Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
hartjeulja schreef:pTat_jana schreef:Nee kijk maar naar de posts van de ts eerst overgoot ze het met water toen een flink natte spons en later was hij licht vochtig..
Eerst was het om de 2 weken toen om de 3 a 4 weken en later waren het inene 4 maanden...
Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt
Ik heb gezegd dat ik het met een flink natte spons aanbreng op het zadel, en daarna met water overgoot. Licht vochtig heb ik het niet over gehad
Zadelmaker adviseerde om elke 2 weken met zadelzeep te behandelen, heb ik ook gedaan, maar nu was het al 3/4 weken geleden dat ik dat had gedaan.
Die 4 maanden gingen over dat ik hem eens in de 4 maanden vette vóór de laatste controle door de zadelmaker, toen deed ik hem alleen maar vetten, omdat hij dus ook toen al een keer groene vlekjes liet zien.
Snap je?
) Maar helaas was er in de ruimte met kasten geen enkele ventilatie. Door het gebruik van vet en het zweet wat niet weg kon werden mijn zadel, hoofdstel, borstels, laarzen en ga zo maar door prachtig bekleed met een laagje groen.
Heel vervelend! Wat werd ik daar moe van.
birte schreef:zadel zeep is meer voor grote onderhouds beurd, 1x per half jaar is voldoende
voor de rest je zadel lekker in de leder dressing, werkt super, een klein laagje is voldoende (ik gebruik alleen rapide)
Gr. Marjolein

pmarena schreef:Ik vind van wel.
Maar het ligt er maar net aan wat je er mee wilt.
Olie gebruik je echt om leder soepel te krijgen. Bvb. een nieuw setje beugelriemen of een hoofdstelletje uit de winkel dat nog wat stug is. Die smeer je een paar keer in met olie totdat het een nachtje duurt om het laatste laagje in te laten trekken.
Dan neem je het in gebruik, en krijg je niet van die barstjes als je het op maat maakt, wat je wel vaak krijgt als je een nieuw hoofdstel gaat buigen.
Wanneer je stugge riemen voor gebruik goed soepel maakt met olie, hoef je er in de jaren daarna eigenlijk zelden wat aan te doen behalve af en toe een keertje schoonmaken met een goede verzorgende zadelzeep. Soepel blijft het dan namelijk gewoon
Wanneer je wat betere kwaliteit leer hebt dan komt het vaak al soepel de winkel uit en heb je geen olie nodig, tenzij je er zo vaak mee in de nattigheid rijdt dat het wat uitdroogt / stug wordt.
Klinkt raar, maar van water droogt je eigen huid ook uit, en leer dus ook.
Het enige jammere aan olie is dat mensen dit vaak ook weer verkeerd gebruiken, dan verzuipen ze hun leer in de olie waardoor het baggervet wordt, de riempjes dik worden waardoor je bvb. hoofdstelriempjes niet meer goed door de passantjes krijgt, en je de olie er ook uit kunt knijpen
Dan blijft het ook glad aanvoelen, erg handig bij teugels bvb