Welke beenbescherming gebruik jij? Voor welke discipline?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Welke beenbescherming gebruik jij? Voor welke discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:56

Niets

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:02

voor te springen altijd peesbeschermers en springschoenen en voor dressuur: in de winter meestal bandages maar in de zomer peesbeschermers omdat ik dan meestal buiten rijd en het dan vaak modderig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:04

In de training niets (dressuur voor de wagen, buitenrijden en longeren).

In de indoor marathons bij mijn tandem beide pony's voor BR peesjes, achter 3-in-1 beschermers en m'n voorpony heeft achter nog springschoenen. De 3-in-1 beschermers achter bij mijn voor pony worden binnenkort vervangen door Mr Stocking-beschermers met harde kern.
In het enkelspan vaardigheid voor peesjes.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:04

Ik rij altijd met peesbeschermers, ik hoor regelmatig tijdens het rijden wel eens getik dat hij er tegen zit.
Binnenkort ben ik van plan om me meer te focussen op dressuur, en dan ga ik ook met springschoenen rijden, aangezien ik hem 1x heb doen verruimen en hij een wondje had aan zijn voorhoef :)

Als ik veel zin en geduld heb kan ik ook wel eens badages omdoen, maar dit is niet vaak :+

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:10

nu niks omdat ze in de winterperiode van de ijzers af zijn, maar in de zomerperiode gebruik ik voor Lutske peesbeschermers van QHP + springschoenen (die tikt met de achterijzers haar voorbenen / kogels anders open), voor Cathariena alleen springschoenen (tikt de kogels aan) en voor Baukje kogelbeschermers van QHP (strijkt achter licht). allemaal dressuur :)

zonder ijzers beschadigen ze niks, maar met ijzers wel.. Ook geregeld op het land, maar daar wil ze geen beschermers om hebben..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:19

voor reining training gebruik ik splint boots en bell boots
buiten 3 in 1 beschermers
springen pees beschermers en strijk lappen

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:37

Voor dressuur thuis bandages
voor dressuur losrijden op wedstrijd 3 in 1
en voor springen peesbeschermers met springschoenen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:47

dressuur niks, mankeert niks aan die benen dus waarom zou ik? Voor springen heb ik prachtig voor en achter Prestige kalfslederen beschermers incl. bijpassend leren springschoenen.. maar hij houd niet van gedoe aan zijn voetjes, dus pest ik hem daar ook niet mee..
Ligt voor de mooi in de kast..

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:53

Yfke stapt achter soms zo ver onder in verzameling dat we sinds kort 3 in 1 beschermers van USG gebruiken. Deze zijn mooi stevig en ventilerend. Buiten gebruikten we ze als bescherming zowieso al maar sinds we met dressuren zulke sprongen vooruit maken willen we ook binnen geen risico lopen.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:53

Ik doe hem altijd peesbeschermers en strijklappen om, wat ik ook ga doen. :) Natuurlijk niet met wat gewandel, maar als ik iets oefen met hem (longe, rijden-dressuur/springen) altijd peesbeschermers met strijklappen. ;)

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:00

Ik had deze peesbeschermers en strijklappen gekocht , heb maar 1 x gebruikt , want eigenlijk heeft hij ze niet nodig !

Dus deze zijn te koop:
Afbeelding
Het is maat shetlander , en zo goed als nieuw , Kleur : de blauwe met bont !!
Als je interesse hebt , stuur maar pb :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:06

Strijklappen en peeskappen, dressuur en springen aan de lange lijnen.

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:50

Peesbeschermers en springschoenen

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:00

Ik gebruik peesjes (voor en achter) , strijklappen moet je alleen gebruiken als het ook daadwerkelijk nodig is naar mijn mening.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:02

Ik gebruik niks.
Tenzij ik springen ga, dan peesbeschermers.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:35

Ik rijd nu de ijzers eronderuit zijn meestal zonder iets behalve tijdens de les, springen of buitenrijden.
Stel ik ga veel sb en wijken oefenen dan heb ik ook peeskappen om omdat hij dan veel meer strijkt dan dat ik rechtuit rijd.
Met les ga ik ook veel zijgangen oefenen dus dan gaan ze ook om, met buitenrijden rijd ik op verschillende ondergronden (en denk aan struikelen over boomwortels) en kan hij wel eens een rare sprong maken dus dan doe ik alleen voor om. Springen spreekt voor zich denk ik, dan doe ik voor peeskappen om en springschoenen.
Als hij vierkant ijzers heeft doe ik altijd voor peeskappen om en springschoenen.
Bandages gebruik ik nooit want dat vind ik ondingen :D
Ik hoor hem wel eens strijken met peeskappen en er zitten veel krassen op mijn beschermers maar ik denk dat hij wel wat alerter word als hij ze steeds aantikt.
In de winter is de paddock ook een en al drap dus dan vind ik het ook niet zo fris voor zowel de pony als de beschermers om ze dan om te doen..
Met longeren doe ik als ik hem goed aan het werk zet rondom peeskappen en anders niks.
Buiten heeft hij nooit iets om :)

