Mijn prinses en haar zadel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Mijn prinses en haar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:09

Geen nieuws, onder het leenzadel loopt ze als een zonnetje...

Sizzle: ik begin hier erg naar te neigen. Vooral omdat dit zadel dus te groot is en met prolitepad gebruikt word. En ze loop gewoon super. Maar aan de andere kant, veearts en osteo/fysio kunnen aan haar niks bijzonder ontdekken. Die denken dat het door het zadel komt.

Maandag komt ze weer, dan gaan we testen en kijken met mijn eigen zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:56

Bij dat andere paard konden de DA en fysio ook niets vinden...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:14

ALs ze hier als een zonnetje onder loopt is je andere toch te small ergens is de meest logische denkstap..
Heel lastig!
Ik hoop dat jullie er vandaag uit komen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:41

En hoe is het nu met het zadel?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:18

Zadelmaker denkt niet langer aan te small of te wijd. Maar aan de wervels achter de schoft en de plaatsing van het zadel daarop en Rosa haar beweging op die plek.

Dit is een half stapje in de goede richting. Maar daarmee hebben we dan nog geen oplossing.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:29

Heb je verhaal even gelezen en wil er nog een aandachtpuntje aan toevoegen... De vorm van de boom.
Mijn paard heeft een vergelijkbare rug zo in stilstand echter als we gaan werken tilt ze haar rug ontzettend op en heeft ze een hele rechte rug. Het gedeelte wat de holling van de rug bij stilstand opvult zal ik maar zeggen is dan een heel vervelend bult geworden die in haar rug duwt op de plaats waar de rug oploopt zal ik maar zeggen. Wij hebben dus ook een geschiedenis van het ligt goed, ze loopt niet lekker, erdoorheen rijden, bontje eronder, zadel weer aanpassen en na een week of wat weer opnieuw beginnen. Nu heb ik een andere zadelmaker langs laten komen (had een andere reden) en die kwam tot de conclusie dat de vorm van de boom dus niet goed is. Ik heb even met een Massimo gereden, relatief rechte boom en ze liep ze weg zonder haperingen oid.
Geen idee of het iets is maar het was voor mij een eye opener....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:13

Frustratie update :\

Vandaag met een plip pad onder mijn eigen zadel gereden. Daar was iets druk te zien op zijkant van de schoft. Heel weinig, want we moesten hem echt tegen een lamp houden om het te zien. Verder nergens druk te zien. Maar ze liep er dus niet zuiver onder. Op verschillende manieren het zadel uitgeprobeerd. Prolite pad op verschillende manieren er onder, maar het is nog steeds een nee van Rosa d'r kant.
Leenzadel er op en daar liep ze zuiver onder, maar is haar rug gebruik niet erg okee.

Zadel is dus weer terug. Zadelmaker gaat nu kijken of hij iets groter kan. En zo niet, dan weten we het even niet meer...

Mega frustrerend dit, ze kan zo leuk lopen en ze is zo'n lekker werkpaard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:20

Heel bekend probleem helaas, loop er nu zelf ook weer mee, met een hele lieve zadelmaker die ook met zn handen in het haar zit..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:38

Daar word je toch gek van princesj? Wat is jou probleem?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:39

Zadel ligt of achterover of knelt achter/bij/op de schouders waardoor zij kreupelt (zadel ligt dan recht). Ik heb nu ook een leenzadel, in de hoop dat dit beter ligt. Dit is al ons 7e zadel in de 2,5 jaar dat ik haar heb..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:47

Zelfde gehad... van alles geprobeerd. Laatste zadel vanaf de boom opgebouwd, en kostte me meer dan 2000 euro.
Niets, niets leek ECHT te werken.
Voor de grap een zadel geprobeerd van Trekker, Flexible saddle....
Lag Stil, geen gefrommelde haren, ontspanning, rust, nageeflijkheid.

Schiet mij maar lek, ik was best wel boom-minded.... maar dit zadel werkt voor haar gewoon het beste.

Ben je zelf los, soepel in je lijf? Pas je zelf, qua omvang bips/ benen goed in het zadel? Ook zeer van belang voor de ligging van het zadel, en de mogelijkheid tot ontspanning van het paard...

ps: op de foto vind ik dat het lijkt alsof je zadel ietwat naar achteren helt... maar foto's zijn soms lastig te beoordelen...
Liggen de haren wel mooi glad na het rijden, een mooie gelijkmatige afdruk overal?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:57

Princesj: Oef, ik kom aardig in je buurt, ik heb er 5 in 1,5 jaar. En ik heb er een kleine 30 gepast.

Ninx: trekker hebben we gehad, was niks voor d'r.
Ik pas goed in het zadel en ik zit er ook lekker in. De haren zijn mooi glad.

