Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Amaris schreef:kijk als jij schoenen hebt die perfect passen met een pantykousje aan en je trekt dikke geitenwollenwandelsokken aan in die schoenen... dan is dat ook niet zacht, maar dat knelt gewoon!
zo moet je dat met een dekje ook zien.

) 
Lien01 schreef:vandaar dat ik me ook afvroeg of het egt nut heeft omdat de halve stal ermee rond rijd :p
(zo das eruit) .
Amaris schreef:Verder doen bandages gewoon niet goed. Pezen worden veel te warm. Heb je dat allemaal over voor de 'mooi'? Ook al weet je (nu) beter?

ShauniBef schreef:Als je echt wil leren bandageren zou ik eens beginnen met je eigen been.. Stukje lopen, stukje rennen, en als hij dan niet afzakt of knelt zit hij goed..
Heb in het begin ook super veel mijn pony gebandageerd, strak - los - grote stappen - kleine stappen blabla en na veel oefenen doe ik t nu wel goed. In het begin liep de pony als een debiel als het te strak zat, of viel het af als het te los was, of kwam ik niet terug tot boven als ik te kleine stappen nam, of had ik het boven juist super dik als ik te grote stappen nam (en daardoor ging het tevens bij de kogel gapen)...
Kendra schreef:Toch is het niet verkeerd om te leren bandageren...ik gebruik toch wel eens stalbandages bij lichte blessures, onderlappen in de azijn en dan een bandage er over bij een opgelopen been bijvoorbeeld. Ook bandageren wij onrustige paarden als ze lang op reis moeten. Bandages (mits goed aangebracht) met dikke onderlappen zakken niet af en vind ik beter vertrouwd dan transportbeschermers.
Iemand moet het je een paar keer voordoen en dan moet je zelf gaan oefenen...niks mis mee dat je 't kunt, alleen maar handig - het is hetzelfde principe als het aanleggen van een verband dus dan kun je dat ook direct!
Zinn schreef:Het gekke vind ik...iedereen blijft maar zeggen dat bandages oh zo slecht zijn, maar ik heb dus nog nooit meegemaakt dat een paard iets over gehouden heeft aan bandages...ik heb ook in de paarden gewerkt, heel veel gebandageerd, wordt daar erg veel gebruikt, nooit iets misgegaan, ook niet bij stalbandages. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard iets drukplekjes aan zijn benen had opgelopen doordat iemand beenbeschermers was vergeten uit te doen. Dus de gewone peeskappen met elastiek bedoel ik daarmee. Deze waren ook té strak aangetrokken, dus fout gebruikt. Het paard had daar de ganse nacht mee op stal gestaan en had drukplekjes. Verder ook helemaal niks aan de pezen ofzo, ondanks dat het dus wel was gaan broeien.
Dus mijn conclusie, bij correct gebruik (bandages niet te los/strak, op de juiste manier wikkelen, elastieken van kappen niet te strak, kijken naar de pasvorm bij jouw paard, 3 in 1 beschermers hetzelfde, niet te strak, pasvorm....ga zo maar door, leer het van iemand die het kan) is elke bescherming goed, afhankelijk van wat jouw paard nodig heeft. Gebruik je het op de juiste manier, doe je niets fout, ook al is het voor de show.