Welke boomloze zadels zitten heel erg fijn?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke boomloze zadels zitten heel erg fijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:04

deuber zadels,ook erg zacht en niet zo breed.
en sommigen zijn stelbaar!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:13

Ik heb net hetzelfde probleem als jij en ik geloof nu ook in het langer inrijden en wat geduld hebben.

Ik had de oude Arizona van mijn dochter getest...het eerste zadel dat bleef liggen op mijn ronde Haf,
nu heb ik een 2de handse Arizona gekocht die nauwelijks gebruikt is en ik heb weer een opstap-schuifprobleem zoals jij...

idem verhaal, het zadel is veel stijver dan het andere en ik herinner me dat mijn dochter in het begin ook dat probleem had en nu allang niet meer.

we moeten dus geduld hebben vrees ik

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:00

vientijntje schreef:
Ik heb jarenlang op een Phoenix van Heather Moffett gereden, dat is een boomloos dressuurzadel. Zit breed, maar héérlijk zacht en toch heel stevig. Het zadel heeft losse kniewrongen, die je desgewenst kunt verwijderen. Het zadel is gemaakt van memory foam, zowel de kussens (ca. 7 cm dik schat ik) als de zitting.
Zadel schuift niet (lag bij mij op een ronde tinker, ronde fjord en op een andalusiër).

Overigens vind ik de Barefootjes ook heerlijk zitten en deze schoven ook niet op de ronde tonnen van paarden die ik heb gehad. Maar boomlose zadels, net zo heerlijk als de Heather Moffetts heb ik nog niet gevonden.

Waar kan het zadel van Heather Moffett bestellen dan? Zijn ze ook duur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:23

Als je ook open staat voor een níet boomloos, maar wel stelbaar zadel:
Deuber.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:09

@iana: oh "gelukkig", dan ben ik iig niet de enige!! Haha, al hoop ik natuurlijk voor niemand dat hij een schuivend zadel heeft. Ik heb er nog steeds wel last van, al moet ik zeggen dat het lijkt alsof het zadel minder erg schuift met opstijgen dan eerst (of misschien is dat wat ik graag wil zien). Ook begin ik te wennen aan hoe het zadel zit, maar ook dat kan er mee te maken hebben dat het zadel nu iets soepeler wordt (maar ja, ik rijd nog steeds maar een half uurtje per keer, 2-3 keer per week). Ik heb dus zeker goede hoop! Al denk ik tegen de tijd dat ik echt endurance wil gaan rijden, ik wel voor een ander zadel kies (maar welke? geen idee..iig eentje die gemaakt is voor endurance).

@ nomarjet: zover ik weet zijn de Heather Moffet zadels enkel vanuit Engeland te krijgen. (Of je zou het tweedehands van iemand over moeten nemen). Dus dat vind ik lastig, dalijk heb je er eentje gekocht en is het toch niet helemaal wat je erbij verwacht had, of ligt het niet lekker op je paard. Je hebt ook testzadels, maar wederom vind ik dat vanuit Engeland een beetje gedoe. Je kunt zeg maar niet even langs rijden, of zij langs jou. De prijzen van haar boomloze zadels variëren van 1075-1645 pond, afhankelijk van het type.
Ze heeft ook een vrij nieuwe variant, met een leren (flexibele) boom (de FlexEE), een synthetisch zadel en die kost dan maar 350 pond. Ik vind die zadels er wel mooi uit zien, maar vind het dan wel weer een risico omdat dit type zadel vrij nieuw op de markt is (sinds april 2012) en je als het ware een prototype koopt, waar nog van alles mis aan kan zijn. Dus dan kan je beter nog een jaartje wachten, en direct de verbeterde versie kopen :) Want als er iets mis is, tja moet je steeds je zadel naar Engeland sturen.

Het lijkt me idd wel handig dat als je voor een zadel mét boom kiest dat het dan iig een stelbaar zadel is of het zadel moet echt helemaal aansluiten op de bouw van je paard. Maar voorlopig groeit die van mij nog steeds, dus eigenlijk is het niet zo gek om nog even boomloos te rijden, dan past mijn zadel voorlopig nog goed :) Hoef ik alleen af en toe de singel te vervangen voor een kortere of langere :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:33

Mijn deuber heeft een flexibele boom,dit vind ik erg fijn omdat mijn pony dus kan groeien zonder dat ik steeds een zadelmaker moet laten komen.
Maar het biedt ons meer comfort dan een boomloos.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:22

BillieJean schreef:
Thanks!!!

@ pmarena: de Atlanta zadels leken mij inderdaad ook wel mooi voor in de toekomst met endurance, maar wilde nu voor het inrijden iets meer steun bij mijn benen hebben. Wel fijn om te weten dat ze in ieder geval wat smaller zitten, "later" wil ik er zeker eentje hebben om mee te endurancen, ik denk dat dat zadel het paard minimaal belemmert met langere ritten.

laat ik beginnen met dat ik absoluut niet tegen boomzadels ben
echter was mijn paard , regelmatige veranderingen tijdens het uitgroeien in combi met mijn portemonnee
het er niet zo mee eens , de eerste paar jaar (4e tot 6e) had die elke 3 mnd een andere maat nodig -O-
hij is dus doorgereden en nu nog steeds met een boomloos zadel

maar het was/is wel een op een dubbie draaiend paard
en mede daarom ben ik zo blij met de western fenders .. net ff steviger bij de benen
de dij wrong seatsaver is ook een goede voor de boem is ho momenten
reed zelf met de arizona (atlanta met knop) en vond deze zit beduidend smaller dan de london
(en smaller dan de boomzadels waar ik op gereden heb)
en je kan een A maken met een extra inlage
maw er zijn wel wat opties

qua zit gevoel en glijden is dat een bekende denkfout
als je een degelijk ingereden (soms ook niet vps) zadel gevoel in je geheugen hebt
en je krijgt dan een nieuw nog steviger vps zadel onder je billen is dat ineens toch iets anders
heeft toch wel wat uurtjes nodig om super zacht en flexibel te worden

qua glijden .. als je zoveel nodig hebt om hem recht te krijgen als je der op zit
ga dan eens achter je paard staan en kijk eens goed naar de rug
zeker daar het nog een jonkie is hele grote kans dat die nog niet recht is
met goed rijden en iets vaker een volte maken op de niet favoriete kant zal al wonderen doen
niet overdrijven ,.. de favo kant heeft jaren meer training gehad , als je naar verloop van tijd en
paard iets verder is ingereden het probleem er nog is kan je je verder verdiepen in het
trainen/recht richten
er is genoeg leesmateriaal voorhandig over recht richten (ook aan de hand bv)
succes !

ivm je heup en gewenste houding begrijp ik alleen je gedachte niet
betreffende de london te ruilen voor een lexington
je hebt dan wel meer knie support maar kan je misschien niet zo kort zitten daardoor als gewenst
je kan wel lang willen zitten maar wil je lijf dat ook ?
mocht je hier echt voor willen gaan zou ik dat eerst eens goed uitproberen

"als het niet gaat zoals je wilt , moet je willen wat wel gaat"

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:07

De phoenix van Heather Moffett heeft juist wel een heerlijke diepe zit, maar dat lijkt zo op de plaatjes niet... De zadels zijn immers van memoryfoam gemaakt en dat gaat zich pas vormen bij druk en warmte. Dus op de plek waar je gaat zitten, wordt het zadel lekker zacht en neemt de vorm van je bips aan.

Volgens mij zijn de zadels in nederland te krijgen bij:
http://www.equestor.nl/zadels

Of ze ook een testzadel hebben weet ik niet...