Ga het nog 1x proberen: Zwaardere ruiters en boomloos, wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Re: Ga het nog 1x proberen: Zwaardere ruiters en boomloos, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:42

Ik rij al 7 jaar met een barefoot cheyenne. Ik ben nu aan mijn 3e zadel begonnen, de drytex. Mijn gewicht heeft in die afgelopen jaren gelegen tussen de 77 en 82 kilo schat ik zo. We hebben er lange ritten mee gemaakt en doen dat nu nog steeds. Mijn pony heeft nog nooit rugproblemen gehad en is nu inmiddels 26.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:48

Ik zie hier toch wel behoorlijk wat vooroordelen langskomen die ieder natuurlijk voor zich mag hebben, maar die gewoonweg niet helemaal eerlijk zijn :)

Zoals het adviseren van een boomzadel voor mensen die wat zwaarder zijn, omdat "een boom het gewicht beter verdeelt".

Dit is altijd een schitterende theorie, maar waarom kiezen mensen nu juist vaak voor boomloos?
Juist omdat ze bang zijn dat een boomzadel de druk niet goed verdeelt en/of het paard toch wat beperkt in de ronding van de rug. En op je nu voor of tegen boom of boomloos bent, iedereen weet volgens mij wel dat deze angst toch vaak wel heel terecht is....

Voor een zwaardere ruiter gelden er niet ineens hele andere natuurkundige wetten, een boom die niet optimaal past zal nog vervelender aanvoelen voor het paard dan bij een lichter iemand.

Boomloos is niet zaligmakend, het werkt niet voor alles en iedereen, maar ik heb persoonlijk veel liever een zwaardere ruiter op mijn paardje met een soepel en goed schokdempend boomloos zadeltje dan op een boomzadel dat toch al snel net niet optimaal ligt.

Elk zwak punt van boomloos geldt ook voor boomzadels, en dan nog een paar punten extra die alleen voor boomzadels gelden.

Het is niet zo dat een ruiter met een slechte zit op een boomzadel ineens minder vervelend voor het paard is. Net zoals een zwaardere ruiter niet ineens lichter wordt op een boomzadel ofzo :P

Een ruiter met wat meer zitvlees heeft vaak goede ingebouwde drukverdelers (billen) en die verdelen de druk nog dynamisch ook, niet zo statisch als een boom die wanneer hij niet optimaal past, juist teveel druk legt op een veel kleiner punt dan die billen van de ruiter :)

Een goede boomloze hoeft qua comfort voor het paard absoluut niet onder te doen voor een helemaal aangemeten boomzadel, in tegendeel zelfs, dat blijkt ook vaak ook druktesten of PLIP-testen, hoewel ik die laatste niet 100% betrouwbaar vind.

Zoals er honderdduizenden vervelende ervaringen met boomzadels zijn, zijn er natuurlijk ook wel wat ervaringen met boomloosjes, maar net zoals je niet meteen alle "boomzadels" afrekent op zadels die problemen veroorzaakten omdat ze niet passend waren, is het natuurlijk ook belachelijk om meteen alle "boomloze" zadels af te rekenen op gevallen die 9 van de 10 keer ook heel goed uit te leggen waren omdat die niet optimaal gebruikt werden.

Alle redenen waarom een lichte ruiter voor "boomloos" zou kiezen, gelden voor een zwaardere ruiter eigenlijk alleen nog maar zwaarder :)

Maargoed, ik zie dan ook heel veel gedonder van zwaardere ruiters op boomzadels die vaak net iets te krap zijn, net niet optimaal passen en dan gemeen gaan drukken onder dat grote gewicht, randjes van zadels die in het paard gestempeld worden, schoften die helemaal wegvallen door zwaar lichtrijden waarbij dat gewicht dankzij de boom allemaal rond de schoft wordt geduwd, mensen die op een boomzadel veel stuiteriger rijden dan hun Barefootje.... dus ik ben zelf ook een beetje bevooroordeeld.

Uiteraard is er niks mis met een goed passend boomzadel, maar het is wel enorm twijfelachtig in hoeverre dat haalbaar is :=

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:00

Angela en pmarena, bedankt voor jullie uitleg.

Ik vind het een zeer intressant en moeilijk onderwerp.
Zo heb ik bv een druktest laten doen, hieruit kwam dat mijn aangemeten boomzadel heel goed past, perfect zelfs, maar dat hij doordat hij scheef is een constante drukplek heeft op links, en op een scheef paard kun je niet recht zitte n dus automatisch gebeuren en compensatiehoudingen.
Hieraan kun je werken, jazeker, doen we ook, maar feit is wel dat die drukpunt is daar waar hij naar alle waarschijnlijkheid scheef is in zijn rug en tegen de boom komt, doordat die dus niet flexibel is.......of daar waar je als ruiter overcompenseert.

