Wat voor beenbescherming en waarom ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:53

Intensieve training : Springschoenen voor en achter, peeskappen voor en achter.
Rustige training : Peeskappen voor, soms springschoenen voor en achter.
Buiten training : Peeskappen voor, springschoenen voor.
Wandeling ohz : Niks.

Ook alleen als ik zin heb. Soms bandages met springschoenen rondom onder de trainingen bij droog en koel weer.

Paard kan niet zo goed op haar eigen pootjes lopen, soms een flinke stap met de achterhand waardoor ze tegen dr voorbenen aan slaat. En op dr eigen voeten trappen is ze ook goed in, wat wondjes net boven de kroonrand veroorzaakt...

Ze heeft nooit warme benen of ik moet al écht veel van dr gevraagd hebben, met bandages zijn de benen koeler dan de eskadron peeskappen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:07

Rijden, longeren en buitenrijden; voor: peesbeschermers en springschoenen. achter: dichte kogelbeschermers

In de wei en stapmolen krijgt hij niets om, als ik denk dat hij flink uit zijn plaat zal gaan in de paddock krijgt hij weer de pees- en kogelbeschermers en springschoenen om.

Hij staat niet op ijzers, maar als ik zie hoe de strijklappen/kogelbeschermers eruit zien ben ik toch blij dat hij die beschadigt in plaats van zijn eigen voeten :)

JessyChurchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:08

Ik gebruik ALTIJD peesbeschermers rondom en springschoenen voor.
Ik heb een jong, fris paard met ontzettend veel beweging en wil geen risico lopen dat hij zichzelf verwond. Springschoenen omdat meneer het al meerdere keren voor elkaar heeft gekregen om zn ijzers los te trappen..
Bandageren doe ik ook regelmatig, alleen natuurlijk niet als het hartje zomer is!

Ik schrik wel soms van hoe hard mensen hun elastiek van hun peesbeschermers aantrekken, dit is zo´n onzin en kan de doorbloeding zo dusdanig verminderen dat daar nare gevolgen aan kunnen zitten!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:20

Altijd springschoenen voor ivm aantikken.
Verder bijna nooit beschermers:
- merrie kan niet tegen peesbeschermers met neopreen
- bont wordt imo sneller warm
- om die reden ook geen bandages

Met echt springen (dus niet balkjeswerk/lage sprongen) krijgt ze haar peesbeschermers met bont om.
En in de cross voor en achter crossbeschermers en voor en achter springschoenen (waar ze dan gelukkig geen wonden van krijgt *\o/* )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:01

er zijn eigenlijk maar 3 beenbeschermers die ik gebruik
bij zadelmak maken en inrijden ivm uit balans, anders leren lichaam gebruiken en zwaartepunt verschuiven wil ik nog al eens peesbeschermers om doen, bij strijken van de achterkogels = strijklappen en indien nodig heb ik ballenboots liggen om tegen te gaan dat ze zichzelf op de ballen van de voorhoef trappen en om met gewicht wat invloed uit te oefenen op de gangen(kwartjes laten vallen en dan weer zonder verder als blijkt dat ene paard even een extraatje nodig heeft om het proces te vergemakkelijken)

oja, en ik heb nog een setje transportbeschermers liggen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:40

xSlvna schreef:
Ze heeft nooit warme benen of ik moet al écht veel van dr gevraagd hebben, met bandages zijn de benen koeler dan de eskadron peeskappen.

Zow, dat zou het vergelijken toch nog wel eens waard zijn.
Maar dan heb ik nog een goede reden waarom ik toch maar geen bandages zal gebruiken. Nooit geleerd hoe ik ze op de juiste manier om moet doen. Niet zo slecht als slecht aangebrachte bandage lijkt me.

xSlvna

Re: Wat voor beenbescherming en waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:04

Kan me niks slechters bedenken dan iets wat niet goed past of niet goed aangebracht is.
Onder mijn bandages heb ik altijd BR onderlappen, zal ook wel veel uitmaken :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:07

Peesbeschermers om de voorbenen hier.
Zowel met het loslaten als met rijden, in het land niet.
Ben altijd bang voor peesblessure, door byv de hoef het voorbeen aanslaat.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:38

Bandageren vind ik opsich niet slecht maar ze kunnen wel véél kwaad als je ze té strak doet.
Ik Zou nooit zijn gaan bandageren als ik het niet op de juiste manier had geleerd. ;) Bandageren als ze op stal staan ben ik ook niet voor. dat ene uurtje per dag kan nooit echt veel kwaad doen lijkt mij maar als je té strak bandageerd en ze staan heel de nacht (totdat je weer komt) met te strakke bandages om lijkt me ook niet erg goed. Daarom controleer ik ook altijd of mijn bandages niet te strak zitten voor ik ga rijden.
Wie gebruikt hier eigelijk zoon onderdoek met bandages? En waarvoor dient dat precies? (dat vraag ik me vaak af in de paardenwinkel)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:41

Bij mijn vorige poown gebruikte ik nooit beenbescherming :n Als het niet nodig is, hoeft het ook niet vind ik. Met springen is het natuurlijk een ander verhaal.

