Teugel aan stijgbeugel...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:02

vuurneon schreef:
Misschien dat die vrouw verminderde kracht had in haar armen/handen en dus de teugel aan de beugel vast had om zo toch nog contact te kunnen maken met de mond van het paard.

Dit dacht ik zelf in eerste instantie ook maar ze kon er best nog wel aan trekken... :(

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:03

Sas_Mon schreef:
[ Afbeelding ]
zoiets?

Whohw! Respect als je je paard zo kunt rijden!! Wat gaaf...
Maar om zoiets nou als hulpteugel in te zetten, nee :n

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:04

Billy schreef:
Voor hetzelfde was het een rtzak van een paard dat alleen maar hard wilde en dat ze met een slof in bedwang moest houden..
Niet alles is wat het lijkt, zeker niet als je met lekenogen kijkt....

Het ging hier niet om een slof en omdat ik geen expert ben betekent dat niet dat ik met lekenogen kijk. Ik heb zelf ook genoeg ervaring om te weten wanneer een paard pijn heeft. Als het een slof was geweest had ik nooit hier een topic geplaatst aangezien dit een ''erkend'' stukje tuig is. Ik was gewoon nieuwsgierig of dit bestond.

JosineS

Re: Teugel aan stijgbeugel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:07

Was het niet een bijzetteugel? Die kan je daar 'ergens' vastmaken (al zou ik dat niet aan de beugel doen)....

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:11

MarianneW schreef:
Misschien was het wel een kneveltrens en een slof, wellicht is het een jong paard?? Tja... als je er niet zoveel van weet (je weet immers ook niet wat het precies was), kun je er in mijn ogen ook niet over oordelen...
Snap het doel van dit topic niet, want je helpt diegene niet, je helpt het paard niet, ...

Ik dacht dit was het ''Vraag-maar-raak'' bij ''informatief'' en dan hier bij ''Harnachement''. Ik nam aan dat ik hier wel met mijn vraag terrecht zou kunnen. ;)

Ik weet wél wat een slof is en ik weet dat dit er geen was. Daarnaast weet ik ook wat een kneveltrens is (Heb namelijk een diploma paardenhouderij ;).

Maar men kan niet alles weten hoe lang men ook leert dus kwam ik hier voor antwoord op mijn vraag.

Het ging hier trouwens om een vlinderbit, was het er vergeten bij te zetten.

JosineS schreef:
Was het niet een bijzetteugel? Die kan je daar 'ergens' vastmaken (al zou ik dat niet aan de beugel doen)....

Het leek inderdaad op een bijzetteugel! Maar zat toch echt aan de stijfbeugel vast. Ik stond er zo'n 2 meter vanaf (beetje dun pad en ze waren niet op het ruiterspad) en heb 2 weken geleden nog een nieuwe bril gekregen dus ik denk dat ik het verschil wel gezien zou hebben. Ik deed ook echt een dubbel-take. Ik dacht eerst dat mijn ogen me bedrogen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:16

KozieZ schreef:
Wel apart om een slof aan de stijgbeugels vast te maken, als dat echt is, is dat wel een techniek die ik nog nooit gezien heb. Lijkt me voor de ruiter ook niet fijn rijden. Mocht je dan een ophouding maken met je slof, dan gaan je voeten dus naar voren... Lijkt me in sintuaties waarbij een paard er echt vandoor gaat en het hoofd omhoog gooit dus wel echt gevaarlijk.

En waarom wel sporen... Sporen zijn tenslotte niet bedoeld om een paard naar voren te rijden, dus dat hoeft niets te zeggen.

Als je iemand alleen even langs ziet komen met buitenrijden, weet je verder natuurlijk helemaal niet wat er precies aan de hand is. Dat is altijd het lastige van iemand voorbij zien komen. Voor hetzelfde flipte dat paard net iets daarvoor en werd er gecorrigeerd om weer normaal verder te kunnen. Misschien was het paard net nieuw en werd er gekeken hoe het buiten reageerd en waren de plekken bij de sporen van de vorige eigenaar. Er is vanalles te bedenken.

