Welk zadel voor korte, vrij brede rug? Al zoveel geprobeerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Re: Welk zadel voor korte, vrij brede rug? Al zoveel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:18

Ik zou inderdaad ook een Massimo proberen. Ik heb een Massimo Trail voor mijn tinker. Massimo zadels zijn te krijgen met Franse kussens. Misschien is dat nog een idee voor je fjord.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:22

Lovat & Rickets, vrij onbekend Engels merk, maar super zadels, ik heb een breed en rondgeribt paard met een korte rug
Voor mijn andere paardje heb ik een massimo, ook erg fijn

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:25

ghost zie je wel vaker op die ruggen, zou die zeker eens proberen :)

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:28

Geloof me, een Ideal moet je hebben!! Ik heb een zoektocht van 3 maanden gehad en ook zowat elk merk zadel op myn paard gehad, maar geen een lag er perfect. En de Ideal, lag als een huis!! Per direct! Nu heel wat kilometers later ligt het nogsteeds super. Ik ben er echt zo bly mee! Heb het zadel al aan meerdere mensen aangeraden en ook hun zyn verkocht! Perfect zadel voor een rondgeribt paard met een korte rug!!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:46

Wat een hoop reacties! Superfijn! Dank voor al jullie tips en het meedenken :)
Zal even de tijd nemen te antwoorden.

Ondanks dat het volgens mij best duidelijk in mijn post staat, er is allang een zadelmaker in het hele verhaal!
Ik heb al veel mensen laten komen en heel veel busjes vol zadels geprobeerd, maar steeds zonder succes (of zeer tijdelijk succes, tot het moment dat het weer niet meer past). Nu heb ik een zadelmaakster waar ik écht tevreden over ben, maar zij heeft ook niet alle zadelmerken tot in het oneindige als paszadels. Omdat we waarschijnlijk verder moeten kijken dan wat zij zelf in voorraad heeft, heb ik dit topic geopend. Wie weet komt er nét die tip uit waar zij of ik nog niet aan hebben gedacht!

Hoor vaak massimo, zit ik inderdaad ook mee in mijn hoofd. Vorig jaar paste dat niet, maar nu zijn rug rechter is kan het een optie zijn. Hoop alleen dat ik aan die 2 maten verstel dan genoeg heb...

Nado en Sizzle, thanks! Ik zal het haar zeker vragen.

Boomloos twijfel ik nog erg over. Qua aanpasbaarheid en flexibiliteit, ja! Maar mijn ervaringen zijn er niet super mee. Maar goed, dat zijn die met boomzadels inmiddels ook niet meer ;)
Ghost heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, kan ik ook nog wel eens doen (zijn daar ook testzadels van?). Barrydale is uit mijn hoofd langer dan de cheyenne? Cheyenne geeft echt het gevoel: zadel waar ga je met die pony heen :Y)

Trekker en Startrekk liggen niet goed, trekker heb ik gehad en startrekk gepast.

Elbony, ha, wat een verhaal. Ik kan het me wel voorstellen. Moet zeggen dat ik inderdaad zelf ook best handig ben geworden in zadels passen onderhand ja. Wat fijn dat je zo een oplossing hebt gevonden voor jou paard! Westernzadels en soortgelijk zijn te smal in de standaard maten, tenminste, dat is wat we ons door de westernzadelpasser hebben laten vertellen toendertijd, dat dat behalve maatwerk sowieso geen optie was.

Zaldi nog helemaal niet aan gedacht! Ga ik ook naar kijken, net als de andere merken/modellen die ik voorbij zie komen die ik nog niet ken of nog niet gepast heb :)

Dinsdag komt zadelpasser weer langs met mogelijkheden, zij heeft in de tussentijd ook naar vanalles geïnformeerd en nagedacht wat het beste zou zijn, dus ik ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Castellon op 02-09-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:59

Ik had een pre met een hele korte rug en vaak ook problemen mijn de singelstoten en zo. Ik ben toen op een henri de rivel en dan model paris uitgekomen. Betaalbaar en hij zat goddelijk voor mij. misschien kan je die ook nog eens bekijken?