Mijn huidige paard heeft altijd peesbeschermers om, die overbekende van BR. Omdat hij zichzelf wel eens aantikt of met zijn hoef langs de binnenkant van zijn andere been komt. Ze zitten er niet voor niets in ieder geval, er zitten al flink wat krassen op :j
Ik had eerst 3 in 1 beschermers maar die vond hij niet fijn :') Denk sowieso dat dat zachte materiaal minder bescherming biedt.

Ben geen voorstander van bandages, dat vind ik echt nutteloze dinngen..

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:24

inepeet schreef:
Wat ik vaak hoor is dat bandages niet goed zijn voor hun benen omdat hun pezen te warm worden, peesbeschermers hetzelfde probleem... wat is hier dan van juist?

En als je bijvoorbeeld op wandeling gaat... Je wilt je paard extra beschermen en doen strijklappen aan, maar zand, modder etc komen ertussen en begint ook te schuren...

Strijklappen omdat ze aantikken, maar waarom gebruik je dan geen strijkringen ?

(dit is helemaal niet op jullie persoonlijk bedoeld hoor ! Ik wil gewoon heel graag de achterliggende redenen te weten komen, omdat er zoveel onenigheid is op dat vlak !)

ik gebruik geen strijk ringen omdat ik het echt verschrikkelijke dingen vond... heb ze na 1x al weggeooid... maarja. somige mensen vinden ze wel fijn,

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:27

Ik heb soms peesjes om, liever vaker om dan een keer niet en dat dat fatale gevolgen hebt :( Als hij een keertje niet gereden heeft is die best wel druk en dan wil die nog wel is niet echt opletten waar die zn voeten neer zet :') En af en toe heb ik van die stoffen beschermers voor als mn moeder ofzo foto's komt maken en hij heeft hele vieze sokken en benen, dan doe ik ze om, staat wat netter.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:29

Wat ik hier wel vaak hoor is dat men wel bescherming omdoet met het rijden, want stel je voor dat er dit of dat gebeurt. Maar in de wei dan weer niet. Het lijkt mij dat je er tijdens het rijden meer controle over hebt dan dat je paard in het weiland staat.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:39

hoi, m'n paardje heeft een peesblesure, dit door een contant verkeerde stand van de hoef. nou draag ik vaak wel peesjes, is dit wel goed dan voor m'n paard als ze een blesure heeft?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:40

Geen.
Als je altijd in de watten wordt gelegd, weet je ook niet wat je moet doen om jezelf te beschermen.
Alleen in uitzonderlijke gevallen wil ik wel eens tijdelijk (!) beenbescherming gebruiken.
Het is een hulpmiddel; geen standaard-uitrusting.
Slapheid kun je trainen of geduld oefenen omdat het paard nog te jong is.
Ik snap eerlijk niet hoe een dier wat gefokt wordt om te bewegen, niet normaal zou kunnen bewegen.
En natuurlijk kan er iets gebeuren.... maar voor die enkele keer dat het gebeurt, wil ik het paard niet inpakken.

Mijn indruk dat er tegenwoordig veel paarden last hebben van peesblessures, omdat ze te veel gepamperd zijn en te weinig bewegen. (te weinig km maken) Om pezen sterk te maken moet de diepe doorbloeding goed zijn. Dat betekent veel langzaam werk en vooral jonge paarden veel laten bewegen.
Ophokken in groepsstalling is wat mij betreft geen alternatief.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:46

unihorses schreef:
hoi, m'n paardje heeft een peesblesure, dit door een contant verkeerde stand van de hoef. nou draag ik vaak wel peesjes, is dit wel goed dan voor m'n paard als ze een blesure heeft?

ze is nu tien, en ze is nogal een klungelsmurf :o
ze schuurt met beide voorbenen tegen elkaar aan ( legt ze ook over elkaar en dan buitenkant-buitenkant )
ze schuut met beide achterbenen tegen elkaar aan
ze tikt met links achter links voor aan en rechtsvoor
ze tikt met rechts achter rechts voor aan en linksvoor.

dus peesjes leken me wel handig, dit omdat dit me nodig leek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:21

_AlMaraam_ schreef:
Wat ik hier wel vaak hoor is dat men wel bescherming omdoet met het rijden, want stel je voor dat er dit of dat gebeurt. Maar in de wei dan weer niet. Het lijkt mij dat je er tijdens het rijden meer controle over hebt dan dat je paard in het weiland staat.

