bestaan er waterdichte zweetdekens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elegante05

Re: bestaan er waterdichte zweetdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:03

waarom zet je je paard snachts niet gewoon lekker op stal na een zware training en dan gewoon een zweetdekentje op? Lijkt me niet goed als je het paard nat buiten in de kou zet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 22:48

paardlief staat niet graag op stal, geeft ze héél duidelijk aan dat ze dat niét wil :D (en ze is ook niet meer de hele jongste, heeft al wat beenproblemen, waar ze beweging voor nodig heeft om die in de perken te houden)
@ Gypsy: ik weet hoe de werking van de vacht is, overdag heb ik er dan ook geen probleem mee om ze gewoon op de weide te gooien. echter, savonds is ze pas na 19.30 thuis, vaak nog nat van het rijden/druk te maken in de trailer. ik vind het geen fijn idee als ik ze dan in het donker, tot op de huid nat, in gure wind en regen + vrieskou buiten gooi. regen alleen geen probleem, beetje wind of koude, ook geen probleem. Maar alledrie samen liever niet.
Paardlief is ook al 16 gepasseerd, begint wat stijver te worden in de benen(cpl) en heeft dit jaar meer moeite met opwarmen tijdens het rijden, dus denk dat het de spieren ook niet veel deugd doet om nat en warm van het zweet in dergelijke omstandigheden te staan.

Het ideale zou zijn om een dun, licht gevoerd (met fleece oid) regendekentje te hebben, dat het zweet afvoert. die kan ze dan op dergelijke dagen een nachtje op, en het is de dag erop geen zon groot verschil dat ze dan erg koud heeft, of net staat te zweten eronder.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:53

Ik dacht ook al gelijk aan de bucas power blablabogwat, heb ik zelf ook en werkt prima. Maar ik kan me voorstellen dat met een dikke vacht dat lastig is, de mijne heeft een fijne dunne vacht.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:54

Bestaat tegenwoordig wel zoiets ze zeggen dat het werkt alleen geloof ik er persoonlijk niet zo in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:07

deze zie beschrijving zie ik op die duitse site, is er iemand die de belangrijkste dingen voor me wil vertalen? ik kan nl geen letter duits. :+

Rainmax lite Cooldry Regendecke 1600 - die Regendecke mit Cooldry-Polyester-Fleece-Futter

Regendecke mit Abschwitzfunktion für

Frühjahr, Herbst und kühle Sommertage
• Außenmaterial der Regendecke: 1600 Denier Polyester
Wichtigste Eigenschaften von Polyester:
Die Fasern sind rund, glatt und strukturlos. Sie weisen eine hohe Kristalinität auf, nehmen kaum Feuchtigkeit auf, hohe Festigkeit, sehr gute Licht- und Wetterbeständigkeit, pflegeleicht, dimensionsstabil.

Das Außenmaterial dieser Regendecke ist
wasserdicht - hoch atmungsaktiv - winddicht - hoch reißfest

Sehen Sie hier unser Produktvideo

•Wassersäule der Regendecke: 10.000 mm
•Atmungsaktivität der Regendecke: 8000 g/qm/24 h gem. ASTM E 96
•Innenfutter der Regendecke: Cooldry-Polyester Fleece - im Brustbereich glattes Polyesterfutter
•die großzügige Bewegungsfreiheit dieser Regendecke wird durch lange Gehfalten im Schulterbereich erreicht.
•leicht vorgeschnittener Halsausschnitt
•selbstverständlich eine Regendecke mit versiegelten Nähten
•wichtig: die doppelte Frontverschnallung, damit die Weidedecke optimal im Brustbereich angepasst werden kann
•Widerristpolster aus Teddyfell
•Kreuzbegurtung - 2 Besonderheiten: Am Ende der Gurte befindet sich jeweils ein elastischer Einsatz, dadurch passt sich die Regendecke gut der Bewegung des Pferdes an, z.B. beim Hinlegen und Aufstehen in der Box! Und ein Gummiring, damit die Schnallen nicht so leicht aufgehen, wenn sich das Pferd z.B. wälzt.
•elastische Hinterhandbegurtung
•der Schweiflatz ist mittels Klettverschlüssen abnehmbar

Farbe: Regendecke braun

Achtung: Bitte beachten Sie bei der Anprobe: Diese Regendecke hat einen vorgezogenen Halsansatz. Bitte legen Sie die Decke ganz weit nach vorne. Die Gehfalte muß im Bereich des Buggelenks liegen und verschnallen Sie diese vorne eng. So bleibt die Regendecke an Ihrem Platz und kann nicht hinter den Widerrist rutschen, wenn sich das Pferd nachts hinlegt.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:14

Regendeken met functie van het tegenhouden van regen en doorlaten van zweet. Voor het voorjaar, herfst en koele zomerdagen.

Heeft de belangrijkste kenmerken van polyester mee. Laat goed de damp door en houd de regen, kou en wind buiten.

Zit een product video bij.

Bewegingsvrijheid,
naden zijn behandeld dus waterdicht.