Hij loopt prima, en ik durf mijzelf een bovengemiddelde ruiter te noemen, dat is niet stom bedoeld maar ik geloof niet dat hoe ik rij het daardoor verslechterd, we willen het juist verbeteren.
Dus nu veel zitoefeningen, zonder beugels zodat je bewust bent van het gecentreerde midden op je paard en daardopor zelf beter in balans blijft ongeacht scheefheid.
Wat me gewoon bezighoud is of hij wel snel genoeg recht word zonder schade hieraan over te houden, en kan een scheef paard wel weer recht gaan lopen onder een stugge boom?

Ik ben UITERST tevreden met mijn zadel, en het is ook niet zo dat ik 123 iets anders zou willen want ik weet dat dit past,het is gewoon iets wat mij intresseert ;)

Mij valt het gewoon ook vaak op dat veel meningen zijn gebaseerd op vooroordelen, maar niet echt worden onderbouwd of in de praktijk zijn ondervonden.

@Kitty, wat leuk om te horen ;) bedankt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:10

Dat zijn lastige dingen altijd, voor alle mogelijkheden zijn er voors en tegens te bedenken die allemaal heel plausibel klinken... om allerlei problemen te voorkomen vind ik het zelf erg prettig om een flexibel zadel te hebben, en daarbij gewoon goed mijn verantwoordelijkheid te nemen en goed op te letten of alles wel "klopt" en fijn is voor het paard.

Als ruiter kun je heel veel verkeerd doen waardoor je zit niet comfortabel is op een paard. Ik vind het wel een fijn idee dat alleen mijn invloed verantwoordelijk is voor het wel of niet fijn aanvoelen, en niet ook nog eens de vorm van boom en kussens waar ik zelf geen invloed op heb en waarin ik maar moet vertrouwen op een zadelmaker...

Een ander die vindt het juist weer eng om zelf de verantwoordelijkheid te dragen en vertrouwt liever op de zadelmaker en zeer regelmatige controles.

Maar als je dan weer tegen zo'n probleempunt aanloopt....tja. Ik zou die drukplek niet willen, maar zou willen dat het dier de vrijheid voelt om te ontspannen en zo rechtgericht alles goed op te bouwen en inderdaad niet te compenseren voor pijn of ongemak, die scheefheid is zelf al vervelend genoeg zonder ook nog een drukplek te ontwijken....

Is gewoon een poos met een wat flexibeler zadeltje of desnoods een BBP rijden niet voldoende om de boel weer een stuk rechter bespierd en gebogen te krijgen? Wat zeggen een goede lesgever / fysio o.i.d. daarvan? :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 16:13

Mijn osteo, Michael Hamerslag, komt binnenkort, die ga ik het eens op zijn bord gooien ;)
Op de drukmeting was gewoon te zien dat er op die plek te hoge druk bleef, uiteraard heeft zoeits verschillende oorzaken en op dit moment heeft hij er nog "geen'' last van ....... al zal hij dat natuurlijk wel voelen .

Ik zit voornamelijk in een traditionele omgeving, dus alles wat aners is word geacht als niet goed, ik ben nu bezig met het rijden naar de klassieke/academische rijkunst en hierin een passende lesgever te vinden....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:14

Is er via een AdB methode niet een lijst van goede lesgevers te vinden wellicht? :)

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:19

Ben rond de 90kg en rijdt mijn Tinker nu ruim een jaar met een Barefoot London 2 zadel.
Dit bevalt meer dan uitstekend!
Controleer ook zeer regelmatig de afdruk van de onderliggende pad en je ziet dat o.a. haar ruggengraat mooi vrij blijft en er geen nergens drukplekken ontstaan.
Een pad van goede kwaliteit met de juiste inlages is echter wel van groot belang!

Voor de Barefoot London 2 had ik eerst een Barefoot Lexington maat 2 en die beviel minder, deze klapperde en verschoof.

Heb eigenlijk nooit een geboomd zadel overwogen omdat het voor mijn Tinker nogal lastig is een passend zadel te vinden en....omdat
ik zelf na jaren op de manege op geboomde zadels gereden te hebben, niet wist wat me overkwam toen ik op een Barefoot zadel zat.
Zoiets als van een houten bank overstappen naar een luxe stoel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:03

@pmarena, ja nadeel is dat er niemand volgens de ADB methode in mijn regio zit, heb dat al meerdere malen geprobeerd en als je dan iemand vind die bereid is te komen etaal je echt een belachelijk hoog bedrag........

