een bontje of toch niet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: een bontje of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:49

Aaahh, grappig, dan maakt een dekje je zadel dus ook smaller.

Ruggegraatvrijheid maakt het alleen maar erger omdat je die ook tussen de kussens kan duwen eh. ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:52

het gaat toch om de schoft en de plek waar de boom zit! ruggegraatvrij is een klein streepje zonder bont in het midden..dat is om de druk beter te verdelen! maar versmalt dus nog altijd de boom van je zadel!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 03:44

Zover als het mij altijd verteld werd is dat een bontje ONDER het zadeldekje de druk verdeeld (vandaar de dekjes met 'ingebouwd' bont) en dat een bontje TUSSEN het zadeldekje - zadel pasproblemen kan "corrigeren".

Zo ligt mijn springzadel perfect op mijn ronde BWP merrie = geen bontje.
Hetzelfde zadel op een oudere fokmerrie met spitse rug lag iets minder goed, maar kon eenvoudig opgelost worden door de kamer iets te verkleinen = bontje tussen zadeldekje/zadel.
Weer hetzelfde zadel op een ronde merrie met gevoelige rug = zadeldek met eronder een dun rendierbont-bontje eraanvast (rendierbont verdeeld de druk beter dan schapenbont).

Ik hoop dat het zo duidelijk is? :)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 05:42

Ik heb het zelfde met mijn zadel.
Als ik het zonder bintje op mijn paard heb past het goed maar doe ik er een bontje onder dan zit hij bij de schoft te krap dus met andere woorden een bontje versmalt.

Mijn rijinstructeur heeft een zadel die hij voor meerdere paarden gebruikt en als het zadel iets te wijd is legt hij er een bintje onder om het passend te maken dus met andere woorden een bontje versmalt.

Een bontje versmalt hoe dan ook omdat je iets tussen de kamer schuift en meestal geeft dat bij de schoft problemen omdat het juist daar te smal word dus ts ik zou het niet doen als het zadel op deze manier goed past en niet schuift

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 05:59

bontjes zijn dermate dik dat ze idd een perfect passend zadel net even te krap kunnen maken.
er van uitgaande dat je wel de ruimte hebt voor een bontje (denk idd aan ene flink teruggevallen dier kwa spieren) dan zou het ene optie kunnen zijn , maar dan moet je wel even goed kijken naar hoe het ligt met bontje .
daarnaast is het pas zinvol als je het bontje correct gebruikt, dus niet voor de show tussen je zadel en je dekje in , maar direct op de rug , onder het dekje, of gewoon lekker simpel dekje weglaten , bontje beschermt de kussens van het zadel ook tegen zweet etc, dus neemt de functie van dekje over

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:35

vibabu schreef:
Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan :)

Dan zou ik gauw een andere zadelmaker nemen, want het is grote onzin wat hij/zij zegt. :=

Dikke pads/ bontjes verkleinen de boommaat van het zadel,en tevens wordt het er ook erg heet onder, dus alleen gebruiken als het echt nodig is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:37

Bontje kan in mijn ogen meer kwaad als goed doen. Als je zadel gewoon goed past is het als een dikke wolle sok in een krappe schoen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:43

upendo schreef:

Ja, daarom ben ik ook geen liefhebber van dikke pads etc. :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:03

upendo schreef:

Grappig hè, maar inderdaad, dat klopt. Daarom zal een goede zadelmaker ook aanraden om met dunne dekjes te rijden.

upendo schreef:
Ruggegraatvrijheid maakt het alleen maar erger omdat je die ook tussen de kussens kan duwen eh. ;)

Dit klopt juist niet. Het woord zegt het al hè, ruggegraatvrijheid. Deze bontjes vullen daar juist een stuk minder op, omdat ze daar niet dik zijn. Maakt nog steeds dat een zadel er krapper van wordt hoor, maar wel net wat minder.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:17

Schangah schreef:
vibabu schreef:
Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan :)

Dan heeft je zadelmaker slecht werk geleverd. daarnaast verkleind een bontje de maat van je zadel.

Precies, onder een goed passend zadel is een zadeldekje voldoende.
Door een bontje onder je zadel te doen, maak je alles krapper. Slechte zadelmaker die adviseert om een bontje onder je zadel te gebruiken....

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:02

fransje23 schreef:
deruijter schreef:
Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?

Ja, als mijn laarzen mooi pas zijn en door de wollen vulling te krap worden vind ik dat irriterend en vergroot ik de kans op blaren. Zie mijn vergelijking dikke versus dunnen sokken.

