aansnoeren neusriem..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:45

saskiakefie schreef:
Noetje14 schreef:
Wij hebben helaas geen longeersingel, dat is , en 2, wie zegt dat het een gespannen reactie is. Jij ziet hem niet rijden dus je kan dat niet beoordelen en dit is wel zeker een manier van spelen, iedereen moet altijd lachen als ik bij het uitstappen mijn teugels losgooi want doet hij het alleen maar meer, dan gaat ie met het bit zitten rammelen met zijn bovenlipje (ziet er schattig uit ) en gooit hij ook zijn tong over het bit.

CIRKEL schreef ik ook, longeersingel heb je niet nodig.
Hartstikke leuk dat iedereen moet lachen maar het is niet grappig. Wellicht heeft hij nog pijn bij het uitstappen van het bit.
Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Ongelooflijk blijf ik het vinden hoe mensen dit soort signalen blijven goedpraten. :n

Dit filmpje klopt niet helemaal :) Magda heeft hierover een uitleg gegeven, weet die zo even niet.

saskiakefie

Re: aansnoeren neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:46

Ach dan klopt die niet helemaal, het gaat erom dat een paard niet zijn tong over het bit gooit of gaat lopen klapperen voor de lol of om te spelen. En vervelen onder het werken?? Laat me niet lachen. :')

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:51

saskiakefie schreef:
Noetje14 schreef:
Wij hebben helaas geen longeersingel, dat is , en 2, wie zegt dat het een gespannen reactie is. Jij ziet hem niet rijden dus je kan dat niet beoordelen en dit is wel zeker een manier van spelen, iedereen moet altijd lachen als ik bij het uitstappen mijn teugels losgooi want doet hij het alleen maar meer, dan gaat ie met het bit zitten rammelen met zijn bovenlipje (ziet er schattig uit ) en gooit hij ook zijn tong over het bit.

CIRKEL schreef ik ook, longeersingel heb je niet nodig.
Hartstikke leuk dat iedereen moet lachen maar het is niet grappig. Wellicht heeft hij nog pijn bij het uitstappen van het bit.
Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Ongelooflijk blijf ik het vinden hoe mensen dit soort signalen blijven goedpraten. :n

bedoelde ook cirkel, typfout is trouwens ook niet nodig want wij hebben wel een afgezette bak.
en dat filmpje hoef ik niet te zien want heb hem namelijk allang gezien, jij bent dus een van de mensen die dat gelooft. ik vroeg dus aan onze tandarts hoe dat zat en die zei dat hij de maker van dat filmpje al een paar keer gemaild heeft dat hij het weg moet halen want het klopt gewoon niet. en een bit ligt zoals in het filmpje ook niet in de mond. bij een enkel gebroken ligt als het ware op zijn tong met de punt naar voren ( kan niet helemaal goed omschrijven ) en steekt niet omhoog in zijn gehemelte.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:54

Dat ligt ook maar aan het niveau van het paard en het niveau van de trainingen. Paard dat alles al kent, maar niet op dat niveau hoeft te werken, kan zich inderdaad vervelen en gaat dan bijv. andere dingen doen, zoals spelen met het bit of extra letten op de omgeving. Maar ik neem aan dat jij enkel ervaring hebt met paarden die nog vanalles 'moeten' leren.

Doe ik die van mij zijn robart bit in gaat ie ook lopen klooien met het bit, want die is erg beweeglijk. Bitloos klapt hij ook met zijn lippen. En geloof me, hij loopt goed nageeflijk en er is niets aan de hand.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:56

saskiakefie schreef:
Ach dan klopt die niet helemaal, het gaat erom dat een paard niet zijn tong over het bit gooit of gaat lopen klapperen voor de lol of om te spelen. En vervelen onder het werken?? Laat me niet lachen. :')

vervelen onder het werken kan dus wel degelijk.
niet alleen mijn pony verveelt zich ( en gaat dus meet zitten spelen en rommelen met het bit ) als ik te lang over de hoefslag rijdt.
ik hoor dit ook van veel andere.
op aanrade van mijn instructrice moet ik zelfs 2 keer in de week voor afwisseling iets anders doen. die pony gaat namelijk zitten te vervelen als ie geen zin meer heeft. sinds ik dat doe ( dus de pony veel afwisseling geef ) doet hij dat klapperen al minder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:59

Geryon schreef:
Dat ligt ook maar aan het niveau van het paard en het niveau van de trainingen. Paard dat alles al kent, maar niet op dat niveau hoeft te werken, kan zich inderdaad vervelen en gaat dan bijv. andere dingen doen, zoals spelen met het bit of extra letten op de omgeving. Maar ik neem aan dat jij enkel ervaring hebt met paarden die nog vanalles 'moeten' leren.

Doe ik die van mij zijn robart bit in gaat ie ook lopen klooien met het bit, want die is erg beweeglijk. Bitloos klapt hij ook met zijn lippen. En geloof me, hij loopt goed nageeflijk en er is niets aan de hand.

Nee nu draai je het om!
Een paard let sowieso op zijn omgeving, het is immers een vluchtdier. Als leider zijnde is het de bedoeling dat het paard zich daar minder mee bezig houd en de aandacht bij de ruiter legt. Maar hij doet het niet uit verveling.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:00

Geryon schreef:

het is inderdaad een jonge pony die nog alles moet leren. juist omdat hij zo jong is is hij constant afgeleid en niet met mij bezig en met het bit aan het klieren en weet ik veel. dit doet hij ook vooral bij het losrijden en uitstappen. als ik gewoon met hem aan het werk ben en wel aandacht heeft voor mij doet hij het ook niet. alleen moet ik hem dus wel bezighouden ( heb soms ook het idee dat de pony springen veel leuker vindt dan dressuur)
ook loopt hij gewoon goed nagefelijk

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:01

saskiakefie schreef:
Geryon schreef:

Nee nu draai je het om!
Een paard let sowieso op zijn omgeving, het is immers een vluchtdier. Als leider zijnde is het de bedoeling dat het paard zich daar minder mee bezig houd en de aandacht bij de ruiter legt. Maar hij doet het niet uit verveling.

Je hebt gelijk dat je het paard zijn aandacht bij de ruiter moet leggen, maar de rest? Ach ik neem de moeite niet eens om er verder op in te gaan. Ga vooral zo door in dat theoretische wereldje van je.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:02

Nee je hebt geen argumenten meer Geryon, dat is jouw probleem. ;)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:04

er is hier duidelijk sprake van meningsverschil
ook eens goed om andermans mening te horen, ook al ben ik het zelf met sommige niet eens.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:05

Noetje14 schreef:
er is hier duidelijk sprake van meningsverschil
ook eens goed om andermans mening te horen, ook al ben ik het zelf met sommige niet eens.....

Inderdaad... :j
(neem aan dat je nu over jezelf spreekt?)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:05

Noetje14 schreef:
Geryon schreef:

het is inderdaad een jonge pony die nog alles moet leren. juist omdat hij zo jong is is hij constant afgeleid en niet met mij bezig en met het bit aan het klieren en weet ik veel. dit doet hij ook vooral bij het losrijden en uitstappen. als ik gewoon met hem aan het werk ben en wel aandacht heeft voor mij doet hij het ook niet. alleen moet ik hem dus wel bezighouden ( heb soms ook het idee dat de pony springen veel leuker vindt dan dressuur)
ook loopt hij gewoon goed nagefelijk

De 'jij' in mijn quote was niet op jou bedoeld trouwens. Maar ik snap dat een jonge pony snel afgeleid is inderdaad. Je verhaal lijkt gewoon te kloppen, laat je niet gek maken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:06

saskiakefie schreef:
Nee je hebt geen argumenten meer Geryon, dat is jouw probleem. ;)

:')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:07

Anders zou je namelijk niet op de man gaan spelen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:11

????? ik snap jou niet

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:13

sowieso waren we allang van het eigenlijke onderwerp afgeweken, namelijk: de neusriem

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:15

Dan zijn we het daar over eens, ik snap jouw namelijk ook niet. :D

Je opent een topic en bent het alleen eens met de reacties wat je zelf wel fijn vind heb ik het idee.
Waarom wil je niet de oorzaak uitzoeken? Wat had je gehoopt toen je dit topic opende?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:17

Noetje14 schreef:
... hij begon meteen met het aansnoeren van zijn neusriem. ik was het hier niet mee eens maar durfde het niet zo goed te zeggen. omdat ook op de ponyclub tegen mij gezegd wordt mijn neusriem strakker te doen ben ik dit ook gaan doen. terwijl onze paardentandarts juist zegt dat aansnoeren slecht is. ik weet nou niet meer wat ik moet doen. ik kan toch moeilijk thuis wel met losse neusriem rijden en tijdens training wel strak doen......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:20

Tja dan heb je je antwoord eigenlijk in je beginpost al gegeven, je wilt het zelf niet, dus laat je trainer het ook niet doen.
Toch raad ik je aan er nog eens over na te denken waarom je paard zijn mond opent, kleppert en zijn tong over het bit gooit, laat het maar eens bezinken.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:27

daar heb ik allang over nagedacht, we hebben samen met de tandarts dierenarst en trainer gekeken en zoals ik al zij denken we de oorzaak wel te weten: spielerei (als je dat zo schrijft in het duits)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:40

Mijn paard bleef ook met de tong bezig en mond open doen ed.
Ik ben gaan zoeken waarom . Zij deed het dus duidelijk omdat ze het bit niet waardeerde wist ik voor haar had .
Enkel gebroken komt ze gewoon van de grond met de voorbenen en dan hoef ik mn teugels maar amper op te pakken . Dubbel gebroken bleef ze mee winkelen . Myler . Ging met haar hoofd gooien .
Tijd bitloos gereden ging al goed maar geen kaak gekruist vondt ik niet het je van het . Kin gekruist vindt zij niks .
Nu rijdt en werk ik haar net een Stubben easy control D trens en ze vindt het een prima bit .
Is rustig in haar hoofd , mond gesloten . Gewoon kalm .
Zie dat je vlakbij mij woont . Kan dus zomaar zijn dat je dezelfde tandarts hebt bij je paard als ik en die beste man die overigens heel goed werk levert raadde mij indertijd ook een enkel gebroken dikke D trens aan . Met dat bit verongelukte we bijna .
Ik rijdt altijd zonder sper riem . Neusriem zit vast maar niet strak .
Je zou toch een ander soort bit kunnen pproberen bv een easy control of een een met zo, n systeem .

Overigens mijn vroegere verzorg pony deed ook altijd haar lippen van elkaar . In die tijd zocht ik er nog niks achter .
Nu zou ik voor een ander bit gaan .
En die trainer voor even , van je neusriem af laten blijven . Heeft maar te respecteren hoe jij jou neusriem doet .

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:17

wat is dat easy control dan voor een bit??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:20

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:07

Oke... wat een discussie zeg! Ik heb net op een ander forum iets geschreven over dit onderwerp wat hier ook heel erg van toepassing is, ik denk dat ik maar even copy paste doe:

Ik ben tijdens mijn studie al enorm geschrokken van het feit dat paarden eigenlijk helemaal geen ruimte hebben in hun mond voor de meeste bitten, die zijn veel te dik! En met name dubbelgebroken bitten geven veel problemen, liggen vaak met de scharnieren precies op de lagen. Ik heb fijn schedels mogen bekijken met de resultaten van die leuke scharnieren duidelijk zichtbaar: botwoekeringen, schade, te akelig voor woorden!
Een tong kan ook enorm in de knel komen te zitten van een bit, tot blauw aanlopen aan toe. Conclusie: de meeste bitten zijn eigenlijk te dik, en met de scharnieren op de verkeerde plaats. En bit wat een paard in het begin nog wel accepteert kan steeds meer irritatie geven naarmate het meer gebruikt wordt. Stel je voor een te krappe schoen, die gaat ook pijn doen naarmate je langer loopt. Dat verklaart ook waarom je paard niet altijd dit gedrag vertoont.
Wat je het beste kunt doen: als de tandarts toch komt (ik neem aan dat die komt!) en je paard is gesedeerd, pas een paar bitten en kijk in de mond hoe die vallen, dan kun je gericht kijken hoeveel ruimte er is en waar de scharnieren moeten vallen. Mijn ervaring is: zo dun mogelijk, en een zo dun mogelijk scharnier. Ik kwam op westernscharnieren en mylers uit, meer paste er bij mijn paarden niet in. (En bijvoorbeeld mijn merrie heeft nog best een groot breed hoofd, daar zou je je dus makkelijk in kunnen vergissen). Een bit is net zo goed maatwerk als een zadel!

BtW: Nooit tongproblemen oplossen door riempjes strakker te zetten!! Tongproblemen zijn een uiting van ongemak/ pijn voor je paard, en je maakt het dus alleen nog maar ongemakkelijker voor hem door hem letterlijk de mond te snoeren. Dat is symptoombestrijding en geen oplossing!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:03

Dat doe je goed Dianaw :D