Maar als het echt een slof was die dus aan de stijgbeugels zat, dan is dat in ieder geval wel echt vreemd. Dat zeker.

"Mocht je dan een ophouding maken met je slof, dan gaan je voeten dus naar voren" Daar had ik nog niets eens aan gedacht! _/-\o_

Ik snap je argumenten en ben het er ook tot zekere hoogte mee eens, als iets niet goed gaat meot je het corrigeren maar op deze manier vond ik dat een beetje raar.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:17

CookieZZ schreef:
JosineS schreef:

Het leek inderdaad op een bijzetteugel! Maar zat toch echt aan de stijfbeugel vast. Ik stond er zo'n 2 meter vanaf (beetje dun pad en ze waren niet op het ruiterspad) en heb 2 weken geleden nog een nieuwe bril gekregen dus ik denk dat ik het verschil wel gezien zou hebben. Ik deed ook echt een dubbel-take. Ik dacht eerst dat mijn ogen me bedrogen.

Wat ik me kan voorstellen is dat je de beugel dan door je bijzet haalt (en deze rond de singel doet), voor het geval je eraf valt en dat je beugels dan niet in een boom blijven hangen.... Of zo iets..... beetje vaag...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:19

blijft vreemd want de meeste ruiters hebben al de grootste moeite om de handen stil te houden en een rustige hand-mond verbinding te houden.

Ga dan lekker de (bijzet!)teugel ook nog eens aan je voeten vastmaken... dat zal vast helpen naar een rustige verbinding *not*

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:21

AaronYve schreef:
Kan je frustratie goed begrijpen. Maar je kan er niet aan doen helaas. (mooie omgeving trouwens he die brunssummerhei) Wat goed van je 13 kilo trouwens!

Helaas niet, en voor mijn veiligheid, haar veiligheid en die van mijn hond heb ik ook niet ingegrepen. Was ik alleen geweest had ik denk wél wat gezegd maar mijn hond heeft het al niet zo op paarden en op vreemden dus ik zag het al gebeuren.
En ja, de Brunssummerheide is prachtig, heb een half jaar stage gelopen bij de manege(vorig jaar) daar en kon dit paard en eigenaren ook niet dus die waren vast van buitenaf of nieuwe klanten ofzo.

En dankjewel! Ik ben hard aan het werk! Ik ben niet van mening dat dikke mensen niet kunnen/mogen rijden, maar dan wel op een geschikt paard, maar aangezien er geen is ben ik toch maar gaan afvallen voor dat ik het verleer :P

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:22

Amaris schreef:
blijft vreemd want de meeste ruiters hebben al de grootste moeite om de handen stil te houden en een rustige hand-mond verbinding te houden.

Ga dan lekker de (bijzet!)teugel ook nog eens aan je voeten vastmaken... dat zal vast helpen naar een rustige verbinding *not*

Ik snap er ook niet veel van, maar wat ik zo hier kan horen is het geen bekend hulpmiddel. Ik had het nog nooit gezien of er van gehoord.

Yamcha schreef:
Niet mee eens, ik zie liever dat iemand dan helemaal niet naar buiten gaat. Ben het dus met Amaris eens.

Ik ook. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:35

bij drumhorses schijnt het vrij normaal te zijn om teugels aan de stijgbeugels te hebben... heb je je handen vrij om te trommelen...
Afbeelding

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:42

Sas_Mon schreef:
bij drumhorses schijnt het vrij normaal te zijn om teugels aan de stijgbeugels te hebben... heb je je handen vrij om te trommelen...
[ Afbeelding ]

Hier lijkt het heel veel op!! Alhoewel dit geen drumhorse was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:48

Kan natuurlijk best dat deze mevrouw de optoming heeft "afgekeken" en nu zelf met haar paard "misbruikt"...

