Help! Zadel slaat groen uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:42

waar hangt je zadel? ik heb het ooit eens meegemaakt met een hoofdstel dat altijd in de schuur hing.

Pistasche

Re: Help! Zadel slaat groen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:44

Devoucoux was laatst hier en zei dat ik een nieuw zadel ook iedere week kon vetten..
Ze hadden het niet over zeep maar vetten, zoveel mogelijk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:55

hartjeulja schreef:
Tat_jana schreef:
Nee kijk maar naar de posts van de ts eerst overgoot ze het met water toen een flink natte spons en later was hij licht vochtig..

Eerst was het om de 2 weken toen om de 3 a 4 weken en later waren het inene 4 maanden...

Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt :)
Ik heb gezegd dat ik het met een flink natte spons aanbreng op het zadel, en daarna met water overgoot. Licht vochtig heb ik het niet over gehad ;)

Zadelmaker adviseerde om elke 2 weken met zadelzeep te behandelen, heb ik ook gedaan, maar nu was het al 3/4 weken geleden dat ik dat had gedaan.
Die 4 maanden gingen over dat ik hem eens in de 4 maanden vette vóór de laatste controle door de zadelmaker, toen deed ik hem alleen maar vetten, omdat hij dus ook toen al een keer groene vlekjes liet zien.

Snap je?
p
Oke dan is het mij weer helemaal duidelijk excuus voor de verwarring dan :)

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:56

Dat groene komt inderdaad vaak van te vochtig/nat maken en veelal ook te vaak. Ik heb het vroeger ook ooit bij een zadel gehad en gebruik nu ongeveer 1x in het halfjaar nog de zeep en verder wel regelmatig invetten. Met wat rust en geduld trekt het groene weg. Even afwachten dus...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:42

Tja, het kan ook komen doordat je zadel in een vochtige ruimte bewaard wordt. Ik heb ooit op een stal gestaan waar ze geweldige kasten hadden, Iedereen had een kast ter groote van een wc zeg maar. (pot er in en ga je gang :+ ) Maar helaas was er in de ruimte met kasten geen enkele ventilatie. Door het gebruik van vet en het zweet wat niet weg kon werden mijn zadel, hoofdstel, borstels, laarzen en ga zo maar door prachtig bekleed met een laagje groen. %) Heel vervelend! Wat werd ik daar moe van.
Hoe dan ook, ik denk dat je een heleboel tips gekregen hebt waar je mee vooruit kunt. Minder poetsen en geventileerde opslagruimte. Wellicht de zadelzeep verbannen en maar een keer per jaar of half jaar uit de kast halen.
Overigens is mij ook altijd verteld dat te veel vetten slecht is voor het stiksel.... Een van de smoezen die ik nogal eens gebruik om een beurt over te slaan. :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:04

birte schreef:
zadel zeep is meer voor grote onderhouds beurd, 1x per half jaar is voldoende

voor de rest je zadel lekker in de leder dressing, werkt super, een klein laagje is voldoende (ik gebruik alleen rapide)

Gr. Marjolein

Ik gebruik juist eerder met meer regelmaat zeep dan een verzorgend product. Zeep is schoonmaken, vetten is voeden, van vaak vetten ( ook dressing) smeer je op den duur het leer mee dicht.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:01

Leer dicht smeren..?? Wat bedoel je daarmee en wat is daar het gevolg van...

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 06:18

Vet en vocht = schimmel. Ik zou de groene aanslag er zoveel mogelijk met een doekje afpoetsen en het zadel dan een tijdje in een verwarmde, droge ruimte opbergen.
Als het zadel dan goed droog is geen zadelzeep meer gebruiken, maar spaarzaam lederdressing opbrengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:33

Och jee, je doet eigenlijk alles dat je je juist NIET zou moeten doen :=

Zadels hoor je niet te "wassen", flink insoppen en met water overgieten is uit den boze.... en ledervet is waardeloos spul. Fijn voor legerkisten om ze waterafstotend te maken maar die vette zooi moet je niet op je zadel enzo smeren, gore rommel....

Gewoon een pot of blik GOEDE verzorgende zadelzeep kopen. Je maakt een sponsje nat onder de kraan en deze knijp je goed uit zodat hij echt alleen lichtjes vochtig is. Dan wrijf je er een keertje mee over de zadelzeep (die van zichzelf iets zacht is) waardoor je ziet dat er een laagje zadelzeep op de spons ligt.

Dit mag NIET schuimen want dan is het al te nat!

Je wrijft het laagje zadelzeep met ronddraaiende bewegingen ZACHTJES over je zadel, en je ziet dan dat het sponsje het vuil opneemt. Dus NIET ermee schrobben of wat dan ook: gewoon zachtjes inmasseren.

Als je een goede zadelzeep gebruikt dan is deze meteen ook al verzorgend: laat je leer schoon, soepel en goed ademend achter. Je kunt het zadel eventueel nog even zachtjes nawrijven met een zachte (niet pluizende) doek en dan is het prima.

