Hoe kan zo'n touwtje zo'n sterk paard houden bij jullie?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:55

Longeerlijnen lijken me ook wel weer sterk als je pony er vandoor gaat?
Ik ga denk ik even zo'n karabijn haak halen, ik vind het ook zo zonde om weer een heel nieuw longeertouw te halen.
Hij doet het normaal gesproken meestal niet... maar ik zal hem is even wat " losser " vast zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:55

Messing musketons, die bedoel ik inderdaad: zware musketons zijn dat :j
Die zijn bij mij nog nooit geknapt!

Luz_ElenaE

Re: Hoe kan zo'n touwtje zo'n sterk paard houden bij jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:56

ja vorige halstertouw ook musketon geknapt nieuwe gehaald hup binnen 24uur de volgende musketon eraf ja zo blijf je kopen heb nu een hele onhandige stevige heeft me wel meer geld gekost maar hij heeft het nu al een paar weken volgehouden beter dan elke dag een nieuw halstertouw te kopen het het zijn de musketons die bij mij knappen het ringetje blijft zitten. Ik heb nu een stel best leuke halstertouwen waar alleen nog zo'n ring aanzit

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:01

Waarom is het zo erg als er eens iets knapt? Ben blij dat als paardlief gaat hangen de boel kapot sprint, moet er niet aan denken dat een van de dieren zoveel tegendruk krijgt dat het zichzelf verwond door bijv. een snijdend halster vanwege de grote spanning die erop staat. Nee hoor, lekker laten knappen die boel. Als je je paard iets moet leren dmv sterker zijn dan hem/haar ben je in mijn ogen toch echt verkeerd bezig :o

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:17

omdat het misschien niet zo fijn is als deze de weg oprent en mogelijk aangereden wordt door een auto? liever een paard rustig kalmeren dan dat die renend over het erf en de weg op gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:21

Gelukkig heeft ons erf een hek :) Zou anders in geval van paniek toch liever zelf de knoop los trekken oid, nee, paard dat zichzelf ophangt, als ik die beelden voor me zie krijgt ik nog steeds kriebels, brrrr... (heb het namelijk een keer meegemaakt, meiske vond stalhalsters niet sterk genoeg en besloot maar een touwhalster te gebruiken icm klimtouw)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:26

ja dat bedoel ik met kalmeren ik trek liever zelf het touw los dan dat die de weg oprent.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 06:54

Om te verhinderen dat je materiaal kapot gaat kan je je paard opvoeden zodat hij of zij jou als zijn leider ziet.
Als je je paard dan ergens zet zal het blijven staan, zonder het te moeten vastmaken.
Je legt gewoon je halster touw op de grond en zegt duidelijk "wow" en je paard blijft staan tot dat jij aangeeft dat het weg mag.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 06:57

Ik zou je 1 ding vertellen: Als z'n paard in blinde paniek begint met hangen, dan krijg jij dat touw niet los met 1 (flinke) ruk :n

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:03

Ik denk niet dat het probleem ligt bij het breken van het touw maar bij het schrikken. Ik zal iets rustiger aan doen met afspuiten. Gewoon van voor af aan beginnen. Eerst eens het water laten zien. Dan eens met een sponsje over de rug gaan. Dan de kraan heel zacht erover heen laten lopen en dan pas echt afspuiten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:06

ik zou ook proberen eerst de heftigheid van de reactie omlaag zien te krijgen , ik heb op den duur toch echt liever dat er iets aan het halster of touw knapt dna dat paardlief zichzelf stuk maakt.
zeker omdat je bij echt bruut hangen een touw echt niet zomaar los hebt , ook niet met een paardenknoop:n

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:07

Haha ik heb denk ik al een stuk of 10 a 15 halstertouwen en longeerlijnen versleten.. :D
Beleren kost nogal wat.. touwtjes.. :o

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:09

Ymor schreef:
Ik denk niet dat het probleem ligt bij het breken van het touw maar bij het schrikken. Ik zal iets rustiger aan doen met afspuiten. Gewoon van voor af aan beginnen. Eerst eens het water laten zien. Dan eens met een sponsje over de rug gaan. Dan de kraan heel zacht erover heen laten lopen en dan pas echt afspuiten.

Helemaal mee eens. Het is ook een kwestie van opvoeden. Je moet je moet aan zoveel mogelijk dingen laten wennen. En mocht hij het onverhoopt nog nodig vinden om te gaan hangen, dan wil een schop onder z'n kont ook nog wel eens helpen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:10

Ik heb hier idd het idee dat we vooral over symptoom bestrijding praten. Als een paard gaat hangen kan je natuurlijk zorgen dat je materiaal wel of niet stuk gaat, maar je kan er beter voor zorgen dat je paard leert dat hangen de oplossing niet is. Vaak loopt een paard voor iets achteruit, voelt ineens de druk achter de oren en wil van die druk af. Van nature gaat een paard tegen druk in en dus gaat hij uit alle macht trekken en hangen om van de druk af te komen, hij weet niet beter. In het beste geval breekt het materiaal vlug, in het slechtste geval laat of niet met alle gevolgen van dien. Snijdend materiaal, maar ook spieren, pezen, banden en wervels in de nem die een opdonder krijgen en zelfs stuk kunnen gaan.
Oplossing? Leer je paard wijken voor druk. Leg hem uit dat als hij de druk achter zijn oren vervelend vindt dat dat verdwijnt als hij een stapje naar voren zet. Overigens is wijken voor druk in heel veel situaties handig ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:21

