Verschil echt schaap versus synthetisch ? (Barebackpads)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:12

Ik heb de bbp van FRA, dat is nep-schaap (en zelfs dan nog flink duur ;) ), maar die bevalt supergoed. Er zitten wel echt leren stukken en singelstoten op. :j
Verder is ie heerlijk dik, zonder dat je het gevoel met je paard verliest.

siskeh

Re: Verschil echt schaap versus synthetisch ? (Barebackpads)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:17

Staat het ibericapad echt heel erg belachelijk op de pony?
Ik ken namelijk wel iemand die heeft(ook uit zuinigheid) een paardenmaat van het "normale" pad van christ op hun pony liggen.
écht geweldig ziet het er niet uit, maar zolang je een passende singel erop hebt functioneert het in ieder geval wel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:48

Gespen zitten echt in haar oksels zeg maar en de pad zelf ligt zowat op haar nek. Nou ja, overdreven, maar er gaat zo'n 10 cm manen onder verborgen en ligt tot over haar lendenen. Nu is alles zacht dus is dat niet zo erg, maar die gespen... Daar komt ze echt tegen aan met haar benen. En dan gebruiken we een singel van 45 a 50 cm... Veel korter zijn ze er niet. Kan de singelstoten dan beter met 2 knopen vastbinden, geen singel meer nodig... ( dus je snapt dat ik het nou niet echt ideaal vind haha)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:52

als je dat zou willen doen, lijkt me dat je dan beter zou afzijn met een schapenvacht en een dekensingel !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:59

Even voor de duidelijkheid: mijn Iberica gaat er dus niet op voor vast. Het was om uit te proberen voor dochter hoe het werkte.

Nadeel van losse vacht vind ik dat ik dan wrongen mis die voor dochter wel erg prettig zijn. Dat zelf knutselen geeft weer gedoe. Krijg eerdaags een premium in ponymaat te passen om te zien honendst gaat en past ( vooral ivm gespen) en dan ga ik verder beslissen. Als die ponymaat ook verkeerd uitkomt mbt singel ga ik wrs verder met shetmaat kijken of losse vacht met dekensingel oid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:13

Er zijn wel degelijk kortere singels, maar inderdaad, de singelstoten kunnen een probleem geven.
Dat het pad op de rug verder valt maakt écht helemaal niet uit, alleen ziet het er niet zo geweldig uit.
Maar als het te veel in de oksels zit is dat inderdaad een probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:17

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 08:28

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:42

FRA heeft iig een 35 singel, maar die is wel wat duurder

Overigens gaat mn persoonlijke voorkeur altijd uit naar een christ pad met inlages
De ponymaat kan ongeveer tot maat 40, dus als het goed is kan hij lang mee, ook als ze ouder, en dus zwaarder wordt.
Als je een pad zonder inlages koopt kan je die er niet meer later zomaar inschuiven.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:49

Ehh, als het verschil tussen synthetisch en Christ slechts 50 euro is, dan zou ik toch echt voor de Christ gaan. Is super kwaliteit. Ik heb een gewoon shabrak van Christ dat al 10 jaar meegaat. Wordt dagelijks gebruikt, gaat regelmatig in de wasmachine (wolprogramma) en de droger en het lammsfell is nog als nieuw. Alleen de bies rondom begint wat te slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:57

Ik heb dus wel voor nep-schaap (libra) gekozen, omdat het voor mij echt voor erbij is, en niet voor dagelijks/wekelijks. Het prijsverschil (ongeveer 135 euro tussen Libra met inlagen en de simpelste christ zonder inlagen) vond ik daarvoor te groot.

Het schuift niet. Ik heb zelfs het idee dat het wat stiller ligt dan de iberica die ik getest heb, maar dat kan ook komen omdat ik er nu een banaansingel aan heb (die heb ik ook aan m'n zadel) ipv de rechte singel waar ik toen nog mee reed. De Iberica zit wel vaster, meer steun door de wrongen, maar qua glijden maakt het niks uit. Persoonlijk vind ik het juist fijn om vrij, zonder wrong, te zitten.

Over hoe lang hij meegaat kan ik nog niks zeggen, ik heb het ding net een maand in huis. We ziet hij er na een keer een 5/6 rijden echt nog net zo uit als toen hij binnenkwam. Hij wordt dus niet meteen platter/ingezakt ofzo.

Wassen (en dan vooral drogen) lijkt me met synthetisch makkelijker, maar dat heb ik ook nog niet gedaan.

