sterk paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:18

sanso schreef:
maar om even wat verduidelijking te geven, hij gaat er niet vandoor met me, maar elke keer na een les dressuren, kan ik mijn handen amper bewegen omdat ik hem op rust moet rijden omdat hij zo enthousiast is, dat is dus mijn probleem, hij is ook nog maar jong dus is hij me aan het uitproberen, misschien heeft het daar ook wel wat mee te maken

Maar als jij zoveel last hebt van je handen na je les gaat er echt iets goed mis! Wil je absoluut niet afkraken maar paardrijden doe je niet op kracht. Als je paard zo enthousiast is dan moet je hem anders gaan rijden, veel bezig gaan hem geen tijd geven om te versnellen maar veel vragen. Zelfde met uitproberen daar moet je hem de kans niet voor laten geven, echt goed aan het werk zetten. Verder laat je instructeur er eens op zodat hij veel gerichtere tips gaat geven en ja misschien niet verkeerd om eens een proef les te nemen bij iemand anders misschien past dat beter bij je paard. Ieder paard heeft een ander aanpak nodig. Wil helemaal niet zeggen dat de manier waarop je nu bezig bent met je instructeur ook daadwerkelijk goed ligt bij je paard.

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:55

Ik heb eerst gewoon bitloos (kan ook met gewoon het bitje wat je nu hebt) leren dat als jij HOO zegt of bijvoorbeeld teugels loslaat het paard stil gaat staan. Later steeds meer geoefent tot het super goed ging. Buiten ook steeds geprobeerd. Elke keer als ze ging hangen liet ik los en bleef mn pony stilstaan. Dit heeft heel goed gewerkt.
Later heb ik dit bij een andere fjord geprobeerd. Dat ging dus voor geen meter. Beest was net een baksteen en geen land mee te bezeilen. Toen heb ik ook besloten om er een passoa in te proppen. Nou dat was dus 1 keer een trek alsof je leven ervan afhangt en toen was het 1-0 voor mij :)
Daarna heeft ze het nooooit meer geprobeerd. Wordt nu zelf bitloos mee gereden. Dusja, het ligt denk ik wel aan het paard.

Succes ermee !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:29

romiley_xxx schreef:
Ik heb eerst gewoon bitloos (kan ook met gewoon het bitje wat je nu hebt) leren dat als jij HOO zegt of bijvoorbeeld teugels loslaat het paard stil gaat staan. Later steeds meer geoefent tot het super goed ging. Buiten ook steeds geprobeerd. Elke keer als ze ging hangen liet ik los en bleef mn pony stilstaan. Dit heeft heel goed gewerkt.
Later heb ik dit bij een andere fjord geprobeerd. Dat ging dus voor geen meter. Beest was net een baksteen en geen land mee te bezeilen. Toen heb ik ook besloten om er een passoa in te proppen. Nou dat was dus 1 keer een trek alsof je leven ervan afhangt en toen was het 1-0 voor mij :)
Daarna heeft ze het nooooit meer geprobeerd. Wordt nu zelf bitloos mee gereden. Dusja, het ligt denk ik wel aan het paard.

Succes ermee !

Lekker slim, paardrijden is geen spelletje van 1-0 voor mij. En een pessoa erin proppen, trekken alsof je leven ervan afhangt :n

Dit advies moet je dus echt negeren, zo krijg je paard dat later voor nog meer problemen gaat veroorzaken. Los het rijtechnisch op!!!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:43

Alle paarden zijn sterk als je een wedstrijdje gaat doen win je het nooit. :)
Het gaat er om hoe je er mee omgaat.
Helaas heb ik het probleem ook gehad. -O-
En eigenlijk kan ik je maar 1 ding adviseren, goede zit en rijles nemen en er gaat een nieuwe wereld voor je open. _/-\o_ misschien denk je nu goede les te hebben, maar als je heel eerlijk ben en ga kijken dat je niet echt vooruit komt dan is dat dus misschien niet zo.
Een zwaarder bit is syndroom bestrijding los je dus niets mee op maakt je paard enkel harder in de mond.
Als je last heb van je handen dan doe je ook niet echt iets goed, misschien wat meer van achter naar voren rijden als er te veel druk voor komt.
Meer aan het werk zetten als hij enthousiast is geen tijd geven om na te denken.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:41