Deken goed ver naar voren leggen.

( ffies globaal vond het wel genoeg, je kan Hem ook zelf door Google translate gooien. Veranderd de zinnen wel maar daar kom je meestal wel uit.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:18

dankjewel!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:27

Regendeken met 'uitzweet/afzweet'functie (zweetdekenfunctie)

Frühjahr, Herbst und kühle Sommertage
• Außenmaterial der Regendecke: 1600 Denier Polyester
Wichtigste Eigenschaften von Polyester:
Die Fasern sind rund, glatt und strukturlos. Sie weisen eine hohe Kristalinität auf, nehmen kaum Feuchtigkeit auf, hohe Festigkeit, sehr gute Licht- und Wetterbeständigkeit, pflegeleicht, dimensionsstabil.

Voorjaar, herst en koele zomerdagen
- Buitenmateriaal van de regendeken: 1600D polyester
Belangrijke eigenschappen van polyester (niet van toepassing hier denk ik zo, dus sla ik over)

Das Außenmaterial dieser Regendecke ist
wasserdicht - hoch atmungsaktiv - winddicht - hoch reißfest

Het buitenmateriaal van de regendeken is:
waterdicht - hoog atmungsaktiv (kom ik later op terug) - winddicht - scheurvast

•Wassersäule der Regendecke: 10.000 mm
Waterdichtheid/watervastheid regendeken: 10.000mm
•Atmungsaktivität der Regendecke: 8000 g/qm/24 h gem. ASTM E 96
Atmungsaktivität = de 'vaardigheid' om waterdampen door te laten. Gemeten in gram waterdamp per vierkante meter over 24 uur. http://de.wikipedia.org/wiki/Funktionstextilie
•Innenfutter der Regendecke: Cooldry-Polyester Fleece - im Brustbereich glattes Polyesterfutter
Binnenvoering: cooldry-polyester fleece, bij de borst gladde polyestervoering
•die großzügige Bewegungsfreiheit dieser Regendecke wird durch lange Gehfalten im Schulterbereich erreicht.
de grote bewegingsvrijheid van deze regendeken wordt door de lange spleten bij schouder bereikt.
•leicht vorgeschnittener Halsausschnitt
licht voorgesneden halsuitsnijding
•selbstverständlich eine Regendecke mit versiegelten Nähten
vanzelfspreken een regendeken met verzegelde naden
•wichtig: die doppelte Frontverschnallung, damit die Weidedecke optimal im Brustbereich angepasst werden kann
handig: met een dubbele voorsluiting, waardoor de weidedeken optimaal bij de borst aangepast kan worden
•Widerristpolster aus Teddyfell
?
•Kreuzbegurtung - 2 Besonderheiten: Am Ende der Gurte befindet sich jeweils ein elastischer Einsatz, dadurch passt sich die Regendecke gut der Bewegung des Pferdes an, z.B. beim Hinlegen und Aufstehen in der Box! Und ein Gummiring, damit die Schnallen nicht so leicht aufgehen, wenn sich das Pferd z.B. wälzt.
Met elastische uiteinden van de koorten en riemen, waardoor de deken zich aanpast aan de beweging van het paard. En een (?) stop waardoor de sluitingen niet snel loslaten?
•elastische Hinterhandbegurtung
elastische achterhand'begurtung', bilriemen
•der Schweiflatz ist mittels Klettverschlüssen abnehmbar
De staartflap (schweif is staart geloof ik) is met klittenband afneembaar
Farbe: Regendecke braun
Kleur:

Achtung: Bitte beachten Sie bei der Anprobe: Diese Regendecke hat einen vorgezogenen Halsansatz. Bitte legen Sie die Decke ganz weit nach vorne. Die Gehfalte muß im Bereich des Buggelenks liegen und verschnallen Sie diese vorne eng. So bleibt die Regendecke an Ihrem Platz und kann nicht hinter den Widerrist rutschen, wenn sich das Pferd nachts hinlegt.
Leg de deken erg ver naar voren, hoge aansluiting hals. (wil je hier meer van weten? niet direct belangrijk dit stukje)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:30

dit is meer dan voldoende, heel erg bedankt! :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:32

Die Atmungsaktivität is dus belangrijk, geen idee hoe die van de normale bucas dekens zijn. Wel vraag ik mij af, zou het vocht dan niet gewoon tussen bovenlaag (dus de waterdichte) en onderlaag (dus de vochtopnemende laag) blijven zitten? Op zich geen ramp, maar hoe krijg je het er weer tussenuit?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:47

Wij hebben zo'n bucas power turnout deken. Het is goed voor tegen de regen, een licht vochtig paard kan je eronder zetten maar zeik nat gaat niet.

janneke_berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:54

nee toch?