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:00

ik heb op mijn fjord een veelzijdigheids zadel liggen van het merk wintec en ik moet zeggen dat ik dat ideale zadels vind voor mijn fjord het past eigenlijk altijd :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:30

Ook hier een massimo liefhebber
Mijn tankje is kort maar ook flink breed.
Geen schoft.
wintec, kent &masters, waren te lang en niet breed genoeg.
Ook nog andere merken gehad maar weet ze allemaal niet eens meer.
Massimo lag meteen netjes.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:20

Hi Raya00,
Nog even ter verduidelijking de Syd Hill is geen westernzadel, maar een ouderwets australisch stockzadel. Helaas weet ik niet hoe ik hier een foto moet plaatsen. Als je wilt weten hoe deze combinatie (Syd Hill op PRE) er uit ziet, PB me dan maar even, dan stuur ik je een foto of een filmpje, wat je wil. We hebben met het zadel al behoorlijk wat dingen uitgetest :-) en het BLIJFT liggen, en extra prettige bijkomstigheid, wat mijn paard ook verzint aan aparte bewegingen of snelheidsrecords, ik blijf er in zitten door de oortjes (poleys). Wat me ook is opgevallen in deze zoektocht: het gaat niet alleen om welk zadel, maar ook de combinatie met welke singel je hem bevestigt, is een hele belangrijke factor (heb er inmiddels helaas ook vele dure liggen dieniet voldoen voor ons). Wat ik nog vergeet te zeggen, dat wat je aanhaalt over het te smal zijn van de boom: ik heb een Quarterhorse boom in de Syd hill zitten. Het zadel is alleen wel zo'n 20jaar oud, dus het zal niet meer overeenkomen met de jongere Syd Hill's, maar je weet nooit, ik heb mijne op Marktplaats gevonden. ( O ja ook nog vergeten australische zitmaat is 14,5inch)
Laatst bijgewerkt door elbony op 05-09-12 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:28

Hoi TS!

Voor onze brede, korte (halfarabier), nrps pony hebben wij jarenlang een kn symphonie gehad. een 17,3 inch, korte kussend. Ideaal! Nu heeft hij een WOW, maar dat is omdat hij rugpatient is, niet omdat de kn niet meer paste.

Succes met je zoektocht!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:12

Dankjulliewel weer voor het meedenken en jullie ervaringen!

Een 'vast' zadel dat niet meer aanpasbaar is wil ik op dit moment niet, omdat mijn paard nog zo veranderlijk is. Met de mate waarin mijn paard verandert ben ik dan continue op zoek naar signalen dat het niet meer goed ligt, dat rijdt gewoon niet lekker. Daarbij vind ik het risico op schade te groot.
En eerlijk gezegd is het ook gewoon geen doen om iedere 4 maanden op zoek te moeten naar een nieuw zadel ;)

Massimo inmiddels erop gehad voor het idee, maar leek niet bijzonder goed aan te sluiten. Daarnaast twijfel ik of de aanpasbaarheid in onze situatie genoeg zou zijn.

Vandaag gereden met barefoot van stalgenootje. Precies hetzelfde model waar ik 2,5 jaar terug van zei dat het écht voor geen meter paste, veel te groot uitzag en schoof als een malle. Driemaal raden... vandaag lag het prachtig, en belangrijker nog, vast als een huis.
Ik kon zelfs zo op- en afstappen zonder schuiven (doe ik normaal niet, maar als ik aan't testen ben ga ik ervoor ;) )
Zalig gereden, blij paard dat enorm ruim liep met lekker losse rug! Zadel niet te lang, floepte niet over de schouder... gewoon helemaal prima!

Nu een barrydale testzadel aangevraagd omdat die nog idealer lijkt dan de cheyenne. Als dat zo is wordt die het, als die toch minder lekker zit een cheyenne. Maar ik geloof dat we er, voor dit moment in ieder geval (en ik hoop voor heel lang!!) uit zijn :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:37

Zou heel fijn zijn TS! :) Kan je iig de komende tijd lekker rijden!