Springen met slof

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met slof, do or dont?

gewoon doen, dat t niet veilig is is gepraat.
13 (6%)
nee man, echt gevaarlijk!
95 (45%)
ik spring niet
1 (0%)
ik gebruik überhaupt geen slof.
101 (48%)

Totaal aantal stemmen: 210

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:20

Joolien schreef:
Helaas word deze teugel door de (sub)topruiters vaker gebruikt dan je denk tijdens het springen. Zelf vind ik het een luie en dwingende manier van werken.

Jap.. Zo heb ik ruim 2 jaar geleden stage gelopen bij iemand (bekend van de eventing) die dat ook deed, heb het uiteindelijk niet langer dan twee dagen uitgehouden, deels vanwege de manier van omgaan tegenover de paarden maar ook tegenover mij. Gelukkig later wel betere ervaringen gehad, maar dit soort mensen zijn er dus echt. En die zijn héél overtuigt dat ze goed bezig zijn, anders zouden ze niet op dat niveau zijn.. -O- hoezo bord voor de kop..[/quote]

Zelfde ervaring maar dan bij 2 internationale springruiters. Helaas...[/quote]

mag ik jullie dan vragen hoe ze dat doen? en hoe ze hem gebruiken? hangt dan de slof heel lang als ze gewoon op de grond rijden, of zit ie heel strak als ze springen?

Anoniem

Re: Springen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:23

Vaak zit ie vrij strak. Geloof meestal aan de zijkant vast. Er wordt op wedstrijd terrein ook vaak met een strakke slof losgereden in het springen. Paarden achter de loodlijn met valse aanleuning tot gevolg. Paard maakt een laag sprongetje, springt tegen de slof aan en blijft daarna wel terug met t neusje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:23

Grappig, ik ben 1 van de 4 maar ik zie de andere 3 niets posten.
Ik heb er geen enkel probleem mee om een sprongetje te maken met de slof er om.
Blijft hetzelfde verhaal als er mee dressuren; gebruiken waar 'ie voor bedoeld is ipv misbruiken. Niks mis mee.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:28

Ik heb het nog nooit gezien maar (alleen op een onduidelijk youtube filmpje) maar inderdaad ik oordeel verder niet over hulpteugels als hij wordt gebruikt waar die voor dient is er niks mis mee en zoals ik net las als die dus langs de zijkant loopt heeft mijn argument om het niet te gebruiken weinig zin want knap paard dat daar mee in de knoop komt

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:30

Sonja schreef:
Blijft hetzelfde verhaal als er mee dressuren; gebruiken waar 'ie voor bedoeld is ipv misbruiken. Niks mis mee.

vind ik ook! zoals ik al zij die haflinger die ik ree was niet ontspannen te krijgen na de sprong, en als je dit na de sprong als hulp middel kan gebruiken en het paard leert ervan dan vind ik dat heel mooi, nu is hij te springen zonder slof, martingaal werkte niet bij hem daar liep hij alleen maar door heen, en ja hij was bevestigd op de juiste lengte enz... tis maar net waar je hem voor gebruikt, om hem in de krul te trekken tijdens het springen vind ik ook not done!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:32

gossa4ever schreef:
Sonja schreef:

vind ik ook! zoals ik al zij die haflinger die ik ree was niet ontspannen te krijgen na de sprong, en als je dit na de sprong als hulp middel kan gebruiken en het paard leert ervan dan vind ik dat heel mooi, nu is hij te springen zonder slof, martingaal werkte niet bij hem daar liep hij alleen maar door heen, en ja hij was bevestigd op de juiste lengte enz... tis maar net waar je hem voor gebruikt, om hem in de krul te trekken tijdens het springen vind ik ook not done!

Een paard heeft vaak een reden om weg te rennen na de sprong. Vaak komt dat door gemis aan balans. Met een slof is het een snelle manier van corrigeren terwijl als je het rijtechnisch corrigeert, het vaker beter wordt , alleen duurt het wat langer.
Zeg niet dat het bij deze haflinger zo is, maar t zou zo maar kunnen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:35

dank zij de slof heb ik wel ontspanning kunnen krijgen na de sprong wat eerst gewoon niet mogelijk was, beest vloog na de sprong gewoon de bak uit het erf op en je had niks meer in te brengen, we deden meer dressuur als springen en zijn eerst balkjes gaan draven en achtjes gaan springen maar wel met de slof er aan, en lanzamer hand kreeg meneer door dat het springen ook leuk was zonder er iedere keer vandoor te gaan, en het veel fijner was als hij na de spong mijn hand op zocht natuurlijk probeer je het eerst zonder hulp middelen maar uiteindelijk heeft dit hulp middel ons beiden vertrouwen en ontspanning gegeven :j