Wanneer is hij vooral sterk? Mijn pony kan soms ook sterk zijn en heb dan heel soms een pessoa bit met pelhamriempjes in. Wel ben ik van mening dat als je je pony/paard op de juiste manier rijd hij eigenlijk niet sterk kan zijn, proberen van achteren naar voren en actief te rijden maar wel met ontspanning, dan hebben ze geen eens tijd om er uberhaupt aan te denken om sterk te zijn :P. Zoals hierboven ook werd gezegt, met een scherper bit maak je het paard alleen maar harder mee in de mond ;).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:48

shadow19871 schreef:
Mensen, ts geeft toch al aan dat ze dressuurles neemt?
Waarschijnlijk wil ze gewoon van meer mensen meningen en ervaringen horen, daar is toch niets mis mee?
Dus dat ze geen scherper bit moet gebruiken en les moet gaan nemen weet ze al en doet ze al :)

Ik ben ook benieuwd wat jouw instructeur aangeeft ts?

inderdaad ja, ik wou meer meningen en jan(eigenaar) is op vakantie dus ik kan het niet aan hem vragen

Douraque

Re: sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:56

Maar er is een verschil in les en les, dat je les hebt betekent nog niet dat het de juiste instructeur is voor jou en je paard.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:11

Douraque schreef:
Maar er is een verschil in les en les, dat je les hebt betekent nog niet dat het de juiste instructeur is voor jou en je paard.

Idd, veel mensen hebben geen goed les wat bij hun past ;)

Vrijburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:15

Nou,ik heb ook een sterk paard maar met een gewoon bit kan ik niet rijden hoor !
Je moet wel iets te zeggen hebben en oplossen met tempo wisselingen en je zit enz enz...helpt een beetje maar niet alles.
Ik zou het eens proberen met een pessoabit. Werkt bij mij ook heel goed !
Succes

Groetjes

Fhantasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:36

gewoon een stro touwtje bij het bit inhangen, als ie er van door gaat gewoon dat strotouwtje er bij pakken en als ie stil staat weer loslaten. Zo leert ie het sterk worden echt wel af. Pessoabit werkt door druk achter de oren, werkt maar kort.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:42

Fhantasm schreef:
gewoon een stro touwtje bij het bit inhangen, als ie er van door gaat gewoon dat strotouwtje er bij pakken en als ie stil staat weer loslaten. Zo leert ie het sterk worden echt wel af. Pessoabit werkt door druk achter de oren, werkt maar kort.

Ik mag toch hopen dat je dit nooit echt hebt gedaan he? Zal bij jou een stro touwtje in je bakkes hangen! Mafketel.

TS, hoewel het niet leuk is om te horen denk ik toch dat je dit probleem eerst rij technisch moet proberen op te lossen. Een paard wordt zo sterk als de hand die hem tegenwerkt... Je instructeur ziet waarschijnlijk niet hoeveel kracht jij in de strijd moet gooien, mischien eens aankaarten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:50

Fhantasm schreef:

8)7 wat een advies... jouw moeder stak zeker je handjes in de kachel zodat je voelen kon dat ie heet was?..

wat iedereen hier al een beetje zegt ts, een paard kan alleen sterk zijn aan de teugels als er iets is om sterk aan te worden, maw je paard krijgt tegendruk van jou.. ga proberen te rijden met een lichte verbinding, verende armen -polsen en ellebogen los houden en niet naar beneden drukken of knikken in je pols of strekken in je elleboog. ga tempowisselingen rijden en hou je paard actief aan je been. op het moment dat je paard tegen je hand in komt , ontspannen, niet je teugels losgooien maar doen of je armen van rubber zijn.een scherper bit maakt hem alleen maar uiteindelijk ongevoeliger, harder met je hand maakt m net zo hard terug.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:03

fanci_mike schreef:
Fhantasm schreef:

Ik mag toch hopen dat je dit nooit echt hebt gedaan he? Zal bij jou een stro touwtje in je bakkes hangen! Mafketel.