@vjseegers, leuk, dat lexington verhaal heb ik al vaker gehoord, wel jammer want vind poersoonlijk dat model mooier als de london.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:16

Balen... hopen dat je toch iets gaat vinden dat goed voor jullie werkt :j

Lexington is een lastig model, maar als ik dan weer kijk naar mijn nichtje, die heeft een Lex op de Fjord en dat werkt echt helemaal top, meid zit er geweldig mooi in, ligt echt prima +:)+

Haar moeder daarentegen zit er weer helemaal niet netjes in, die is beter af met mijn Arizona :P

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:37

hallo allemaal,mijn fjord heeft ook wat problemen met recht uit lopen ,en een volte rechtsom,mijn zadel past goed,maar toch hangen mijn beugels steeds verschillen,vanmiddag heb ik ze eraf gehaal en wat figuren gereden,en stap en de volte in draf,met de goede aanleuning ging dat heel goed,ook liep ze heel netjes rechte lijnen,over de hoefslag heb ik gegalopeerd,best leuk zonder die vervelende beugels,en goed voor me zit en bovenbenen.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:15

Overigens heeft mijn dochter Jessica nu ook sinds ruim een jaar een Barefoot London zadel.
Ze heeft een Engels volbloed (Nalika) en reed jaren op een op maat gemaakt geboomd zadel. Merk weet ik even niet meer, maar 't was wel een goed zadel. Ze liep L1 wedstrijden met een aantal winstpunten. Helaas kwam ze niet verder omdat bepaalde oefeningen gewoon niet goed lukten. Paard had duidelijk moeite met iets in de buigingen en verzette zich. Op een gegeven moment viel het op dat mijn dochter ook iets scheef zat. Zadelmaker erbij gehaald en die heeft het zadel opgevuld. Dit leek te helpen, maar na een paar maanden was het weer zo. Weer zadel opgevuld, alles opgemeten enzo, maar het verzet bleef. En al na een paar maanden moest het zadel alweer aangepast worden. Blijkbaar vervormden de kussens in het zadel steeds omdat het paard wat scheef was. En dit veroorzaakte een onaangename druk.
Toen heeft ze naar aanleiding van mijn ervaring een Barefoot London te leen genomen en uitgeprobeerd.
We hebben nog nooit zo'n snelle verandering gezien: de eerste keer met het zadel op liep haar paard gelijk al stukken beter en deed ze de betreffende oefeningen wel zonder verzet! Mijn dochter moest zeker wel even wennen aan het Barefoot zadel, maar nu wil ze echt niets anders meer!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:18

Loes'sCorner schreef:
@pmarena, ja nadeel is dat er niemand volgens de ADB methode in mijn regio zit, heb dat al meerdere malen geprobeerd en als je dan iemand vind die bereid is te komen etaal je echt een belachelijk hoog bedrag........

@vjseegers, leuk, dat lexington verhaal heb ik al vaker gehoord, wel jammer want vind poersoonlijk dat model mooier als de london.

Welke regio zit je? Misschien ken ik iemand in die richting

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:31

Hier ook zwaardere mensen met barefoots. (1x ruim 80 kg en 1x 90 a 100 kg) Hier bevalt het boomloze rijden nog steeds prima, ook na een aantal jaren en bij tijden wat intensiever rijden, soms eens ritten van hele dagen enz. Nooit iets te merken van zere ruggen of drukplekken. :)

Voor een scheef paard zou ik juist een boomloos zadel nemen, met een boomloosje voel je precies wat er onder je kont gebeurd, lijkt me veel makkelijker om dan te voelen wat er nou mis gaat en of je correcties ook werkelijk wat doen. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:32

Ik heb ook een barefoot gehad.
jong paard en zelf niet de lichtste.
De reden dat ik de barefoot weg heb gedaan omdat ik zelf te breed zat en daar enorm last van had.
Maar het paard laat geen verschil zien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:35

Rijden jullie er ook dressuur mee en hoe gaat dat? Ik merk dat bij de travers, schouderbinnenwaarts en de renvers dat ik dan echt tekort kwam met mijn boomloze

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:44

ik weeg zo rond de 90 kilo denk ik en heb de afgelopen 10 jaar allerlei boomloze zadels gehad. (Barefoot, Torsion, Ghost) en nu heb ik een Christ Iberica.
Ik sloopte overal de inlages UIT, ik wil geen dikke dingen tussen mij en mijn paard.

Nu heb ik mijn paard uitgezocht op mijn postuur: een Noriker en ik doe niet aan dressuur, travers en renvers zijn dingen uit een ver, héél ver verleden, dat soort kunstjes deed ik toen ik 40 jaar geleden jong was. Nu sjok (niet cross) ik met Morrie door het bos, in een bak komen we nooit, Morrie is te flegmatiek voor dat soort vermoeiden dingen (en ik ook)

Een passend boomzadel is er voor Morrie niet te vinden volgens diverse zadelmakers, ik moest maar gaan mennen, zeiden ze....boomloos was dus een uitkomst voor ons

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:49

Zover is mijn jonkie niet.
Maar mij lijkt het geen probleem.
Zou persoonlijk niet weten waarom dat boomloos niet kan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:54

Loes'sCorner schreef:
Hmmmm, ik wilde eigenlijk geen discussie starten over gewicht max of zoiets, want ik weet dat een ruiter van bv 95 kilo met een goed ruitergevoel en een juiste zit minder kapot kan maken dan een ruiter van 50 kilo die een slechte zit heeft enz.....