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:38

Kijk en daar is die dus voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:39

gossa4ever schreef:
dank zij de slof heb ik wel ontspanning kunnen krijgen na de sprong wat eerst gewoon niet mogelijk was, beest vloog na de sprong gewoon de bak uit het erf op en je had niks meer in te brengen, we deden meer dressuur als springen en zijn eerst balkjes gaan draven en achtjes gaan springen maar wel met de slof er aan, en lanzamer hand kreeg meneer door dat het springen ook leuk was zonder er iedere keer vandoor te gaan, en het veel fijner was als hij na de spong mijn hand op zocht natuurlijk probeer je het eerst zonder hulp middelen maar uiteindelijk heeft dit hulp middel ons beiden vertrouwen en ontspanning gegeven :j

Oh dat was gewoon op zn halfingeriaans uitbreken :')

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:40

Joolien schreef:
gossa4ever schreef:

Oh dat was gewoon op zn halfingeriaans uitbreken :')

dat lijkt me stug, want dan zou hij het tijdens dressuur ook moeten doen enz. en daar hebben we nooit problemen mee onder vonden, en toen het springen goed ging heeft meneer het nooit meer gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:43

Nja het is dubbel, want waarschijnlijk had hij daadwerkelijk moeite met kracht en balans om terug te komen na de sprong. Maar het is dan vaak haflingeriaans om daar dan misbruik van te maken. ;)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:44

Gewoon levensgevaarlijk, buiten het hele verstrikt raken beperk je het gezichtsveld van een paard ook enorm met een slof om tijdens het springen. En inderdaad, ik heb ook wel eens gehoord dat mensen dit gebruiken. Ben het wel met de posts eens, dat elke paardenpersoon met verstand dit toch echt niet zou doen, maar dus helaas niet de waarheid...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:47

mika11 schreef:
Waarom maak je deze poll?
Het is wat HTM zegt, ieder normaal iemand die er iets van weet, springt niet met slofteugel.

Hoe kom je daar nu bij??
Vele springruiters trainen wel eens zo! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:48

Sonja schreef:

Komt omdat ik niets met de opties kan. Heb nog nooit een echt springpaard springtechnisch getraind, maar een goede ruiter kan naar mijn mening prima met slof springen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:49

verstrikt raken ligt aan de manier waarop je het bevestigd, ik deed het door de martingaal door en maakte het bij de singel vast nog nooit problemen mee gehad .

@ joolien, al was het haflingeriaans, hij heeft wel met de juiste training en hulpmiddelen geleerd dat alles ook op een ontspannen manier kan, twas nu echt een heerlijk paardje om op te rijden :j en belans heeft hij wel gekregen ja na al die balkjes draven en 8jes springen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:51

gossa4ever schreef:
verstrikt raken ligt aan de manier waarop je het bevestigd, ik deed het door de martingaal door en maakte het bij de singel vast nog nooit problemen mee gehad .

@ joolien, al was het haflingeriaans, hij heeft wel met de juiste training en hulpmiddelen geleerd dat alles ook op een ontspannen manier kan, twas nu echt een heerlijk paardje om op te rijden :j en belans heeft hij wel gekregen ja na al die balkjes draven en 8jes springen :Y)

Ik bedoel halfingeriaans ook niet negatief hoor, t is meer dat halfingers vaak nog van die lekkere flauwe streken hebben ;)

Chaos, ik ben er van overtuigd dat als je een ervaren ruiter bent, de slof niet nodig hebt. Maar das mijn mening ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:55

Ik zie een springruiter regelmatig trainen, rijd leuk mee op niveau, goede dressuurbasis en vriendelijk allemaal. Loopt Z-ZZ maar mag af en toe een onderling L-parcours springen echt helemaal toppie. Als hij dan zo af en toe een keertje met slof springt omdat hij dat nodig acht acht ik hem ervaren genoeg om te beoordelen of dat nodig is en helpt. Ik train zijn paard niet en al helemaal niet op dat niveau, dus ik veroordeel hem er niet op. Tegen de tijd dat ik het gelijk of beter kan kan ik eens met hem 'discussieren' over het wel of niet.