Echt goed passend zadel heeft heeft opvulling nodig.

Ja precies wat ik nu dus net zeg. Bij een rijlaars kan je de rits niet verwijden, maar bij een zadel kan je de singel wel een gaatje losser doen. Dan is er toch geen probleem meer.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:17

deruijter dan nog verklein je het gedeelte bij de schoft en zal het daar alsnog blijven knellen ook al doe je de singel een gaatje lossen die ruimte is en blijft smaller met een bontje of een dik dekje

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:46

Precies singel heeft geen enkele invloed op de ruimte bij de boom.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:35

Citaat:
Opvullen is geen verandering? :) Het gaat niet om de kamer maar de ruimte voor bij de boom die wordt smaller door de opvullen.

Citaat:
Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?

Mijn paard liep beroerd voordat zadel opgevuld was. Daarna liep hij heerlijk. Explain me...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:36

Citaat:
Dan heeft je zadelmaker slecht werk geleverd. daarnaast verkleind een bontje de maat van je zadel.

Citaat:
Precies, onder een goed passend zadel is een zadeldekje voldoende.
Door een bontje onder je zadel te doen, maak je alles krapper. Slechte zadelmaker die adviseert om een bontje onder je zadel te gebruiken....

Ik ben anders heel blij met m'n zadelmaker omdat hij elke keer erg goed werk afleverd.. Zijn jullie toevallig ook allemaal zadelmaker die het van een afstand kunnen zien?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:47

Toevallig is dit weekend bij mijn paard geconstateerd dat haar zadel (veel) te breed is geworden. Madam is nl nogal wat kilootjes kwijt, mn aan schoft- en schouderspekjes := Aangezien ik dit zadel niet wil laten versmallen omdat ik toch al voor wat anders aan het kijken was, heeft mijn zadelmaker aangeraden om de tijd dat het duurt totdat ik een ander zadel heb er een bontje onder te doen om juist de boel wat te versmallen. Wel nadrukkelijk als tijdelijke oplossing aangezien paard toch fatsoenlijk in beweging moet blijven, zsm een ander, goed passend zadel regelen. En daarna géén bontje meer gebruiken juist vanwege het te dikke sok in op maat gemaakte schoen effect :P

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch: als je in een ruimte wat extra propt, neemt dat extra toch sowieso plek in? Pure logica, die discussies over bontjes lijken mij dan ook overbodig.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:20

dat is ook geen probleem.. mijn zadelmaakster zei ook meestal in de winter vallen de paarden iets af en als je zadel dan wat te wijd is rij je gewoon met bontje eronder ..geen probleem! ( heb wel verwisselbare boom dus kan altijd nog 2e boom bijkopen of deze optie! ). dan doe ik dat wel ! maar anders gewoon zonder bontje of wat dan ook hoor!

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 23:07

Morgen ga ik de zadel even passen met het bontje, omdat ze echt wat spieren en vetjes mist!
Als het niet past doe ik het zeker ook niet !

Afbeelding

dit was paar weken terug, en daar is ze nog dikker dan nu !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:09

ze is niet echt dik hoor! probeer het gewoon!

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 23:25

nee klopt, maar je ziet haar schoft wel, maar nu zie je haar ribben ook nog

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:27

jaaaaa maar je moet even kijken hoe het zadel nu ligt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:14

beetje op je eigen gevoel af gaan :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:58

Als je twijfelt over de ligging van het zadel, waarom laat je dan geen zadelmaker komen?

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:27

Inderdaad gewoon even met bontje rijden totdat ze wat meer spiertjes en vet heeft :) En dan zou ik toch even de zadelmaker laten komen om te controleren of het zadel goed ligt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:14

KozieZ schreef:
Als je twijfelt over de ligging van het zadel, waarom laat je dan geen zadelmaker komen?

als die het zadel dan helemaal gaat aanpassen, en ze heeft over enkele maanden weer bespiering dan kan ze heel het zadel weer aan laten passen.

Niet verkeerd bedoeld maar soms vind ik dat mensen op dit opzicht erg soft zijn tegenover paarden. Oke als je nu de komende 10 jaren nog met een verkeerd passend zadel rijd klopt dat ook niet, maar als het nu alleen voor 1 a 2 maandjes is dan gaat ze er echt niet dood van hoor.. En hoeveel ga je nu echt rijden ? dat zal toch wel minder zijn nu dat ze dat veulentje heeft.

Ik denk dat het wel goed gaat met een bontje :D