Tja het is maar net wat je paard fijn vindt. Ik zelf rij weleens gewoon simpel met stalhalster of touwhalster voldoet prima vindt ik zelf. Maar afhankelijk van wat je wil. Wil je echt dressuurmatig gaan trainen zou ik daar niet voor kiezen.
Nista_RX
Geplaatst: 11-11-12 23:04
Ik rijd met een kaakgekruisd hoofdstel, geweldig ding! Nooit spijt van gehad, en mn bit ligt momenteel te verstoffen....
Ik durf buiten nog steeds niet bitloos (in het bos wel, maar het stuk langs de weg :S) Het zit denk ik vooral in mijn hoofd hoor, maar hij is er in de bak gewoon een keer "bitloos" door me heen gelopen.... (dat doet hij met bit soms ook hoor dan ziet ie een paard en moet ie per se gaan plakken) maar met bit heb ik dan net wat meer "te zeggen". (Het zit in mijn hoofd )
ik rijd sinds ongeveer een half jaartje bitloos, en ik kan niet meer zonder! echt een geweldige oplossing voor mij! in het begin is het best een eng idee en denk je dat je veel minder controle hebt maar dit is totaal niet waar. Het rijden gaat met mijn paard veel beter sinds ik bitloos rijd. Mijn paard werkte mij heel veel tegen met bit, ze deed constant haar hoofd omhoog of hield haar mond open en rende zelfs vaak weg. Sinds ik bitloos rijd heb ik weer de controle en rijden we beiden met veel meer plezier. Buiten dressuur spring ik ook bitloos en maak ik gewoon buitenritten zonder bit. Ook is bitloos rijden veel vriendelijker voor je paard, omdat door het bit de kaak weg slijt. Ik zou je aanraden om iemand op te zoeken die er veel verstand van heeft. Misschien eens naar een wedstrijd waar ze alleen bitloos rijden en eens een praatje maken met de jury? Heel veel succes!