Is mijn zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Is mijn zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:34

Na de reactie van CoronaLime lijkt les nemen mn enigste en waarschijnlijk ook beste optie..

Helaas begin ik hier wel pas na de winter pas mee.. Zou dat kwaad kunnen, nee toch neem ik aan

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:35

Ik zou gewoon een paar lessen nemen waarbij heel goed op je houding wordt gelet (zitlessen).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:39

M_hartje_M schreef:
Wat kan ik dan nu op het moment het beste doen ? Ik kan geen dressuurzadel pakken met kortere bladen.. Het dat zadel al helemaal zelf moeten betalen (ben 16 jaar.. dus heb er ook echt LANG voor gewerkt) en ik zie het niet zitten om een nieuwe te moeten kopen..

Wat ik persoonlijk zou doen is eens afspreken met je zadelmaker dat hij eens naar je houding kijkt op je paard en zo de knie blokken verplaatst zodat je juist staan.
Kan je misschien ook wel zelf doen, gewoon blokken wat hoger, eens wat meer naar voren, wat meer naar achteren. Een paar cm kan al een groot verschil maken. Rij dan zo eens een rondje en vraag aan iemand om je houding na te kijken. Als je geen spiegels in de bak hebt vraag dan iemand om een camera te nemen met een groot genoeg schermpje zodat je direct kan zien hoe je erop zit. Film dan ook best een stukje in draf.

Nieuw zadel is echt niet nodig! Misschien nieuwe blokken wel, maar dat hangt er vanaf wat voor er nu opzitten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:44

@Leen_: Dankje! Omdat het een Bates is en de kniewrongen verplaatsbaar zijn doe ik het denk ik zelf. Als ik er echt niet uit kom bel ik de zadelmaker. Niet om egoistisch te doen tegenover mn paard of omdat ik niet geld eraan uit wil geven maar het zou onnodig zijn als ik het eerst zelf kan proberen en het dan ook zelf op kan lossen :)

De nieuwe blokjes moet geen probleem zijn.. maar zouden dikkere blokken het oplossen? Mijn haflinger is al vrij rond en daarom zit er al een flinke wrong op, het is niet vanaf de foto's zien maar voor mijn gevoel heb ik dat wel :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:46

Wat je nu wel al kunt doen en niks extra kost :) is af en toe zonder beugels rijden. Dan ga je vanzelf naar het diepste punt van je zadel en het is een goede oefening om je zit te ontwikkelen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:50

estja schreef:
Wat je nu wel al kunt doen en niks extra kost :) is af en toe zonder beugels rijden. Dan ga je vanzelf naar het diepste punt van je zadel en het is een goede oefening om je zit te ontwikkelen.

hey dat is wel een goede zeg !

Nu sta ik wel vanaf vandaag op een nieuw plekje en is mn paardje nog wat kijkerig en ga ik liever niet nu al meteen zonder beugels rijden aangezien ik geen zin heb voor ernaast te liggen

Maar daar kan ik wel mee beginnen als ze wat meer op der gemak is ! TOPTIP :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:51

Ik zou eerder naar kortere kijken dan, heb even snel een schetsje gemaakt.
Ik denk dat de vorm die je hebt dit is ongeveer? Misschien kan je kijken voor kortere maar wel +- dezelfde dikte.

Ik zou eerst jou proberen anders te zetten, moest dat niet lukken de zadelmaker vragen om verschillende blokken mee te brengen om te passen. Of je kan je zadel meenemen naar de winkel en daar op een bok proberen. Maar dan moeten ze natuurlijk wel die blokken hebben liggen.

Afbeelding

Edit: bovenste is wat je (denk ik) nu hebt, onderste lijkt me voor jou confortabeler.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:55

Bedankt voor je reactie Leen_ !

Morgen ga ik ze meteen hoger zetten als dat niet veel veranderd ga ik een met mijn zadelmaker bellen...

Dan geef ik mijn geld eens uit aan iets goeds ipv alleen maar dekjes :')

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:27

ik weet niet of het lastig is die blokken te verstellen, maar zou je misschien niet eerst de rijtechnische tips (bekken kantelen, been iets langer maken, onderbenen niet naar voren steken) kunnen uitproberen en dan kijken of het nodig is?

het kantelen van je bekken dat is sowieso iets wat veel goeds zal doen aan je houding, dus dat is ook zonder je zadelprobleem nuttig om te proberen! Om een goede zit te ontwikkelen werd mij aangeraden eens zonder stijgbeugels te rijden. Als je die namelijk te kort hebt dan druk je automatisch je knie naar voren, je kont naar achter, bekken gekanteld en voorover geleund. Door deze weg te nemen vind je zegmaar meer 'jouw' zit in het zadel. Bij mij heeft dit in elk geval nut gehad dus misschien kan het jou ook helpen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:29

@Coronalime: de blokken verstellen is helemaal niet lastig :) Gewoon via klitteband! Maar inderdaad de rijtechnische tips zou ik beter eens kunnen proberen.

