Geeen passend zadel te vinden. help !!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

Re: Geeen passend zadel te vinden. help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:49

is dat tekna zadel groot in de lengte? ik heb er nu eentje nieuw gezien op agradi.nl geen vrachtkosten en voor 522,72 euro 17inch medium boom, dus zonder zadelpasser...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:00

Ik weet niet hoe lang het zadel max. mag zijn?
Geloof dat mijn tekna 17 inch 47 cm is.
Het is iig korter dan de wintec zadels door de kussens.
Maar vraag met niet hoe en wat precies want zoveel verstand heb ik er niet van :o
Ik zou wel altijd even een zadelmaker laten komen om het zadel na te kijken hoor.

Ik heb zelf een S-line tekna die heeft een verwisselbare boom. Geloof dat het tekna zadel dat op agradi staat alleen aan te passen is d.m.v hitte.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 00:33

raar wintec is 16,5 inch en is maar 42cm

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:18

oooohhhh jij staat op de leuke weitje :oo vond dat altijd zo'n leuk stukje als we voorbijreden ..
ben daar al hele tijd niet geweest
echt zo'n droom stukje , dacht altijd beetje dromerig .. als je zelf dan in het huisje aan de andere kant van de weg woont <3

Heb je recentere foto's van het paard ?
de bouw ziet er eigenlijk niet zo afwijkend uit ..
gaan er meer veulens komen ?

wat voor maat heb je zelf nodig ? (wat is je lengte , broekmaat ?)

je kan zelf ook poging tot meten doen over wat de maximale belastbare lengte op de rug is
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... erugbelast

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:39

Oef, 38cm, dat is wel echt heel moeilijk, ja. Tsja, je geeft aan dat je 1300 te duur vindt, maar ik ben bang dat het toch makkelijk zo'n prijsje wordt, juist omdat het zo moeilijk is. Maargoed, liever dat dan een kapotte rug, toch? Een massimo kan je ook tweedehands krijgen voor 500/600 euro trouwens. Je kan Esther van Green Distance eens mailen over de lengtes. En anders zou je eens kunnen kijken voor een boomloos zadel. Doordat die niet de druk over de gehele rug verdelen mag die wat uitsteken aan voor en achterkant, zonder dat het negatief effect heeft op de rug van je paard.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:44

hoi, ik heb hetzelfde probleem en mij is een Freeform aangeraden.
Er zijn modellen waar je de zit kan aanpassen aan jou en dat het zadel niet te lang is.

Heb er nog geen ervaring mee, zadelpasser moet nog langs komen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:44

Freeform is superfijn inderdaad, dikke aanrader :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:45

Rianne11_42 schreef:
Oef, 38cm, dat is wel echt heel moeilijk, ja. Tsja, je geeft aan dat je 1300 te duur vindt, maar ik ben bang dat het toch makkelijk zo'n prijsje wordt, juist omdat het zo moeilijk is. Maargoed, liever dat dan een kapotte rug, toch? Een massimo kan je ook tweedehands krijgen voor 500/600 euro trouwens. Je kan Esther van Green Distance eens mailen over de lengtes. En anders zou je eens kunnen kijken voor een boomloos zadel. Doordat die niet de druk over de gehele rug verdelen mag die wat uitsteken aan voor en achterkant, zonder dat het negatief effect heeft op de rug van je paard.

Wat je zegt over een boomloos zadel, is niet waar en ik spreek uit ervaring. De meeste boomloze zadels zijn helaas te lang. Ik heb een Barefoot Cheyenne maat 1 gehad, te lang. Was echt niet optimaal voor mijn paard. Ze schuiven vaak ook, als ze te lang zijn. Toen heb ik een maat 0 gekocht, maar die was echt te smal voor mijn brede, compacte pony. Hij kreeg gedoe bij de schoft (zat te strak). Uiteindelijk dus bij die Trekker terecht gekomen en dat was een verademing. Vind de drukverdeling door de kussens ook een stuk beter dan bij de Cheyenne. :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:54

Ja, ik dacht ook dat een boomzadel...bv een westernmodel mag wel verder uitsteken.
Het is de zit die belangrijk is, dat het leer wat verder komt kan toch geen kwaad?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:01

twiggy , waarom was maat 1 te lang ? de belasting op de rug met jou in het zadel is bij
een maat 1 even veel als een maat 0 .. en kortere belasting dan dat kan je niet hebben
de zit maat in het zadel scheelt 4 cm , maar jouw billen blijven het zelfde ..
maat 0 was te smal zeg je .. ook met een andere pommel ?

ben gewoon heel erg nieuwsgierig (kan er hoogstens van leren :o )

wel fijn dat je met een trekker de juiste combi hebt gevonden :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:39

nickyu schreef:
twiggy , waarom was maat 1 te lang ? de belasting op de rug met jou in het zadel is bij
een maat 1 even veel als een maat 0 .. en kortere belasting dan dat kan je niet hebben
de zit maat in het zadel scheelt 4 cm , maar jouw billen blijven het zelfde ..
maat 0 was te smal zeg je .. ook met een andere pommel ?

ben gewoon heel erg nieuwsgierig (kan er hoogstens van leren :o )

wel fijn dat je met een trekker de juiste combi hebt gevonden :Y)

Prima dat je er naar vraagt, hoor, ik heb het op bokt al vaker uitgelegd. ;)

Het ging ook niet om mijn zitmaat, hoor, het ging om de lengte van het zadel voor het zeer korte ruggetje van mijn pony. :)
De Cheyenne maat 1 lag te ver door naar achteren (te lang zadel voor hem). Verder was dit zadel ook veel te massaal voor mijn pony's rug (een stevige, ronde D pony), het zadel schoof ook enorm. Toen dus een maat 0 geprobeerd (waar ik als volwassene nog prima op kon zitten, maar ik ben dan ook vrij slank), die een stuk korter op zijn rug lag (4 cm kan toch net dat verschil zijn). Maar toen had ik een zadel met VPS systeem (dat was toen net nieuw) en dubbele inlages. Was ook geen succes en wat de pommel betreft heb ik er een bredere ingehad en uiteindelijk heb ik die hele pommel er maar uit gehaald en opgevuld met iets (weet niet meer hoe dat spul heette, wol nog wat, geloof ik) wat iemand me destijds aangeraden heeft. Toen was het schoftprobleem verholpen, maar het zadel bleef schuiven. Zelfs met banaansingels en weet ik veel wat ik allemaal niet geprobeerd heb. En toen kwam de Trekker en die ligt als een huis. Ook qua maat voor zijn rug en het is gewoon net even een degelijker zadel dan de Barefoot. :j

Ik heb destijds natuurlijk gemaild met de dames die mij de Barefoots verkocht hadden en die gaven aan dat het allemaal best wel kon, want geen druk op die plekken, maar echt.......... het was geen succes en ik neem geen genoegen met een zadel wat niet optimaal is voor mijn paard. Het zat gewoon niet goed en nu ik het verschil weet met een zadel wat wel goed zit, vind ik echt dat je nooit NOOIT genoegen moet nemen met een te lang zadel. Maar ja, zo denk ik. :)

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:52

dankje wel voor al de reactiies ! maar ik moet echt zadels hebben voor op wedstrijd te kunnen geen trekker boomloos western ;)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:01

Pff, hier ook al 2,5 jaar opzoek naar een passend zadel....
Maar hier een extreem brede en ook korte en vlakke rug.

Ik wil je heel veel succes wensen..
Dit leek me een goede zadelpasser : http://www.oldehietmoat.nl/zadelpasservice.html
Zelf (nog) geen ervaring mee. Misschien heb je er wat aan

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 17:33

@ Lin, dankje wel voor je site maar dat is 3.10 uur rijden,...
@ Nicky ik zal je even een email sturen misschien kan jij iets voor mij doen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:46

ik heb een kent and masters gekocht, laten passen door een msfc passer, de zadels komen uit dezelfde fabriek als thorowgood, maar ze zijn van leder, ik heb de gewone dressuur nieuw gekocht en ik heb hem 990€ betaald nieuw, ik had eerst een wintec isabel werth en deze lag op de schouders van mijn paard nu met de kent and masters heb ik dat probleem niet! ik ben zeer tevreden over de kent and masters... misschien is dat iets voor jou, ook aanpasbare boom, singelstoten kunnen verplaatst worden,...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:50

