Zadelmiserie, tips gevraagd....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:55

Ik denk dat het , als je een passend zadel zoekt, zowieso al wel handig is als je weet welke soort boom bij de rug van je paard past. heeft je paard een gebogen , weke rug of juist een rechte rug. dan vallen er al heel veel zadels af als je dat weet.

Sjolvir

Re: Zadelmiserie, tips gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:27

Voor mijn fjord heb ik er even over gedaan zadel te vinden dat haar goed paste en mij lekker zat.
Werd een bates caprilli.

Mijn zwarte paste daar ook met andere boom helaas niet in, dus gaan winkelen, kwam mijn instr.
met zijn passier grand gilbert aan, die paste. (hij rijdt alle paarden die hij rijdt in principe met dat zadel)
Had er al zadel passer bij gehad, maar die had ook niet iets wat goed zat.
Dus een 2e hands grand gilbert gekocht, leuke bijkomstigheid, daar kan ik ook mee op mijn fjord rijden.

Is dus niet een op maatgemaakt zadel voor mijn paard, maar ligt wel goed.
Bovendien denk ik dat nog belangrijker dan een goed zadel, goed rijden is, dus niet butseklutsen op paard zijn rug en netjes zitten en netjes rijden.
Een fatsoenlijk zadel kopen is in veel gevallen makkelijker dan zelf heel netjes rijden, zodat je paard niet in de weg zit.
(Ik probeer het al jaren, maar zit nog steeds in de probeer fase, nog niet in de ik ben het meester fase, zucht.)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:34

ik weet niet of je er voor open staat maar ik zou zeggen boomloos , ( en dan met name barefoot )
hier de site http://www.barefoot-saddle.nl
dat het zadel nu niet meer past komt gewoon doordat de rug en bespiering constand veranderd.
dat probleem ben je met barefoot
echt een aanrader , ik ben er heel erg met mijn zadel !

wil je nog meer infomatie of heb je nog vragen BP gerust !
ik heb me helemaal verdiept in boomloos , (het meeste in barefoot )

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:34

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:37

Sjolvir, netjes rijden is geen oplossing voor een zadel wat (net) niet goed ligt. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar zo lijkt het wel..(?).

Het is belangrijk dat het zadel niet te nauw of te breed is, niet brugt, stil ligt en een breed kussenkanaal is ook een aanrader :) Kijk ook naar de lengte, een te lang zadel of een zadel met (lange) keilkussens kan problemen opleveren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:52

Pletje123 schreef:
Sjolvir, netjes rijden is geen oplossing voor een zadel wat (net) niet goed ligt. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar zo lijkt het wel..(?).

Het is belangrijk dat het zadel niet te nauw of te breed is, niet brugt, stil ligt en een breed kussenkanaal is ook een aanrader :) Kijk ook naar de lengte, een te lang zadel of een zadel met (lange) keilkussens kan problemen opleveren.

Heb het over de winst van gewoon passend zadel versus op maat gemaakt.
Als een zadel niet past als in niet past, ga ik ervan uit dat je er niet mee gaat rijden.

En als je best aardig passend zadel hebt is doorgaans de ruiter de factor die dan meer winst kan behalen dan een ander zadel.
Overigens is een beter passend zadel altijd nog makkelijker te krijgen, dan beter leren rijden :+

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:01

Ten eerste ligt een op maat gemaakt zadel niet altijd beter dan een niet op maat gemaakt zadel. Het paard kan niet aangeven wat hij wel en niet lekker vind (ja achteraf als het zadel klaar is) en de standaard regels waar een zadel naar gemaakt wordt passen niet bij ieder paard.
Ik heb een heleboel zadels aan laten passen en zelfs ook helemaal op maat laten maken. Paard liep er voor geen meter onder en heeft bij een van deze zadels zelfs schade aan zijn rug gekregen (gelukkig al weer over). Ik heb nu een standaard zadel uit de fabriek, lag meteen fijn en vooral paard vond het super. Ik wilde hem misschien nog iets meer naar achter hebben, maar mijn paard geeft aan dat dit lekkerder is. Heel leuk al die regels waar je zadel aan moet voldoen, je paard geeft het nog altijd het beste aan.

Low budget met een goede pasvorm: tweedehands Kieffer en KN.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:04

Alleen ,2005, Kieffer zadel zie ik altijd alleen met medium boom ????