Na deze week ga ik zonder beugels rijden ! Ik ben net verhuist met mijn paardje en ze is nog wat kijkerig en vrolijk en dan voel ik me wel wat zekerder met beugels..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:30

Wat mij overigens hielp was oefenen met kantelen van het bekken voor de spiegel :o ik had het 'gevoel' niet ofzo en moest het toen zo bij de fysio oefenen

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:45

Als je nu tijdelijk niet zonder beugeks durft, zou je ook je beugeks tijdelijk een gaatje langer kunnen maken. Dan heb je nog wel de zekerheid, maar zit je ook wat dieper. Dit hielp bij mij erg om dieper te gaan zitten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:47

Paan schreef:
Als je nu tijdelijk niet zonder beugeks durft, zou je ook je beugeks tijdelijk een gaatje langer kunnen maken. Dan heb je nog wel de zekerheid, maar zit je ook wat dieper. Dit hielp bij mij erg om dieper te gaan zitten.

Oke dankje ! Als het morgen droog is ga ik het proberen :)

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:18

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:27

Kan het zijn dat je paard in bespiering is toegenomen bij de schoft? Dat het zadel voorin wat krapper ligt en dus wat hoger is komen te liggen? Dan kom je namelijk ook meer achterin je zadel te zitten en hier vind ik het op lijken.
Het lijkt ook alsof je nu eigenlijk niet mooi met je benen recht onder je zitbeenknobbels uit kunt komen door hoe het zadel ligt. Dit doordat het zadel naar mijn idee niet goed (meer) ligt. Ik denk dat je het beste toch even je zadelmaker kunt laten komen om te controleren of het nog goed ligt, dan kun je gelijk naar de wrongen laten kijken. Dan zeker ook even laten kijken naar hoe het ligt als je rijdt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:29

NiFallor schreef:
Kan het zijn dat je paard in bespiering is toegenomen bij de schoft? Dat het zadel voorin wat krapper ligt en dus wat hoger is komen te liggen? Dan kom je namelijk ook meer achterin je zadel te zitten en hier vind ik het op lijken.
Het lijkt ook alsof je nu eigenlijk niet mooi met je benen recht onder je zitbeenknobbels uit kunt komen door hoe het zadel ligt. Dit doordat het zadel naar mijn idee niet goed (meer) ligt. Ik denk dat je het beste toch even je zadelmaker kunt laten komen om te controleren of het nog goed ligt, dan kun je gelijk naar de wrongen laten kijken. Dan zeker ook even laten kijken naar hoe het ligt als je rijdt.

Mhhh dat denk ik eigenlijk niet...
Toch maar eventjes een belletje doen na het nieuwe jaar.. vertrouw het nu zelf ook niet meer goed

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:27

Zadelblokken gisteren verplaatst en gereden.. Ik zag op foto's dat ik op meerdere momenten netter in mijn zadel zat maar ook weer van die momenten dat ik helemaal op de lepel zat.. kwam ook een beetje doordat ze stout was hihi

Afbeelding

Verbetering toch ?

edit: de beugels heb ik alleen nog niet langer gedaan..

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:45

ik vind het er nog wel goed uitzien..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:57

ziet er idd beter uit.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:21

vind ik ook !

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:22

Ziet er beter uit zo, rijdt het voor jou nu ook niet beter?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:23

Leen_ schreef:
Ziet er beter uit zo, rijdt het voor jou nu ook niet beter?

Ik vind dat ik zelf meer steun heb, ik zit vaster..

En dat had ik de afgelopen week ook wel even nodig toen mijn pony meende dat bomen ponyeters zijn.. Ik heb alle hoeken van de bak mogen zien maar ben wel blijven zitten :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:29

Als ik je eerste foto vergelijk met je eerdere topic, vind ik je houding idd wat achteruit gegaan. Je lijkt op de foto een beetje in stoelzit te zitten, vrij acherin het zadel. Ik denk niet dat het zadel hiermee te klein is. Maar moet idd ook aan de wrongen denken. De foto die je later plaatst (enkele post hierboven) lijkt het idd al een stuk beter, maar is niet helemaal een zit moment dus lastig te zien. (zowiezo op een foto).

Hopelijk lukt het hiermee om te verbeteren ! Dat zou iig de simpelste oplossing zijn :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:41

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:49

Ten opzichte van deze foto is je houding idd een heel eind vooruit gegaan !