Iemand ervaring met deze voorsingel? (tijdelijke oplossing!)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:30

Wat mij betreft kan dit topic op slot mods mijn vraag is beantwoord en anders word het een rel-topic -:(-
ohja dat ik 14 ben ben ik ineens niet wijs genoeg om een goede zadelmaker te regelen??? sommigen zijn niet oud genoeg om vragen te beantwoorden :oo :') (sorry ben in een melige bui _O- )

Gini

Re: Iemand ervaring met deze voorsingel? (tijdelijke oplossing!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:40

Nee, dat zeggen we niet. Hoe jonger je bent, hoe naïever. Een volwassen zadelmaker geloof je gewoon, zonder vragen te stellen. Hoe ouder je wordt, hoe kritischer je wordt.
Dat is niet verkeerd of jouw schuld, dat is gewoon hoe het leven in elkaar steekt. Dat is waarom je een 5-jarige alles kunt wijsmaken, waarom een tienjarige niet meer in Sinterklaas gelooft enz enz.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:41

En als je eens een andere zadelpasser laat komen? 2 weten meer dan 1 ;)

Dat je 14 bent wil niet zeggen dat je niet wijs genoeg bent, wel dat je weinig ervaring hebt. Er zijn genoeg volwassenen met weinig ervaring die een zadelpasser op hun woord geloven en er al een tijd achter komen dat zadel paard flink beschadigt heeft. Geloof mij dat wil je je pony niet aan doen, kost uiteindelijk meer ook.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:45

maar iemand van stal was er bij, en sorry k moest ff lachen sommige bokkers reageren altijd zo negatief... de meeste niet hoor hahahahahhaahaha maar hier kan een slotje op want het word een beetje off-topic :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:38

Hannapony schreef:
maar iemand van stal was er bij, en sorry k moest ff lachen sommige bokkers reageren altijd zo negatief... de meeste niet hoor hahahahahhaahaha maar hier kan een slotje op want het word een beetje off-topic :D

heeft niets met negatief te maken hoor...als jij en je zadelmaker blijven volhouden dat een wegglijdend zadel goed past dan vind ik het goed :j

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:56

'ik wil niet denigrerend doen hoor' maar mijn vraag is al beantwoord ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:01

Hannapony schreef:

_/-\o_

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:18

geerke schreef:
Hannapony schreef:

_/-\o_

sorry ik moest er ineens weer aan denken hahahahahahahahahahahahahahahahahaha :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:18

Joscaa schreef:
" Het zadel van mijn pony past wel, alleen het schuift na een tijdje naar voren omdat hij nog jong is "
Een passend zadel schuift niet naar voren en het maakt je zadel niet uit hoe oud je pony is :')

Maar wel vervelend, verder heb ik geen ervaring met die voorsingels, 't ziet er wel slim bedacht uit, maar zal 't niet gaan drukken zodra je zadel naar voren schuift (en dan dus tegen gehouden word; druk op de schouders/schoft?) :)

Als hij paste dan schoof hij niet.
Ik heb ook een pony staan met weinig schouder en daarvoor heb ik een stubben op maat laten maken, voor wel keilkussens, achter niet, en ipv dressuursingelstoten, korte stoten met een extra derde voorsingelstoot.
Zadel ligt als enige goed op haar. Verandert ze dan passen we dat gewoon aan, moet daarom niet gelijk een nieuwe komen. Dat ding in de link zou ik al niet gebruiken.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:24

Rebalancing gel onderlegger voor verhoger

Anatomisch gevormde verhoger om het zadel te helpen ondersteunen en er voor zorgt dat het zadel een correcte en comfortabele pasvorm heeft en het lichaamstype van het paard en de oorspronkelijke balans van het zadel ondersteund.

3-in-1 functies: Antislip, schok absorberende en re-balancing verhoger. De specifieke structuur van de gel maakt het mogelijk natuurlijk te comprimeren om de natuurlijke vorm van het zadel te houden zonder de luchtstroom te verminderen.

Een maat. Gemakkelijk te onderhouden: Afvegen met kraanwater of onderdompelen in een emmer met heet sop. Een tijdje laten weken om de pad weer plakkerig te maken.

Laag profiel, ideaal voor het gebruik onder close-contact zadels of als het gewicht van het zadel te ver naar voren ligt op de schouder van het paard

http://medhorses.nl/Zadeldekkensjabrakk ... etail(3944).aspx

Valt te proberen
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 19-12-12 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:29

Heb je het met je zadelmaker ook gehad (of kunnen proberen) om te rijden met een prolite pad onder je zadel?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:33

Sorry dat ik hier even op in ga hoor, maar ik denk toch echt dat je een second opinion moet vragen aan een (willekeurige) zadelmaker.
Als jouw zadel goed ligt wanneer je paard stil staat, en gaat schuiven zodra hij gaat lopen, dan ligt je zadel dus niet goed.
Dit snapt iedereen toch lijkt mij.