Er is in de basis geen reden om aan te nemen dat het niet past. Haar gedrag en beweging zeggen het echter van wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:00

Veulen84 schreef:
Er is in de basis geen reden om aan te nemen dat het niet past. Haar gedrag en beweging zeggen het echter van wel.

Hier precies hetzelfde, op het oog prima passende zadels die toch niet werken in de praktijk..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:06

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:18

Albert schreef:
Misschien is het een idee om eens naar de Country Mill in Nijkerk te gaan voor en digitale zadelmeting.
Dan wordt tijdens het rijden zichtbaar waar evt. problemen zitten.
http://www.countrymill.nl/zadelpasservi ... meten.html

Ik heb deze meeting gehad, maar hier kwam niks uit destijds. Het zadel wat mij aan de hand van de meting is verkocht heeft ook zeker mijn problemen niet opgelost.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:59

Is een corrector pad van len brown niets voor je?Kijk maar eens op zijn website(is wel erg chaotisch),ze zorgen zowiezo dat de schouder helemaal vrij kan bewegen en dat het zadel in balans komt..Het schijnt echt wel heel goed te zijn en het verschil is echt te merken bij de paarden..In Nederland is hij te bestellen bij green distance..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:41

Veulen84 schreef:
Princesj:

Ninx: trekker hebben we gehad, was niks voor d'r.
Ik pas goed in het zadel en ik zit er ook lekker in. De haren zijn mooi glad.

Welk model Trekker?
Ik ben uitgekomen op de True Talent, andere modellen waren ook geen succes....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:36

Je zou het balans zadel principe kunnen proberen.
Het zadel dat je nu hebt maar dan veel te wijd met zoveel padding eronder tot het past.
Voor sommige paarden werkt het.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:47

Van de trekker heb ik de classic en de luxus geprobeerd. De classic heb ik echt gekocht ook. Maar na 3 maanden begon de ellende gewoon weer van voor af aan.
Door de true talent heb ik een streep gezet. Deze voldeed niet aan mijn eisen voor een zadel.

Sizzle: hoe werkt dat? Want wat ik nu heb is ook een boommaat te groot en daar hebben we die prolite tussen geschoven. Zonder prolite schoof ie te veel.

Overigens is er een mogelijkheid dat ze in engeland er iets mee kunnen. Ze denken daar dat door de lengte van de schoft, het zadel tegen een wervel uitsteeksels naar voren schuift. Dit vooral omdat het probleem meestal erger is in galop. Echter is dit lastig (en ik vermoed erg duur).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:58

Balance zadels zijn hele wijde zadels waar dan een soort van dikke prolite (ander merk uiteraard) onder gedaan wordt tot het zadel past.
In principe doe je dat dus inderdaad al met het leen zadel, alleen is bij het balance zadel de boom soms wel 3 maten te wijd zodat er veel extra lagen onder moeten.
Bij sommige paarden werkt het als een glijbaan (naar voren schuiven) maar er zijn ook paarden die dat wel kunnen waarderen.
Ook zou ik een corrector pad (lucht) proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:40

Even een update kick.

Inmiddels zijn we een maand verder en we zijn nog geen oplossing verder.

De enige optie die nu nog bestaat is om iemand te laten komen die pointstraps of/en balance kan plaatsen. Mogelijk helpt dit omdat er iets beweging in het zadel lijkt te zitten.

Frustratie level 10...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:34

Update kick 2.

Na 2 maanden zijn we er nog steeds niet uit. Het blijft niet lichamelijk, dat weten we inmiddels wel zeker (foto's/scan/massage/osteo/veearts alles zegt het). Maar waarom ze onder een gewoon passend zadel niet loopt, dat begrijpen we niet meer.

Zadelmaker heeft het opgegeven. (Naja ze is erg afhoudend met langskomen of nog iets doen, vermoed dat ze door d'r ideeen heen is).
En ik sta inmiddels al weer 6 weken op de grond. Meeste tips hier op bokt uitgeprobeerd. Plus nog tig andere.

Ik kan longeren, ik kan zonder zadel rijden... En verder kan ik niets meer. Opstappen met een zadel kan net, maar verder zet ze zichzelf helemaal vast en loopt ze dus uit de pas/kreupel.

We zijn dus opzoek naar een nieuwe zadelmaker. En naar nieuwe suggesties. Wie helpt ons?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:40

Ik had al eerder gereageerd en ik ben inmiddels geholpen. Sybren van Fryso zadels heeft een zadel gevonden wat zowel voor mij als mijn merrie super comfortabel is! Hoef amper aan te singelen, en sinds dit zadel is haar singeldwang geheel verdwenen!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:48

Welk zadel is dat als ik vragen mag?

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:52

wat verschrikkelijk frustrerend!
super veel succes ermee