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:07

Standaard boom van Kieffer is inderdaad 32, dat is inderdaad wel lastig! KN heeft dan meer keus. Ik heb zelf altijd goede ervaringen met vooral Kieffer gehad, vandaar :).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:15

Door deze positieve berichten dat ik steeds hoor ga ik binnekort ook eentje kopen. Liefst van alles had ik een Tolga gekocht, maar voor de moment zit een nieuw zadel er niet in en heb een leuke en recente kieffer lech profi gevonden voor een super prijsje.
Het afscheid van mijn barnsby gaat me wel zwaar worden, maar het is voor mij helaas te klein geworden. Dit zadel ziet er na 10-11 jaar nog als nieuw uit :)
Laatst bijgewerkt door betadine op 08-11-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:15

hier inderdaad ook niet echt goede ervaringen met geheel opmaat gemaakt, heb nu een simpel wintecje, ligt misschien niet perfect maar ze lopen er fijn onder staken niet protesteren niet en helaas was dat met me geheel gecontroleerde dagelijks heel anders.
ik heb vooral het probleem dat een 2e hands zadel met een brede boom 4/5 in 17,5 inch eigenlijk niet te krijgen is.
maar ik blijf wel zoeken naar een ander zadel waar ik zelf heel entousiast over ben (hulsebos WB3 of 4)met een wijde boom en in het 17,5 inch omdat die op allebij me pony's zou moeten passen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:32

Ik heb nu wel 1 laten aanmeten.
Paard met hogere smalle schoft en smal & en blijkbaar wat moeilijke bouw kwa zadels blijkt dus wel.
Veel zadels geprobeerd, met stubben lag ik er na 3 sec met een salto van af.
Fryso gehad, was na 4 mnd al weer te krap op de rug, aangepast en daarna alleen nog maar meer drama gehad. Hun reactie laat ik maar in't midden ;).
Ik heb alleen maar ellende gehad met zadels dat ik daar nu wel erg klaar mee ben.

In september heb ik Ninon schutte laten komen, die komt zaterdag mn nieuw zadel brengen. Dus ik hoop dat dit de laatste was.
Inmiddels al meer dan 3500 euro kwijt aan zadels.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:17

Tja op maat of niet op maat. Laten we misschien concluderen dat een gewone leren schoen uit de schoenwinkel voor de een lekker zit en voor de andere totaal niet terwijl ze wel dezelfde maat hebben. En de ene schoen wat meer moet ingelopen worden dan de andere. Maarja maak dat maar mijn paard wijs.
Dus mij maakt het niet uit indien op maat of niet, als het schoentje past en ze is er gemakkelijk mee mij best.
Mijn paard is heel normaal gebouwd, geen hoge schoft, geen brede schoft. Wel heeft ze nog geen goede bespiering en wil daar toch ook wel rekening mee houden. Ze heeft geen atrofie op haar schoft maar is algemeen nog niet goed ontwikkeld.
Wil ook geen tussenoplossing, wil gewoon een goed passend zadel. En denk dat ik gewoon wacht tot ik er 1 tegenkom waarvan is denk als die nu niet past past geen 1. Ook al loopt mijn paard de komende 6 maand enkel aan de longe...
Jammergenoeg zie ik ook niet wanneer die nu 100 % past.... Moeilijk.

Degene die slechte ervaring hebben met arno brandt zadels kunnen deze mij pb'en waarom?
Of andere op maat gemaakte merken, waarom je je juist hebt beklaagd?
Wil gerust wel nog een kent and masters maar zou er dan eerst een paar ritjes mee willen doen. Zodat ik ook voel wanneer paardlief een loopje met me neemt en me dreigt uit het zadel te trekken (jaja het is een lieverd) dat ik ook mijn evenwicht erin kan bewaren.

Woon trouwens in belgie, niet aan de nederlandse grens. Eerder zo'n 2u van de grens vandaan. Voor degene die me hun zadelpasser willen aanraden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:30

44Myrthe44 schreef:
Nirvana_ schreef:
Omdat op maat gemaakte zadels áltijd beter liggen dan een niet op maat gemaakt zadel. Geen twee paardenruggen zijn hetzelfde, hoe kan dan hetzelfde zadel wel op beide passen?

