Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:21

Ik ken ook iemand dit deed en ging jaren goed totdat hij een x langs de weg liep en zijn paard een pas opzij deed en dejack keurig reageerden door ook opzij te gaan....onder een auto, hondje heeft t niet overleefd...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:25

Bah wat een nare ongelukken zijn dat maar wel iets om je bewust van te zijn als je met paard en hond bezig gaat, het is gewoon nooit ongevaarlijk voor de hond :n

loekje: Ja lijkt wel iets op de jouwe he? :D

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:27

Dat opspringen om aan te lijnen vind ik ook een mooie optie, als je auto ziet aankomen ofzo. Zo zag ik het ook altijd voor mij, maar mijn hond is uiteindelijk wat klein uitgevallen :') (dit was overigens ook gewoon voor de foto)

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:28

Ik zou andermans hond niet aan lijn meenemen met paard, hij kan toch ook gewoon wennen aan paarden zonder er aan vast te zitten?

Overigens durf ik mijn hond, die paarden gewend is niet aangelijnd mee te nemen met rijden.
Moet er niet aan denken wat er gebeurt als paard een keer zijwaarts zou springen in richting de hond
en in de lijn verstrikt zou raken. Mijn arme hondje dan aan gort...
(heb een keer aangelijnde hond die aan zo'n uitschuif lijn liep aan de achterbenen van een paard van
een vriendin van me zien bengelen.. lijn zat om paard haar benen en paard vond dat niet grappig...
Hond heeft het overleefd.)
Los zou ik hem wel durven meenemen, maar dat mag dan weer niet van de boswachter.
Dan loopt hij stukje voor ons uit, vind ik handig, kan ik hem zien en vallen we niet direct over hem.
Op straat durf ik het zeker niet.
(Luisterd prima en is bang baasje kwijt te raken, dus altijd in de buurt)
Kortom, lastig in NL, dus ik ga meestal 2 x het bos in, 1 x met paard en daarna nog 1 x met hond.

Overigens zijn mijn paarden hondproof (tot op zekere hoogte he!? Als ze in hun staart gaan hangen of zo,
gaat houdt het een keer op.) en worden ze op het strand of in het bos nog wel eens gebruikt om hond
te laten wennen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen met hond dan even de kans krijgen hond rustig te laten kijken etc. Mensen blij, hond vind paard normaal hebben we later allemaal lol van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:36

CaPrIoLe`79 schreef:
Als je bang bent voor paardenvoeten en ijzers kun je een hond ook veilig met een kleinere maat paard laten trainen:
[ Video ]

Hier is echt wel even wat opvoeding voor de hond nodig hoor.
Hij heeft geen enkel respect voor je pony en dat geruk aan de lijn is nou niet echt fijn, om het nog maar niet te hebben over hoe hij op het laatst de pony opknupt in de lijn.
Ik vind je pony in dit geval veel te vriendelijk en daardoor de dupe worden.
Je vind het ook niet verontrustend dat je hond van begin tot einde een enorme borstel op de rug heeft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:42

anneliesdj schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Als je bang bent voor paardenvoeten en ijzers kun je een hond ook veilig met een kleinere maat paard laten trainen:
[ Video ]

Hier is echt wel even wat opvoeding voor de hond nodig hoor.
Hij heeft geen enkel respect voor je pony en dat geruk aan de lijn is nou niet echt fijn, om het nog maar niet te hebben over hoe hij op het laatst de pony opknupt in de lijn.
Ik vind je pony in dit geval veel te vriendelijk en daardoor de dupe worden.
Je vind het ook niet verontrustend dat je hond van begin tot einde een enorme borstel op de rug heeft?

Dat durft mijn hond dus echt niet!
Die durft wel met halstertouw in zijn mond te lopen, vind hij prachtig, maar alleen als ik ertussen loop :+ .
Laat ik los en dat ziet hij, dan laat hij ook direct los!
Pony meevoeren vind hij geen goed plan.

anneliesdj

Re: Rijden met hond aan de lijn, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:50

Maar jouw hond is ws wat kleiner en je paard wat groter?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:54

Paard tikje groter, hond is redelijke hond, maar met gezonde dosis respect voor paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:59

En dat hoort ook zo.
Maar hoe groot of klein paard en hond ook zijn, je begint altijd met respect van beide kanten, ze hoeven niet meteen te knuffelen maar hond moet leren rustig te zijn bij het paard en iig niet naar het paard te mogen blaffen. Paard mag niet gericht achter de hond aan gaan of zonder aanleiding slaan.
Als je ze dat eerst goed leert voorkom je dat ze in de staart hangen, dat je hond getrapt wordt ed.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:59

Helaas is mijn paard niet 'bomproof' genoeg dat ik ook nog tegelijkertijd op een hond kan letten, dus naar buiten met paard én hond is geen goed plan voor ons.
In de bak heeft mijn hond zijn vaste plaats.
Bij het inrijden mag hij overal snuffelen en door de bak hupsen, maar als ik wat meer ga doen en meer mijn concentratie nodig heb,
moet hij gewoon even een half uurtje op dat plekje blijven en dat weet hij.
Hij heeft respect voor mijn paard.
Toen hij als pupje zeer onbevangen de wei inliep werd hij er door mijn 2 paarden gelijk hard galloperend uitgejaagd en sindsdien weet hij dat hij op moet passen.
Behalve als ik hoeven uitkrab, dan staat hij pal naast me :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:12

Hond en pony zijn gek op elkaar, als ie zich niet laat pakken hoef ik de hond maar mee te nemen en dan komt de pony er gelijk aan. In dit filmpje was hij in training, ondertussen gaat het zo: http://www.youtube.com/watch?v=AsurHq7ynaw&feature=plcp
Pony is trouwens de baas :+
Deze hond leidt ook grote paarden en helpt mij bij de volwassen paarden, waaronder veel hengsten, waarbij ik haar niet te onderdanig wil hebben. Die zijn trouwens ook allemaal gek van de hond. (Zie link onderschrift)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:26

ik vind het een heerlijk filmpje haha. Heb je ook een filmpje van de hond met een groot paard? :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:26

Juist als hij daar in training zou je al eerder in moeten grijpen, hij wordt veel te enthousiast, borstelt enorm, ik zou dat echt zorgwekkend vinden.
Het filmpje hierboven is beter maar ik zie op youtube ook filmpjes waar hij weer te enthousiast is.
En het rustig zijn heeft niets te maken met te onderdanig worden en daarnaast kun je hem ook leren dat hij met een klein paardje anders moet omgaan dan met een groot paard.

Vind het trouwens wel een erg leuke hond, zo'n leuk snuitje.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:49

Haha dat laatste filmpje vind ik wel leuk om te zien, die ander wat minder, maargoed, niet alles is in 1x geleerd natuurlijk ;)
Mijn hondje vind 't prachtig om mee te gaan naar de paarden, weet precies onder welk draadje ze wel en niet door mag, waar ze moet wachten en luistert op afstand ook érg goed. Gaat ook mee op buitenrit, rent keihard mee als ik een stukje ga racen, prachtig vind ze het. Als ik met mijn miniatuurpony ga wandelen, wandelt ze ook regelmatig gezellig mee! :j

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:09

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:14

mijn bouvier gaat ook mee, loopt uit zichzelf braaf naast/onder mijn voet. maar kan ook op commando achter,voor, aan de kant etc. Hij let gelukkig zelf goed op en weet heel goed wat Kijk uit! betekent :D

hij loopt altijd los, maar wij gaan alleen door het bos, mochten we over straat moeten stap ik af en lijn ik hem aan en lopen we verder.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:39

Dat is een goede veilige oplossing!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:42

anneliesdj schreef:
Wat doe je nu moeilijk?
Denk je echt dat een hond onder een lopend paard door gaat rennen?
Een hond heeft wel zoveel respect dat ze een paar meter naast het paard gaan lopen ipv strak naast de benen.

Ho ho, er zijn honden die het gevaar van de hoeven niet zien hoor terwijl ze wel respect voor het paard hebben! Op een of andere manier leggen ze de link paard/hoeven niet met elkaar of zien ze het gevaar niet oid. Onze oudste hond (10jr) doet het stukken minder maar soms toch nog wel hoor. Zeer frustrerend!

Ik ga vaak wandelen met paard en honden. Af en toe klim ik onderweg op mijn paard. De eerste keer keek onze oudste hond (toen nog enigshond) wel even raar "huh waar is vrouwtje gebleven??" hahhaha op zich ging dat heel goed. In het begin hield ik de hond aan de lijn tot hond en paard wat aan elkaar gewend waren. Nu loopt ie voornamelijk los. Alleen als we tegenliggers tegenkomen of een weg over moeten steken oid gaat ie aan de riem.
Maar dat is meer voor de veiligheid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:54

CaPrIoLe`79 schreef:
Hond mee op buitenrit is zo geleerd, maar aan de lijn is best riskant, want als je een keer aan de lijn trekt, trek je de hond onder de paardenvoeten.
Als een hond zonder paard aan de voet heeft leren meelopen, zal hij met het paard hetzelfde doen, alsof er geen paard is.
[ Video ]

Sorry, maar dit vind ik echt een eng filmpje. Dat is wat ik hier al benoemd heb als "de hond raakt te vertrouwd met het paard en ziet geen gevaar meer". Het is idd een hele hele hele brave pony. De braafheid van de pony wordt hier gewoon misbruikt.
Zo moet je een hond dus niet trainen om met een paard om te gaan. De hond heeft totaal geen respect/afstand ingebouwd tegenover het paard. Als deze hond een ander vreemd paard tegenkomt hoop ik dat je hem goed onder appel hebt, want anders voorzie ik ernstige ongelukken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:05

Ik vind het een geweldig filmpje! vooral die tekst erbij....
Als die pony het niet zou accepteren zou die dat wel laten merken hoor... en misbruik van zijn braafheid, kom op zeg. Wij mensen maken evengoed misbruik van de braafheid van paarden. Dieren zijn onderling nog veel harder naar elkaar toe.