Als je alleen ervaringen/meningen over die voorsingel wilt krijgen, zet dat dan alleen in je OP, en niet een heel verhaal er omheen.
Je hebt de 'rel' wel een beetje zelf veroorzaakt denk ik.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:37

Een zadel voor een jonge pony kan goed passend gemaakt worden dmv een Prolite Pad. Die kun je zelf aanpassen wanneer de pony gegroeid is.

Succes.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:14

MirandaDvG schreef:
Als je alleen ervaringen/meningen over die voorsingel wilt krijgen, zet dat dan alleen in je OP, en niet een heel verhaal er omheen.
Je hebt de 'rel' wel een beetje zelf veroorzaakt denk ik.

als ik in de titel mijn vraag stel, en de regel hier op bokt hier is om on-topic te blijven, moet dat duidelijk zijn toch? Of moet ik de OP in extra groot zetten zodat mensen hem sneller zullen lezen? in mijn OP vraag ik ook: heeft er iemand ervaring met deze voorsingel? Maar toch snap ik je punt :j

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:57

Ik begrijp wel dat je naar de ervaringen van deze voorsingel vraagt. Maar elke voorsingel brengt meer druk op de voorkant van het zadel, dus op de schouders van paard/pony. Dat het zadel wegschuift heeft een reden.
Bij jou is het geval dat de pony een brede rug heeft, waarschijnlijk ook wel breed in de schouders is maar weinig bespiering rond de schoft. De schoft zelf wordt niet anders daar deze bestaat uit wervels en dus niet kan veranderen.
De weinige bespiering rond de schoft zorgt ervoor dat het zadel naar voren 'duikt'. Dit kan opgelost worden door een Prolite Pad, die aan de voorkant opgevuld wordt. Daar waar geen bespiering is. Na verloop van tijd kan die vulling eruit gehaald worden.
Een zadel wat dus drukt op de onontwikkelde spieren rond de schoft zorgt er direct voor dat die spieren zich ook nooit kunnen ontwikkelen.

Succes.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:08

Marjolijnvdh schreef:
Ik begrijp wel dat je naar de ervaringen van deze voorsingel vraagt. Maar elke voorsingel brengt meer druk op de voorkant van het zadel, dus op de schouders van paard/pony. Dat het zadel wegschuift heeft een reden.
Bij jou is het geval dat de pony een brede rug heeft, waarschijnlijk ook wel breed in de schouders is maar weinig bespiering rond de schoft. De schoft zelf wordt niet anders daar deze bestaat uit wervels en dus niet kan veranderen.
De weinige bespiering rond de schoft zorgt ervoor dat het zadel naar voren 'duikt'. Dit kan opgelost worden door een Prolite Pad, die aan de voorkant opgevuld wordt. Daar waar geen bespiering is. Na verloop van tijd kan die vulling eruit gehaald worden.
Een zadel wat dus drukt op de onontwikkelde spieren rond de schoft zorgt er direct voor dat die spieren zich ook nooit kunnen ontwikkelen.

Succes.

dankje! daar heb ik wat aan... alleen is hij ook smal bij zijn borst, zijn voorbenen staan ook nog dicht naast elkaar... een smalle voorkant dus hahaha maar ik ga denk ik naar een prolite pad op zoek dankjewel *\o/*

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:31

Kijk wel uit met een voorsingel TS. Ik zou die persoonlijk nooit gebruiken, daar kan je een paard echt stuk mee rijden.

Het is al eerder gezegd, maar als je een tussentijdse oplossing wil zou ik toch nog eerder op zoek gaan naar een goed passende staartriem. Misschien voelt dat even onwennig en geeft ze even een frisse wapper, maar dat is veel minder schadelijk voor je pony dan een voorsingel.

Als de pony verder braaf is zou je ook nog een barebackpad kunnen overwegen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:35

Er is op marktplaats een stubben rex gekocht, die word vrijdag gebracht ik hoop dat ie goed ligt... anders er even een GOEDE zadelmaker bij laten komen om hem passend te maken := ik zal niet meer de zadelmaker laten komen die ik eerst had :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:57

geerke schreef:
TS ik wil niet denigrerend doen,maar je bent 14 jaar,en jij ziet dat je zadel goed past alleen niet blijft zitten?

Ik ben 15 en ik weet ook zat van wel en niet passende zadels :')

Zie dat je al een nieuw zadel hebt :)