sprenger zoveel beter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:25

Tandarts of een goed bit??? Volgens mij is het niet het één of het ander maar zijn beide onontbeerlijk!!!

oji

Re: sprenger zoveel beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:26

Heb een hele mooie trust 400 grams staldeken en die ligt fantastisch! En ziet er na een jaar nog uit als nieuw.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:27

Good to know!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:28

Beide is belangrijk. Ik bedoelde dat ik liever 2x de tandarts erbij haal dan 1x een duur bit.
Ik ben persoonlijk altijd nog geïnteresseerd in dit bit van Sprenger: Sprenger Pelham Dynamic RS KK-Ultra
Laatst bijgewerkt door emma525 op 27-09-12 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:30

Met een goed bit heb je misschien maar 1 keer die tandarts nodig :)*

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:33

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:36

Wat een onzin, met een goede en vriendelijke hand heb je geen extra tandarts nodig vanwege een verkeerd bit.. Met een vriendelijke hand komt je bit niet tegen de tanden aan en zal het paard niet gaan knarsen.. Heb je geen speciaal bit voor nodig hoor.
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 27-09-12 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:38

Amaranth7 schreef:
Wat een onzin, met een goede en vriendelijke hand heb je geen tandarts nodig.. Met een vriendelijke hand komt je bit niet tegen de tanden aan en zal het paard niet gaan knarsen.. Heb je geen speciaal bit voor nodig hoor.

??? niet alleen daarvoor is een tandarts nodig hoor, de meeste gebitten slijten gewoon niet correct af, onafhankelijk van welk bit er word gebruikt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:42

@emma...dat was ook een goedkoop inkoppertje van mij. Ik wil ook niet zeggen dat dat bit slecht is, maar wat ik wel zie is dat de vorm van het bit gewoon veel minder mooi aan de paardenmond is aangepast als een sprenger dynamic bit. Sprenger doet heel veel onderzoek naar pasvorm en blijft dat ook evalueren en verbeteren. Je geeft zelf aan dat je vandaag een nieuw bit hebt gekocht. Ik heb na aanschaf van een passende sprenger dynamic nog nooit de behoefte gehad een nieuw bit te kopen. Uiteindelijk ben je dus niet veel duurder uit. Wel in 1 keer is het meer geld, maar ik koop liever 1 keer iets echt goeds als meerdere keren 'net niet'

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:43

probabeest schreef:
Amaranth7 schreef:
Wat een onzin, met een goede en vriendelijke hand heb je geen tandarts nodig.. Met een vriendelijke hand komt je bit niet tegen de tanden aan en zal het paard niet gaan knarsen.. Heb je geen speciaal bit voor nodig hoor.

??? niet alleen daarvoor is een tandarts nodig hoor, de meeste gebitten slijten gewoon niet correct af, onafhankelijk van welk bit er word gebruikt.

Dat snap ik ook wel, maar er wordt hier voorgedaan alsof je met een gewoon bit alle tanden uit een paardenmond trekt en met een sprenger niet. :+ Zie de post van oji.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:45

Amaranth7 schreef:

over onzin gesproken

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:57

Amaranth7 schreef:
Dat snap ik ook wel, maar er wordt hier voorgedaan alsof je met een gewoon bit alle tanden uit een paardenmond trekt en met een sprenger niet. :+ Zie de post van oji.

Ben toch benieuwd waar ik dat dan gezegd heb???? Maar goed, laat ook maar, geloof niet dat ik dat de moeite van de discussie waard vind.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:00

oji schreef:

hier ;) .

Met een sprenger een een strenge hand kan je hem misschien wel een keer vaker nodig hebben. :+

heb mn bericht een stukje hierboven aangepast, tandarts heb je zelfs nodig zonder bit natuurlijk.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:05

oji schreef:
@emma...dat was ook een goedkoop inkoppertje van mij. Ik wil ook niet zeggen dat dat bit slecht is, maar wat ik wel zie is dat de vorm van het bit gewoon veel minder mooi aan de paardenmond is aangepast als een sprenger dynamic bit. Sprenger doet heel veel onderzoek naar pasvorm en blijft dat ook evalueren en verbeteren. Je geeft zelf aan dat je vandaag een nieuw bit hebt gekocht. Ik heb na aanschaf van een passende sprenger dynamic nog nooit de behoefte gehad een nieuw bit te kopen. Uiteindelijk ben je dus niet veel duurder uit. Wel in 1 keer is het meer geld, maar ik koop liever 1 keer iets echt goeds als meerdere keren 'net niet'

Eerst liep ze goed met een knevel, nu deze uitgeprobeerd en daar liep ze net iets beter op. Dus keuze snel gemaakt voor mij. Met 2x deze bitten aanschaffen ben ik als nog goedkoper uit dan 1x een Sprenger. Ik wil het risico niet lopen een duur Sprenger aan te schaffen en over 3 maanden bijv. weer een nieuwe omdat madam veranderd.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:25

FCSA schreef:
emma525 schreef:
Persoonlijk zou ik nooit zoveel uitgeven aan een bit. Dan liever de tandarts.

Het is toch niet óf een goed/duur bit, óf de tandarts?

Mee eens. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er minder ruimte in de paardenmond bleek te zijn dan altijd gedacht. De Sprenger bitten zijn volledig ontworpen naar de paardenmond. Dat heeft alleen helemaal niets met de tandsarts te maken.
Die van ons hebben alleen maar Sprenger maar dat zegt toch niet dat ze niet naar de tandarts hoeven :? .

