ervaringen touwhalster

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyralicious_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:46

fjordnina schreef:
Kyralicious_ schreef:
Ik kan je helaas niks positiefs over een touwhalster vertellen.

1. Als je paard raar gaat doen, (wat ik heb meegemaakt) waardoor dat touw door je handen schuurt en je de blaren op je handen hebt.
2. Doordat ik het touw zo strak vast bleef houden, had het paard ook een schaafwond achter zijn oren (door het touw).
3. Het is absoluut niet stevig, en zoals ik al zei, je hebt er geen grip mee.
4. Je paard kan zichzelf niet lostrekken als er paniek zou zijn, waardoor hij geen kant op kan, waardoor hij nog meer in paniek kan raken en er ongelukken gebeuren.

Niet echt aan te raden hoor!

Dit is wel echt mijn mening, en iedereen ervaart dit anders!

Deze dingen zijn je puur gebeurd door ondeskundig handelen.
1. een touwhalster gebruik je altijd in combinatie met een lijn. Meestal met een leadrope, maar soms kan een halstertouw ook voldoen, afhankelijk van je doel.
2. Is slechts een gevolg van 1. Je paard heeft geen schaafwond door het touw, maar door jouw handeling. Je had immers ook de keuze kunnen maken om los te laten.
3. Een touwhalster is zeer stevig, daarom mag je er ook geen dier mee vastzetten. Grip heb je bij juist gebruik niet nodig >;)
4. Lostrekken is helemaal niet van toepassing, want je zet een dier er immers niet aan vast? Gebruik je het halster op de juiste manier dan zit er in ieder geval een touw aan vast wat de ruimte bied om de lijn te laten vieren en zodoende is de paniek te reguleren.

Maar jij snapt mij niet..
Ik had het over een touwhalster waar het touw aan vast zit.

Voor de duidelijkheid, het touw zit er echt aan vast het is een geheel!

Dan is het namelijk een heel ander verhaal.
Sowieso, ga ik mijn paard niet loslaten aan de rand van een hele drukke weg, ik bedoel mijn paard is mij daar toch echt te dierbaar voor om aangereden te worden of iets dergelijks.

En ik zeg toch, dit is MIJN ervaring.
Dit wil niet zeggen dat ik gelijk verkeerd gehandeld heb, ik kon op dat moment gewoon niet anders..

shettie_TUPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:29

mijn touwhalsters( zelf geknoopt) bevallen me zeer goed :D
gebruik nylon 8mm koord x

Cemlys

Re: ervaringen touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:53

Gewone touwhalster vind ik eigelijk niks, enige touwhalster waar ik het nut van inzie is zo'n be-nice halster. geef mij verder maar een veilig halster, netjes onderlegd, wat de druk goed verdeeld en comfortabel om het hoofd zit.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 11:45

@shettie_tupy thanks!!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:49

Mij bevalt een touwhalster super goed. Nooit problemen mee gehad.

Wat voor site ik aanraad is: http://www.horsecharms.eu
daar hebben ze super leuke dingen voor je touwhalster en ook los touw te koop om zelf een touwhalster te knopen.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:02

@ TS ik heb hier bij de doe-het-zelf-zaak een paar gekleurde touwen kunnen kopen van 6 & 8 mm dik.
ook hebben we in friesland de MAXX daar verkopen ze ook wel draad voor huishoudelijk gebruik.
ik heb nu touw van (het merk Marine) 6 mm en 10 meter lang koste maar 1,75.

toen ik het touw nog niet had knoop ik mijn touwhalsters van stropakje touw. (die om de kuilpakken zitten zijn lang genoeg & zonder knopen)
ik knoop dan trouwens wel op de alternatieve manier ( zie foto )
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QWHPNZDX.jpg

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:23

Puchje schreef:
Dat is dus waarom ik vind dat touwhalsters alléén voor mensen zijn die weten waar ze voor gemaakt zijn.
Hemeltjelief... Mee op de wei, dag en nacht om...?
Arm arm paard.

Echt zo van ik weet alles het allerbest. Als zij haar paard met zo'n halster wil laten rondlopen is het haar eigen keus, zij kent haar paard het allerbest!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:27

xmiriamd schreef:
Puchje schreef:
Dat is dus waarom ik vind dat touwhalsters alléén voor mensen zijn die weten waar ze voor gemaakt zijn.
Hemeltjelief... Mee op de wei, dag en nacht om...?
Arm arm paard.

Echt zo van ik weet alles het allerbest. Als zij haar paard met zo'n halster wil laten rondlopen is het haar eigen keus, zij kent haar paard het allerbest!

Ik ken mijn verzorgpaard door en door, maar ik laat ook geen halster om. Ze kan erin verstrikt raken op een onhandig moment, en misschien vergezocht maar toch: met halster zou je haar zo uit de wei kunnen plukken en mee kunnen nemen, een halster omkrijgen laat ze echter alleen door mensen toe die ze vertrouwt.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:28

Ik heb goeie ervaringen met touwhalsters.
Ik zou je paard er niet aan vast zetten, maar ze zijn heel stevig en heel geschikt voor grondwerk en vrijheidsdressuur. Gebruik wel touw dat minimaal 6mm dik is! Anders kan het gaan schuren en krijgt het paard kalen plekken op zijn hoofd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:30

Ik tem even, dit topic is ruim 3 jaar oud.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:09

Touwhalsters vind ik mooi.
Heb er zelf ook een.
Gebruik ze voor fotoshoots met mijn paard omdat fotografen deze makkelijk weg kunnen werken.

Rijden doe ik er niet mee.
Ik rijd liever nog steeds gewoon met een bitje.

Laatst zag ik een hele nare foto op facebook voorbij komen waarbij een paard een hele diepen wond had van het vaststaan met een touwhalster en daarna gek is gaan doen.