TS, hoewel het niet leuk is om te horen denk ik toch dat je dit probleem eerst rij technisch moet proberen op te lossen. Een paard wordt zo sterk als de hand die hem tegenwerkt... Je instructeur ziet waarschijnlijk niet hoeveel kracht jij in de strijd moet gooien, mischien eens aankaarten?

ja dat klopt we;

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:08

Hetzelfde simpele trensje, en goede les zoeken. (:
Met een zwaarder bit pak je een 'symptoom' aan, het door de hand heen lopen/sterk worden etc, maar niet het probleem zelf, waarom doet je paard dit? En dat kan je alleen oplossen door te investeren in goede lessen, uiteindelijk zal je hetzelfde resultaat krijgen met een zwaarder bit als wat je nu hebt, het is de kunst om je paard juist licht te laten reageren op dat simpele trensje.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:09

Hij zou dit namelijk moeten zien, en daaruit een kan hij dan de gevolgtrekking maken hoe het in jullie situatie het best opgelost kan worden. Tijdelijk een ander bit kan in combinatie met je rijtechniek verbeteren een heleboel verbeteren, maar vergeet nooit dat een bit een hulpstuk is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:12

Sowieso afwachten wat je instructeur ervan zegt, dat staat echt voorop want die kan beoordelen wat er precies gebeurt. Kunnen wij vanachter de computer niet :)

Verder, je geeft aan dat hij erg enthousiast is... Is het geen idee om dan aan te galopperen en flink te laten lopen? Even de energie eruit... Zo doe ik het met mn bijrijdpaard ook, dan zijn de scherpe kantjes eraf en kan ze zich goed concentreren. En, het heftige wordt steeds minder, het is nog maar zelden nodig om even flink te galopperen. Ze kan soms erg enthousiast zijn nog maar dat uit zich nu eigenlijk vooral in werkwilligheid en niet meer in rennen :)

Scherper bit zou ik zeker niet doen, sluit me aan bij de rest dat dit een rijtechnisch ding is en er zijn betere manieren om dat op te lossen dan met een ander bit :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:17

romiley_xxx schreef:

Succes ermee !

-:(- jammer...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:19

wereld schreef:
romiley_xxx schreef:

Succes ermee !

-:(- jammer...

Je weet toch wereld, waar de ruiterkunde eindigt.....

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:21

Fhantasm schreef:

Ik zou als ik jou was niet van zulke flauwe grappen maken, straks denk iemand nog dat je het meent en gaat het proberen..

Ik neem tenminste aan dat het een grap was, anders mogen ze jou wat mij betrekt optakelen aan een strotouwtje in je mond

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:22

fanci_mike schreef:

Ehh wat bedoel je?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:26

Op het moment dat je voor een pessoabit kiest, zou je eventueel met dubbele teugel kunnen rijden. (Hier moet je dan wel handig mee zijn.) Je bevestigt je normale teugel aan het bitring op bithoogte, en een extra teugel aan de 2e of 3e ring. Deze teugel hoef je er dan alleen bij te pakken indien dit echt nodig is. Verder laat je de teugel lekker los hangen. Zo kun je toch op een trens rijden, maar heb je net dat stukje extra indien nodig en went je paard ook niet aan een strenger bit.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:31

mijn bijrijdster heeft nog wel eens problemen met mijn merrie. ze vind haar sterk! zij heeft soms met dubbelgebroken trens veel moeite om Udine terug te krijgen enz. terwijl ik haar zonder bit rij en absoluut geen problemen heb. het ligt er volgens mij dus ook aan of je op je zit terug kunt rijden ipv met je handen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:38

wereld schreef:
fanci_mike schreef:

Ehh wat bedoel je?

Nou, waar de kunde van de ruiter eindigt beginnen de hulpmiddelen. Dat mensen dit soort hulpmiddelen menen in te moeten schakelen laat vooral zien hoe onkundig ze zijn. En dat sukkelaars als jij en ik daar dan nogal over struikelen en toch heel graag willen aangeven dat dat denkbeeld niet helemaal klopt ;-)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:42

Ik wilde het touwtrekken met mijn paard niet gaan beginnen.. hoe klein of groot je paard is, het wint altijd.

Mijn standaard truc, te druk? Wil er vandoor? op mijn zit halthouden.. paar passen achteruit, en weer opnieuw wegrijden. Dit tot ze het tempo heeft dat jij wil.

Dus.. Niet in te houden kwa snelheid? halthouden nog voor het touwtrekken :j

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:59

fanci_mike schreef:
Nou, waar de kunde van de ruiter eindigt beginnen de hulpmiddelen. Dat mensen dit soort hulpmiddelen menen in te moeten schakelen laat vooral zien hoe onkundig ze zijn. En dat sukkelaars als jij en ik daar dan nogal over struikelen en toch heel graag willen aangeven dat dat denkbeeld niet helemaal klopt ;-)

ja idd..