Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:38

The_Stig

Re: Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:40

Als je zo'n band nodig hebt om je paard heel te houden tijdens het rijden kan je beter op het paard bij de C&A voor de deur gaan rijden. Die heeft geen last van een gevoelige huid.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:41

Citaat:
Vraag van TS was of iemand wist waar je een buikwand kunt kopen. Niet of ze wel of niet met sporen rijd op haar EIGEN paard! Wel of geen sporen daar zijn al topics genoeg van......

Citaat:
Maar bokt is toch ook een informatief forum. Als je je paard al doorprikt met sporen, wetende dat ze al een vliegje voelen, dan doe je toch iets niet juist. Ik vind dat je daar iemand anders toch op kan wijzen.

Een beetje jammer dat er dan toch een MAAR achteraan komt. De vraag is wat mij betreft heel duidelijk maar zo ziet niet iedereen het blijkbaar. Bokt is een informatief forum waar het voor iedereen leuk moet blijven. Mensen op deze manier aanvallen om een simpele vraag is belachelijk.
Je hebt de link dus je kunt verder. Als mensen hier nog over door willen praten lijkt het me een goed idee dat daar over een topic wordt geopend. Ik kan me heel goed voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn.

(Ik weet nog niet goed hoe dat qoute gebeuren werkt...)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:43

symptoom bestrijding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:46

Gelukkig hebben we mensen op bokt die door schermen heen kunnen kijken hoe TS haar paard rijd, dus zo weten we dat haar paard niet voorwaarts loopt zonder sporen en ze haar paard daarom tot bloedens toe open schopt.. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:48

Of dat paard nu een luie drol is of een rennerig volbloedje, we kunnen hieruit wel concluderen dat ts niet heel subtiel met haar sporen om weet te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:49

Ik snap niet hoe de meningen verdeeld kunnen zijn wanneer het gaat om het doorrijden van paarden door sporen. :\
Blijkbaar ben ik te naïef voor de paardenwereld.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:50

Moderatoropmerking:
Zo dat gaat goed hier geloof ik. Mensen, de TS vraagt om de naam van de buikband. Wat een conclusies worden hier al getrokken...Erg vervelend voor de TS want hoe wat waar en waarom spoorgebruik gaat er even niet om. Het gaat om de vraag hoe de band heet. Ze zoekt nu juist naar een oplossing voor eventuele problematiek. Maak dan de heisa niet groter dan het is. Dus graag het verzoek om vanaf hier bruikbare tips te geven over de naam van de buikband. En niet verder op gebruik van sporen door te gaan

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:59

x_Quinta_x schreef:
Maar bokt is toch ook een informatief forum. Als je je paard al doorprikt met sporen, wetende dat ze al een vliegje voelen, dan doe je toch iets niet juist. Ik vind dat je daar iemand anders toch op kan wijzen.

Poging tot zelfbeheersing mislukt.

Vind je het zelf niet merkwaardig als iemand die een eigen paard heeft niet zou weten dat een paard het kleinste mugje dat op z’n lijf landt al kan voelen? Je moet toch wel volledig blind zijn om dat niet op te merken, en aangezien het nogal lastig Bokt als je niets ziet lijkt het mij vele malen waarschijnlijker dat TS uitstekend weet wat een paard voelt. Sterker nog, ze geeft aan dat háár paard een heel dun velletje heeft.

Als je dus kunt bedenken dat TS uitstekend weet hoe gevoelig de huid van haar paard is en tóch met een spoortje rijdt, is het dan niet logisch/beleefd/volstrekt normaal om ervan uit te gaan dat TS geen imbeciele dierenbeul is maar een in haar situatie volkomen terechte vraag stelt?

Ik heb niet zoveel met Parelli, maar ook die gooit regelmatig prima concepten de wereld in. Eén daarvan lijkt me hier wel op z’n plaats:

Als een baas aan een magazijnmedewerker vraagt om 200 dozen met bestelling X voor te bereiden en klaar te zetten dan is getuigt het van gebrek aan respect wanneer die medewerker maar 100 dozen voorbereidt, of bestelling Y in de dozen stopt. Het getuigt echter óók van gebrek aan respect wanneer die medewerker zonder overleg niet 200, maar 400 dozen met bestelling X voorbereidt.

Er is niets mis met het stellen van vragen uit interesse (overleggen of doos 201 t/m doos 400 misschien óók gevuld moeten worden), maar er is heel veel mis met aannemen dat TS niet weet waar sporen voor dienen dan wel wanneer en hoe ze gebruikt moeten worden. Als je dat wel denkt, leg dan gewoon uit waarom je die indruk krijgt en vraag of jouw indruk klopt in plaats van conclusies over onbekenden te trekken op basis van vooroordelen. Daar heeft iedereen veel meer aan dan wanneer je zonder enige terugkoppeling besluit om geen dozen te pakken maar plastic zakken te nemen en daar geen bestelling X maar bestelling Z in te stoppen. Dat is geen leuke pro-actieve houding, maar respectloze arrogantie die tot ergernis alom leidt en een potentieel informatief topic bij voorbaat al verpest.

