Even een (domme?) vraag...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Even een (domme?) vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:01

Mijn pony had altijd een halster wat precies om het hoofd paste en dan deed ik het hoofdstel eroverheen. Dat was ook makkelijk met het vastzetten en het opstappen. Maar als het halster wat groter is dan kan je het, denk ik, beter eroverheen doen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:02

Halster kan prima onder het hoofdstel hoor, doen wij ook met die jonge paarden. Longeerlijn zit dan aan het halster vast en als we echt gaan rijden komen pas de teugels aan het bit erbij. Evt. nog met tussenstapje dat je dubbele teugels hebt, 1tje aan het halster nog eens. :j

TS ik zou of zo'n longeerstukje eraan doen, of het halstertje eronder laten en daar de longeerlijn / halstertouw aan. Of gewoon met halster blijven rijden en dan daar de teugels aan bevestigen. Of een andere combinatie.. Er is zoveel mogelijk, doe waar je jezelf het prettigst bij voelt. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:03

Mijn pony wordt alleen maar bereden met halster....ik vind dat bit nergens voor nodig en zeker bij die kleintjes doet het eerder kwaad dan goed. Als ze nu per ongeluk aan de "teugels" trekken, is er niets aan de hand.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:16

Ik doe meestal touwtje door de bitring en dan onder de (hoge) neusriem door en
dan de musketon weer aan het touw klikken, werkt prima kun je nooit per ongeluk
het bit door de mond trekken en kan je ruitertje toch een beetje zelf sturen
Moet je misschien wel je neusriem iets losser als normaal doen, anders past je
musketon er niet onder door

Als je een lage neusriem hebt, kun je hem ook gelijk aan het kleine ringetje van je
neusriem vast maken

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:24

Idd halster onder het hoofdstel houden, doen wij ook wel eens.
En dan touwtje gewoon aan de onderkant vastklikken aan de ring.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 09:25

Over beestje wegschieten, maak ik me geen zorgen meer over. Die is zo bomproef, zelfs op 3 meter afstand van een JOEKEL van een aardappelrooimachine blikt of bloost ze niet.
Daar maak ik mee geen zorgen om.

Kan dus evt het hoofdstel ook gewoon zonder bit gebruiken? Ben er idd met kleintjes wel voor om zonder bit te rijden... Maar heb je dan niet een speciaal bitloos hoofdstel nodig??

Merk toch, dat nu het om me kleine meisje gaat, ik wat onzeker ben... Moet toch mijn pa maar eens gelijk gaan geven. Die vond het vroeger ook niks als ik tussen de paarden liep...
Dat mijn hummel het doet vind ik geweldig, maar merk toch dat ik voor dingen kom te staan, waar ik nooit mee te doen heb gehad...
Blij dat jullie mijn vraag serieus nemen....

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:30

rijden met normaal hoofdstel zonder bit lijkt me lastig. waar moet je dan teugels bevestigen? met een halster kan natuurlijk ook prima, gewoon een iets strakker halster nemen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:34

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:42

Onze zoon was 3 dat hij de shet kreeg en ik met hem liep. Idd zoals al vaak gezegd is; eerst halster om en dan hoofdstel. Maar ook zoals gezegd; met bitstukje en teugels aan een halster.
Lag eraan wat we gingen doen en waar. Maar ook in welke fase we zaten met rijden.

Onze zoon heeft heel lang op halster gereden en de shet reageerde daar heel goed op.

Goed dat je voorzichtig bent. Onze zoon is nu 15 en rijdt niet meer. Maar als ik terugkijk op wat wij toen deden............Ben ik ook wel weer blij dat hij niet springt of buitenritten maakt ;-)

Ze rijden vaak niet lang en in het begin zijn het korte stukjes draven. Rustig opbouwen en veel uitleggen. Ook behandelen alsof je met een rijpaard bezig bent. Mensen laten veel teveel spelen en daar worden shetjes juist wat lastig van.
Die van ons ging wel naar de uitgang en deed koppie naar beneden, dus zoonlief heeft er vaak afgelegen. Maar leer ze handjes omhoog te doen en been te geven, dan is het snel over. Onze shet was echt braaf te rijden na wat dingetjes en is echt de braafste. Altijd met respect behandeld en nog steeds 12 jaar later een wereldpony waar we allemaal nog veel plezier aan beleven. Nu dan met mennen.

Probeer een kleinere ruimte af te zetten als je haar voor het eerst loslaat en verder je gevoel volgen. Wel consequent zijn met losstappen, dingetjes doen en op adem stappen. Leren ze meteen dat het niet erop/eraf is en dan weer dit en dan weer dat. Scheelt je echt met de shet.

Ik reed ook buiten met hun naast me. Dus zoon erop en aan de longe mee. Nu neem ik shet nog steeds mee aan een touwtje, stap, draf, galop, super makkelijk.

Geniet ervan, het gaat heel hard!!