Zadel schoonmaak dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:01

Zonde dat je zadel zo is geworden. mijn ervaring met indring verf is ook niet fantastisch. Vervaagt snel en wordt dan vlekkerig. Mijn ervaring is dat zwarte leervet met daarover een laag lederbalsem een goed effect geeft. dit is ook minder werk dan verf. Als je dat goed laat intrekken en dan de lederbalsem oppoetst met een oude panty krijg je weer een mooi glimzadel. wel lederbalsem met bijenwas nemen, dat glimt goed.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:03

Lowara

Re: Zadel schoonmaak dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:06

O my god, je zadel is echt verpest nu :=
Hopelijk werkt het verven een beetje, en voortaan alleen leder producten gebruiken ie bedoeld zijn voor tuig :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:07

Kun je niet beter een zadelmaker contacten?
Straks verpest je de kleur nog verder?

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:09

ledervet van de leger dump stuk goedkoper :D en 1 keer per jaar licht in vetten met lager vet. wel goed uitpoetsen. spuitbus maakt trouwens altijd een soort van film over het leer ook bij je schoenen. heb ik het niet zo op

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 00:14

Lowara schreef:
O my god, je zadel is echt verpest nu :=
Hopelijk werkt het verven een beetje, en voortaan alleen leder producten gebruiken ie bedoeld zijn voor tuig :+

Ik geef Bokt de schuld :+ In meerdere topics stond het gebruik van groene zeep voor het schoonmaken van tuig -O-

En daar kwam het uiteindelijk door. Niet door de hamanol (het is inderdaad hamanol yvonne :') ) en ook niet door de spuitbus. Zadel was na de groene zeep zo geworden.

Ik twijfel nu wel weer wat ik moet doen. Of ik nu wel de indringverf moet kopen, of eerst toch maar gewoon zwarte ledercreme.

@Hannanas: Dat is inderdaad ook een idee.

En ach, zadel wil ik toch nooit verkopen, hij zit goddelijk, dus vind het niet zo heel erg. Vind het zadel ook niet verpest. Alleen het kleurtje is ehh, apart. Ik vind het eigenlijk wel beetje grappig :')

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:28

Als je twijfelt zou ik eerst met de zwarte ledercreme aan de slag gaan, die indringverf kan er later altijd nog op. :) Wel mooi dat je er inmiddels wat om kan lachen :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:29

Van mijn zadelmaker had ik zwarte excellent lederbalsem gehad om de slijtage plekken van beugelriemen weg te werken en dat werkte perfect.
Na 6 jaar zag mijn zadel er nog uit als nieuw! Ik zou het proberen het is echt super spul.

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 00:31

@D_Desteny: Ik ga die even bestellen, thanks!

@Jindai: Ja, ik heb zoiets, het is gebeurd, erom miepen veranderd er niets aan. Heb het dus vanaf begin af aan al niet heel erg gevonden. Maar ga het wel proberen te fixen en lukt dan niet, och :P

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:32

Ik kan je maar 1 tip geven, niet met impregneer zwart van schoenmaker aan de slag, dat vlekt met zulke oppervlakke als een gek, zwart leervet geeft heel erg af. Mijn advies zou zijn en B&E Tiger leerzwart te halen, verschrikkelijk spul dringt echt overal in(handschoenen aan als je er mee aan de gang gaat is dan ook niet zo'n hele onverstandige anders zie je 4 weken later het nog zitten) het vlekt een stuk minder als die bende van de schoenmaker en geeft ook bijna niet af(eerste dagen wel een donkere rijbroek want iets afgeven doet het wel) daarna eroverheen met iets waar bijenwas inzit en voor de glans oppoetsen met een panty. Daarna zal je het wel sneller moeten herhalen met het schoonmaken, het dringt wel in maar net als impregneer of zwart vet slijt het ook.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:37

Dat ken ik, zo ben ik ook haha. Het eerste uur zou ik mezelf vervloeken, om er vervolgens maar om te lachen. :D En als er nou niks helpt qua zwarte creme/verf dan heb je gewoon een dressuurzadel in 'vintage-stijl' :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 00:41

Het is nog te bestellen bij Agradi ook :D Maar dat werkt dus wel goed? Is dat niet hetzelfde als de indringverf die mij was aangeraden eerder?

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/lederonderhoud/product/4400073/24

@Jindai: Precies. Ik weet nog wel dat ik net een nieuwe laptop had.. 500 euro.. Twee dagen had ik die. Laat ik er een glas ijsthee over vallen. Kapot, niet meer te repareren. Ik heb een kwartier gehuild.. Maar daarna mezelf verzet. Zo van, gebeurd is gebeurd. Naar oplossingen gezocht. Waren er helaas niet. Laptop weg gegooid en nieuwe gehaald. Heb er niet meer 2x over nagedacht. Vertelde het mijn pa van de laptop en die vond het erger dan ik "Hoe kun je zo koel blijven!" Nja, er is gewoon niets meer aan te doen..

Mijn brommertje was ook eens gestolen.. Had hem net een maand.. 600 eurie weg. Ik heb echt zitten janken toen.. Voor een halfuur.. En daarna verder gaan.

Heeft geen nut om te lang bij zulke dingen stil te staan. Je kan met huilen of je er vervelend onder voelen, niets veranderen.

