Martingaal of borsttuig ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:58

Tsjah, ik denk dat je ook gewoon aan ontspanning binnen het parcours moet werken.
Wanneer wordt hij druk? Als er hindernissen staan?
Borsttuig houd je paard écht niet tegen en heeft geen ander nut dan ervoor zorgen dat het zadel niet naar voren schuift.
Als je paard z'n hoofd niet hoog gooit, heeft een martingaal ook weinig nut

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:01

4EverHobbes schreef:
Als hij voor jouw gevoel te hard gaat, krijg je dan ook het idee dat je geen controle hebt? Want dan zou ik toch je instructeur erbij halen.
Je zegt nu dat je het handiger vindt een borsttuig/martingaal te hebben maar je weet niet wat het is en wat voor functie het heeft??
Tja, als je een martingaal voor de mooiigheid wilt, dan ga ik je geen advies geven.

Ik begrijp wat je bedoeld, ik voel dat ik hem onder controle heb maar ook weer niet... srry klinkt heel raar dat ik zoveel meningen heb maar ik weet het zelf niet wat ik moet. heb het overlegd met mn instructrice en die vind het wel goed, maar die vind dat ik het ook moet kunnen ZONDER hulpteugels, want dan rij je pas $ en als het niet nodig is dan hoef ik m niet, ook niet voor mooiigheid, maar als het wel nodig (dat weet ik door ervaringen vanjullie en jullie meningen) is wil ik hem wel: voor gebruik en omdat het toch wel mooi is.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:02

LoveBodin schreef:
Tsjah, ik denk dat je ook gewoon aan ontspanning binnen het parcours moet werken.
Wanneer wordt hij druk? Als er hindernissen staan?
Borsttuig houd je paard écht niet tegen en heeft geen ander nut dan ervoor zorgen dat het zadel niet naar voren schuift.
Als je paard z'n hoofd niet hoog gooit, heeft een martingaal ook weinig nut

meestal als ik wat spanning heb (wss, weet niet precies) en als ik eenmaal in het parcours zit... hij gaat het hardste na de 1e hindernis, maar wss weet ik het al het ligt gwn aan mezelf...

ManonVegas

Re: Martingaal of borsttuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:04

Mensen, ik weet het al! ik weet nu wat het verschil is en ik weet wel doel het heeft, ik moet het nu eens bij mezelf gaan zoeken... ik ga mezelf laten ontspannen (ontspannings oefeningen zoeken) en dan met rust het parcours in gaan, wss scheelt dat heeeeeel veel. Zodra ik weer cc heb gehad laat ik meer weten, voor nu lees ik alleen maar en reageer ik miss nog maar ik 'ben weg' zou ik maar zeggen ;)
Heel erg bedankt voor jullie reacties, heb veel geleerd dankjewel!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:05

Dus alleen als je in t parcours zelf zit? Op wedstrijd?
Niet als je thuis vrolijk wat springt?
Probeer iig eens te ontspannen en gewoon rustig door te rijden.
Thuis oefenen en als je voelt dat hij druk wordt/wil rennen oid, gewoon rustig verder in de dressuur gaan en het springen even laten zitten. Dus alleen springen als het rustig is

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:06

LoveBodin schreef:
Dus alleen als je in t parcours zelf zit? Op wedstrijd?
Niet als je thuis vrolijk wat springt?
Probeer iig eens te ontspannen en gewoon rustig door te rijden.
Thuis oefenen en als je voelt dat hij druk wordt/wil rennen oid, gewoon rustig verder in de dressuur gaan en het springen even laten zitten. Dus alleen springen als het rustig is

Op wedstrijd bedoel ik idd, en ben het ook helemaal met je eens. Dat is ook een conclusie die ik hieruit heb getrokken, ga er echt op werken... vooral op mezelf ipv de pony. bedankt! :)

SRY

Re: Martingaal of borsttuig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:05

De werking van een borsttuig of martingaal zijn hier uitgelegd. :)
Zelf heb ik beide alleen mijn martingaal gebruik ik niet meer. Gebruik nu altijd borsttuig, mijn pony had last van de martingaal bij haar manen en borsttuig staat mooier. Ik gebruik mijn borsttuig als martingaal ;) Heb hem altijd om met rijden, dressuur, springen of buitenrijden maakt niet uit. Ben niet bang voor mijn pony maar voel me veiliger met dan zonder. Heb wat meer te zeggen dan.