eigenlijk is het heel logisch...

een paard wat zonder ruiter in de weide loopt is in de mogelijkheid in de natuurlijke houding te lopen met de bijbehorende balans etc etc , blablabla...
maar zodra je er op rijd breng je het dier uit balans, zwaartepunt word verplaatst, achterbeen wil je onder het zadel vaak verder onder de massa laten treden en ga zo maar door, daar door is de kans op aantikken/strijken etc gewoon groter.
vaak is dit wel iets wat met vlagen opspeelt
onder het zadel brengen kan gepaard gaan met strijken/tikken, als het dier de balans onder het zadel heeft gevonden en sterker word zal dit vaak verminderen/wegtrekken. dat proces kan zich blijven herhalen telkens als je een keer een flinke stap in de training/africhting maakt wat betreft moeilijkheid/meer verzameling etc.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:30

inepeet schreef:
Hier in België zijn ze wel redelijk bekend ! Dit is dan echt bedoeld voor paarden die strijken en vangt blijkbaar beter de schokken op dan kogelbeschermers. Omdat dit 'buisje' hol is en dus wat meebuigt als het paard aantikt... 1 Aandoen is ook genoeg en er zijn zelfs mensen die dit aanlaten op de wei...

Zo ver ik weet heten deze dingen idd strijkringen en zijn ze bedoeld ipv springschoenen. Dat ze ook kunnen dienen ipv strijklappen heb ik nog nooit gehoord!

Ikzelf heb springschoenen, peesbeschermers en kogelbeschermers van Br om bij mij paard. Hij is 3 en slungelig en gaat alle kanten op met zijn benen. In die 20/30 minuten dat ik rij worden die pezen echt niet bloedheet. In de zomer wel altijd even afspuiten natuurlijk.

In de wei is hij onwijs lomp dus heb ik Equilibrium Hardy Chaps om. Die houden vrijwel geen warmte vast. In de zomer staat er genoeg gras, dan sloopt hij zichzelf niet maar eet hij gras :D. Dan heeft hij ze dus niet om.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 05-12-12 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:40

Ik heb alleen peesbeschermers liggen. Was eigenlijk de bedoeling als bescherming tegen eventuele rare sprongen maar moet zeggen dat ik ze nooit om doe. Ze heeft ze nog 10 x aangehad denk ik. Nu scheelt het dat ze ook erg veel sokken heeft dus van de huidige is het klittenband te kort. Verder ben ik van mening dat zonder gewoon beter is tenzij ze dusdanig aantikken of de benen tegen elkaar schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:43

_AlMaraam_ schreef:

ik doe dat iig alleen met buitenritten die wat pittiger/langer zijn.
In de bak niet, hij moet maar opletten waar hij zijn benen laat...
Maar met buitenrit neem ik weleens een stammetje mee, moet je een stuk door ruw terrein als er een boom op het pad ligt, enzovoorts..

annknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:52

Voor peesbeschermers en springschoenen en achter strijklappen, hij tikt zichzelf heel vaak aan omdat hij z'n balans nog moet vinden. En springschoenen om te voorkomen dat hij zn voor-kootholtes beschadigd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:55

Ik gebruik peesbeschermers als ik van plan ben om te gaan springen. Mijn dame is al wat ouder en dan vind ik een beetje ondersteuning bij zwaar werk geen overbodige luxe.
Overigens heb ik ook op onze trektocht bij lange ritten door mul zand (Loonse en Drunense duinen) wel peesbeschermers omgedaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:53

Dressuur: 3 in 1 beschermers en strijklappen
Springen en longeren: peeskappen en strijklappen
Buiten: alleen strijklappen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:02

Dressuur: Springschoenen en harry's horse coolmaster bandages
Springen: Pagony dressage boots, vergelijkbaar met de BR Pro max. Harde achterkant ivm aantikken, springschoenen en strijklappen
Buitenritje: Rustig ritje; niks. Echte buitenrit zelfde als springen
Losgooien/vrijspringen etc: Springschoenen, strijklappen en beenbeschermers

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:05

Over het bandageren: Bij goed bandageren heeft het een beschermend effect, het vangt natuurlijk geen hele klappen op maar toch een deel.
Onderlappen bij het bandageren: Bandageer NOOIT zonder onderlappen, mijn BR onderlappen voeren de warmte en het vocht zo goed door dat het been lekker koel blijft, ook zorgt het voor een betere drukverdeling, je draait tenslotte constant rondjes etc.

En qua wei/rijden, mijn draver gaat niet galoperen op de wei, en loopt veel stabieler (uit elkaar) doordat hij t zelf bepaald, zo is de kans op blessures ook véél kleiner.