ik schaam me kapot maar wie wil me helpen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:16

kijk als jij schoenen hebt die perfect passen met een pantykousje aan en je trekt dikke geitenwollenwandelsokken aan in die schoenen... dan is dat ook niet zacht, maar dat knelt gewoon!

zo moet je dat met een bontje ook zien.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 06-11-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_romy

Re: ik schaam me kapot maar wie wil me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:21

Sorry even een inspring van mij hier in het topic: het was dus wel nuttig om deze vraag hier te stellen. Zo weet je weer dat bandages overbodig zijn. En trouwens als je nog nooit bandages om gedaan hebt is het niet heel raar dat je niet weet hoe ze om moeten. ;)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:23

Amaris schreef:
kijk als jij schoenen hebt die perfect passen met een pantykousje aan en je trekt dikke geitenwollenwandelsokken aan in die schoenen... dan is dat ook niet zacht, maar dat knelt gewoon!

zo moet je dat met een dekje ook zien.

maar er is wel een verschil met al een dikker dekje of gwn een dun dekje, dat zal het paard dan toch ook voelen ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:24

ja ik schreef dekje, maar bedoelde eigenlijk bontje.

volgens mij valt het met een dekje wel mee, dat vult lang niet zoveel op als een bontje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:28

Als je echt iets wilt hebben wat de schokken absobeert dan kun je beter een gelpad onder je dekje leggen.
Ik heb een eskadron gelpad antislip, deze is echt heel erg goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:10

echt schaap is een betere optie dan gelpad...de druk verdelende eigenschappen zijn veel beter, maar net zo als alles moet je jezelf eigenlijk bij dit soort dingen afvragen : is het nodig?
if it ain't broke, don't fix it ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:32

bij een goedpassend zadel is een dekje genoeg. een zadelmaker zorgt ervoor de het zadel goed op de rug van je paard ligt, dus in proncipe zou je je paard zonder dekje kunnen rijden. maar dat dekje bestaat ter bescherming van je zadel, voor bijvoorbeeld zweet :)

wbt bandages is alles je wel duidelijk denk ik; heel erg slecht voor de pezen als je ermee rijdt. (aangezien pezen grotendeels uit eiwit bestaat, en wat doet eiwit als het heet wordt?... juist :D)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:39

Lien01 schreef:
vandaar dat ik me ook afvroeg of het egt nut heeft omdat de halve stal ermee rond rijd :p

Nah ik heb me laten vertellen, dat het been hierdoor langer lijkt.

Ik zelf heb serieus nog noooooooit gebandageerd echt niet , ik heb altijd voor de makkelijke weg gekozen en dat zijn peesbeschermers/strijklappen :') (zo das eruit) .

In Ermelo tijdens de parade, loopt mijn pony wel met bandages maar dat laat ik doen _O-

Ik laat mijn pony trouwens binnen in de bak steeds vaker met blote benen lopen, wel springschoenen maar geen beenbeschermers.
Ik wil wel een keer die witten halen, dat zijn net bandages maar dan in peesbeschermer vorm.
Heb het geduld ook niet om bandages om te doen .

Ah heerlijk om eerlijk te zijn :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:49

Toch is het niet verkeerd om te leren bandageren...ik gebruik toch wel eens stalbandages bij lichte blessures, onderlappen in de azijn en dan een bandage er over bij een opgelopen been bijvoorbeeld. Ook bandageren wij onrustige paarden als ze lang op reis moeten. Bandages (mits goed aangebracht) met dikke onderlappen zakken niet af en vind ik beter vertrouwd dan transportbeschermers.
Iemand moet het je een paar keer voordoen en dan moet je zelf gaan oefenen...niks mis mee dat je 't kunt, alleen maar handig - het is hetzelfde principe als het aanleggen van een verband dus dan kun je dat ook direct!

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:56

Ik kan het wel, heb ooit witte bandages omgedaan bij mijn pony voor een fotoshoot, verder nooit gedaan..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:39

Amaris schreef:
Verder doen bandages gewoon niet goed. Pezen worden veel te warm. Heb je dat allemaal over voor de 'mooi'? Ook al weet je (nu) beter?

Bla bla bla :')
Mijn pony heeft nog gewoon koele pezen als ik haar met bandages rijd met onderlappen, gewoon een uur in de bak in alle gangen :j

Even ontopic, zoals je al kon lezen ben je niet de enige, bij bandageren moet je er op letten (wil je het toch eens doen...) om te wikkelen met gelijke afstan, als ik bij de kogel aan gekomen ben zijn alle lijnen parallel aan elkaar, en terug ook weer. En qua strak/los moet je op gevoel doen, als je dat hebt tenminste. Je moet niet rukken alsof je zijn benen samen perst maar er moet wel lichte druk zijn bij het omwikkelen, anders liggen ze zo er vanaf.

En met een bontje, dat klemt vaak alleen als het geen ruggengraatvrijheid heeft, als het dit wel heeft kan het voor een paard nog wel eens fijn zijn :j

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:32

Tsja een bontje....

Volgens mij was 'het zadeldekje' om te beginnen bedoeld om het zadel schoon te houden en te beschermen (vuil, zweet enzpovoorts). Bij een goed passend zadel is meer ook niet nodig denk ik. Alles wat je er daarna nog aan toevoegt lijkt me compensatie. Voor een zadel dat niet optimaal past, billen die niet optimaal passen of een enkele keer een medisch/fysiek probleem in de rug of huid van het paard misschien?

Waarom schaam je je trouwens?? Iemand die vragen stelt is vaak al 10 stappen verder dan degene die liever gewoon dénkt het al te weten. :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 04:07

Als je echt wil leren bandageren zou ik eens beginnen met je eigen been.. Stukje lopen, stukje rennen, en als hij dan niet afzakt of knelt zit hij goed.. :)

Je moet er ook een beetje feeling in krijgen.. :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:20

Trek het je niet aan, is typisch voor manéges...iedereen aapt iedereen na.