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:26

Ik zit ook te twijfelen over deze deken. Mijn merrie kan nogal druk doen en dan zweet ze snel. Onder de meeste dekens kan de warmte dan geen kant op......
Zijn er nog mensen niet tevreden over de bucas deken? Zo ja, waarom dan niet?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:19

Ik kom ook even binnenvallen want ik heb vandaag de Fedimax regendeken met halve hals besteld ( big neck). Mijn pony zweet ook aardig na het rijden en staat 24/7 buiten. Scheren is nu geen optie. Ik heb op Horse event de Bucas deken gezien, ook de test zoals hierboven beschreven met het fleece en de beste man trok zelfs een mes langs de stof zonder dat deze scheurde.
De bucas deken heeft een ademend en waterdichtheids vermogen van beide 4000. De Fedimaxdeken stijgt daar ver bovenuit met 8000 en 10.000. De Fedimax deken heeft ook het stay dry fleece wat de Bucas dus ook heeft. Het enige verschil tussen de Bucas en Fedimax is dus de buitenstof. Die van Bucas is vele male sterker, maar daar betaal je dan ook duidelijk voor :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:29

welke prijs heb je dan betaald voor die fedimax?
sterkte van de deken maakt me niet zoveel uit, ik heb twee trekpaarden, als zij vinden dat iets kapot moet dan gaat het ook kapot, hoe sterk ook.
dan liever dat ze mijn deken van 20 euro mollen dan een van 200 euro :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:40

ik heb inclusief verzendkosten 89 euro betaald. Het is een deken met halve hals en een big neck uitvoering. Ik hoop hem deze of volgende week binnen te krijgen. Ik ben echt een hele lange poos opzoek geweest naar een goede deken. Mijn pony is geen sloper maar het kleine draakje bij hem in de wei wil nog weleens aan zijn deken trekken. Ik was altijd super tevreden over Nika maar op de een of andere manier zijn die na 2 jaar niet meer waterdicht. Om deze reden wil ik geen 600 d Polyester meer.
Ik weet niet welke maat jou paarden hebben? Ze hebben namelijk nog een deken van nagenoeg overwoestbaar ballistic nylon in de aanbieding, bovenmaat 155 http://www.fedimax.de/pferdedecken-weid ... lon/a-956/

edit: zie dat deze deken alleen voor smalle paarden is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:50

de mijne hebben een 215 of een 225 op :D
Big neck ook, (maar deken dat ik nu zoek is eigenlijk echt voor een nachtje na een les later op de avond op te laten, rest van de tijd staan ze in hun nakie, maar als het zo waait, en regent en vriest, en ze zijn erg nat van het zweten, dan doe ik ze liever iets van bescherming op)
Dus pasvorm is voor een nachtje niet zo heel erg van belang.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:55

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:01

dankjewel!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:40

Kitty_ schreef:
Ik kom ook even binnenvallen want ik heb vandaag de Fedimax regendeken met halve hals besteld ( big neck). Mijn pony zweet ook aardig na het rijden en staat 24/7 buiten. Scheren is nu geen optie. Ik heb op Horse event de Bucas deken gezien, ook de test zoals hierboven beschreven met het fleece en de beste man trok zelfs een mes langs de stof zonder dat deze scheurde.
De bucas deken heeft een ademend en waterdichtheids vermogen van beide 4000. De Fedimaxdeken stijgt daar ver bovenuit met 8000 en 10.000. De Fedimax deken heeft ook het stay dry fleece wat de Bucas dus ook heeft. Het enige verschil tussen de Bucas en Fedimax is dus de buitenstof. Die van Bucas is vele male sterker, maar daar betaal je dan ook duidelijk voor :-)

Wil je je ervaring hier delen? Ben erg benieuwd!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:53

Zal ik doen zodra ik hem binnen en getest heb :-)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:00

Een eerste indruk update: deken is net binnen, snel bij pony opgelegd die in de regen staat. Stof voelt heel goed en stevig aan, heeft rondom een reflecterende bies. Bilkoorden hebben stevig elastiek, niet dat flubberige van hh. Manen/schoft bontje zit aan de binnenkant zodat dit niet nat wordt en grote staartflap. Kortom, tot nu toe een aanrader. Zal morgen proberen een foto te maken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:45

Ik lees even mee, want ik zoek net zoiets voor mijn trekpaard. Zal ook even de dekens in de links bekijken. Wat bij mijn paard altijd een probleem is zijn de maten, ik lees dat die van jou onder een 215 of 225 past TS? Dat is voor mijne te klein.. Terwijl het een middenmaat is, en nog niet uitgegroeid.. Dat word nog wat..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:33

Mijn oudste heeft idd een 215, mijn jongste is een stuk langer al (en pas drie), dus dat beloofd inderdaad ook. (die past nu nog net wel net niet onder de 215)
bigneck is hier wel een must (en dan nog schuurplekken op de schouder als ze geschoren is)
Wat hier lastig is bij mijn oudste, is dat ze een vrij diepe borst heeft, en een ronde buik, met als gevolg dat alle dekens op de buik relatief kort zijn, maar dan vanvoor bij de borst tot op haar knieeen komt :D

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:34

het bestaat vast wel, wat ze tegenwoordig allemaal bedenken.. :D maar of het werkt, ik weet het niet. zweetdeken zijn toch dat het zweet naar buiten kan!