Wat me voor jou dochter nog belangrijk lijkt is de maat. Je kunt een bbp kopen met wrongen en/of verhoogde voor- of achterkant, maar als die een (voor haar) te grote zitting heeft dan heb je daar niks aan. Volgensmij zijn de christs (de iberica iig) in ponymaat behoorlijk groot. Ik zat er met mijn maat 38 makkelijk in, en denk dat jou dochter met haar 25 kilo er in verdwaald. Een shetlandermaat is misschien wel een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:58

Alvaron schreef:
Ehh, als het verschil tussen synthetisch en Christ slechts 50 euro is, dan zou ik toch echt voor de Christ gaan. Is super kwaliteit. Ik heb een gewoon shabrak van Christ dat al 10 jaar meegaat. Wordt dagelijks gebruikt, gaat regelmatig in de wasmachine (wolprogramma) en de droger en het lammsfell is nog als nieuw. Alleen de bies rondom begint wat te slijten.

Dat is het dus niet :)
Libra kost 107 euro, de allersimpelste christ kost 245. Dan heb je bij de Libra wel inlagen, en bij christ niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:00

Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je nu een wat mindere kwaliteit koopt.

Als je nu al merkt dat ze zonder zadel rijden fijner vindt dan met zadel, dan acht ik de kans groot dat ze het allerliefst op het schaapje gaat willen rijden en hij dan toch zo vaak gebruikt gaat worden dat de voordelen van echt lamsvel toch wel heel erg fijn gaan zijn.

Zeker als het straks weer zomer wordt en ze zit te zweten en broeien in die kunstschaapjes, als je die zou kopen. Dan is de kans groot dat je alsnog de echte wilt denk ik en dat is natuurlijk zonde geld, kun je dan beter nu meteen doen.

Als ik jou was zou ik echt het Fellsattel kopen dat je / ze het allerliefste wilt, en dan ook met inlages er in zodat ze er echt alles mee kan doen.

Het zou mij niet verbazen dat ze de Trekker helemaal zelden of nooit meer kiest als ze eenmaal ook een schaapje heeft om op te rijden, en als ze dan toch steeds dat schaapje wil, dan kun je maar beter een hele comfortabele hebben.

Dus echt schaap, met wrongen, en met inlages zodat ze er ook kunstjes op kan doen en de schoft en ruggengraat toch wat beter vrij liggen en beschermd worden.

Anders heb je straks een vachtzadeltje dat net niet goed voldoet, en de Trekker daar blijft ze heel erg raar hoog mee boven de rug zitten vind ik (sorry) dus die is het ook niet helemaal...ik vind het echt niet raar dat ze dan liever zonder zadel rijdt zodat ze meer contact met de pony heeft :)

Om te voorkomen dat je met 2 net-niet oplossingen zit zou ik gewoon een echt goed Fellsatteltje kopen :j

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:26

Blijheid schreef:
Alvaron schreef:

Dat is het dus niet :)
Libra kost 107 euro, de allersimpelste christ kost 245. Dan heb je bij de Libra wel inlagen, en bij christ niet.

Ik reageerde hierop ;) :
Zilfstar schreef:
Het verschil is 50 euro. Op een ponymaat pas ik niet en zoon wil niet rijden (hij gaat met mijn fries mennen) dus bbp zal echt voor dochter zijn. Op dit moment is pony rond (te... Ze staat op rantsoen inmiddels) en dikke vacht dus geen ruggengraat te ontdekken haha. Op zadelloos reageert ze nie vervelend, wel als dochter kunstjes wil doen (vlag etc van voltige) dus dan zouden inlages wel weer prettig zijn voor poown. Pfffft waren die Christ dingen maar niet zo duur....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:16

Even goed lezen ! Die 50 euro is het verschil tussen een christ met of zonder inlages ! Niet tussen schaap en nep-schaap.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:41

Dat de Trekker zo hoog lijkt komt omdat het zadel nog in moest zakken op die eerste foto's. Iets wat met dochters gewicht minder snel gaat dan met een volwassen gewicht. En als ze ook wedstrijdjes wil gan rijden zal ze ook met het Trekkerzadel moeten blijven rijden. Al staat voor mij nu als belangrijkste doel het leren rijden en dus (verder) ontwikkelen van een goede zit voorop.

Er moet even gewacht worden op een ander item (christ seatcover voor mijn Trekkerzadel hihi) en dan komt de christ premium pony deze kant op om te passen. En dan kijken we weer verder. Ben toch wel overtuigd dat een echt schaap beste is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:34

Officiële wedstrijden mogen niet eens met de Trekker toch vanwege die boog voorop? :)

Vandaar dat ik dacht: mik er gewoon lekker op dat ze heel blij worden met het schaapje, doe je die Trekker weer weg want je hebt dan toch een prima zadeltje aan het schaap, en dan ben je uit de kosten :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:49

Zo ik begrepen heb mag je met de Trekker wel officieel starten. De boog is geen handvat maar betreft de kamerwijdte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:58

Ik weet niet meer hoe ik er aan kom (van wie) maar heb een poosje geleden nog van een verkoper van Trekker gehoord dat het niet mocht vanwege dat boogje? Het verbaasde mij ook maar een verkoper zal dat niet zomaar verzinnen neem ik aan.

Was omdat die boog van de Trekker toch wel heel erg in het oog springt, de Barefoot pommel is wat subtieler en die mag sowieso wel, maar die van Trekker was dan weer wat tè afwijkend groot / hoog aanwezig, zo begreep ik het.

Weet ook niet meer of het nu iemand uit Nederland of daar buiten was hoor :o

Hoe zeker ben je dat het wel mag? :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:12

Ik heb het van mijn verkoper begrepen. Maar heb nu KNHS een mail gestuurd...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:16

Ik ben wel benieuwd :)

Vond het erg flauw namelijk toen ik het hoorde. Jammer dat ik niet meer weet wie het nou zei...maar ik was er echt verbaasd over.

In Duitsland mogen boomloze zadels sowieso niet gebruikt worden schijnt het (Barefoot ook niet), België weet ik ook niet precies.
Misschien kwam die uitspraak daar wel vandaan. Ik ben erg benieuwd wat je voor antwoord krijgt van de KNHS :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:36

pmarena schreef:
Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je nu een wat mindere kwaliteit koopt.

Als je nu al merkt dat ze zonder zadel rijden fijner vindt dan met zadel, dan acht ik de kans groot dat ze het allerliefst op het schaapje gaat willen rijden en hij dan toch zo vaak gebruikt gaat worden dat de voordelen van echt lamsvel toch wel heel erg fijn gaan zijn.

Zeker als het straks weer zomer wordt en ze zit te zweten en broeien in die kunstschaapjes, als je die zou kopen. Dan is de kans groot dat je alsnog de echte wilt denk ik en dat is natuurlijk zonde geld, kun je dan beter nu meteen doen.

Ben ik niet met je eens! :n

Ik rijd ook het liefst zonder zadel, maar vind dat voor de rug van mijn paard niet zo fijn. Mijn FRA bbp bevalt supergoed, nooit last van een zweterig gevoel!

De echt wollen bbp's zijn gewoon enorm duur, zeker voor een kind zou ik eerst kijken of het uberhaupt bevalt (want je gaat hem zelf niet gebruiken, begrijp ik?) en dan is bijv zo'n FRA al duur zat toch ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:59

Niet mee eens zijn dat mag natuurlijk :j

Maar zoals je in een aantal reacties boven je ziet, hebben meerdere mensen bij nep-schaap wel last van een zweterig gevoel en bovendien geeft TS aan dat haar dochter toch ook best snel gevoelig is voor zulke dingen.

Neem daarbij nog wat meer details en de kans is gewoon heel erg groot dat het er alsnog van gaat komen om de "echte" te kopen, dan is het uiteindelijk goedkoper om dat nu maar meteen te doen, en niet eerst een goedkope te nemen en dan later alsnog die dure, want dat kost je dan uiteindelijk meer geld :=

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:08

Ik snap het wel, maar ik denk dat degenen hier die echt last van warme billen krijgen toch niet helemaal te vergelijken zijn met een grietje van 8 jaar dat maar 1x (hooguit 2x) per week de bbp gebruikt en dan ook nog niet zo heel intensief zal rijden als wij volwassen dat wel doen met een bbp.

Plus dat zo'n meisje nog best wel eens van gedachten kan veranderen, een kind van die leeftijd maakt echt nog niet van die bewuste keuzes die voor jaren gelden, dus dan vind ik persoonlijk een Christ of andere echt wollen bbp wel een beetje erg dure investering.
(Ik zou het anders vinden als mams 'm zelf ook intensief gebruikt, maar dat is dus niet het geval begrijp ik)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 22:15

Tsja ... Wat is niet intensief? Mijn dochter heeft op mijn Iberica 45 minuten gereden, wel 10 a 15 voltes n volle galop gezeten en wat stukken draf gedaan. Ze heeft ook in stap veel op haar zit gereden ( links/rechts etc) dus eigenlijk zo'n beetje wat ik zelf ook eens per week doe op mijn eigen knol met mijn Iberica. Ik rij zelf dus eens per week met mijn Christ... Soms ook een week niet. Het kan best zijn dat dochter straks meer minuten per week op de bbp te pony zit dan ik te paard haha. Ze wil morgen weer met mijn Christ rijden. Het beviel haar dus goed. Ondanks de spierpijn. Zoals gezegd: premium komt eerdaags op proef hierheen :)