Ruggegraatvrijheid maakt het alleen maar erger omdat je die ook tussen de kussens kan duwen eh.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
vibabu schreef:Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan

upendo schreef:Aaahh, grappig, dan maakt een dekje je zadel dus ook smaller.
upendo schreef:Ruggegraatvrijheid maakt het alleen maar erger omdat je die ook tussen de kussens kan duwen eh.
Schangah schreef:vibabu schreef:Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan
Dan heeft je zadelmaker slecht werk geleverd. daarnaast verkleind een bontje de maat van je zadel.
fransje23 schreef:deruijter schreef:Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?
Ja, als mijn laarzen mooi pas zijn en door de wollen vulling te krap worden vind ik dat irriterend en vergroot ik de kans op blaren. Zie mijn vergelijking dikke versus dunnen sokken.
Echt goed passend zadel heeft heeft opvulling nodig.
Citaat:Opvullen is geen verandering?Het gaat niet om de kamer maar de ruimte voor bij de boom die wordt smaller door de opvullen.
Citaat:Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?
Citaat:Dan heeft je zadelmaker slecht werk geleverd. daarnaast verkleind een bontje de maat van je zadel.
Citaat:Precies, onder een goed passend zadel is een zadeldekje voldoende.
Door een bontje onder je zadel te doen, maak je alles krapper. Slechte zadelmaker die adviseert om een bontje onder je zadel te gebruiken....
Aangezien ik dit zadel niet wil laten versmallen omdat ik toch al voor wat anders aan het kijken was, heeft mijn zadelmaker aangeraden om de tijd dat het duurt totdat ik een ander zadel heb er een bontje onder te doen om juist de boel wat te versmallen. Wel nadrukkelijk als tijdelijke oplossing aangezien paard toch fatsoenlijk in beweging moet blijven, zsm een ander, goed passend zadel regelen. En daarna géén bontje meer gebruiken juist vanwege het te dikke sok in op maat gemaakte schoen effect 

En dan zou ik toch even de zadelmaker laten komen om te controleren of het zadel goed ligt. KozieZ schreef:Als je twijfelt over de ligging van het zadel, waarom laat je dan geen zadelmaker komen?