Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zou anders in geval van paniek toch liever zelf de knoop los trekken oid, nee, paard dat zichzelf ophangt, als ik die beelden voor me zie krijgt ik nog steeds kriebels, brrrr... (heb het namelijk een keer meegemaakt, meiske vond stalhalsters niet sterk genoeg en besloot maar een touwhalster te gebruiken icm klimtouw)
Ymor schreef:Ik denk niet dat het probleem ligt bij het breken van het touw maar bij het schrikken. Ik zal iets rustiger aan doen met afspuiten. Gewoon van voor af aan beginnen. Eerst eens het water laten zien. Dan eens met een sponsje over de rug gaan. Dan de kraan heel zacht erover heen laten lopen en dan pas echt afspuiten.
Amable schreef:Ik heb hier idd het idee dat we vooral over symptoom bestrijding praten. Als een paard gaat hangen kan je natuurlijk zorgen dat je materiaal wel of niet stuk gaat, maar je kan er beter voor zorgen dat je paard leert dat hangen de oplossing niet is. Vaak loopt een paard voor iets achteruit, voelt ineens de druk achter de oren en wil van die druk af. Van nature gaat een paard tegen druk in en dus gaat hij uit alle macht trekken en hangen om van de druk af te komen, hij weet niet beter. In het beste geval breekt het materiaal vlug, in het slechtste geval laat of niet met alle gevolgen van dien. Snijdend materiaal, maar ook spieren, pezen, banden en wervels in de nem die een opdonder krijgen en zelfs stuk kunnen gaan.
Oplossing? Leer je paard wijken voor druk. Leg hem uit dat als hij de druk achter zijn oren vervelend vindt dat dat verdwijnt als hij een stapje naar voren zet. Overigens is wijken voor druk in heel veel situaties handig

Magrathea schreef:Mee eens. Als het materiaal kapot gaat leert je paard dat als hij maar hard genoeg trekt, hij wel loskomt.
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over dat het blijkbaar vrij normaal is dat een paard regelmatig iets kapot trekt.
Sjors schreef:Ik zou je 1 ding vertellen: Als z'n paard in blinde paniek begint met hangen, dan krijg jij dat touw niet los met 1 (flinke) ruk
ietjelover schreef:little_birdy schreef:wij werken met van die haken die ze voor het klimmen hebben die knappen bijna nooit
Maar bij mij breekt dan of het halster of het touw wel.
als ze iets niet willen trekken ze zich toch wel los.
Geloof niet dat er iets tegen de kracht van 400 kilo kan.