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:33

Ik merk geen verschil met sprenger of hh bitten.
Heb er wel graag wat koper in,daarom pas voor mijn jonge paard nog een br dubbel gebroken gekocht.
Was nog geen 20€,loopt er prima op.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:36

Ik merk geen verschil voor mijn paard. Had een Dynamic erin hangen, en een HH (Niet tegelijk... :') ) maar voelde geen verschil, hij is sowieso al zacht in de mond. Dus de Dynamic maar doorverkocht :)

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:38

Ik heb heel veel verschillende bitten al geprobeerd bij verschillende paarden

1 nadeel is wel als je een bit hebt met koperen/argetaan (watertrens) dat de gaten uitslijten, logies te verklaren 2 verschillende metalen lageren elkaar, maar 2 de zelfde materialen tegen elkaar slijt/vreet, met RVS heb je hier geen last omdat dit een veel harder materiaal is.

en idd sommige paarden lopen beter op sprenger/kk dan gewone RVS bitjes

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:46

ik zou persoonlijk nooit meer 100 euro uitgeven voor een bit, heb er ooit een gehad van sprenger maar vond t geen verschil met een bitje van 20 euro die ik nu gebruik, ook een dure myler hoef ik niet.. mijn paard loopt heerlijk op het D trensje dat ik nu gebruik

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:53

Onze Haflingers en Welsh werden gereden met Sprenger Dybamic dubbelgebroken en met HH dubbelgebroken. Vond de Sprenger beter gevormd. Ik heb nu een Andalusiër en die werd er heel onrustig van tot mijn verbazing; het bleek dat hij weinig plek had in de mond en die heeft nu een Myler bit waar hij het super op doet. Gewoon verder kijken dan je neus lang is en wat er bij jou paard het beste past!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:04

Voor diegene die denken dat er weinig verschil zit in bitten, kan ik een gesprek met een deskundige paardentandarts adviseren. Wij zijn sinds kort overgestapt op bitten uit Engeland, het verschil is goed merkbaar. Wij hadden voorheen altijd de Sprenger bitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:16

Ik ben van mening van wel.
De legering is zacht(metaal) en word eerder warm door de oxidatie gaan paarden "soebelen" dus prettiger in mond en meer schuim ontwikkeling.
Maar veel belangrijker is dat de nieuwste bitten veel beter gevormd zijn. Ze hebben geen piramide effect meer (prikt niet in gehemelte) zijn meer naar de mond gevormd.
Ze hebben bovendien alle soorten maten modellen, ik weet niet hoeveel mogelijke tongbogen etc.
Ik weet zeker dat je er voor elk paard slaagt. Ja het is een investering maar is het waard (al heb ik nog nooit de volle mep betaald koop ze altijd 2e hands voor max 40,-)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 06:52

Amaranth7 schreef:
oji schreef:

hier ;) .

Met een sprenger een een strenge hand kan je hem misschien wel een keer vaker nodig hebben. :+

heb mn bericht een stukje hierboven aangepast, tandarts heb je zelfs nodig zonder bit natuurlijk.

Een strenge hand lijkt me dat je dat met geen enkel bit zou moeten hebben en een sprenger is geen excuus om eens lekker harder te kunnen trekken. Feit is natuurlijk wel dat heel veel mensen ongewild, onbedoeld en soms zelfs onbewust wel een strenge hand hebben en dat komt met een slecht bit wel des te harder aan. We hebben niet allemaal de handjes van charlotte dujardin, sterker nog, ik denk dat er maar weinige zijn. Maar ik had al aangegeven dat die opmerking gewoon even een inkoppertje was en net zo snel getypd als jouw opmerking over het helemaal geen tandarts nodig hebben. Ik denk overigens wel dat het gebit beter af is met een goed passend/liggend bit. Dat heeft vooral ook met maatvoering te maken want hoeveel paarden lopen er niet met een te groot/te small/te dik/te dun bit?! Maar dat staat helemaal los van merk en model.
Je hoeft denk ik als ruiter ook niet op elk paard echt iets te merken. Mijn vorige paard had altijd een mooie stille aanleuning, wat je er ook inlegde maar toch kreeg die van mij een sprenger. Een spijkerbroek met een fijne pasvorm zit mij ook lekkerder als bijvoorbeeld een goedkoop C&A tje..maar niet dat ik met een goedkope spijkerbroek ineens ga lopen als een eend of medische problemen krijg...maar die fijne heb ik wel meer comfort. En als ik naar de sprenger bitten kijk dan zie ik gewoon dat daar is nagedacht over de pasvorm en comfort voor de paardenmond. Dat comfort gun ik mijn paard gewoon en daar heb ik best geld voor over.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:17

ik heb mijn paard ook altijd op eensimpel bitje gereden maar heb nu ook een sprenger bit en merk echt wel verschil, en stang en trens ook maar k&k gepakt en daar loopt ze ook heel fijn op. en ik laat ook 2x per jaar de tandarts komen

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:26

Mijn 3 paardjes hebben alle 3 een sprenger. Die van de shet heb ik nieuw gekocht in een uitverkoop voor 25 euro, super koopje dus. de andere 2 gewoon van marktplaats voor 40 euro ongeveer. Dat ios echt een aanrader om een te zoeken op bokt of marktplaats
Laatst bijgewerkt door wereld op 28-09-12 20:39, in het totaal 5 keer bewerkt