Maar ik heb een vintage zadel nu ja :D Het ziet er wel apart uit, dat grijze..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:49

Wat zonde!
Ik kan je niet meer aanraden dan al is gezegd.
En als ie zo blijft...1 voordeel...mocht het zadel ooit geatolen worden o.i.d weet je wel dat het die van jou is ;)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:55

:') Toevallig familie van me?? Dat met die laptop heb ik dus precies hetzelfde gehad, niet met ijsthee maar met een groot glas cola :Y) :') Plakte de toetsen bij jou ook zo lekker? Die heb ik ook idd zo weggegooid en toen de volgende dag meteen maar weer een nieuwe gekocht... :o Eigenlijk best wel erg...... :')

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:56

YamaSaki schreef:
Wat zonde!
Ik kan je niet meer aanraden dan al is gezegd.
En als ie zo blijft...1 voordeel...mocht het zadel ooit geatolen worden o.i.d weet je wel dat het die van jou is ;)

Oh, das ook wel een goeie :j daar had ik nog niet eens aan gedacht! :D

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 01:13

Die kleine flesjes van de schoenmaker oa van Tana zijn alleen voor kleine oppervlakte, het vloeit niet mooi in elkaar over omdat het redelijk snel droogt, dat spul van tiger is in basis idee het zelfde maar omdat het langer duurt voor het droogt krijg je een heel stuk minder vlekken. Daarbij is dat van Tana wal anders van samenstelling en juist bedoelt voor wat fijner leer(schoenen zijn nou eenmaal niet van tuigleer gemaakt ;) ook is in verhouding tiger leerzwart veel goedkoper, een flesje(net genoeg voor 2 schoenen) bij de schoenmaker is zomaar 3-4€ en zijn half liter van tiger een 10-12€ dus ik zou zeker voor leerzwart gaan

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:20

Maar heb je de groene zeep dan puur gebruikt?
Want een klein scheutje in een klein sopje kan geen kwaad.
Niet dat ik dat ooit bij een zadel gedaan heb,maar wel met dubro bij hoofdstellen.
Zwart vet zou ik ook eerst doen,lijkt me het minst link.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:34

btw, wat je er ook op gaat doen om het weer te zwarten en op te frissen, dikke kans dat je het eerst echt weer schoon moet schrobben ivm die spuitbus die je gebruikt hebt...dus zadelzeep correct gebruiken om die vuilafstotende laag er af te krijgen, anders heb je dikke kans dat wat je er ook op smeert , niet goed wil in trekken

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:38

Ik denk dat de groene zeep het zadel heeft uitgedroogd of een of ander goedje.

Ik doe altijd:
- zand eraf met zachte borstel
- schoonmaken met zadelzeep
- invetten met lederolie

(van die zwarte plakrommel die ik vroeger ook gebruikte ben ik vanaf gestapt, als je hem daarna een keer gaat poetsen veeg je dat er z weer af. Volgens mij doet dat niks met het leer. Olie trekt er altijd goed in en word het leer soepel van. )

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:44

ambre schreef:
Niet dat ik dat ooit bij een zadel gedaan heb,maar wel met dubro bij hoofdstellen.

Ik heb inderdaad puur gebruikt. Wist ik veel :')

@Sonja_vR: Dat is inderdaad een probleem.. Het is vuil en waterafstotend, dus zal het alles wat ik erop smeer ook wel afstoten..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:54

Zadelzeep is ook niet bedoeld om schoon te maken,maar om te onderhouden.
Vuil leer dien je af te nemen met een vochtige doek.
Daarna pas zadelzeep gebruiken.
Olie gebruik ik juist haast niet,ik gebruik meestal een balsem of dressing als ik het leer wil vetten.
Maar als je nieuw leer een paar x goed vet of in de olie zet dan hoeft dit echt niet zo vaak.

Mijn nieuwe zadel heb ik een week iedere dag gevet en daarna hooguit 1 x per jaar.
Wel het vuil af en toe afnemen.Hoofdstellen doe ik ook niet vaak.
Meestal maar zo'n 4x per jaar.
Maar ik doe de sperriem na het rijden altijd af met een vochtige doek en zo ook andere delen die door zweet erg nat geworden zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:57

ElineS schreef:
ambre schreef:

@Sonja_vR: Dat is inderdaad een probleem.. Het is vuil en waterafstotend, dus zal het alles wat ik erop smeer ook wel afstoten..

:Y) onder het motto lekker schoon :)

Vind dit topic trouwens erg leuk worden, veeeeeel wegen naar Rome hoe men tuig onderhoud en wat ze gebruiken, best interessant :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:22

ElineS schreef:

Nog een keer schoonmaken met een sopje van groene zeep

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:26

Lowara schreef:
Vind dit topic trouwens erg leuk worden, veeeeeel wegen naar Rome hoe men tuig onderhoud en wat ze gebruiken, best interessant :j

:D Ik vind dit topic ook erg leuk, maar voornamelijk door het droge commentaar van de TS:
ElineS schreef:

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:29

Groene zeep is gemaakt van plantaardige olie dat verzeept wordt met loog. Door de zeep puur te gebruiken heeft het loog de verf opgelost.