Ik laat mijn schoenen en kleren toch ook niet op maat maken, maar die passen me prima hoor!

Omdat je niet beter weet..
Even ter vergelijking mijn petrie confectie laarzen zaten prima maar mijn op maat gemaakte Konings laarzen zitten als gegoten.

Ik heb mijn zadel na veel tramalant ook op maat laten maken en dat ligt als een huis, daar kan geen standaard confectie zadel tegenop.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:59

ook erg veel verschillende aangemeten zadels versleten kost een hoop levert weinig op
toch de stap genomen en een barefoot getest
paard loopt er super onder en er is nog geen zadel geweest wat zo goed bij zijn schoft en op zijn rug ligt!!
wijj gaan er weer volledig voor!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:34

Boomloos ook geprobeerd, drama met paarden met hoge smalle schoft.
Op een tinker reed het heerlijk voor mij, bij mn eigen paard drama.
Hangt echt vn bouw dier af en ja ik had de barefoot london :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:57

heb je de S pommel gebrobeerd ( voor paarden met een hoge schoft )
het is echt de uitzondering dat het niet past , en als dit merk het niet is
dan kun je toch nog verder kijken binnen ( evt semi)boomloze zadels ?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 06:22

Jep ik heb vanalles geprobeerd, maar mijn paard gerageerde er niet goed op dus maar weer overgestapt op boom zadel :)
En er is niks mis met boomzadels?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:44

nee , niet als ze goed passen.
een doordat de bespiering en onvang van het paard constant
veranderd is dat vaak niet het geval.

en bij dit paard veranderd de bespiering en omvang blijkbaar nog veel
dus ik denk dat dit een oplossing kan zijn :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:05

Romanoff schreef:
Boomloos ook geprobeerd, drama met paarden met hoge smalle schoft.
Op een tinker reed het heerlijk voor mij, bij mn eigen paard drama.
Hangt echt vn bouw dier af en ja ik had de barefoot london :)

vreemd die van mij heeft hetzelfde nooit geeen probleem gehad
ach smaken verschillen en tmoet bij je passen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:17

Ach ja het boomloze ging schuiven ongeacht welke pommel. En ik ga niet met n schuivend zadel rijden.

Nu voor de groei, daarom ben ik nu bij ninon schutte.
Ze is de eerste zadelmaker die met me meedenkt en snapt dat hij nog groeit :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:45

ja in sommige gevallen is dat inderdaad zo,
maar meestal bied in bananensingel ed een oplossing :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:58

Zadelmaker is geweest. Gelukkig heeft ze het zadel nog kunnen aanpassen waardoor ze geen last leer zou hebben.
Nu als het paard nog zou veranderen dan zal een nieuwe toch nodig zijn.
De zadelpasser zei dat mijn paard haar rug veranderlijk was. Dus het ene moment vond ze het goed, dan verzette ze een voet en de rug was alweer anders.
Paardlief in ondertussen naar de kliniek geweest om ernstige rugproblemen uit te sluiten. Conclusie paard zit in een vicieuze circel. Ze denkt dat iets pijn zal doen waardoor ze zich opspant waardoor het pijn begint te doen omdat de spieren verkrampen, waardoor ze zich nog meer verkrampt enzovoort enzovoort. Dus ze heeft spierontspanners gekregen en een pijnstiller gewoon om de gedachtengang te onderbreken.
Met het zadelpassen was het eigenlijk net hetzelfde. Zadel was passend gemaakt maar zonder een extra onderlegger eronder durfde mevrouw niet ten volle lopen.
Dus voor in de toekomt ben ik op zoek naar een heeeeel zacht zadel die heel goed met haar veranderlijke rug kan meegaan.
Iemand tips hierover?

Edit: ik ga geen boomloos zadel aanschaffen. Omdat ik ten eerste op wedstrijd ooit wel eens wil verschijnen. En omdat ik het nu ook niet het van het vind qua ervaringen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:00

wow zadel ?? Dat is een zadel met luchtgevulde kussens. Die vulling beweegt dus constant mee. De rugspieren kunnen de lucht in de kussens ook verduwen, dat kan bij wol niet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:02

Dat zou wel eens wat kunnen zijn.
Kun je deze ook in belgie verkrijgen? En kun je ze een tijd testen? Want kan me voorstellen dat een paard hier wel aan moet wennen...