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:55

die springschoenen voor dressuur? Is dat echt zo nodig? Als je in het geval zit zoals pietiedecy dat je paard zijn kogel aantikt met zijn achterhand, dan versta ik het natuurlijk wel. Maar ik zie tegenwoordig zo veel dressuurruiters met springschoenen rijden. Je maakt mij toch niet wijs dat ze het allemaal nodig hebben. Doen velen dit ook niet gwn voor de show aan? Ze zien ruiters die op hoog niveau rijden springschoenen aandoen en hebben dan zo iets van 'hmm, oke dan doen wij dat ook maar', niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:00

Lise_AD schreef:
die springschoenen voor dressuur? Is dat echt zo nodig? Als je in het geval zit zoals pietiedecy dat je paard zijn kogel aantikt met zijn achterhand, dan versta ik het natuurlijk wel. Maar ik zie tegenwoordig zo veel dressuurruiters met springschoenen rijden. Je maakt mij toch niet wijs dat ze het allemaal nodig hebben. Doen velen dit ook niet gwn voor de show aan? Ze zien ruiters die op hoog niveau rijden springschoenen aandoen en hebben dan zo iets van 'hmm, oke dan doen wij dat ook maar', niet?

Ik kan niet voor iedereen spreken uiteraard, maar ik merk dat mijn paard periodes heeft waarbij we net weer iets meer activiteit vragen vanuit de achterhand en zijn voorhand nog niet op tijd weg is. Als ik dan geen springschoenen omdoe, vliegen de ijzers in het rond. En dan een paar weken later heeft ie het weer wat meer onder de knie en is kunnen ze er weer af.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:08

listiglistje schreef:
BR Pro Max voor dressuur

Ik hetzelfde. Voor en achter hoge boots. Mijn (jonge) paard zwenkt nog wel eens uit met haar benen.
Gebruik ze zowel voor dressuur, springen als buitenritten.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:34

Glitch schreef:
listiglistje schreef:
BR Pro Max voor dressuur

Ik hetzelfde. Voor en achter hoge boots. Mijn (jonge) paard zwenkt nog wel eens uit met haar benen.
Gebruik ze zowel voor dressuur, springen als buitenritten.

Ik ook.
Ik rijd alleen recreatief, maar vind het prettige en stevige boots en gemakkelijk schoon te maken.
Daarnaast zijn ze aan de voorkant dicht, waardoor ik geen last het van zandkorrels die er tussen komen.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:47

Lise_AD schreef:

ik had ze liever ook niet nodig gehad, vind het alleen maar vervelend, al die beschermers.. Maar bij mijn paard is het wel echt nodig.. sommige mensen hebben ze zelfs in het land om, dat doe ik dan weer niet.. Helaas heeft ze dan ook wel eens wondjes op de kogels voor, maar ik wil haar niet altijd met beschermers omzetten. Voor de show zou ik het dus echt niet doen, alleen maar irittant! :+

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:21

Br pro max rondom voor alles en peesbeschermers van Norton voor op de wei alleen voor. Beschermers op de wei is ivm schieffel die hij makkelijk aantikt.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:28

Ik gebruik met dressuur of springen of buitenrijden altijd peesbeschermers en strijklappen, ze heeft ijzers en kan soms heel idioot doen }>

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:36

Koper schreef:
Koper schreef:
Helemaal niks. Ik heb namelijk een paard dat kan lopen zonder zichzelf tegen z'n eigen poten te schoppen. Dat was overigens wel anders toen hij nog ijzers had, toen streek hij met z'n achterpootjes. IJzers eerst laten omwisselen maar uiteindelijk zijn ze er weer onder uit gegaan.

Disciplines: dressuur (ben 'm aan het rechtrichten) en wat tölttraining/viergangen.

Nee, ik gebruik beenbescherming ook niet als extra gewicht. Is 'ie nog niet aan toe. In dat geval zouden 't verzwaarde springschoenen worden, scalpers kan niet ivm geen ijzers.

Ja ik was vandaag in de paardenwinkel en had peesjes vast en die wogen bijna een ton! Wat is het nut hiervan? :?

Geen idee, peesbeschermers mogen bij ons geloof ik niet eens.

Kan me wel voorstellen dat ook een drieganger z'n benen hoger optilt als er meer gewicht aan z'n benen hangt. Maar dan zou het nut dus verfraaiing van de gangen zijn en niet persé stabilisatie.[/quote]

peesbeschermers mogen niet ? wat is dat nou dan weer voor iets raars :?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:14

Ik rijdt altijd met mijn crossbeschermers voor en gewone strijklappen achter met springen en dressuur, op buitenrit niks.
Onder mijn crossbeschermers worden zijn benen niet zo warm, daarom rijdt ik daar altijd mee.
Als ik zonder kappen rijdt krijgt hij dikke benen.

Met crossen gebruik ik natuurlijk voor en achter crossbeschermers en springschoenen.
En met longeren is het een beetje afhankelijk van hoe de longeerbak is.