top! bedankt daarvoor ga ik even kijken!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:27

biancalaylo schreef:
ja ga ik dat eerst doen, veel stappen, kleine stukken draven en dan galopen, en de galop vind ze zoiezo wat moeilijker (het is een draver) dus stap en draf gaan we aan werken!

die zitten heerlijk zonder zadel in galop ! rij nu iedere dag met barebackpad/ dekje met singel/ niks
aan de longeersingel kun je je inderdaad vast houden en aan de lus als die op de barebackpad ook

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:20

Bij gebrek aan BBP en zadel rij ik nu met een anky pad en longeersingel. Ideaal is anders, maar mijn paard is zo glad.. Die anky pad is lekker stroef, dus geen geglij meer :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:24

BBP met beugels niet aan beginnen!
Ook al ziet het nog zo leuk uit op de foto's op google en denk je hey da's handig.. niet doen.
Ik heb mezelf er ook goed in verdiept toen ik mijn bbp heb aangeschaft, want die bbp met beugels leken mij ook erg fijn! Maar is zo slecht voor de drukverdeling. Ik heb ook een aantal maanden zonder zadel moeten doen. Heb toen gereden met de bbp zonder beugels en veel longewerk enzo gedaan met mijn paard. En in die tijd dan maar wat minder rijden, maar dat liever dan je paard dalijk in de kreukels rijden.
En mijn balans/evenwicht als ruiter zijnde was/is niet wat het moet zijn, dus ik ben rustig aan begonnen met de bbp en dan steeds wat meer uitbreiden, dan krijg je vanzelf wel dat gevoel te pakken :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:00

Oke bedankt! dan ga ik weer voor het dekje met singel haha die heb ik beide liggen!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:05

Zoals hier al meerdere keren wordt aangegeven is het ontzettend slecht voor de rug van je paard om mét beugels en zonder zadel te rijden.

Longeersingel is inderdaad handig, wat je ook kunt doen is een halstertouw/beugelriem om de nek hangen. Die kun je dan vastpakken als je uit balans raakt en dan is de kans dat je valt een stuk kleiner.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:08

ik zou het niet doen, aangezien alle druk dan op 1 plek komt, dus is het slecht voor de rug, en je verliest je evenwicht aangezien je beugels kunnen schuiven, als je dan echt graag zonder zadel wilt dan gewoon zonder zadel en zonder beugels, wat je wel kunt doen is bvb een voltige singel omdoen en daarachter gaan zitten zodat je een handvat hebt waar je je aan vast kunt houden :)

zoiets, je hebt natuurlijk ook mooiere maar die zijn ook een stuk duurder :P
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 040990/180

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:08

Ik zou er gewoon zonder iets opgaan. Je evenwicht komt vanzelf wel. Desnoods als het echt niet lukt kun je een halstertouw om de nek knopen(zelfde als een neckrope...) en je daar aanvast houden.
Zitles is als je t zelf oefent niet nodig, je vindt je evenwicht vanzelf.
Aan de longe zit je de hele tijd op een volte, en dan in draf en zeker galop wordt je naar de buitenkant geslingerd, dat is niet zo fijn:P

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:11

ja, ik ga het dan gewoon zoals ik al aangaf, met dekje en elastieke singel doen, en evt halster touw om der nek. allemaal bedankt voor de tips! we gaan der nu aan werken.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:13

ik zou niet met een dekje gaan een denkje kan altijd nog schuiven, ik denk dat het veiliger is om gewoon zonder iets te gaan zitten dan :j

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:18

ik heb wel vaker alleen met dekje gereden, ook op de manege toen der tijd. ging altijd prima! en dan blijft me kont ook nog schoon :D dus hier heb ik goede ervaringen mee!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:36

Blubje11 schreef:
Zitles is als je t zelf oefent niet nodig, je vindt je evenwicht vanzelf

Ik denk dat zitles altijd verstandig is. Zeker vind je je evenwicht vanzelf, maar lang niet altijd op een manier die voor jou en je paard gezond is. Bijv. door in te knikken met je heup o.i.d. Ik ben erachter gekomen (door flexchair) dat je lichaam heel veel leuke trucjes heeft om ervoor te zorgen dat je in balans blijft, en dat die trucjes lang niet altijd even goed zijn voor jou en je paard.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:40

ik weet wel hoe ik moet zitten! en ik zit prima, onspannen, benen lang! en dan komt indd me balans vanzelf. er moet niet gedacht nu worden dat ik een beginner ben ofso! rij al ruim 11 jaar. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:42

Ik vind voordeel van de bbp toch wel dat het echt wel steviger zit als een dekje, maar das mijn mening. Zit veel stroever zeg maar, toch meer houvast onder de kont. Daarbij zit hier een singel aan vast, en kun je deze dus veel beter 'aansingelen' als dat je zelf met een dekje en eventuele zelfgemaakte singel gaat proberen. Mijn bbp was overigens niet zo duur, geloof dat ik rond de €40-50 eentje had en deze werkt echt prima vind ik :) Of je zou 2ehands eens kunnen kijken, misschien dat je daar wat tegenkomt :) Zoiets slijt ja ook niet zo heel veel of het moet echt al net zovaak gebruikt worden als een zadel. Maar via de BoktMarkt of marktplaats ofso zou je voor een leuk prijsje nog wel een goede bbp kunnen tegenkomen :). Daarbij is zo'n bbp ook fijn om te hebben als je straks wel weer met zadel gaat rijden. Altijd eens leuk om tussendoor nog eens mee te rijden (vind ik zelf dan :) )

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:13

ja, ik denk indd ook dat die stevigerzitten, maar het is geen zelfgemaakte singel, als je dat dacht?
ik bedoel zo'n deken singel zo'n elastieke, die je helemaal rond om kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:15

Die geheel elastische dekensingels "wandelen" nog wel eens naar achteren als paard beweegt.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:17

Pannenkoek zadel is misschien een idee?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:19

@tamary: maar als ik erop zit, dan kunnen ze toch al wat moeilijker schruiven?

@lunna: ik zoek een goedkope oplossing omdat ik gewoon een dressuurzadel weer wil aanschraffen!

overgens wordt er vrijdag door iemand voor mij een rossner dressuur zadel meegenomen en die gaan we passen

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:21

Ik snap je niet zo goed? Je wilt zonder zadel, maar toch met beugels rijden. En nu zeg je weer dat je een dressuur zadel wilt aanschaffen?
Waarom schaf je die dan niet meteen aan?

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:39

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:39

omdat je dan eerst heel het topic moet lezen ;) ik MOET nu zonder zadel omdat mijn zadel niet goed ligt en ik hier dus niet meer mee wil rijden. dus toen vroeg ik of het kon met beugels voor meer balans, en toen waren we hier.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:40

Ik zou het niet doen, de druk word niet goed verplaatst, en je paard kan daar rugproblemen van krijgen. Ook niet met een bpp met beugels. succes!

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:47

biancalaylo schreef:
omdat je dan eerst heel het topic moet lezen ;) ik MOET nu zonder zadel omdat mijn zadel niet goed ligt en ik hier dus niet meer mee wil rijden. dus toen vroeg ik of het kon met beugels voor meer balans, en toen waren we hier.

Zoals ik al zei zou ik dan een pannekoek zadeltje kopen voor 50. Euro. En als dit te duur is gewoon helemaal zonder gaan rijden!
En waarom kan je niet gewoon een dressuur zadel kopen als ik vragen mag :o