Neue Schule bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Re: Neue Schule bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:09

Ik gebruik het bit nu al 3 maanden.. Zou hij dan nog meer tijd nodig hebben?
2 maanden geleden zijn zijn tanden nog geveild, elektrisch is niet gedaan (was niet nodig).
Hij is ook door een osteopaat behandeld en behandeld door iemand van happy-athlete maar hij was helemaal in orde en mooi los in zijn spieren (kreeg er nog een compliment over). Ook heeft hij een goed passend zadel.
Met longeren met de kaptoom (zonder bit) en hulpteugel aan de kaptoom vast gemaakt loopt hij super maar zodra je er een bit in doet met rijden of longeren lijkt hij het niet helemaal prettig te vinden en heeft dan de neiging om soms de teugels uit je handen te willen trekken of als je het bit 1 gaatje lager hangt (wat eigenlijk zou moeten) dan slaat hij soms met zijn hoofd of gooit dan zijn tong erover heen.
Dit doet hij ook met een losse teugel of bv op stal.

Zou de verbindend of een enkel gebroken misschien nog iets zijn om te proberen?
Het is alleen dat de bitten niet goedkoop zijn en tweedehands denk ik nog geen vraag naar, zie ze tenminste nooit voorbij komen (misschien nog te onbekend in nederland).

@nadita, sommige bitten lijken inderdaad erg op die van sprenger.
Maar oa de modellen starter en verbindend die zijn totaal anders van vorm.
Op de neule schule starter loopt mijn paard al heel veel beter op vergeleken met de sprenger dynamic.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:53

Ik lees even mee, ben ook op bitten speurtocht voor mijn merrie.
merrie heeft weinig ruimte in haar mond en is heel druk met haar mond..
ze loopt tot nu toe het beste op de correctiebit van ej,
de comfort mouth van kk heb ik ook geprobeerd, maar daar loopt ze ook niet fijn op..
myler level 1 werkt ook niet :n

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:22

Na 3mnden zou hij er wel aan gewend moeten zijn.
Ik zou een afspraak maken met een bitfitter en kijken wat die voor je kan doen.
Andere merken als myler en nathe kunnen ook uitgeprobeerd worden.
Hierbij kan je bitten ter plekke uitproberen en tevens wordt je paard nagekeken wat betreft mond,tong,gehemelte,lagen,kaakgewricht en het gebit.
Ik kan bijvoorbeeld niet van hieruit zien of het gebit ook echt goed uitgebalanceerd is,of er voortand correctie is gedaan,dit zijn dingen die alleen electrisch goed gedaan kunnen worden.
Daarbij is het ook wel van belang hoe oud je paard is welke graat van africhting.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:29

Hij wordt 5 jaar dit jaar en is alleen nog basiswerk mee gedaan.
Ik kan zelf de komende tijd nog niet rijden (iemand anders rijdt hem nu) zodra ik weer kan rijden zal ik een afspraak maken. Wat zijn ongeveer de kosten die hieraan verbonden zijn? Ik woon in Maastricht.

Zijn voortanden zijn niet gecorrigeerd geweest, wel is er 3 weken geleden een melkvoortandje getrokken die maar niet wilde uitvallen en de tand ernaast scheef duwde. Er is nog geen nieuwe tand doorgekomen.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:13

Ik heb nu gekozen voor een Trust bit; de curved port in watertrens. Dit op aanraden van tandarts/bitfitter. Daarnaast had ik al contact opgenomen met Trust en de bittenbank, ook omdat ik van NS nog steeds geen mail terug heb ontvangen. Zowel de tandarts, Trust en de bittenbank stelden de curved port voor. Het bit is besteld en als het goed is wordt deze volgende week geleverd... Ben benieuwd...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:05

Paashaas schreef:
I
Zou de verbindend of een enkel gebroken misschien nog iets zijn om te proberen?

Naast de informatie die sabino je geeft, wil ik op deze vraag nog wat aanvullen :)

Een van mijn paarden heeft ook een enorm dikke tong en laag gehemelte.
Hij gooide zijn tong ook al over het bit zodra het bit in ging. Nog voordat ik opstapte, moest ik z'n tong al een paar keer terug doen :=
Met een enkelgebroken trens was het probleem nog het minst, dus daar reed ik hem op.
Ik heb alles geprobeerd, van Myler tot Nathe, tot alle mogelijke modellen van Sprenger.
Uiteindelijk op aanraden van de tandarts drie modellen van Neue Schule getest.
De starter, de verbindend en de enkelgebroken.
Ik rijd hem nu op de Verbindend, de dunste versie. Er zijn helemaal geen problemen meer :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:09

Dankjewel, dan ga ik die ook maar eens proberen om te kijken of hij dat model prettiger vindt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:10

Oja, waar heb je hem gekocht/besteld?
Ik kan nergens vinden waar de dunste versie te koop is in NL.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:43

M'n tandarts had 'm in de auto liggen :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:53

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:22

Ik wacht nog steeds op de bitten. Het zou ruim 3 weken duren, volgens de winkel. Per slak...... en ik ben zo benieuwd hoe ze bevallen! Als ze deze week niet komen, neem ik opnieuw contact op.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:11

@Taar_tje, heb je de bitten al ontvangen? Zo ja, bevalt het?

