[WN] Bitloos een wedstrijd rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:09

fanci_mike schreef:
Wat is nou eigenlijk je punt?
Er zijn regels voor wedstrijd uitrustingen, je kunt dus kiezen uit met of zonder bit (in tegenstelling tot de engelse tak van sport), wil of kun je hier niet aan voldoen dan ga je lekker geen wedstrijden rijden.
Plenty mensen hier geven normaal antwoord op je vraag en worden vervolgens flink aangevallen dat een bit sielugh is. Ik denk dat je de suggestie van spice girl misschien maar moet opvolgen en bij nh gaan rellen.
En je vertelt zelf dat je prima weet op welk level je welk bit mag starten dus bovenstaande strookt daar ook niet helemaal mee denk je niet.

Slecht geslapen ?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:16

de bosal is een optoming die al honderden jaren in de VS gebruikt wordt en traditioneel is, net zoals split reins traditioneel zijn en closed reins niet, behalve wanneer het romal reins zijn (closed reins zijn dan weer wel toegelaten in roping events en timed events).
volgens mijn informatie is de sidepull "uitgevonden" door cutting tainers in de fifties omdat ze op die manier meer laterale kracht hadden om een jong paard "mee te trekken" of "to pull along" met een koe. maw, ze konden een jong paard van links naar rechts raggen zonder de lagen te beschadigen en aangezien ze met senior paarden toch 1-handig met een bit moesten rijden vonden ze toen dat een beschadigde neus niet zo'n probleem was

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:25

TurdusMerula schreef:
Liever niet bij nh gaan rellen. ;)

Ik kan de vraag van ts mij best goed voorstellen hoor. :)
Los van haar mening is de vraag: waarom wél met bosal en níet met sidepull?

Ik heb daar geen antwoord op... En volgens mij tot nu toe niemand in dit topic, behalve de opmerking dat het geen hoofdstel zou zijn. Maar ik heb mij er ook niet in verdiept. Zou een goede vraag zijn aan de verenigingen, denk ik.

Ik ga nergens rellen hoor.
Waarschijnlijk komt mijn vraag niet helemaal goed over bij sommigen en komt er een nogal heftige reactie helaas.
Ik heb het de WRAN gevraagd en die kon mij alleen vertellen dat het geen western optoming is.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:27

dofuzz schreef:
de bosal is een optoming die al honderden jaren in de VS gebruikt wordt en traditioneel is, net zoals split reins traditioneel zijn en closed reins niet, behalve wanneer het romal reins zijn (closed reins zijn dan weer wel toegelaten in roping events en timed events).
volgens mijn informatie is de sidepull "uitgevonden" door cutting tainers in de fifties omdat ze op die manier meer laterale kracht hadden om een jong paard "mee te trekken" of "to pull along" met een koe. maw, ze konden een jong paard van links naar rechts raggen zonder de lagen te beschadigen en aangezien ze met senior paarden toch 1-handig met een bit moesten rijden vonden ze toen dat een beschadigde neus niet zo'n probleem was

Nou, hier wordt je dan ook weer niet vrolijk van :(

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:28

maceooliver schreef:
TurdusMerula schreef:
Liever niet bij nh gaan rellen. ;)

Ik kan de vraag van ts mij best goed voorstellen hoor. :)
Los van haar mening is de vraag: waarom wél met bosal en níet met sidepull?

Ik heb daar geen antwoord op... En volgens mij tot nu toe niemand in dit topic, behalve de opmerking dat het geen hoofdstel zou zijn. Maar ik heb mij er ook niet in verdiept. Zou een goede vraag zijn aan de verenigingen, denk ik.

Ik ga nergens rellen hoor.
Waarschijnlijk komt mijn vraag niet helemaal goed over bij sommigen en komt er een nogal heftige reactie helaas.
Ik heb het de WRAN gevraagd en die kon mij alleen vertellen dat het geen western optoming is.

inderdaad, het is een training tool. het zou hetzelfde zijn als bijzet wieltjes aan de fiets toelaten in de tour de france.

maceooliver

Re: Bitloos een wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:30

@dofuzz Leuke vergelijking hahahaha :))

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:31

maceooliver schreef:
dofuzz schreef:

ik word al veel langer niet vrolijk van een side-pull en zal nooit tolereren dat een trainer die op mijn paarde gebruikt. ik heb daar te veel blijvende verminkingen door gezien die ik nog nooit van een bit heb gezien.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:46

Nou TS, ik voel me nu toch een beetje aangesproken....
Misschien moet je nog even mijn 1e twee reacties lezen op je vraag.
Wat daar 'niet normaal' of 'heftig' aan is snap ik werkelijk niet :?

Maar goed; mijn antwoord op je vraag is ook maar een gokje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:25

dofuzz schreef:
maceooliver schreef:
dofuzz schreef:

ik word al veel langer niet vrolijk van een side-pull en zal nooit tolereren dat een trainer die op mijn paarde gebruikt. ik heb daar te veel blijvende verminkingen door gezien die ik nog nooit van een bit heb gezien.

Ik vraag me dan wel af wat ze daar mee doen zeg... Volgens mij moet je goed je best doen, wil je zo een schade aanrichten... :oo

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:55

TurdusMerula schreef:
Ik vraag me dan wel af wat ze daar mee doen zeg... Volgens mij moet je goed je best doen, wil je zo een schade aanrichten... :oo

echt wel, en veel makkelijker dan je denkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:26

dofuzz schreef:
TurdusMerula schreef:

echt wel, en veel makkelijker dan je denkt

Precies, een dunne rope- of rawhide sidepull kan minstens zo gemeen inwerken als een twisted wire snaffle :\

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:44

Dat is ook zo, da''s natuurlijk niet met een 'lief neusriempje'.
De mensen in mijn omgeving die met een sidepull rijden zijn juist bijna allemaal van die 'lieve zachte ruiters', hihi.

Maar goed, beetje offtopic van mij, sorry, het ging om sidepull vs bosal op wedstrijden.