waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: waar komt de aansnoer neusriem vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:43

ik heb het gevoel dat mensen een ASN aantrekken omdat ze hun eigen tekortkomingen kunnen verbergen. Al heb ik nooit echt het gevoel dat een paard niet kan laten merken als er met geweld aan hem/haar getrokken wordt, maar z'n mond helemaal open gooien als reactie kunnen ze dan niet...

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:11

Ik dacht, en misschien praat ik nu wel onzin, dat ASN in de oorlog was ontworpen voor als een paar viel en ze kaak brak ofzo dan bleef het op zijn plek en deed het minder zeer maar dat kan ook voor de hoge neusriem gelden :Y)

In iedergeval heb ik wel eens zoon verhaal gelezen maar weet niet meer waar ik het aan moet linken :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:18

ik gok dat dat een bijkomende zaak was en de neusriemen toch als eerst bedacht zijn om de bekken dicht te knopen als er aan ze getrokken wordt...maar oorlogen zijn van alle tijden. Wie weet :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:24

Nou, ik denk toch dat het ook voor de stevigheid is ontworpen, want als je valt en je houdt je paard vast wil het hoofdstel nog wel eens afgaan.
En vroeger toen het hoofdstel werd uitgevonden was het denk ik helemaal niet belangrijk om dressuur te rijden zeker niet hoe het paard het vond, dus als ie z'n mond open deed was dat denk ik geen probleem, ook was er geen bokt natuurlijk dus wie zag het? :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:49

Hier is wel een interessant artikeltje http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html
Volgens die bron werd het dus inderdaad voor de oorlog gebruikt (alle neusriemen over het algemeen).
Ik denk dus dat een aansnoer al van in de oorlog komt omdat het gemakkelijker was om aan te trekken.

Ik heb er ook een, maar enkel omdat ik het kussentje eronder wel fijn vind. Daarnaast vind ik ze makkelijker aan te doen dan een gewone. Maar ik doe hem echt nooit strak, altijd op het laatste gaatje (dan heb ik 2 vingers ruimte bovenop de neus).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:52

Een gewone neusriem moet je even strak doen, aansnoer is alleen voor de mooi, handig, het kussentje eronder, toch?
Vind het heen-en-weer wel handig, mijn oude neusriem heb ik weg gegooid, vond het irritant...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:01

Citaat:
De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft als oorspronkelijke functie de taak om letsel te voorkomen bij paarden die ingezet werden in de oorlog. In deze tijden sneuvelden veel paarden en om te voorkomen dat de onderkaak letsel zou oplopen (door het ruitergewicht aan de teugels), is de neusriem bedacht die de kaken op elkaar moest houden.

Dus eigenlijk zijn neusriemen compleet overbodig tegenwoordig ;)

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:05

Woogy schreef:
Citaat:
De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft als oorspronkelijke functie de taak om letsel te voorkomen bij paarden die ingezet werden in de oorlog. In deze tijden sneuvelden veel paarden en om te voorkomen dat de onderkaak letsel zou oplopen (door het ruitergewicht aan de teugels), is de neusriem bedacht die de kaken op elkaar moest houden.

Dus eigenlijk zijn neusriemen compleet overbodig tegenwoordig ;)

Voor wat hier boven geschreven staat wel, om het letsel te voorkomen in oorlogen. Tegenwoordig zit men graag gesloten mondjes omdat het een teken van ontspanning is? Dus dan maar leer erom heen knopen om het mondje dicht te houden. Veel mensen kennen een hoofdstel ook niet anders denk ik, behalve rensport en western?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:10

Een neusriem (met sperriem) is ook voor een rustig hangend bit he jongens :)*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:15

*ziet grammaticale fouten in mijn tekst over de neusriem, excuses*

Tegenwoordig zie je het vooral als een modeverschijnsel of symptoombestrijding. Hoe een hoge neusriem het bit stil kan houden weet ik niet, dat lijkt mij nog steeds onlogisch. Een lage/gecombineerde schijnt dit wel te kunnen, maar dan vraag ik mij af waarom het bit in eerste instantie zo beweeglijk is.

Overigens ben ik mij nog aan het verdiepen in de geschiedenis achter de diversiteit, maar bij gebrek aan betrouwbare literatuur is dat een langzaam proces.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:21

Laat weten als je wat vind magda!

Ik loop al jaren met de vragen rond. Op de manege waren veel mensen aan het trekken en toen ik op de baan kwam had 90% geen neusriem om. Toen ik mijn eigen paard had moest ik haar bakkes goed dicht knopen van haar oude trainers omdat ze heet was. Heb het op alle mogelijke manieren geprobeerd met haar(sperriem los, hoge strakker, andersom, alles strak, alles los, lage neusriem, hoge neusriem, aansnoer) en het enige wat werkte is neusriem loos. Ze heeft dus foefjes gevonden om erop te hangen en mij dus zo'n 100 kg in handen te geven. Enige wat ze heeft als ik haar rij is hooguit dat ze weleens haar mond scheef trekt, met wat druk op de kant die haar onderkaak aan neemt laat ze weer los. Ik gok dat druk ontwijk methode van haar het begin was van neusriemen bij d'r.