Femmz schreef:
JC zadel ligt tussen de 1000 en 800 euro dus komt in aanmerking de massimo zijn 1300 tot ? die vind ik dan wat te duur.

dat trekker zadel? hihi met dat houvast er aan? is de bedoeling voor wedstrijden de zadels :)

Tja als je 1300 al te duur vind...................... met goedkope zooi waarmee je tot nu toe probeert, kan je heel lang zoeken tot er eentje is die goed is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:11

een startrekk dressuur is goed aanpasbaar en in kleinere maat te koop, die houd ook wel redelijk waarde, maar zit ook zo rond de 1300/1400. Misschien even de loterij winnen?

xshaqxtroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:13

kijk eens naar een boomloos zadel, Barefoot bijvoorbeeld, deze passen op best veel paarden, er zijn uitzonderingen maar je kan daar mee spelen met de pommelmaat!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:15

xshaqxtroy schreef:
kijk eens naar een boomloos zadel, Barefoot bijvoorbeeld, deze passen op best veel paarden, er zijn uitzonderingen maar je kan daar mee spelen met de pommelmaat!

Ik wil echt een zadel waar ik wedstrijd mee kan rijden :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:35

Je hebt van hidalgo boomloze dressuurzadels die eruit zien als gewone dressuurzadels..Erg mooi(er is iemand geweest om deze zadels te passen) :j Bij buitenzinnig verkopen ze deze zadels en ook bij per mi cavallo..Ze zijn geloof ik ook aardig kort..

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:38

_KaWi_ schreef:
Ik heb een tekna zadel. Tot nu toe heel tevreden mee.
Mijn haflinger heeft ook een erg korte rug maar dit zadel kan hij goed hebben in 17 inch.

Zijn deze dan eigenlijk ook voor smallere pony's ? goed passend?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:42

ik heb een kent& masters ( leren versie van thorowgood zeg maar ) ook een 16,5 inch! mijn pony heeft een ontzettend korte rug! deze is met verwisselbare boom en lekker licht in gewicht!
mijn pony is vrij rond met weinig schoft!
dus als jij een smaller zadel wilt kun je kijken voor andere boom!

xshaqxtroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:03

Je hebt daar dressuur, veelzijdig etc in, en mag er volgens mij gewoon mee op wedstrijd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:48

Nou, mijn pony was zo ook! Ik had daar ook heel erg veel zadels opgehad, en geen enkele paste. Ook de zadelmakers vonden het niet of zeiden gewoon dat mn oude zadel nog goed paste :?

Dus dan ben ik op aanraden naar Isabelle van Superhorse gegaan. Zij vertelde me dat mijn pony een korte rug had en daardoor vielen er al enkele zadels af. Nog nooit had iemand dat gezegd tegen mij van zadelmakers...
Ik heb er verschillende opgehad, veelzijdigheidszadels, dressuurzadels van verschillende merken, maar ze lagen niet goed.
Uiteindelijk hebben we een Thorowgood zadel gekocht. Deze lag nog niet goed, maar ze moest er nog wat aanpassingen aan doen en dan mochten we die later komen ophalen.
Isabelle was erg vriendelijk en ze wist er zeker wat van!

Ik ben erg tevreden van mn Thorowgood, zit goed, kwaliteit is goed, en ook op het internet lees ik er veel goeds over :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:53

ik weet niet of je er voor open staat , maar ik zou zeggen boomloos

ik heb hele goed ervaringen met barefoot.
een hele goed kwaliteit voor een normale prijs
zie hier de link: www.barefoot-saddle.nl
ze hebben zowel dressuur als veelzeidigheids moddelen ,
en je mag er evt. gewoon mee starten ,
je kunt bij wederverkoopers een testzadel aanvragen , en zelf passen , dat is redelijk makkelijk
als je de stappen die op de site staan volgt.

bianca ( eigenaar van de site ) , heeft een super service !