[WN] Nieuw zadel, white star!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:08

Dus jouw paard 'verteld' jou welk zadel evt goed of slecht zit en hoe en wat. En jij verstaat dit? Heel knap. <<)
(tuurlijk kan het allemaal, maar t geheel doet voor mij te makkelijk aan)
En de zadelpasser, die vind dit prima? Dit zou de kundige hierin moeten zijn... >;)

superpony

Re: Nieuw zadel, white star!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:55

Het verkoopt natuurlijk wel. Je komt met een Pool's. Voor de 2e hands White star moet je bijbetalen neem ik aan. En als hij die eenmaal heeft goedgekeurd, koop je wel een nieuwe. Zulke zadelverkopers heb je ook. Echter is een zadelpasser iets anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:23

@branca: mijn paarden vertellen mij altijd heel duidelijk wat ze wel en niet lekker vinden hoor, daar heb ik geen zadelpasser/maker voor nodig. Je moet alleen wel kunnen luisteren natuurlijk ;)
Persoonlijk geloof ik mijn paarden dan eerder dan een zadelverkoper.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:18

:j klopt dat bedoel ik dus met maatje groter te kopen na deze maand. Dus nog even kijken hoe het met paardje is met dit zadel en als ik overtuigd ben dan mag ik deze terugbrengen en de nieuwe= grotere maat kopen. *\o/*

Heb helemaal niets moeten betalen. Heb dat 2e hands (en ietsje te klein voor mij) zadel gewoon meegekregen omdat ik een zadel wilde proberen voordat ik mijn geld investeer en dat gaat alleen maar met 2e handszadels. Die zadelverkoper geeft niemand een nieuw zadel mee om uit te proberen. Hij zei dat dit zadel zou passen op mijn paard en hetzelfde zadel met groter zitvlak zou ook passen maar dat had hij niet als 2e hand en dus kon ik dat ook niet passen. Hij had de grotere wel in de winkel maar niet als 2e hands. Dus ik heb hem gezegd dat ik dat dat kleinere 2e handsje wel even wilde uitproberen en als mijn paard er goed mee zou zijn ik het grotere ging kopen. De boom blijft hetzelfde dus voor mijn paard verandert er niets.

Heb zo het idee dat sommigen mij verkeerd begrijpen en denken dat die man mij zomaar iets heeft meegegeven? Ik wil gewoon zeker zijn dat het voor haar goed past eer ik mijn spaarcentjes investeer.
Mijn pools zadel heb ik niet verkocht, past mijn ander paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:20

Bij anderen mag je wel een nieuw zadel proberen. Niet thuis misschien, maar wel op hun terrein of waar zij bij zijn. En nog even voor de duidelijkheid; er is een kale boom gepast? Deze zadelpasser heeft van meedere zadels kale bomen liggen?? Van 2e hands waarschijnlijk niet, maar wel van de nieuwe modellen die hij verkoopt?? Heeft ie op een andere manier drukmeting gedaan?
Daarnaast ben ik het er persoonlijk niet mee eens dat een zadel met grotere zitting hetzelfde is voor je paard. Soms kan dat, maar vaak zie je dat als de ruiter anders zit, het zadel toch anders komt te liggen. Hangt ook weer af van jouw gewicht etc.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:32

Nee geen kale boom van dit zadel. Goh heb al veel van drukmetingen gehoord:Tis goed, niet goed, afh van ondergrond, ruiter, scheefheid paard. Ik weet het allemaal niet, niemand werkt op dezelfde manier. Een mal, de ene zegt dat het moet de andere zegt dat dat niet werkt.
Zijn vrouw heeft een westernmanege dus hoop dat hij weet wat er op mijn paardje kan en wat niet. Ik heb speciaal gevraagd of het zadel met groter zitvlak ook voor het paard groter zou zijn en hij vertelde van niet.
Daarom wil ik net graag een zadel uittesten en niet voor eventjes. Tot nu toe heel tevreden over zadel. Ietsje te klein (mijn vorig zadel was maatje groter) maar kan ook dat ik gewoon liever ruimer zit nudat ik dat gewend ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:32

Je moet niet iemand die in een 14" past in een 17" zadel zetten. Dan krijg je idd op een verkeerde plek belasting (aan de achterkant). Maar het verschil tussen een 16"en een 17" is alleen voor de ruiter merkbaar hoor :D

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:35

@dubbeldun: ja het gaat maar over 2 cm, ik ben nu eenmaal mijn 17 inch gewend en deze is net ietsje kleiner. Het is niet dat ik last heb of op de rand zit maar zou toch graag 2cm extra hebben :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:39

DubbelDun schreef:
Je moet niet iemand die in een 14" past in een 17" zadel zetten. Dan krijg je idd op een verkeerde plek belasting (aan de achterkant). Maar het verschil tussen een 16"en een 17" is alleen voor de ruiter merkbaar hoor :D

Ligt ook echt wel aan het gewicht van de ruiter en of de ruiter een goede zit heeft. Iemand die achterin een 17'' gaat zitten, wat zwaarder is en niet zo een fijne zit heeft, komt heel anders over. Maar goed, iemand die over de rand komt in een 16'' ook bij wijze van.

Het gaat mij erom dat ze een zadel probeert wat ze uiteindelijk niet koopt. Die grotere mag ze niet proberen, omdat die nieuw is. Ik heb weleens meerdere nieuwe geprobeert.
Maar goed, geen kale bomen aanwezig, geen drukmetingen etc etc. Tja.......

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:29

Vreemd dat je een nieuw zadel niet mag proberen?! En als hij bij jou thuis komt?
Maar hoe kan hij zeggen dat dat zadel gaat passen op jouw paard?
Tuurlijk zijn er vele factoren waardoor een zadel wel of niet goed zit en die factoren kunnen ook vrij snel weer wijzigen 8-)

Maar ga er niet klakkeloos vanuit dat zij dé echte kenners zijn (vanwege westernmanege).. ik heb met hen anders meegemaakt. :\

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:24

Volgens mij heeft de zadelpasser van ts helemaal geen manege?

Hun winkel staat pal naast de weg dus dat lijkt mij ook geen ideale plaats om een zadel even uit te testen...

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:03

Het is niet zo dat ik met een nieuw zadel niet even mag rijden maar een rit van 2 u mag niet nee. En dat is dus juist wat ik wel wil, er even wat ritten mee doen zodat ik zeker ben dat alles oké is.
De zadelpasser zelf heeft geen manege dat klopt maar zijn vrouw wel.
Groetjes en merci voor de info!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:27

Vandaag weer wezen rijden, is SUPER gegaan!!! Geen stap fout gezet, gewoon heerlijk relax gereden!
Ben dus wel blij met dit zadel!