help, alleen passier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: help, alleen passier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 02:06

Als hij die zou kennen, zou hij niet zulke uitspraken doen zoals jij ze hier neerzet.

de passier comet en gg zijn zadels met veel schoftvrijheid terwijl dat bij jouw paard niet nodig lijkt te zijn. Ik vind Passier, gemiddels genomen eerder zadels voor paarden met veel schoft.

neem nu KN, de allegro verkrijgbaar in tig kopijzer maten, kussenlengtes.
Hulsebos zelfde verhaal,
Dat 1 KN of Hulsebos niet past, wil niet zeggen dat geen enkele past. Probeer de verschillende types, waarbij er nog veel verschil kan zitten per type door kussenlengte, zweetbaldlengte, maat kopijzer, etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:54

emma525 schreef:
Heb ik ook naar gezocht, maar de echte mooie GG liggen toch nog rond de 350/400. Met aanpassen door een zadelmaker kom je dan al snel rond de 450/500 uiteindelijk uit.

Oei oei oei, ik denk dat je de genoemde merken als Euroriding, KN, County etc. etc. ook niet in goede staat voor minder gaat vinden.
Dan moet je echt naar B- en C-merken gaan kijken, zoals Ruitergilde, Knight Rider, Jorge Canaves (JC), etc. maar dat zijn vaak dan weer zadels die niet zo makkelijk op verschillende modellen paarden passen (en aangezien die van jou blijkbaar een lastiger pasvorm heeft?).
400 Euro vind ik nog een hele nette prijs voor een nette tweedehands Passier eigenlijk :o
Ik vrees dat je voor een net en passend tweedehands zadel toch beter wat langer door kunt sparen :\

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:04

Ik heb een KM worldriding de luxe. Het was heel lastig een passend zadel te vinden voor mijn merrie, ze heeft ook een hoge schoft. Dit zadel vind ik werkelijk fantastisch, het kost alleen nieuw ook wel € 1950. Ik hen overigens een boommmaat 2 hoewel ze van andere merken wel boommmaat 3 nodig heeft. Kentaur lag ook goed op mijn merrie en heb ik ook mee gereden, is ook geen verkeerd zadel en de nieuwprijs ligt ongeveer rond € 1450

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:20

ik heb voor mijn merrie met smalle hoge schoft en brede rib partij een euroriding luxor.
wij hebben vele zadels gepast maar dit was een van de weinige die op haar paste.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:09

.
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 19-09-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:21

Misschien is het handig om te vertellen wat je budget is, als je 400-500 euro er niet voor over hebt, of hebt liggen, wat dan wel?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:38

Donderdag gaan we (zadelmaker en ik) een kieffer passen. Na overleg toch weer even dit merk proberen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:49

Ik heb 3 Passier zadels en 1 daarvan de Antares heb ik te koop. Die gebruik ik nooit. Heb het zadel dus nu te koop staan wegens overcompleet. Het voordeel van Passier vind ik dat ze bijna overal op kunnen. Ik rijd met mijn eenvoudige Passier Patron 5 verschillende paarden, en geen probleem.
De Passier Antares vraag ik een hele nette prijs voor, denk ik, nl 300 euro. Is ook in goede staat, alleen wordt verkocht zonder beugels en zonder singel. Advertentie staat op marktplaats mocht je eventueel interesse hebben.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:53

Mousmous schreef:
Ik heb 3 Passier zadels en 1 daarvan de Antares heb ik te koop. Die gebruik ik nooit. Heb het zadel dus nu te koop staan wegens overcompleet. Het voordeel van Passier vind ik dat ze bijna overal op kunnen. Ik rijd met mijn eenvoudige Passier Patron 5 verschillende paarden, en geen probleem.
De Passier Antares vraag ik een hele nette prijs voor, denk ik, nl 300 euro. Is ook in goede staat, alleen wordt verkocht zonder beugels en zonder singel. Advertentie staat op marktplaats mocht je eventueel interesse hebben.

Hoi, bedankt! Ik ga eerst even kijken of deze kieffer past donderdag. Zo ja, dan heb ik echt een mazzeltje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:16

Ik denk dat de Kieffer die je vandaag gezien hebt best goed gaat passen. Je moet je niet zo gek laten maken door die gekke zadelmaker :')

Niet elke Kieffer is het zelfde en ook niet alle JC's bijvoorbeeld. Dus je kunt die Kieffer best goed proberen!