Mijn paarden hebben het niet nodig, maar he, die springen ook max een B-parcours. :P

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:57

ik gebruik uberhaubt geen slof, ik kan een pony/paard ook wel zónder zo'n onding aan de teugelrijden :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:57

RobinBuck schreef:
ik gebruik uberhaubt geen slof, ik kan een pony/paard ook wel zónder zo'n onding aan de teugelrijden :+

Wellicht dat het 'aan de teugel' rijden helemaal niet het doel is.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

ik gebruik de slof af en toe met springen,je kunt het ook zien als gymastiek over kleine sprongetjes,als je het gebruikt zoals het hoort,heb je er echt profijt van,vooral bij paarden die dus vaak verknalt door een martingaal met een ruiter erop die niet meegaat,waardoor het paard bang word en met het hoofd omhoog gaat springen,met een slof kun je ze vertrouwen geven,door rustig kleine sprongetjes te nemen met slof leert het paard dat als hij bukt op de sprong het niet zeer doet,zoals hij wel ervaren heeft,zo zijn er vele voorbeelden waarbij springen met slof een paard juist helpen in het vertouwen of verbeteren op de sprong.
mits je er juist mee omgaat! kijk maar eens goed om je heen op concour in de b/l hoeveel paarden er meedoen met een martingaal,en een ruiter die zijn hand niet weg doet op de sprong,je ziet het paard naar de martingaal toe springen,wat ik wil zeggen is dat iedere hulpteugel mishandeling is als er niet goed mee om word gegaan.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

Je hoeft geen stage te lopen om te weten dat dit(in de top) gebruikt word, loop menig evenement op richting de losrijbak en je ziet haast niet anders. Ik zelf snap het niet, levensgevaarlijk!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:10

Wanneer het allemaal goed gebruikt word is er geen enkel probleem. Dat hier 98% niet handig genoeg is met een slof om mee te springen is nou eenmaal een feit!
Als het paard niet rond gezet word maar er enkel nagevenlijk mee gereden word dan is er geen enkel probleem. En om soms worden paarden inderdaad in een parcours er even mee op de rem getrokken omdat ze denken dat het een renbaan is, en veel veel te sterk worden door over enthousiastme... Springen neemt nu eenmaal risico's met zich mee en als je kan voorkomen dat je paard over een hindernis klettert door het af en toe even te corrigeren met de slof zodat je zelf de controle houd dan is daar helemaal niets mis mee. Hij gaat zo strak als je hem zelf trekt zeg ik altijd..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:00

Levensgevaarlijk idd.
Hier in dld zie ik het best vaak (in training) ook als er hoger gesprongen word zowel zijkanten als tussen benen bevestigd gebruiken ze.
En in nld heb ik ook iemand gezien (youngrider) die het deed op voorterrein.

Ik kan alleen de redenering "noodrem" plaatsen, maar paard ging er absoluut niet beter van springen (drukt rug weg) en werd (logisch) alleen maar stugger en sterker.

Ben geen anti-slof, integendeel slof kan veel verbeteren maar in mijn ogen niet met springen.

Overigens met springen kun je nooit genoeg meegeven. Als je contact hebt met teugels en slof, en je springt geef je handen mee zodat paard kan bukken, slof moet de weg 2x afleggen en zou je dus je hannden 2x zo ver naar voren moeten doen (en je trensteugel dus in boogjes moeten gooien).

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:24

Toch raar dat mensen hier vertellen dat ze mensen zien losrijden met slof op het voorterrein, aangezien dit helemaal niet meer mag? Bovendien, vaak gebruiken ze die slof om het paard te leren het hoofd omlaag te brengen, tuurlijk dit kan op andere manieren. Maar wanneer je ervaren genoeg bent en het alleen (goed) gebruikt op lage sprongen vind ik het begrijpelijk. De slof wordt vaak aan de zijkant, of bovenkant van het zadel vastgezet, om het paard ook bij elkaar te leren lopen. Ik zie dit liever als geruk en getrek van sommige ruiters,omdat het paard onder hun vandaan loopt, mits goed gebruikt naturlijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:40

Chaos schreef:
mika11 schreef:
Waarom maak je deze poll?
Het is wat HTM zegt, ieder normaal iemand die er iets van weet, springt niet met slofteugel.

Hoe kom je daar nu bij??
Vele springruiters trainen wel eens zo! :j

Dat heb ik nooit geweten *D
Ik heb altijd geleerd/begrepen dat springen met slof gevaarlijk is, omdat ze met de benen erin verstrikt kunnen raken.
Maar goed, top springruiters zullen wel weten hoe je het veilig moet bevestigen, denk ik.