Wil je het leder wat extra verzorging geven dan gebruik je een meer vloeibare cream of dressing, maar GEEN vet want daarmee smeer je de poriën van het leer alleen maar dicht en wordt het maar een vieze plakzooi.

Je zadel is nu gewoon veels te nat waardoor er schimmel op kan komen, en misschien heb je met al dat wassen (het woord alleen al...) ook al wel gewoonweg de kleurlaag zo erg aangetast dat het zadel groen uitslaat :=

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:41

Is lederolie eigenlijk beter als vet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:47

Ik vind van wel.

Maar het ligt er maar net aan wat je er mee wilt.

Olie gebruik je echt om leder soepel te krijgen. Bvb. een nieuw setje beugelriemen of een hoofdstelletje uit de winkel dat nog wat stug is. Die smeer je een paar keer in met olie totdat het een nachtje duurt om het laatste laagje in te laten trekken.

Dan neem je het in gebruik, en krijg je niet van die barstjes als je het op maat maakt, wat je wel vaak krijgt als je een nieuw hoofdstel gaat buigen.

Wanneer je stugge riemen voor gebruik goed soepel maakt met olie, hoef je er in de jaren daarna eigenlijk zelden wat aan te doen behalve af en toe een keertje schoonmaken met een goede verzorgende zadelzeep. Soepel blijft het dan namelijk gewoon :)

Wanneer je wat betere kwaliteit leer hebt dan komt het vaak al soepel de winkel uit en heb je geen olie nodig, tenzij je er zo vaak mee in de nattigheid rijdt dat het wat uitdroogt / stug wordt.

Klinkt raar, maar van water droogt je eigen huid ook uit, en leer dus ook.

Het enige jammere aan olie is dat mensen dit vaak ook weer verkeerd gebruiken, dan verzuipen ze hun leer in de olie waardoor het baggervet wordt, de riempjes dik worden waardoor je bvb. hoofdstelriempjes niet meer goed door de passantjes krijgt, en je de olie er ook uit kunt knijpen :r
Dan blijft het ook glad aanvoelen, erg handig bij teugels bvb :=

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:51

leder olie is naar mijn weten alleen geschikt voor je singelstoten en je beugelsriemen,

het probleem met olie is dat je er al snel veel te veel van op doet waardoor het leer te soepel word (dat is niet goed voor de naden)

leder dressing of creme kun je heel dun aanbrengen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:01

ik gebruik zadelzeep in het blik,dit doe ik zelfs met een droog sponsje.
nadien even een droge doek erover en dan de ruwe delen van het leer in de olie,ook weer nawrijven..
als je na het rijden elke keer even het vuil met een doekje [zandresten e.d] wegpoetst [ook je beugels voor het opsteken]
is 2 a 3x per jaar genoeg.
ik rij zelfs door de zee en mijn tuig ziet er uit als nieuw.

vet is troep.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:37

verf gaat eraf....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:38

pmarena schreef:
Ik vind van wel.

Maar het ligt er maar net aan wat je er mee wilt.

Olie gebruik je echt om leder soepel te krijgen. Bvb. een nieuw setje beugelriemen of een hoofdstelletje uit de winkel dat nog wat stug is. Die smeer je een paar keer in met olie totdat het een nachtje duurt om het laatste laagje in te laten trekken.

Dan neem je het in gebruik, en krijg je niet van die barstjes als je het op maat maakt, wat je wel vaak krijgt als je een nieuw hoofdstel gaat buigen.

Wanneer je stugge riemen voor gebruik goed soepel maakt met olie, hoef je er in de jaren daarna eigenlijk zelden wat aan te doen behalve af en toe een keertje schoonmaken met een goede verzorgende zadelzeep. Soepel blijft het dan namelijk gewoon :)

Wanneer je wat betere kwaliteit leer hebt dan komt het vaak al soepel de winkel uit en heb je geen olie nodig, tenzij je er zo vaak mee in de nattigheid rijdt dat het wat uitdroogt / stug wordt.

Klinkt raar, maar van water droogt je eigen huid ook uit, en leer dus ook.

Het enige jammere aan olie is dat mensen dit vaak ook weer verkeerd gebruiken, dan verzuipen ze hun leer in de olie waardoor het baggervet wordt, de riempjes dik worden waardoor je bvb. hoofdstelriempjes niet meer goed door de passantjes krijgt, en je de olie er ook uit kunt knijpen :r
Dan blijft het ook glad aanvoelen, erg handig bij teugels bvb :=

Geloof dat ik het dan aardig goed doe :)

Ik doe als ik een 'zweet aanslag' zie op m'n spullen (eens in 2 maanden ofzo) met beetje vochtige spons en zadelzeep (simpel blok) m'n spullen helemaal schoonmaken. En dan af en toe vooral de droge plekken (bv. op het zweetblad waar de beugels lopen en singelstoten) insmeren met olie, gewoon één keer ook al trekt het direct in.