Onzin dat je onder de 400/500 niks degelijks kan vinden, dat kan echt wel!

Je kan eventueel nog Kentaur proberen, Ainsley, JC, Euroriding zoals genoemd of Chamberlain maar jouw kennende blijf je lekker bij Duite degelijkheid ;)

Massimo en Fryso vind ik Rose niet het geschikte paard voor, plus je mag ook nog voorkeuren hebben natuurlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:23

Heukeltje schreef:
Ik heb een KM worldriding de luxe. Het was heel lastig een passend zadel te vinden voor mijn merrie, ze heeft ook een hoge schoft. Dit zadel vind ik werkelijk fantastisch, het kost alleen nieuw ook wel € 1950. Ik hen overigens een boommmaat 2 hoewel ze van andere merken wel boommmaat 3 nodig heeft. Kentaur lag ook goed op mijn merrie en heb ik ook mee gereden, is ook geen verkeerd zadel en de nieuwprijs ligt ongeveer rond € 1450

Jouw paard lijkt op mijn ruin zeg! Alsof ik de iets jonger versie zie maar dan met bles *\o/*
Ik heb hetzelfde probleem met hem en als oplossing hebben we een Kentaur! Zeer blij mee!
Emma's paard heeft niet zo'n idioot hoge schoft, dus daar zal in theorie de zoektocht makkelijker door worden.
Mocht je toch voor de Passier gaan Em, hier in het noorden is echt wel een Passier te vinden die niet zo duur is.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:25

Eerst maar mijn kieffer, lang leve de duitse zadelmakerij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:57

Je omschrijving van je paard klinkt weinig schokkend eigenlijk...? :)

Ik zou niet weten waarom de merken die je (zadelmaker) noemt, of "boomloze zadels" af zouden vallen.

Je zadelmaker en je budget lijken me de grootste belemmering om een goed passend zadel te vinden :P

Gewoon hier en daar wat proberen en wat minder zadels bij voorbaat al uitsluiten lijkt me het beste advies :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:36

Ik hoop dat je slaagt voor de Kieffer, ik heb vandaag mijn Passier verkocht. Succes verder.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:40

Ik heb een kieffer Lusitano. Deze heeft een aan te passen boom maar is gemaakt voor de wat rond geribte paarden. Heb m 2e hands voor een leuk prijsje kunnen kopen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:01

pmarena schreef:
Je omschrijving van je paard klinkt weinig schokkend eigenlijk...? :)

Ik zou niet weten waarom de merken die je (zadelmaker) noemt, of "boomloze zadels" af zouden vallen.

Je zadelmaker en je budget lijken me de grootste belemmering om een goed passend zadel te vinden :P

Gewoon hier en daar wat proberen en wat minder zadels bij voorbaat al uitsluiten lijkt me het beste advies :)

Boomloze ga ik niet aan beginnen, ik zit elke dag op het paard een uur te trainen. Met mijn rug kan je mij dan afvoeren. Niet een zeer moeilijke rug, maar een rug is een rug. Sommige merken gaan ook niet voor mij werken die daar boven staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:05

Van mij hoef je niet boomloos te gaan hoor, maar in de praktijk helpt het rijden met een "boomloosje" vaker tegen rugpijn dan dat ze het erger maken, dus weet je het wel heel zeker?

Zo ook met de andere merken, het is natuurlijk niet zo dat als je 1 of 2 zadels van een merk geprobeerd hebt, meteen alle zadels van dat merk ongeschikt zijn, er zit zoveel verschil in :)

Het zou zonde zijn als je te snelle conclusies trekt waardoor je een heel fijn zadel afwijst zonder het te proberen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:12

pmarena schreef:
Van mij hoef je niet boomloos te gaan hoor, maar in de praktijk helpt het rijden met een "boomloosje" vaker tegen rugpijn dan dat ze het erger maken, dus weet je het wel heel zeker?

Zo ook met de andere merken, het is natuurlijk niet zo dat als je 1 of 2 zadels van een merk geprobeerd hebt, meteen alle zadels van dat merk ongeschikt zijn, er zit zoveel verschil in :)

Het zou zonde zijn als je te snelle conclusies trekt waardoor je een heel fijn zadel afwijst zonder het te proberen.