Anyway, wil nog steeds graag mensen horen die wel letterlijk aansnoeren en hun beweegreden. Kom op zeg, ik heb op grote stallen gelopen waar er zat met deuken in de snuit liepen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:37

Ieuw inderdaad ook eens gezien, paarden met echt kuilen op de neus, onder de kin... Kom op je kunt ook overdrijven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 08:13

klopt, maar waarom zou je hem zo strak aantrekken...I wanna know :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:15

dan kunnen ze hun mond niet meer opendoen en zijn ze minder sterk

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 09:18

minder sterk geloof ik zelf niet in. Lijkt mij dat ze juist alleen maar harder worden en in plaats van trekken met hun mond trekken met hun hoofd.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:23

nee is wel echt zo

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:32

Woogy schreef:
klopt, maar waarom zou je hem zo strak aantrekken...I wanna know :)

Dat is dezelfde vraag als waarom mensen in godesnaam een sperriem gebruiken? Ikke niet snap.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:00

ts je hebt een pb

sperriem is het zelfde wordt ook gewoon strak aan getrokken dat die zijn mond dicht houd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:08

Een sperriem is er oor bedoeld het bit op zijn plaats te houden, zodat het bit rustig in de mond ligt. De sperriem hoor je ook niet strak aan te trekken. Een neusriem hoort zo vastgemaakt te worden dat je ten alle tijde 2 vingers tussen de neusriem en het neusbot kunt krijgen, dus ook als de sperriem vast zit.

Dat mensen neusriemen gebruiken om de mond dicht te snoeren is waar, maar dat is niet waar ze voor bedacht zijn.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:44

Het waarom lijkt me duidelijk: je snoert het paard vast zodat het niet kan bewegen. Je verbergt je eigen gebrek aan rijvaardigheid. Als je een paard in zijn mond trekt, zal hij deze openen in een poging het pijnlijke uit zijn mond te krijgen. Als je je paard insnoert kan je hard trekken, terwijl toch het mondje netjes dichtblijft. Ik denk niet dat bokkers die zich hieraan schuldig maken zich in dit topic gaan verdedigen.....
Ik heb op stal wel eens iemand strak zien aansnoeren, ik heb toen gezegd dat ik vond dat dat niet zo strak moest. Het antwoord was dat alles goed strak moet zitten, zowel de neusriem als de sperriem werden zo strak mogelijk gezet. Dit was overigens geen onkunde qua rijvaardigheid, want ze kon prima rijden. Ik denk dat ze dat gewoon ingeprent heeft gekregen ofzo....

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:57

hier ook een ASN voor dat het een stuk knapper staat op het iets wat lompe hoofd van mijn pony,
heb hem in het normale rijden niet strak, kan der soms met galopperen tussen door kijken net als me singel overigens :o
helaas moet ik hem op wedstrijd wel strakker doen, (nog steeds niet met 2 handen trekken hoor maar dan wel dat hij rond om helemaal aan zit)
mijn pony loopt altijd met ze mond open, is nagekeken door diverse tandartsen, osteopaat, zadelmakers, DA's, bitten expert je kunt het zo gek niet bedenken.
maar het gaat niet weg, en er is geen oorzaak te vinden, helaas word je op wedstrijd dusdanig afgestraft, overal -2 dat ik hem dan wel ''strak'' doe voor die 2 proefjes.
pony heeft geen pijn loopt prima, en is fijn te rijden dus gun ik het de jury niet om me overal -2 voor te geven omdat meneer ze mond niet dicht kan houden.
mocht iemand hier het gouden idee hebben! ik sta overal voor open.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:03

Woogy schreef:
minder sterk geloof ik zelf niet in. Lijkt mij dat ze juist alleen maar harder worden en in plaats van trekken met hun mond trekken met hun hoofd.

Paarden zijn indd niet fijner met een strakke neusriem, als ik zo iets wil weten probeer ik het uit bij meerdere paarden. Los warmrijden, neusriem normaal, na half uur afstappen, neus dichtsnoeren en door rijden, stuk voor stuk opeens klote paarden, geen goeie aanleuning, veel meer tegenstribbelen, minder fijn buiging, met moeite halthouden etc. Nee bedankt, heb ik geen zin in, paardlief trouwens ook niet.
Sperriem begrijp ik best, het gebruik van, mooi stil liggend bit is wel zo fijn voor het paard, sperriem doe ik wel af en toe strakker mocht 't rijdier niet fijn reageren, maar de ASN gaat nooit strakker, je sluit het complete gevoel af van het paard.
Als alles op elkaar geplakt is kun je toch geen stelling vragen zonder het hele hoofd te belasten, bij wat meer speling komen de hulpen veel fijner door, kan me echt irriteren als mensen hun paard alles dichtsnoeren en dan in de mond zitten rijten omdat alles wat lastiger gaat.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:10

nu zal ik dadelijk na mijn uitleg wel iedereen over me heen krijgen maar,
ik trek mijn sperriem wel straks aan omdat hij anders constant zijn tong daar buiten wil doen, en voordat iedereen zegt dat ik trek of wat dan ook dit doet hij ook als je aan het halster longeert enzovoort..

aangezien je op wedstrijd er vreselijk voor wordt afgestraft zal het wel moeten

edit: hij doet zijn slijm de hele tijd weglikken
Laatst bijgewerkt door miicchhellee op 20-12-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:11

miicchhellee schreef:
nu zal ik dadelijk na mijn uitleg wel iedereen over me heen krijgen maar,
ik trek mijn sperriem wel straks aan omdat hij anders constant zijn tong daar buiten wil doen, en voordat iedereen zegt dat ik trek of wat dan ook dit doet hij ook als je aan het halster longeert enzovoort..

aangezien je op wedstrijd er vreselijk voor wordt afgestraft zal het wel moeten

is zijn atlas nagekeken?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:31

Ciara, hij doet zijn tong na buiten om het slijm weg te likken (vergeten erbij te zetten)