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:21

Na twee maanden eindelijk de bitten ontvangen! Ze hadden mijn adres met de hand geschreven, en de 7 was niet echt een 7........ pakket was weer terug gestuurd naar Engeland. Maar ik heb de bitten, en ga rustig proberen. Ik heb er twee, dus eerst de verbindend 14 dagen proberen, en dan de demi-anky. Ze had van de week wel een mooi schuimrandje langs haar lippen, dat is voor haar al bijzonder met een bit. Verder nog geen wonderen, maar ik laat haar rustig wennen, met een beetje langere teugel. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:17

Zins vandaag ook eigenaar van een Neue Schule bit.
De starter om precies te zijn.
Gek genoeg zweerde ik bij mijn sprenger dynamic, maar toch was het Neue Schule bit net ff fijner.
Ook gevoelt wat het verschil wat voor het paard door middel van mijn bovenkant hand.
De druk was gelijkmatiger, en minder groot dan die van de Sprenger.
Pony's deden het ook prima op de sprenger, dus die blijft evengoed wel.
gr.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:48

Helaas, het bleef bij dat ene positieve momentje. Ik had de hoop dat Neue Schule misschien wel zou gaan.... |( Na uitgebreid proberen zijn de bitten weer retour naar Engeland. Ik moet mij er maar bij neer gaan leggen dat ze liever zonder bit gereden wil worden, en dat gaat prima! Mijn instructeur heeft het ook nog geprobeerd, en toen ik hem zei dat ik met bit de B-dressuur niet uit kwam, zij hij: "Je hoeft niet eens je witte broek aan te doen!". Hij was ook verbaasd hoe slecht ze op een bit reageert. Vandaag weer heerlijk gelest, zonder bit :o .

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:09

wat balen zeg!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:40

Oke, das jammer inderdaad. maar het ligt dus niet aan een merk maar aan veel bitten als ik het goed begrijp?
Zelf rij ik ook wel met Gluksrad, dat is ook een prettig bitloos optoming vindt ik zelf.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:27

Het fijne van NS is wel dat er een pony range is waarbij het middenstukje ook een stuk kleiner is en mooi in verhouding blijft met de breedte van het bit. Vervelende is alleen dat mijn ruin helemaal niet gelukkig wordt van al die hippe koper legeringen (van wat voor merk dan ook). Hij loopt nog steeds het fijnst op een simpel RVS bitje van twee tientjes. :D

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:35

Vind het ook erg jammer dat ze alleen bitten met een smaakje hebben. Mijn paard loopt ook niet goed met een smaakje, gaat hij vreselijk schuimen en is dan totaal niet ontspannen meer. De bitten spreken me verder wel heel erg aan omdat hij voor pony's beter in verhouding is (kleine mond, dunner bitje en mondstuk)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:30

Sorry oud topic maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen met dit bit heb zelf 3 verschillende paarden die ik rijd 1 die onwijs zwaar in de hand kan zijn.
en 1 die echt heel weinig in de mond moet hebben omdat ze bij de kleinste druk al gaat schudden met der hoofd en deze accepteert ook niet echt makkelijk een bit (wil het niet graag in hebben)
en een fries die gewoon onwijs moeilijk is in de mond door problemen die ze met de tanden heeft gehad tandarts komt regelmatig langs voor controle maar ze heeft gewoon heel snel last van alles.

op dit moment heb ik ze op een simpel dubbel gebroken bitje wat bij de fries wel redelijk werkt maar de andere 2 niet helaas!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:35

Dit bit, is niet een soort maar de merknaam. als je op de site kijkt zie dat ze wel 20 verschillende bitten hebben. ( meer nog)
Het fijne is dat je het bit mag uitproberen als je deze bij een bitfitter hebt gekocht.
Hierdoor in combi met de wijsheid van de bitfitter is de kans groot dat je een fijn bit zou kunnen vinden.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn bitje.
gr.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:52

Inmiddels is tandarts en tevens bitfitter weer keer geweest om de volgende 2 paarden onder sedatie te doen .
En hebben beide een NS bit om te proberen .
Jonge merrie heeft een dubbel gebroken starter water trens .
Pony heeft een opvolgend dubbek gebroken watertrens .
En grote merrie een tranz angled lozenge met extra ringen eraan ...
Heb grote merrie en pony al wat langer op een NS bit lopen .
Alleen grote merrie nog niet heel veel mee gereden ...
Mag nog wat langer proberen ...
Dus alle lof voor tandarts en bitfitter hoor

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 00:45

Wie heb je gehad, ben ook al tijdje opzoek naar goede tandarts en bitfitter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:46

Cath van Goethem
Van special care
Hele fijne tandarts is zij

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:28