We proberen opnieuw gewoon een Kieffer, sta voor veel dingen open. Boomloos weet ik heel zeker, heb lang boomloos gereden ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:15

Alle merken boomloos? :P

Hopelijk gaat de Kieffer het worden, dat zou wel het makkelijkst zijn :j

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:16

pmarena schreef:
Alle merken boomloos? :P

Hopelijk gaat de Kieffer het worden, dat zou wel het makkelijkst zijn :j

Klopt, ik heb hem vanavond even er zelf op gelegd en vind het niet verkeerd liggen. Donderdag weet ik het zeker. Ik heb barefoot en randolls geprobeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:37

Och, er is nog zoveel meer....de ene of de andere Barefoot scheelt al enorm, wie het ene model helemaal top vindt, kan een ander model helemaal verschrikkelijk vinden. En dan zijn er nog zoveel andere merken waardoor het absoluut niet ondenkbaar is dat daar wel wat voor je bij zit...en 2e hands nog binnen je budget ook misschien :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:57

pmarena schreef:
Och, er is nog zoveel meer....de ene of de andere Barefoot scheelt al enorm, wie het ene model helemaal top vindt, kan een ander model helemaal verschrikkelijk vinden. En dan zijn er nog zoveel andere merken waardoor het absoluut niet ondenkbaar is dat daar wel wat voor je bij zit...en 2e hands nog binnen je budget ook misschien :)

Laat ik eerst de kieffer nemen. Ik ben gewoon ook niet weg van het boomloos concept. Mensen rijden al eeuwen met boom, waarom nu anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:36

Dat bepaalt ieder voor zich natuurlijk :)

Ik persoonlijk geloof er niet meer in dat een boom altijd 100% goed ligt, heeft mij te veel beperkingen qua pasvorm, zeker bij een buigend en bewegend paard. Het heeft mij teveel zwakke punten / beperkingen. Dat hebben allerlei verschillende merken en types boomloze zadels ook wel, èlk zadel heeft zijn beperkingen, maar de problemen die bij een boomloosje kunnen ontstaan die kunnen met een boomzadel ook ontstaan...en nog een veelvoud ervan die je bij boomloos weer niet hebt. Je hebt dus minder kans op minder problemen. Dat is mijn redenering erbij. En bij een simpel boomloosje zit het allemaal zo eenvoudig in elkaar dat je zelf goed de controle en verantwoordelijk kunt houden en deze niet bij een zadelpasser neer hoeft te leggen (die vaak fouten maken) maar je kunt het zelf gewoon goed in de gaten houden :)

Er zijn wel meer zaken die eeuwen hebben geduurd en waarvan de meeste mensen en dieren maar wat blij zijn dat het afgeschaft is, dus dat vind ik persoonlijk geen goede reden :=

Maar nogmaals: van mij hoef je absoluut niet boomloos hoor, het is alleen zo zonde dat je het om verkeerde redenen afschrijft terwijl je misschien over een paar jaar door omstandigheden ineens een keer met een boomloos zadel van een stalgenootje rijdt en ontdekt dat dat echt wat voor je is....dan is het zonde dat je in de tussenliggende jaren aan het tobben bent geweest met allerlei andere zadels.

Dit komt namelijk zo ontzettend vaak voor, dat mensen jarenlang niet boomloos willen om 1 of andere reden (vaak door de omgeving die er over zeurt of door een eigen kleine ervaring die niet representatief is voor andere boomloze modellen) en dan achteraf balen dat ze het niet eerder hebben gedaan omdat dat veel gedoe had voorkomen :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:14

Is prima, maar ik ga toch nooit boomloos kopen. Ik heb wel boomloos gereden, vanwege mijn pony. Hij was breed en kon geen goed zadel op dat moment vinden.
Maar nee, ik ben niet de gene voor boomloos. Als andere mensen dat wel zijn, super. Ieder zijn eigen denk ik altijd maar.

Ik vind medische redenen een vrij goede reden om iets niet te nemen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:20

Is ook een goede reden :j

Maar als je last van je rug krijgt op 2 modellen boomloos dan is het natuurlijk geen reden om nog 50 andere modellen af te schrijven om die reden, want je weet helemaal niet of je daarbij ook last krijgt van hetzelfde probleem :P

Maargoed, zelf weten hoor, het is maar een tip :)