Verder heb ik dit topic gestrat om ervaringen te delen, niet om meningen endergelijk te delen......sorry als dit even vervelend overkomt maar ik heb het gevoel dat om dat soort reacties vaak mensen niet meer willen of durven te reageren en dat vind ik echt te gek voor woorden, ik hoopte ditmaal meer reacties te krijgen die echt aan mijn vraag ten goede komen :o

Ik weet niet hoe zwaar je bent en wat voor paarden je rijdt, maar voor mij komt dit over alsof je probeert goed te praten dat mensen die eigenlijk te zwaar zijn, toch paardrijden. Zo van: een zware ruiter is niet zo erg als hij/zij goed kan rijden. Alsof je zelf weet dat je fout zit, maar het dan toch ergens probeert te rechtvaardigen omdat paardrijden zo leuk is.
Ik denk dat je de invloed van gewicht dan onderschat. :)

Niet bedoeld om mensen te beledigen, maar ik vind wel dat je hierin eerlijk moet zijn naar je paard toe.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:08

Ik denk dat de juiste zit meer doet dan je gewicht :) Je kan trouwens ook eens kijken naar een hidalgo met leren boom..Deze zadels hebben een flexibele pommel en cantle maar geven wel net wat meer stevigheid en een wat smallere zit..Ik heb zelf net een Valencia 2 op mp op de kop kunnen tikken en het rijdt super :j

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:16

ik rijd ook boomloos met mijn 100 kg op een trekpaard,hiervoor heb ik hem met een iets te krap westernzadel gereden, daarna gooide ik mijn boomloze zadel erop en hij liep al zoveel lekkerder, waar ik vooral ook bang voor was,is het opstappen met het boomloze zadel,was bang voor verschuiving,maar nooit geen probleem mee gehad.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:23

Ik weeg zelf 90+ kg, en ik heb mijn paardje (fjord) dit jaar ingereden met een Barefoot London maat 2.
Ik zit hierzelf goed in, ik heb genoeg plaats. Ik kan lichtrijden zonder mijn zadel overal tegen te komen.
Balans voor mij is goed in stap en draf. In galop merk ik dat ik te weinig steun heb.
Mijn london rij ik voor het ogenblik zonder kniewrongen (er zitten geen blokjes onder de flappen, die komen mss nog) en denk dat dat de reden is dat ik te weinig steun heb.
Soms (lees echt soms) merk ik dat het zadel iets schuift naar rechts, mijn sterkere kant en dat ik dan ook wat balans verlies.
Verder ben ik uit balans om aan te springen in galop en verder te galopperen en heb ik mijn zit hier nog niet in gevonden met mijn paardje.
Dit kan door verschillende factoren zijn, paardje nog niet geheel in balans onder me om naar galop te gaan (even verder werken op versterken) of gewoon door mezelf.
Hiervoor ga ik wel stappen ondernemen, ik ga wel een zadelpasser laten komen, met bvb boomzadels en boomloze zadels en mijn instructrice hierbij te laten zijn. Dan kunnen we een degelijke vergelijking maken, waar het probleem hem zit.

Ik hoef echt geen commentaar op mijn gewicht. Ik weet zelf hoe mijn paardje is ingereden en persoonlijk vind ik dat het redelijk goed en snel gegaan is. (enkele maanden met wekelijks een rijles, veel in de week rijden kwam er niet bij, maar dat hoefde eigenlijk niet.)

De TS vroeg een foto, met veel vrees (en ergens toch wel trots)
Afbeelding

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:32

Hier ook een zwaardere ruiter met een barefoot Cherokee. Bevalt uitstekend. Ik heb hem op mijn jonge freiberger gelegd op het moment van inrijden (ook omdat hij nogal rond is en een boomzadel niet goed past) Hij doet het er uitstekend op, beweegt ruim genoeg en heeft geen last van zijn rug.

Bij de TREC gebruik in hem op mijn KWPNer. Hij loopt dan ongeveer 25 kilometer. Daarna géén last van zijn rug. Ik heb er wel een speciaal dekje onder liggen met extra inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:37

ik ben niet de lichtste(varieert tussen 65 en 79 kilo...ahum)en heb jaren boomloos gereden op verschillende paarden.
zowel barefoot, als trekker.
momenteel heb ik een boomzadel,omdat ik hier tegenaan liep en het goed ligt en lekker zit,maar mocht ik om wat voor reden weer een ander zadel moeten is boomloos zeker weer een optie.