fjordnina schreef:Kyralicious_ schreef:Ik kan je helaas niks positiefs over een touwhalster vertellen.
1. Als je paard raar gaat doen, (wat ik heb meegemaakt) waardoor dat touw door je handen schuurt en je de blaren op je handen hebt.
2. Doordat ik het touw zo strak vast bleef houden, had het paard ook een schaafwond achter zijn oren (door het touw).
3. Het is absoluut niet stevig, en zoals ik al zei, je hebt er geen grip mee.
4. Je paard kan zichzelf niet lostrekken als er paniek zou zijn, waardoor hij geen kant op kan, waardoor hij nog meer in paniek kan raken en er ongelukken gebeuren.
Niet echt aan te raden hoor!
Dit is wel echt mijn mening, en iedereen ervaart dit anders!
Deze dingen zijn je puur gebeurd door ondeskundig handelen.
1. een touwhalster gebruik je altijd in combinatie met een lijn. Meestal met een leadrope, maar soms kan een halstertouw ook voldoen, afhankelijk van je doel.
2. Is slechts een gevolg van 1. Je paard heeft geen schaafwond door het touw, maar door jouw handeling. Je had immers ook de keuze kunnen maken om los te laten.
3. Een touwhalster is zeer stevig, daarom mag je er ook geen dier mee vastzetten. Grip heb je bij juist gebruik niet nodig![]()
4. Lostrekken is helemaal niet van toepassing, want je zet een dier er immers niet aan vast? Gebruik je het halster op de juiste manier dan zit er in ieder geval een touw aan vast wat de ruimte bied om de lijn te laten vieren en zodoende is de paniek te reguleren.
Maar jij snapt mij niet..
Ik had het over een touwhalster waar het touw aan vast zit.
Voor de duidelijkheid, het touw zit er echt aan vast het is een geheel!
Dan is het namelijk een heel ander verhaal.
Sowieso, ga ik mijn paard niet loslaten aan de rand van een hele drukke weg, ik bedoel mijn paard is mij daar toch echt te dierbaar voor om aangereden te worden of iets dergelijks.
En ik zeg toch, dit is MIJN ervaring.
Dit wil niet zeggen dat ik gelijk verkeerd gehandeld heb, ik kon op dat moment gewoon niet anders..