Amable schreef:
Ik heb hier idd het idee dat we vooral over symptoom bestrijding praten. Als een paard gaat hangen kan je natuurlijk zorgen dat je materiaal wel of niet stuk gaat, maar je kan er beter voor zorgen dat je paard leert dat hangen de oplossing niet is. Vaak loopt een paard voor iets achteruit, voelt ineens de druk achter de oren en wil van die druk af. Van nature gaat een paard tegen druk in en dus gaat hij uit alle macht trekken en hangen om van de druk af te komen, hij weet niet beter. In het beste geval breekt het materiaal vlug, in het slechtste geval laat of niet met alle gevolgen van dien. Snijdend materiaal, maar ook spieren, pezen, banden en wervels in de nem die een opdonder krijgen en zelfs stuk kunnen gaan.
Oplossing? Leer je paard wijken voor druk. Leg hem uit dat als hij de druk achter zijn oren vervelend vindt dat dat verdwijnt als hij een stapje naar voren zet. Overigens is wijken voor druk in heel veel situaties handig ;)

Mee eens. Als het materiaal kapot gaat leert je paard dat als hij maar hard genoeg trekt, hij wel loskomt.
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over dat het blijkbaar vrij normaal is dat een paard regelmatig iets kapot trekt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:35

nou het is niet normaal, maar als een paard eens schrikt en echt te keer gaat, dan heb ik liever dat het materiaal breekt ipv het paard ;)

ik ben wel gewend aan veelvuldig brekende materialen ivm eigenlijk alleen met jong spul vers van de wei en maffe hengsten te hebben gewerkt...dan wil er nog wel eens wat sneuvelen...
mijn eigen spul laat alles eigenlijk wel heel , maar dat is gewoon een kwestie van goed opvoeden en bij symptomen ,de oorzaak aanpakken

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:38

Magrathea schreef:
Mee eens. Als het materiaal kapot gaat leert je paard dat als hij maar hard genoeg trekt, hij wel loskomt.
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over dat het blijkbaar vrij normaal is dat een paard regelmatig iets kapot trekt.

Had er zelf ook zo een, heb daar werkelijk alles bij geprobeerd inclusief een poging tot aanleren dat druk naar voren betekende.
Helaas was het bij haar zo dat als zij op dat moment vond dat ze los moest, kreeg je dat niet uit haar hoofd.
Uiteindelijk met elastieken ging het wel tenzij ze echt gewoon los moest...dan hielden elastieken het ook niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:41

Sjors schreef:
Ik zou je 1 ding vertellen: Als z'n paard in blinde paniek begint met hangen, dan krijg jij dat touw niet los met 1 (flinke) ruk :n

Idd, al meerdere keren meegemaakt maar dat zit dan muurvast
Meestal knapt het ijzer van het halstertouw dan
1 keer duim mee gebroken, sloeg namelijk terug tegen mijn hand aan, en dat doet pijn!!!!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:43

Die van mij trekt zich ook wel een los.... Nu niet meer hij staat altijd los...
Maar ik vind het juist van als het halster of touw knapt want anders trekt het paard zichzelf soms kapot, denk aan nekletsel etc. ... Misschien wat meer oefenen met vaststaan....

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:46

wij hebben een soort rekkers met een zwakpunt in
als een paard echt gaat hangen breekt het zwak punt
maar ze moeten al heel veel trekken om het te laten breken

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:47

idd wat moonshine88 zegt, dat touw knapt niet voor niets. denk wel dat als je iets sterkers neemt (musketonhaak zou ik nooit nemen, zijn onmogelijk snel los te krijgen als er iets gebeurt) en het paard schrikt en gaat hangen, hij flinke schade aan z'n nek kan krijgen.

Je kunt beter zorgen dat je pony braaf blijft staan, en hem anders eerst niet vast zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:48

ietjelover schreef:
little_birdy schreef:
wij werken met van die haken die ze voor het klimmen hebben die knappen bijna nooit

Maar bij mij breekt dan of het halster of het touw wel.
als ze iets niet willen trekken ze zich toch wel los.
Geloof niet dat er iets tegen de kracht van 400 kilo kan.

En dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je paard zich niet los kan trekken. Als je je paard aan een longeerlijn hebt heb je ook genoeg speling om ´m gewoon met je ene hand vast te houden en ´m met de andere af te spuiten. Sowieso als je paard wil gaan trekken (dus nog voordat je spullen kapot zijn) ben je al te ver gegaan.

Bij mij zijn er ook wel longeerlijnen, halsters en touwen gesneuveld. Toen vond ik het tijd om het anders aan te gaan pakken. Ik wil namelijk graag dat mijn paard met mij meewerkt zonder dwang. Werkt voor ons allebei prettiger :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:50

Mijn verzorgpaard schrok eens op de spuitplaats, *knap* paniekhaak doormidden, was overigens gewoon een halstertouw. Kan gebeuren, is daarna ook niet meer gebeurt, en we hebben nogsteeds een paniekhaak :) Overigens heeft mij verzorgpaard ook ooit wel is een halster doormidden gebroken.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:09

Mijn paard is nog nooit losgebroken maar ik heb voor de zekerheid altijd een strotouwtje. Als ze dan losbreekt dan breek het strotouwtje als eerste :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:14

de muesketon van een halstertouw of longeerlijn is meestal het "zwakke" punt van het geheel. En nee je paard is niet zo ongeloofelijk sterk gezien de hond van m'n broer al eens de musketon van m'n longeerlijn heeft over getrokken.

Belangrijkste is eigenlijk dat je je paard niet leert hangen, want uiteindelijk heb ik liever dat er iets breekt bij in paniek hangen dan dat m'n paard iets in z'n nek verrekt of een snijwonde krijgt.
Ik lap ook el eens een halstertouw of longe op door een nieuwe musketon of karbijnhaak te kopen.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-08-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt