Problemen met het zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellend

Re: Problemen met het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:32

Misschien off topic, maar ik zoek een goede osteopaat voor mijn paard. Omgeving zuid-west Brabant. Weet iemand een goede?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:41

_tarja_ schreef:
@Onley: Waar moet ik dan precies op letten als ik onder het zweetblad kijk?

even kijken of je eronderdoor kan kijken naar je boomkanaal in dus of er speling is :j en of die wel aansluit op de rug
aangezien dit juist het punt is waar niemand op let en dat wel een draagvlak moet zijn ook als die los erop ligt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:23

Is het hele probleem niet gewoon dat de zit zo ontzettend diep is, dat je vanzelf teveel op de lepel van het zadel komt te zitten? Ik vind het zadel erg weinig zitruimte hebben :=

Dat verklaart waarom je gewicht teveel op de achterkant komt te liggen, waardoor het zadel snel naar voren wil schuiven, en waarom je er zelf zo bergafwaarts op zit met een hol geduwde rug, dat zit ook niet lekker, daar krijg je veel spanning van in je rug en bekken. En dat werkt ook door op je schouders die dan snel wat naar voren gaan hangen, net zoals je benen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:28

Nou heb contact gehad met de zadelmaker, hij lost het keurig op! *\o/*

Hij wil kijken of de klachten ook echt van het zadel zijn. Hij brengt mij maandag een ander zadel. Ook een prestige met dezelfde boommaat, want aan de voorkant heb ik geen klachten. Het zadel is 16 insch. Mijn huidige zadel is 17 insch, maar valt als een 17,5. Dus dat geld voor de 16 insch ook. Dit zadel is dus ook korter. Hij komt het maandag passen, als het goed ligt dan mag ik er dit jaar mee rijden. In januari laat ik dan weten of de klachten over zijn. Mocht dit zadel wel goed liggen, dan wordt deze in het bruin besteld en omgeruild.

Zadelmaker wilde eerst kijken of de klachten zouden verdwijnen, zodat we niet onnodig zadels oid hoeven bestellen.
Ben heel tevreden over de service en oplossing. :)

Het zadel wat hij maandag komt brengen is een young dressage ofzo? Iig voor pony's. Mijn fjord is ook kort gebouwd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:33

Fijn dat hij het goed of wil lossen +:)+

Maarrem...je bent absoluut niet dik, maar of je nu echt een hele inch-maat kleiner moet gaan?
Straks zit je nog meer op de lepel.... :=

Hopelijk is het dan een zadel met een hele vlakke zit...

Wel zonde overigens, het is een mooi zadel om te zien, die je nu hebt :)

Kun je niet weer het testzadel in bruikleen krijgen?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:44

pmarena schreef:
Fijn dat hij het goed of wil lossen +:)+

Maarrem...je bent absoluut niet dik, maar of je nu echt een hele inch-maat kleiner moet gaan?
Straks zit je nog meer op de lepel.... :=

Hopelijk is het dan een zadel met een hele vlakke zit...

Wel zonde overigens, het is een mooi zadel om te zien, die je nu hebt :)

Kun je niet weer het testzadel in bruikleen krijgen?

Dat moet ik dus uitproberen zei hij, mogelijk dat ik er inderdaad niet lekker in zit. Ik rij nog een pony ook met een 16 insch wintec zadel en daar zit ik heel lekker in.

Het testzadel is het zelfde als mijn huidige noemde hij. We denken dat het probleem aan de achterkant zit, dus vandaar dat we dat willen uittesten.

Ik heb trouwens met het huidige zadel de indruk dat ik schuif en daardoor op de lepel schuif. Dus mogelijk dat het met 16 insch beter gaat.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:13

Fijn dat hij mee wilt werken aan een oplossing. Mocht dit zadel ook niet goed zijn, is het misschien een idee om voor een ander merk te gaan (in dezelfde prijsklasse).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:13

Ik vind het een apart experiment :P

Zou het maar goed in de gaten houden dat je het hier niet alleen maar erger mee maakt.

Veel Wintecs hebben een redelijk vlakke zit dus dan is het ook wel wat anders.
Het model dat je nu hebt, en dan een maat kleiner, lijkt me vrijwel onmogelijk dat dat een verbetering gaat geven....

Ik denk overigens dus ook dat het probleem aan de achterkant zit, maar dan dus dat de lepel simpelweg te hoog is en dat effect wordt dan alleen maar erger door een kortere zitting te nemen. Uiteraard komt het zadel dan minder ver naar achteren op de rug uit, maar de druk aan die achterkant wordt alleen maar hoger doordat je als ruiter je gewicht nog meer op dat achterste stukje laat rusten....

Hopelijk vind je snel een oplossing :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:20

Een maat kleiner kan wel degelijk de oplossing zijn. Dat was bij mijn paard ook zo, ik ben van een KN 45 (17 3/4 inch) naar een 17 inch Albion gegaan en het probleem is opgelost. Daarnaast heeft mijn paard eerst de nodige behandelingen ondergaan bij een osteopaat.

Een Wintec is niet te vergelijken met een zadel van € 2.000,00 dat is een hele andere kwaliteit (niet l*llig bedoeld)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:45

Ik ben benieuwd, ga wel uit van de kunde van deze zadelmaker. Want als ik helemaal geen vertrouwen heb, dan wordt het niets.

Als het huidige zadel te lang is en ik schuif ik het zadel waardoor ik teveel op de lepel ga zitten, zou misschien een kleinere insch maat toch de oplossing zijn? De osteopaat had het namelijk ook vooral over de lengte van mijn huidige zadel.

Vind het altijd lastig. Ik ga met dit kleinere zadel gewoon rijden als het past. En als ik tevreden ben doe ik eerst nog een check up bij de osteopaat in januari. Dan weet ik het zeker.

Ben super blij met al julllie reacties :) Bedankt!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:46

pmarena schreef:
Ik vind het een apart experiment :P

Zou het maar goed in de gaten houden dat je het hier niet alleen maar erger mee maakt.

Veel Wintecs hebben een redelijk vlakke zit dus dan is het ook wel wat anders.
Het model dat je nu hebt, en dan een maat kleiner, lijkt me vrijwel onmogelijk dat dat een verbetering gaat geven....

Ik denk overigens dus ook dat het probleem aan de achterkant zit, maar dan dus dat de lepel simpelweg te hoog is en dat effect wordt dan alleen maar erger door een kortere zitting te nemen. Uiteraard komt het zadel dan minder ver naar achteren op de rug uit, maar de druk aan die achterkant wordt alleen maar hoger doordat je als ruiter je gewicht nog meer op dat achterste stukje laat rusten....

Hopelijk vind je snel een oplossing :)

Het is trouwens niet hetzelfde model, het is alleen het zelfde merk. Ik krijg nu een pony zadel van prestige te leen om uit te proberen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:47

Een ponyzadel heeft vaak wel korte zweetbladen....maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn!