Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:27

fjordnina schreef:
Als je fjord alleen trekt op de terugweg op buitenrit kan het heel effectief zijn om consequent een ophouding te geven en bij niet luisteren gewoon om te keren en weer een flink stuk terug te rijden. Laat hem/haar de link leggen dat hard naar huis willen juist het tegenovergestelde oplevert.

Ik zou hier niet met materialen gaan zitten knoeien, maar als eerste stap het eerst meer rijtechnisch proberen op te lossen.

Fjordnina, ze trekt niet op de terugweg, juist totaal niet. dan is ze ontspannen en rustig, ze wil juist als we weglopen van stal omdraaien en terug rennen. Ik zet haar dan eerst stil, laat haar even ontspannen en spoor weer aan om door te lopen. Dan gaat ze wel weer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:18

Mijn ervaring is dat je met een lage neusriem die hoog genoeg zit bevestigd net wel wat meer in te brengen heb, is het een oplossing voor het probleem? Nee, het is een hulpmiddel tot je de oplossing gevonden hebt. Aan een lage neusriem kan je ook een extra set teugels vastmaken waardoor je het hoofd zelf ook kan sturen (je kan hem gebruiken om bitloos te rijden). Mijn ervaring is dat als je zo stuurt, met twee sets teugels, met een lage neusriem, dat je werkelijk veel meer in te brengen hebt. Al heb ik het gedaan met een paard dat zich probeerde om te draaien om naar huis te gaan, maar ook op de manege gingen de lastige paarden/pony's toch vaak weer terug naar een lage neusriem omdat het gewoon echt hielp ze beter onder controle te houden. Een lage neusriem heeft een veel groter stabiliserend effect op het bit dan een gecombineerde neusriem, een hoge neusriem heeft vrijwel geen stabiliserend effect.

Zo zit een lage neusriem wel ongeveer goed, lager moet hij niet. één gaatje hoger mag wel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UFOQH4OP.jpg

Edit: ik lees je reactie, dat deed die van mij ook. Daarvoor was het dus heel effectief.

Daihyo

Re: Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:48

Vriendelijke reacties hier...
Mening en advies geven prima, maar waarom moet dat altijd zo bot?

TS: een aantal mensen zei het al, een neusriem gaat hier niet tegen helpen.
Niet tegen het trekken tenminste. Voor het stabieler houden van het bit kan het wel een oplossing zijn. Een lage neusriem lijkt me dan prettig, zoals Mizora al aangeeft.
Ook kun je eens kijken voor bitringen of een kneveltrens.
Overigens, dit zijn geen oplossingen, maar in de tussentijd wel een handvat om het wat prettiger voor beiden te maken. :)

Het lijkt alsof je paardje verlatingsangst heeft en niet van het terrein af wil. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met vertrouwen in jou als ruiter. Wees een duidelijke ruiter. Niet stilstaan, maar naar voren. Eventueel neem je iemand mee die haar vasthoudt. En gaat het goed, ga dan niet meteen een uur buiten rijden, maar ga terug, zadel af en beloon.
Mijn haflinger deed precies hetzelfde. En nog wel, als ik alleen van het erf af wil.
Wat ik heb gedaan is elke keer na in de bak rijden even het terrein af, het terrein weer op. was hij druk? Dan nog een keer. Tot hij rustig op en af ging.
Dat elke dag even doen, steeds een stukje verder.
Hij vindt het nog steeds wel heel spannend, maar doet het nu wel. En met een ander paard of iemand met een fiets ernaast is het helemaal geen probleem meer.
Geduld, tijd, zelfvertrouwen en doorzetten. Dan komt het op termijn wel goed. Succes! :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:18

Ik zou ook kiezen voor een lage neusriem. Deze houd het bit het meest stabiel op de juiste plek, en is daarnaast relatief vriendelijk.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 09:16

Bedankt voor jullie reacties allemaal, hier kan ik echt wat mee ! Amanda, met een ander paard of fietser os het geen probleem gelukkig. Maar dat ze niet alleen naar buiten durft zou best verlatingsangst kunnen zijn. Als ik erop zit is het ook veel erger dan als ik ernaast loop. Bedankt voor je tips, hier ga ik zeker mee aan de slag :) Mizora, super, ik ga nu zeker kijken voor een lage neusriem. Die foto erbij is ook erg duidelijk, dankjewel !

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:18

Makkelijke meet manier voor de lage neusriem: Ongeveer 3 volwassen vingers boven het neusgat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:31

Ik zou gaan voor zo een neusriem met van die pinnetjes zodat het pijn doet als hij zn mond opent *\o/*

Grapje, scherper bitje heeft wss meer effect.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:12

Een lage neusriem heeft ontzettend veel voordelen:

-bit ligt wel degelijk stiller
- paard kan de kaken nog bewegen (kauwbewegingen zijn bvb nog perfect mogelijk)
- je kunt voorkomen dat ze de mond té ver openen zonder dat je moet aansnoeren, er mogen nog ruim 2 vingers tussenkunnen

Dus een hele aardige neusriem met meest voordelen.

Tweede beste keuze vind ik een hoge neusriem, maar deze zou ik aanraden bij paarden waar de aanleuning al stabiel genoeg is.

Gecombineerde neusriemen vind ik zelf niks omdat het simpelweg niet werkt.

Aansnoerneusriemen blij ik zelf liefst heel ver van weg :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:27

TS even een tip die ik van mijn instructrice had gekregen misschien helpt het (bij mij iniedergeval wel)
Ten eerste bij verlatingsangst heeft je paard duidelijk nog wat vertrouwen in jou nodig en is die zelf wat onzeker.
Ten tweede als die zo graag terug wil rennen ga jij waarschijnlijk tegentrekken(bot gezegd) dat is een menselijke reactie dat doen wij bijna allemaal. Maar steek je handen eens naar voren en geef een keer heel veel been bij zo'n reactie dan kan 1 nergens aan hangen (fijn voor je handen) en hij zou echt versteld staan dat jij dat doet aangezien een paard donders goed weet dat menig ruiter zal gaan trekken maar jij geeft juist been en "gooit" je teugels weg. Als jij dat altijd doet dan is het geen leuk spelletje meer (helpt btw ook bij een overschot aan schrikreacties)

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:15

Hoi ts, klinkt misschien gek, maar vaak helpt het juist om zonder bit te gaan rijden
(en dan een vriendelijke bitloze optoming te gebruiken, soms zelfs gewoon een halster met
twee touwen er aan).
Wel eerst een beetje mee oefenen natuurlijk ;)
Je zult merken dat je paard heel licht in de hand wordt.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:20

Nog even bedankt voor al jullie tips ! heb er echt wat aan, en ben ook van plan om dat bitloze inderdaad een keer te gaan proberen.
Luz_Elena, goeie tip ! volgende keer dat ze schrikt of terug wil rennen ga ik dit in de praktijk brengen :)
xSlvna, ik ga dit probleem niet oplossen met scherper bitje..