Lucia Vizzini: het nut van een ijzerwinkel...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:58

Maar was dat niet 'bedrog'? Bijv. dat rondje boven de hackamore en ik geloof dat ik ook een kinketting zie?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:58

Het enige wat me opvalt is dat de hack erg grote scharen heeft. Voor de rest hangt er een bustrensje in dat zo te zien maar wat losjes erbij hangt. Liever heel veel ijzerwerk wat weinig doet als een heel gemeen scherp trensje, dat voor het zicht niks voorstelt.
Wat opvalt is dat ruiters die met een heel licht contact rijden vaak een wat scherper bit gebruiken, om zo een fijne hulp te kunnen geven zonder te veel druk. Die spannen hun vingers een beetje en laten al weer los. Ruiters die met meer contact rijden en vaak groffer inwerken gebruiken vaak mildere bitten.

ElCamino

Re: Lucia Vizzini: het nut van een ijzerwinkel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:00

Dat klopt, ik rij met een correctional, high port en lange scharen....lijkt ook erg scherp maar hoef er niet aan te zitten. ( western). Echter, mijn paard is zó verkloot vroeger dat je met een trenje niks kunt.
Hij is nu 25 maar nog net zo onbereijdbaar met een trensje als toen hij 8 was....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:01

Het zou wel kunnen dat er op de foto nog iets ontbreekt. Ik weet het niet. Maar je kon de neus van het paard bijna niet meer zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:01

Kan ook zijn Geryon. Zo dichtbij zat ik jammer genoeg ook niet (rij 10). Maar het viel mij wel op (niet in negatieve zin). Aan het geroezemoes op de tribune te horen en aan dit topic (speciaal geopend op bokt) te lezen, was ik niet de enige die het best een "gek" gezicht vond. Maar goed, als paard en ruiter er happy mee zijn en er goed hun parcoursen mee doorkomen, so be it he. Dan ga ik echt niet diegene zijn die slowmotion filmpjes langs de kant maakt om er dan heel onaantrekkelijke stills uit te nemen en te verspreiden via de gekende wegen. :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:14

wel jammer dat er gelijk posts als "ja maar zij zal het wel weten en niet oordelen" etc komen
ik zie namelijk nergens oordelen, maar gewoon oprechte vragen.
ben ook wel benieuwd naar eventuele eerstehand kennis over deze optoming, of het idee etc er achter

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:34

Dit bit heb ik altijd een fijn bit gevonden voor gevoelige paarden. Het is een zachtere variant met nathe mondstuk, kortere schaarwerking en een riempje ipv ketting. Het oogt ook gelijk anders:
Afbeelding

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:30

Deze combinatie zie je nu niet dikwijls meer omdat het eerder "oud" is. Pakweg 10 jaar geleden zag je zo'n combi veel meer in wedstrijden van dat niveau.
Waarom zoiets gebruikt wordt? Hoogstwaarschijnlijk omdat deze amazone het nodige heeft geprobeerd en bij deze combi uitgekomen is als de beste om haar paard gecontroleerd een parcours van 1.50m rond te sturen.
Controle is nl. heel belangrijk op dit niveau. Spijtiggenoeg zijn niet alle paarden in een parcours van dit niveau te rijden op een trensje. Dit heeft zelden te maken met een gebrek aan dressuurmatige basis, eerder met gretigheid en het heet worden in parcours. En op zo'n hoogte krijg je liever geen verkeerde afstand :+
Die paarden kennen zeer goed het verschil tussen een oefenrondje thuis of presteren op een concours.

Ik persoonlijk zie liever een combinatie paard/ruiter met zo'n bit/hackamore dan dat ze het op een trensje proberen en onderweg het betere trek- en sleurwerk laten zien. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:51

giotto schreef:
Ik persoonlijk zie liever een combinatie paard/ruiter met zo'n bit/hackamore dan dat ze het op een trensje proberen en onderweg het betere trek- en sleurwerk laten zien. :D

Uiteraard. Rust in de mond, wat er ook in steekt (of niet). De ruiter die ik eerder vermeld heb reed met een simpel trensje en de ringen kon je bijna achter de oren hangen.