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:50

Ook bij para ruiters zie je dit soms, maar als bijteugel :?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:00

CookieZZ schreef:
.

Afbeelding
Ja natuurlijk, die zie je ook echt gelijk...
Wat betreft de hond, die zu ik gewoon aanlijnen of opvoeden als ik jou was...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:36

Billy waar heb jij het over? Er was toch helemaal geen probleem met de hond? Het gaat hier over een vreemde optomong, noet over een onopgevoede hond :roll:

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:15

Nouks schreef:
Kan natuurlijk best dat deze mevrouw de optoming heeft "afgekeken" en nu zelf met haar paard "misbruikt"...

Dit zou best nog eens kunnen

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:20

Billy schreef:
CookieZZ schreef:
.

[ Afbeelding ]

Er is mij op school geleerd dat dít een vlinder bit is. Afbeelding Alleen had deze variant drie 'vleugels'. Één voor elke teugel.

En wat betreft mijn hond, die heeft puppycursus, EG 1 en 2 doorgelopen en ook gecertificeerd en staat helemaal onder appél ;) Zij was op dit stuk zoiezo aan de lijn, geen losloop gebied en eigenlijk ook helemaal geen ruiterpad waar ik zoiezo mijn hond nóóit los zou laten. Ze zou ook nooit zomaar op iets of iemand afschieten, alleen als ze vindt dat het baasje bedreigd wordt.

Amaris schreef:
Billy waar heb jij het over? Er was toch helemaal geen probleem met de hond? Het gaat hier over een vreemde optomong, noet over een onopgevoede hond :roll:

Precies, dankjewel. :D Alhoewel die hond prima is opgevoed.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:32

Dat bit is een menbit. Verder is het gewoon een ongebroken bit. Martelwerktuig vind ik het niet

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:40

Billy schreef:
CookieZZ schreef:
.

[ Afbeelding ]

Sjeeez, who crapped in your cornflakes? :')

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:44

Een bokkenbitje ja. Die is om te mennen. Was het geen pessoa bit?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:45

ik dacht de drumhorse maar dat lijkt me niet zo logisch. Ik ben wel erg nieuwsgierig wat het nu wel is. even googlen...

EDIT: niks gevonden.

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:15

hotchocolat schreef:
Dat bit is een menbit. Verder is het gewoon een ongebroken bit. Martelwerktuig vind ik het niet

Dat het een menbit is ben ik van op de hoogte, dat zij ermee kiest te rijden kan ik ook niets aan doen. Dit soort grote bitten hadden bij ons de nickname martelwerktuig en dat is blijven hangen

Annemeik schreef:
Een bokkenbitje ja. Die is om te mennen. Was het geen pessoa bit?

Nee het was echt geen pessoa, die zijn rond
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:33

CookieZZ schreef:
hotchocolat schreef:

Dat het een menbit is ben ik van op de hoogte, dat zij ermee kiest te rijden kan ik ook niets aan doen. Dit soort grote bitten hadden bij ons de nickname martelwerktuig en dat is blijven hangen

Waarom een martelwerktuig?
Het is gewoon een ongebroken bit. Zelf zou ik eerder dit bit gebruiken dan een enkel gebroken bit.
Ik geloof dat ik dan wel heel erg in overtreding ben met een liverpool bit (niet voor het rijden)

Hoe scherp een bit inwerkt ligt helemaal aan de hand van de ruiter.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:38

Amaris schreef:

Ja hoor, hij kon niks vragen omdat de hond ggressief zou worden als er iemand van zn paard stapte....
Ik ken dat bit als een postbit, gewoon een menbit, niks mis mee. Geeft net even meer controle als je een heftig paard hebt. Had ook een bokkeit, een liverpool of een pelham kunnen gebruiken vor hetzelfde effect....