Pony inrijden met barebackpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:29

De pony is nu 3/4 jaar. Ik wil em ook nog niet gaan inrijden hoor, ben nu echt nog bezig met alleen maar grondwerk, en gewoon zadeltje erop leggen. Maar het was eigenlijk een vraagje voor als ik hem ga inrijden. Ik weet niet precies wanneer ik het ga doen, maar ga wel nog lang wachten. Ik ga eerst samen met de eigenaar voor de kar, en daarna als die dat goed kan, en rustig word .. ga ik beginnen met rijden ( denk dat ik dus als die ongeveer 4/5 jaar is beginnen ) Nu ben ik em alleen nog lekker lang aan het poetsen, heel even longeren en lekker mee buiten wandelen door het boos en langs de weg.

@ingrid_92 en @lara_silver bedankt voor de site, maar ik denk wel dat lara_silver gelijk heeft dat je beter een 2e-hands kan kopen, of heeft u daar zelf ook wat gekocht?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:33

Nee niets gekocht daar. Alleen zou ik geen duur zadel aan gaan schaffen voor alleen het inrijden. Het moet gewoon goed passen en daar kun je voor deze prijs heus wel een zadel vinden, al helemaal voor shetjes. Ik zag dat je 13 bent, zo lang kun je er waarschijnlijk niet meer op rijden en dan lijkt me een duur zadel (en dan bedoel tweedehands voor 300,-) een beetje overdreven. Al helemaal als het niet eens je eigen pony is :)

Het probleem bij deze zadels (zie ik net) is alleen dat ze allemaal 17 of 18 inch zijn en dus niet gaan passen op je verzorgpony.
Ik heb zelf wel eens een prima zadel gekocht ook voor deze prijs en daar is niks op aan te merken.

Maar goed, dat is een andere discussie! ;)

minikatje

Re: Pony inrijden met barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:35

heeft geen van je andere (verzorg)pony's een zadel dat je kunt lenen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:36

xsanne98 schreef:
De pony is nu 3/4 jaar. Ik wil em ook nog niet gaan inrijden hoor, ben nu echt nog bezig met alleen maar grondwerk, en gewoon zadeltje erop leggen. Maar het was eigenlijk een vraagje voor als ik hem ga inrijden. Ik weet niet precies wanneer ik het ga doen, maar ga wel nog lang wachten. Ik ga eerst samen met de eigenaar voor de kar, en daarna als die dat goed kan, en rustig word .. ga ik beginnen met rijden ( denk dat ik dus als die ongeveer 4/5 jaar is beginnen ) Nu ben ik em alleen nog lekker lang aan het poetsen, heel even longeren en lekker mee buiten wandelen door het boos en langs de weg.

@ingrid_92 en @lara_silver bedankt voor de site, maar ik denk wel dat lara_silver gelijk heeft dat je beter een 2e-hands kan kopen, of heeft u daar zelf ook wat gekocht?

Vind het in ieder geval heel netjes dat je de tijd neemt, en er niet meteen al met 3 jaar op wil zitten en met alles beginnen. Toppie! :)

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:45

@ingrid_92 oh oke oke. Nee indd , 300,- is ook wel heel erg veel centjes ja xd. Ik kan er indd ook niet heel lang meer oprijden denk, heb wel weer het geluk dat ik niet zwaar ben. Maar ik ga ook niet echt dressuur etc oprijden, ik vind het gewoon leuk om lekker in het bos te stappen en stukjes draven.
dat gaat indd denk niet passen nee! :p maarja, altijd een handige site, je weet maar nooit ;)

@minikatje Ik heb wel een zadeltje, maar die is te klein! Ik rijd die pony zonder zadel.

@lara_silver hihi dankjewel !! ;D Ik vind het ook heus niet erg dat ik lang moet wachten, ik heb de tijd. Ik vind het ook belangrijk dat het paard goed groeit, en daar later geen problemen mee gaat krijgen omdat ik er al op zo'n jonge leeftijd op ga zitten .. en dat de pony en ik een leuke band op kunnen bouwen, met niet alleen maar rijden. Ik ben wel alvast een beetje aan het kijken wat voor zadel etc ik moet nemen, vandaar dit forum. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:25

en pannekoekzadeltje met een pad voor boomloos eronder?
weet niet hoe groot en zwaar je bent, maar voor mak maken en licht doorrijden kan het meestal wel bij kleine pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:34

Als het zadel wat de eigenaar heeft wel past op de pony (shetxwelsh) maar voor jou véélste klein is.
Wat is de verhouding tussen jou en de pony dan? en wat voor een zadel is dat dan?
Als ik je begin post lees krijg ik het idee dat je te groot bent voor de pony.
Natuurlijk kun je een pony inrijden met een barebackpad, maar er komt weinig steun van en je zal een correcte stabiele zit moeten hebben anders zit je de pony in de weg.
pony's die net onder het zadel zijn moeten wennen aan het gewicht op hun rug en ook nieuw evenwicht vinden met jou er op.
Ook zeg je dat je nog 1 a 2 jaar wil wachten maar in je OP staat dat je er niet wéér af wil liggen in 2 seconden. Een beetje tegenstrijdig dus.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:49

xsanne98 schreef:
@ingrid_92 oh oke oke. Nee indd , 300,- is ook wel heel erg veel centjes ja xd. Ik kan er indd ook niet heel lang meer oprijden denk, heb wel weer het geluk dat ik niet zwaar ben. Maar ik ga ook niet echt dressuur etc oprijden, ik vind het gewoon leuk om lekker in het bos te stappen en stukjes draven.
dat gaat indd denk niet passen nee! :p maarja, altijd een handige site, je weet maar nooit ;)

@minikatje Ik heb wel een zadeltje, maar die is te klein! Ik rijd die pony zonder zadel.

