ik wil weer rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: ik wil weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:26

Ik heb voor mijn brede haf nu een Ruitergilde Tokyo terwijl ik een super dure Wispelaere erop had liggen
Deze ligt als een huis

Ik weet niet waar je in Drenthe woont, maar ik ben erg tevreden over Tuig en Tom in Oldemarkt.
Meet je paard op en verteld je wat het beste zou passen.
Ieder paard is anders maar hij heeft er erg goede kijk op

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:38

Ik heb voor mijn tank met lastige rug een Deuber & partner espaniola met verstelbaar kopijzer die ik zelf kan aanpassen , hiermee rijd ik ongeveer 3 tot 4 keer in de week, gekocht bij Trekkingsaddles.nl , komen passen en kijken welk zadel het beste bij jou en je paardje past.

Als ik hele lange bosritten maak of ga springen wat niet echt fijn is met de espaniola heb ik nog een Freemax Evo die ik er dan op leg , niks geen boom en een prima alternatief met als positief punt dat je voelt wat je paard onder je aan het doen is met zijn spieren :D

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 14:11

Ik zit nog steeds in het zelfde dilemma :o
Nu gaf mijn osteopaat mij het advies een kent en masters te kopen omdat deze een verwisselbare boom heeft.
Maar ik heb al sws een jaar niet gereden dus zal mijn pony echt heel erg gaan veranderen zodra ik weer ga rijden.
Maar zal het zadel dan nog passen?

En wat vinden jullie van de startrekk? Wel enorm duur maar als ik dan weer fatsoenlijk kan rijden voor heeel wat jaren doe ik dat gelijk. Maar past dit zadel zich wel zo goed aan de pony?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:46

Buiten dat het zadel natuurlijk het paard (en ruiter natuurlijk) moet passen is het moeilijk om als buitenstaander te zeggen welk zadel voor jullie als combinatie goed werkt. Een zadel dat voor combinatie A ideaal is hoeft dat niet te zijn voor een vergelijkbare combinatie B.
Maak een lijstje met je wensen en eisen aan het zadel en ga daar mee naar een zadelmaker/passer toe. Je hebt al een heel aantal opties in het topic gehad. Omdat je zegt dat je druk bent en je paard nogal in omvang wisselt zou ik persoonlijk naar een (semi) boomloos neigen. Maar dat is toch een kwestie van uitproberen. En uitproberen kost natuurlijk ook geld. Maar het aankopen van een zadel dat (achteraf) het uiteindelijk toch ook niet is, daar gaan ook bakken met geld in zitten.

LadyDaily

Re: ik wil weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:03

Dankje voor je antwoord.
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar het is dus zo dat een semi-boomloos zadel dus altijd blijft passen?
Niet dat zodra mijn merrie naar een maandje of 3 zoveel is veranderd door het rijden dat ik weer een ander zadel mag gaan kopen.

En is een kent en masters heel anders als een startrekk? En dan heb ik het beide over de veelzijdigheids types.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:27

In theorie is een (semi) boomloos zadel soepel en kan het dus meebewegen met de groei van je paard. Wellicht dat je wel wat aan moet passen met kussens, pommel, inlages afhankelijk van het type zadel. De kans dat het aanpasbaar is, is dus groter dan met een boom zadel denk ik. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, dus een ja/nee antwoord is gewoon erg lastig te geven. Neem eens contact op met iemand die verschillende types (semi) boomloze zadels te koop heeft en spreek je wensen eens door en kijk eens wat er op jouw paard uitgeprobeerd zou kunnen worden. Als je het geprobeerd hebt en het blijkt toch helemaal niets te zijn, is het wel weer iets wat je door kan strepen een van waaruit je verder kan gaan zoeken.