Zoals hiervoor geschreven, bandages hebben geen nut. Ik heb me zelfs ooit laten vertellen dat het zelfs slecht is en de benen zwakker maakt.
Zoals je bv altijd een corsette zou dragen, verzwakken de buikspieren ook van.
Dan ben ik ook eerder te vinden voor peesbeschermers als bescherming bij bv Eventing of cross parcours.

Loop er zelf eens mee rond dan zal je snel merken hoe aangenaam ze zitten.

Het is ook niet zonder gevaar, kan loskomen, afzakken,...meer nadelen dan voordelen ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:13

ShauniBef schreef:
Als je echt wil leren bandageren zou ik eens beginnen met je eigen been.. Stukje lopen, stukje rennen, en als hij dan niet afzakt of knelt zit hij goed.. :)

Je onderarm is beter, is wat rechter :j Heb in het begin ook super veel mijn pony gebandageerd, strak - los - grote stappen - kleine stappen blabla en na veel oefenen doe ik t nu wel goed. In het begin liep de pony als een debiel als het te strak zat, of viel het af als het te los was, of kwam ik niet terug tot boven als ik te kleine stappen nam, of had ik het boven juist super dik als ik te grote stappen nam (en daardoor ging het tevens bij de kogel gapen)...

Veel oefenen dus, en euh denk eraan, zolang je het niet kent, bandages om doen en weer af doen! Niet rijden of mee laten staan dus :j

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:33

Kendra schreef:
Toch is het niet verkeerd om te leren bandageren...ik gebruik toch wel eens stalbandages bij lichte blessures, onderlappen in de azijn en dan een bandage er over bij een opgelopen been bijvoorbeeld. Ook bandageren wij onrustige paarden als ze lang op reis moeten. Bandages (mits goed aangebracht) met dikke onderlappen zakken niet af en vind ik beter vertrouwd dan transportbeschermers.
Iemand moet het je een paar keer voordoen en dan moet je zelf gaan oefenen...niks mis mee dat je 't kunt, alleen maar handig - het is hetzelfde principe als het aanleggen van een verband dus dan kun je dat ook direct!

Dat lijkt mij een van de weinige manieren waarop bandages een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Het risico is dan ook kleiner, omdat de pezen op de trailer niet zo snel te warm worden als wanneer je rijdt.
Dat warm worden van de pezen is niet alleen bij bandages trouwens. Ook het gros van de andere beenbescherming ventileert niet voldoende.
Maar het nut van peesbeschermers begrijp ik beter dan die van bandages. Bandages hebben bij verreweg de meeste mensen meer met "mooi" dan met "functioneel" te maken. En ik denk dat de meeste mensen die er gebruik van maken er meer mee vernielen dan er goed aan doen..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:57

Het gekke vind ik...iedereen blijft maar zeggen dat bandages oh zo slecht zijn, maar ik heb dus nog nooit meegemaakt dat een paard iets over gehouden heeft aan bandages...ik heb ook in de paarden gewerkt, heel veel gebandageerd, wordt daar erg veel gebruikt, nooit iets misgegaan, ook niet bij stalbandages. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard iets drukplekjes aan zijn benen had opgelopen doordat iemand beenbeschermers was vergeten uit te doen. Dus de gewone peeskappen met elastiek bedoel ik daarmee. Deze waren ook té strak aangetrokken, dus fout gebruikt. Het paard had daar de ganse nacht mee op stal gestaan en had drukplekjes. Verder ook helemaal niks aan de pezen ofzo, ondanks dat het dus wel was gaan broeien.

Dus mijn conclusie, bij correct gebruik (bandages niet te los/strak, op de juiste manier wikkelen, elastieken van kappen niet te strak, kijken naar de pasvorm bij jouw paard, 3 in 1 beschermers hetzelfde, niet te strak, pasvorm....ga zo maar door, leer het van iemand die het kan) is elke bescherming goed, afhankelijk van wat jouw paard nodig heeft. Gebruik je het op de juiste manier, doe je niets fout, ook al is het voor de show.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:13

Zinn schreef:
Het gekke vind ik...iedereen blijft maar zeggen dat bandages oh zo slecht zijn, maar ik heb dus nog nooit meegemaakt dat een paard iets over gehouden heeft aan bandages...ik heb ook in de paarden gewerkt, heel veel gebandageerd, wordt daar erg veel gebruikt, nooit iets misgegaan, ook niet bij stalbandages. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een paard iets drukplekjes aan zijn benen had opgelopen doordat iemand beenbeschermers was vergeten uit te doen. Dus de gewone peeskappen met elastiek bedoel ik daarmee. Deze waren ook té strak aangetrokken, dus fout gebruikt. Het paard had daar de ganse nacht mee op stal gestaan en had drukplekjes. Verder ook helemaal niks aan de pezen ofzo, ondanks dat het dus wel was gaan broeien.

Dus mijn conclusie, bij correct gebruik (bandages niet te los/strak, op de juiste manier wikkelen, elastieken van kappen niet te strak, kijken naar de pasvorm bij jouw paard, 3 in 1 beschermers hetzelfde, niet te strak, pasvorm....ga zo maar door, leer het van iemand die het kan) is elke bescherming goed, afhankelijk van wat jouw paard nodig heeft. Gebruik je het op de juiste manier, doe je niets fout, ook al is het voor de show.

Daar zit dus precies vaak het probleem bij mensen die het voor de show gebruiken. Dat ze eigenlijk geen idee hebben waarmee ze bezig zijn. Op professionele stallen is dat natuurlijk anders als op de doorsnee manege..