TS, mijn excuses voor het met deze preek nog verder verpesten van je topic. Posters die zich door deze preek aangevallen voelen: het is een reactie op jullie eigen teksten. Vindt mij vooral een trut als je je daar beter door gaat voelen maar voor zover jullie in staat zijn om met kritiek om te gaan probeer dan een volgende keer wél respectvol te reageren. Zou Bokt namelijk een stuk leuker van worden.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:14

Maura _/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:24

Misschien word het eens tijd dat we voor het paard een mensbeschermer gaan ontwikkelen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:31

Goh, nooit gezien. Ik vind het wel een uitvinding voor geschoren paarden in de winter. Optisch ook een stuk mooier dan die lelijk geschoren dressuurpaarden waar ze een stuk haar laten staan om kale plekken te voorkomen. Ben ook benieuwd of het een nederlandse benaming heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:09

wordt het paard dan niet ongevoeliger?
dat je dan juist nog sterker met je hulpen moet komen en daardoor alsnog wondjes krijgt?
of juist blaarvorming?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:12

Zo dat is een goede uitvinding kan je des te harder schoppen TS! :Y)

Geintje.. hoop dat het helpt trek je niks aan van de reacties

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:17

En plastice spoortjes kopen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:19

Ts, kan je geen zweepje gebruiken ipv sporen? Ik zat maar even te denken maar misschien dat je beter een andere optie kan kiezen aangezien het wss (weet ik niet helemaal zeker) niet toegestaan is om op wedstrijd met zo'n band te rijden.. of het je geen wedstrijdambities met dit paard?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:23

Pffff, wat een gedoe weer om niks zeg. Arme TS :(:)
Er zijn zat paarden die inderdaad een gruwelijk dun of gevoelig huidje hebben en van bij wijze van enkel chaps of laarzen al dunne of iets kapotte plekjes krijgen. En ja er zijn ruiters die absoluut niet met sporen kunnen rijden en een paard echt "lek prikken" wat uiteraard een slechte zaak is. TS vraagt enkel om de naam van de band en nu gaat (bijna) heel bokt piepen. Piet raijmakers, Lars Nieberg en Pius Schwitzer gebruiken 'm kennelijk soms. Kunnen die nu dus ook niet correct paardrijden volgens jullie?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:31

Oreo, rijden die daar dan ook mee op wedstrijd? Mag dat?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:40

TS schrijft zelf in haar OP dat ze die band op wedstrijden heeft gezien ...

Overigens vind ik haar OP heel duidelijk en behoedzaam geschreven en is ze zich bewust van haar spoorgebruik. Overigens vraag ik me af of ze wel eens westernsporen met wieltjes heeft geprobeerd? Daarmee rol je over de huid van beneden naar boven.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:42

Heb het zelf nooit nodig gehad, maar heb wel al vaker gezien dat mensen gewoon een elastische dekensingel omdoen ipv van die band. Is alleen wat smaller, en loopt over het dekje heen en dus over de rug ook ipv alleen de buik. Is wel een stuk goedkoper en yeker als tijdelijke oplossing misschien wel iets.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:43

O oke, overheen gelezen. En die westernsporen zijn ook niet zoveel fijner... die zijn meestal best wel scherp. Zijn er niet iets van plastic kapjes te koop?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:57

toplinsey schreef:
En plastice spoortjes kopen?

Dat mag niet op concours, alleen sporen van RVS, koper enz.

Ts, ik zou een spoortje met een rolletje proberen, dat rolt eraf ipv dat het erin drukt, dus ik denk dat het wel kan schelen.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:07

plastic sporen you ik ook niet doen. Vergis je niet in die dingen. Dee kunnen hartstikke scherp worden als die afgesleten zijn, of als er stukjes uit zijn omdat ze gevallen zijn. Nee dat zijn echt ondingen.

Ts weet niet precies wat voor spoor je gebruikt, maar mss is alleen een knopje ook al voldoende.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:11

En waarom dan percee sporen om willen hebben vraag ik me dan af?
Imo is het niet nodig voor de verfijning en al helemaal niet voor de impuls. Maargoed wie ben ik :) .

anneliesdj: Die bestaan al.. Kijk naar het mennen en de rubberen mondbeschermer...

Edit: mijn paard kreeg op den duur wondjes van mijn thermolaarzen(met klittebandsluitingen). Omdat ik ook slecht liep op de laarzen, maar een paar gladde gekocht en klaar was het. Maar dat had weinig met mijn rijden te maken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:12

Het is misschien off topic, maar die band zou dat ook de huid beschermen als je snel singelwonden krijgt? Ik ken iemand die vele singels, hoesjes enzovoort heeft geprobeert maar wondjes blijven. Idd een gevoelig huidje dier.

on topic?
Als ze niet mag starten met die band, kan het in thuisgebruik wel wondjes verminderen. Een keertje op wedstrijd zonder moet dan imo niet zoveel kwaad kunnen.

Is het paard bot op de spoor? Aangezien je zegt dat je hem echt nodig hebt voor tempo en ik begrijp niet voor fine tuning. Geen aanval hoe dan ook, ik ben puur benieuwd er naar(via pb antwoord mag ook :P).
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 30-08-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt