Welk bit voor jong paardje met gevoelige mond ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Welk bit voor jong paardje met gevoelige mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:13

Ik zou dan dubbelgebroken of ongebroken proberen. Bij een enkel gebroken bit heb je door de verschillende afmeting van de mondstukken altijd ongelijke drukverdeling.
Dubbel gebroken bitje heb je ook veel met een plaatje in het midden, deze legt bij een ophouding een scherpe inwerking op de tong, deze zou ik dus ook laten liggen.
Nou ben ik altijd echt een voorstander van het citaat; elk bit is scherp met de verkeerde hand.
Een ongebroken bit geeft natuurlijk wel minder mee, kunnen ze minder mee 'spelen' als het ware. Sommige paarden ervaren dit ook als fijn, omdat het natuurlijk heel stil ligt.

Neusriem strakker doen helpt niet om het bit stiller te laten liggen, dit zorgt alleen om je paard zo te snoeren dat het niet kan kauwen en jij daardoor de indruk krijgt dat het stil ligt.
Zelf vind ik de Sprenger KK Conrad een heel vriendelijk bitje, deze bestaat in verschillende diktes en ligt zeer mooi in de mond. Het beste is gewoon heel veel testen, leen van stalgenoten, plaatselijke ruitershops, of probeer het eerst tweedehands.
Appelbitjes zijn overigens ook niet altijd vriendelijk, net als rubber. Dit is stroef en plakt dus vast op de lagen, waardoor je bij een ophouding de gevoelige lagen mee trekt.
Bitloos is inderdaad een echte aanrader, maar bij verkeerd gebruik kan dit ook schade aanrichten. Bij constante druk wordt het paard ook niet vrolijk. De neus is namelijk zeer gevoelig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 01:14

Als je het mij vraagt is er geen fijner bitje dan deze van Sprenger;

Afbeelding

Heb dit bit voor meerdere pony's en paard gehad en allemaal liepen ze er heerlijk op. Ons nieuwe paard heeft in het begin ook zo'n bit gehad en later een dubbelgebroken zilverkleurige met plat middenstukje gekregen... Merkte meteen dat het paard er niet zo fijn op loopt als op de sprenger hierboven.

Sprenger bitten zijn dan wat duurder, maar ze zijn het geld zó waard <3

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 05:35

Het paard moet toch ook wennen aan het bit? Een niet te dik, enkel of dubbel gebroken bit moet goed komen. Gewoon geduld. Paar keer mee longeren, elastiekje er aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:48

Dubbelgebroken kan een notenkraker effect hebben,is dus niet het allervriendelijkste bitje..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:46

Ik ben zelf ook geen fan van een dubbelgebroken bit, maar in het begin kan het wel helpen om te wennen.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:39

ik dacht zelf ook al aan bitloos... maar met een bitloos hoofdstel kan je niet longeren. of heeft iemand hier oplossingen voor ? en kan je met een bitloos hoofdstel ook gewoon lopen ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:22

Jawel hoor, je kunt prima met een bitloos hoofdstel longeren!

Met een kaptoom gaat dan natuurlijk het allerhandigst. En wat bedoel je met "gewoon lopen"? Gewoon ernaast wandelen? Dat kan natuurlijk ook. :)

Juist voor jonge paardjes is bitloos zo fijn, omdat ze heel veel last kunnen hebben van het wisselen.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:47

ja ik bedoelde er gewoon naast wandelen en welk bitloos hoofdstel raad jij dan aan ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:29

Wandelen kun je ook 'bitloos' gewoon met een halster. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:37

Ik ben mijn merrie van vier nu aan het rijden met een koperen enkelgebroken bit, de bitringen in d-vorm zodat het bit niet beweegt :) Ze schuimt nu regelmatig en is heel zacht in de mond.