@lara_silver hihi dankjewel !! ;D Ik vind het ook heus niet erg dat ik lang moet wachten, ik heb de tijd. Ik vind het ook belangrijk dat het paard goed groeit, en daar later geen problemen mee gaat krijgen omdat ik er al op zo'n jonge leeftijd op ga zitten .. en dat de pony en ik een leuke band op kunnen bouwen, met niet alleen maar rijden. Ik ben wel alvast een beetje aan het kijken wat voor zadel etc ik moet nemen, vandaar dit forum. :)

Graag gedaan! In ieder geval ga je aan de slag met een goede gedachte in het achterhoofd. Voor een zadeltje gaan kijken is natuurlijk niet erg, logisch dat je er zin in hebt! Sowieso is alles wat je met de pony doet bevorderlijk voor de band, en vanaf de grond kun je al een hele boel. Veel mensen met jonge paarden vergeten dat, die willen er alleen maar heel snel op. (en sommigen dan ook nog eens heel snel alle klassen afraffelen) Hoe meer werk je op de grond doet, hoe makkelijker het daadwerkelijke inrijden wordt. Goed zadelmak en luisterend naar commando's vanaf de grond is al het halve werk. Veel succes en plezier gewenst. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:51

xsanne98 schreef:
Ik vind het ook heus niet erg dat ik lang moet wachten, ik heb de tijd. Ik vind het ook belangrijk dat het paard goed groeit, en daar later geen problemen mee gaat krijgen omdat ik er al op zo'n jonge leeftijd op ga zitten .. en dat de pony en ik een leuke band op kunnen bouwen, met niet alleen maar rijden. Ik ben wel alvast een beetje aan het kijken wat voor zadel etc ik moet nemen, vandaar dit forum. :)

_/-\o_ fijn om te horen. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met jullie.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:08

[/quote]

Graag gedaan! In ieder geval ga je aan de slag met een goede gedachte in het achterhoofd. Voor een zadeltje gaan kijken is natuurlijk niet erg, logisch dat je er zin in hebt! Sowieso is alles wat je met de pony doet bevorderlijk voor de band, en vanaf de grond kun je al een hele boel. Veel mensen met jonge paarden vergeten dat, die willen er alleen maar heel snel op. (en sommigen dan ook nog eens heel snel alle klassen afraffelen) Hoe meer werk je op de grond doet, hoe makkelijker het daadwerkelijke inrijden wordt. Goed zadelmak en luisterend naar commando's vanaf de grond is al het halve werk. Veel succes en plezier gewenst. :)[/quote]

jaa indd dat zeker! hij kan al heel goed luisteren voor zo snel! En de pony en ik hebben nu al een super goede band, dus gaat helemaal goed komen. Ik ben nu op zoek naar een pinokkio zadeltje, wel boomloos maar wel drukverdeling, en veel beter! heel erg bedankt voor je positiviteit en reacties !

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:19

je kan ook een voltige singel met een dekje doen
zo heb ik leren rijden en je zit heel stevig( zelf ik toen
ik 4 jaar was :) )

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:19

Heb je topic even doorgelezen. Een pinokkio zadeltje zou ik persoonlijk echt niet nemen, die dingen verdelen de druk meestal helemaal niet goed.
Een vriendin van mij heeft dit zadel gebruikt voor inrijden http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... #tabanchor
Ze vond dat het goed zat en je kunt het ook op meerdere pony's gebruiken aangezien je de boommaat kan veranderen door losse bomen die je er nog bij kunt kopen.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:24

Mooi zadeltje ja ! Maar is dat zadel ook voor shetjes?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:25

Ik ben mijn pony nu ook aan het zadel en ruitermak maken met een barebackpad. In mijn ogen, als de voorbereiding goed is, gaat een paard geen rare dingen uitspoken zodra er eenmaal een ruiter op zit.
Wel is het belangrijk dat je als ruiter een goede balans hebt en het paard niet in de weg zit/zijn onbalans versterkt.

Wij zijn nu bezig met simpele dingen als op stappen/afstappen/voorwaarts/halt, terug/sturen. Alleen in stap. Omdat ik geen haast heb met het inrijden, heb ik ook geen haast met zadel aanschaffen. Op de grond zijn we bezig met de spieropbouw en het rechtrichten van de pony en dit zal ook onder het zadel zijn vruchten gaan afwerpen straks. Inmiddels ben ik wat om me heen aan het kijken naar een geschikt zadel en zodra die er is, gaan we ook een keer kijken naar de draf. Maar nogmaals, daar is totaal geen haast mee.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:40

Leuk !! :)
Veel succes en plezier met het inrijden!

Wat ik al eerder zei, ik heb er ook geen haast mee, maar heb er al wel heel veel zin in, dus ben ik alvast informatie aan het vragen en kijken voor spulletjes, het is ook wel hAndig om het zadel te hebben om het erop te leggen zodat ie er aan went. Maar iedereen ze eigen mening

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:57

Dat ben ik zeker met je eens! Ik gebruik het zadel van mijn paard voor de gewenning van het geluid, het op en af doen ed. Maar deze past niet, dus gebruik ik verder niet(ook niet om te wennen oid aan de longe), maar voor de eerste gewenning fungeert dat prima!

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:02

Ja indd, het zadel moet ook wel passen! Ik heb ook nog een zadel,maar die vind ik zelf geen fijn zadel.
En lukt het al goed met het inrijden ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:04

Ja gaat prima :) . Maar we doen het heel rustig aan, in hele kleine stapjes. Maar dat gaat zich later alleen maar uitbetalen :) .

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:07

Mooiizo! Goed dat je het in kleine stapjes doet, daar heb je later indd profijt van! Nog veel succes , en veel plezier met je paardje :)