Nog even ontopic; ik zou een hond nooit aangelijnd meenemen. Wat nou als je paard schrikt en er vandoor gaat? Dan wordt je hondje meegesleurd....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:21

pearlie schreef:
Als die pony het niet zou accepteren zou die dat wel laten merken hoor... en

En dat is het hem juist!! De training hier komt volledig vanuit de pony. De pony is getraind. De hond is gewoon aan het spelen hoor, die is niet aan het trainen of aan het gehoorzamen of weet ik veel wat. Het feit dat hier niets ernstigs gebeurd is, komt door de braafheid en rust van de pony. En dat vind ik niet leuk om zien.
Paard-hond training moet vanuit beide partijen komen. Niet 1 dier die alle grillen van het andere dier over zich heen moet laten komen.
Maar goed, mijn mening. Had dit filmpje bij Links of Beestenboel gestaan dan had ik waarschijnlijk heel hard gelachen, maar in een topic waar het over paard-hond training gaat vind ik dit filmpje niet thuis horen.

PS: de pony laat vaak genoeg merken dat die het niet zo leuk vindt. De pony is hier zeer zeer braaf. Dat terzijde.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:24

Soprano schreef:
Dat opspringen om aan te lijnen vind ik ook een mooie optie, als je auto ziet aankomen ofzo. Zo zag ik het ook altijd voor mij, maar mijn hond is uiteindelijk wat klein uitgevallen :') (dit was overigens ook gewoon voor de foto)

[ Afbeelding ]

Ik heb weleens van die kleine hondjes op het zadel voor de baas zien springen (groter paard zelfs)... is dat geen optie? Of kan jouw hondje niet zo hoog springen. ;)

Oh, en de hond op dat filmpje is niet aan het spelen hoor, dat lijkt, maar een hond met borstel en zijn staart zo, die speelt niet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:26

Toen ik bij mijn fokker had aangegeven dat ik graag een pup van hun wilde hebben, had ik ze ook verteld dat het de bedoeling zou zijn dat de hond later met mij te paard mee zou gaan.
Fokker had überhaupt geen ervaring met paarden, maar is toen naar een stal in de buurt gegaan om te vragen of ze eens met de pups langs mocht komen :) .
Ze is toen de pups v.a. een week of 5 waren (10 st :') ) en paar keer met ze daar geweest zodat ze al een eerste indruk van paarden hadden +:)+ !

De dag nadat ik mijn hond heb opgehaald, ben ik ook meteen met d'r naar stal gegaan.
De paarden zijn wel allemaal honden gewend.
Totdat ze ong een jaar oud was, ben ik gewoon met paard en hond gaan wandelen. Op stal zat ik al wel op het paard om hond er aan te laten wennen dat ik er niet altijd naast loop ;) .
Nu loopt hondekind altijd gewoon los met ons mee en dat gaat perfekt; ze luisterd goed en als ik over de weg moet, gaat ze keurig zitten op komando.
Het enigste wat ik onhandig vind, is als we over een smal paadje moeten, dan loopt de hond het liefste pal achter de achterbenen van mijn paard en krijg d'r ook nauwelijks naar voren := ...
Gzd is paardlief wel wat gewend en laat hij het altijd merken als hond te dicht naar zijn zin achter hem loopt. Hij knijpt dan altijd z'n kont samen en dan hoef ik maar een beetje scherp z'n naam te zeggen en dan is het weer ok ;) .

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:34

loekje schreef:
Soprano schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb weleens van die kleine hondjes op het zadel voor de baas zien springen (groter paard zelfs)... is dat geen optie? Of kan jouw hondje niet zo hoog springen. ;)
[quote]

Het probleem is dat mijn hondje niet al te beste heupjes heeft maar wel reuze actief is maar zo'n dingen durf ik dus niet aan :) Ik denk ook dat het net iets te hoog is..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:41

Filmpje is ook wat ongelukkig bij de tekst erbij, maar gaat erom dat die ponies haar veel hebben geleerd, vooral het respect voor hoeven, wat heel handig is op een hengstenstal. In de wei komen ze altijd naar de hond toegerend voor een knuffel en hebben ook duidelijk grenzen aangegeven. En zo aan de lijn is het logisch dat de pony de voorkeur voor de hond heeft, daarmee kan hij een sprintje in rengalop door het land trekken en gras eten en met mij moet hij gewoon naar stal. Maar als de pony het zat is loopt hij ook met de hond gewoon naar stal.