Rijden zonder singel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marisseudine

Re: Rijden zonder singel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:34

toevoeging: de eerste keer reed ik niet langer dan een kwartier. daarna goed controleren of iets geschoven heeft o.i.d. en telkens weer blijven controleren na het rijden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:57

Ik denk dat het mogelijk is maar dan moet het paard ook wel de bouw mee hebben. Als ik naar mijn paard kijk die toch vrij rond is denk ik dat je heel snel een schuivend zadel krijgt als je niet helemaal in balans zit. Als het paard een smaller bouw heeft en een wat hoger schoft heb ik persoonlijk het idee dat het zadel sowieso steviger ligt.

xMaud_bvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:17

misschien kun je een singeldekje kopen de singel eraf laten en er dan een borsttuig of/met een staatriem ? of een gat in je singel laten maken dat de bult niet onderdrukt word

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:22

Ik denk dat een 'gat' in de singel alleen mogelijk is als de plek erg klein is of maar deels op de singel plaats zit.
Ik denk dat de directe omgeving van de bult ook erg gevoelig is. daar zou ik dus niet direct iets willen hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:16

Tigra_ schreef:
Ik denk dat het mogelijk is maar dan moet het paard ook wel de bouw mee hebben. Als ik naar mijn paard kijk die toch vrij rond is denk ik dat je heel snel een schuivend zadel krijgt als je niet helemaal in balans zit. Als het paard een smaller bouw heeft en een wat hoger schoft heb ik persoonlijk het idee dat het zadel sowieso steviger ligt.

Je hebt toch beugels? Als je naar links begint te schuiven even wat gewicht op je rechterbeugel en je zit weer recht. En ook als je zadel scheef ligt kun je zelf nog wel recht boven je paard zitten.

Mijn paard is ook rond, en overbouwd. Ben eerder bang dat ik op z'n hals terecht kom := Dus ik ben erg benieuwd hoe dat volgende week zal gaan :) Met zadel en al vallen lijkt me overigens minder eng dan vallen en aan je beugel blijven hangen, of dat je paard met het zadel ergens achter blijft haken.

Wat voor paard heb je ts?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:08

Koper schreef:
Tigra_ schreef:

Je hebt toch beugels? Als je naar links begint te schuiven even wat gewicht op je rechterbeugel en je zit weer recht. En ook als je zadel scheef ligt kun je zelf nog wel recht boven je paard zitten.

Mijn paard is ook rond, en overbouwd. Ben eerder bang dat ik op z'n hals terecht kom := Dus ik ben erg benieuwd hoe dat volgende week zal gaan :) Met zadel en al vallen lijkt me overigens minder eng dan vallen en aan je beugel blijven hangen, of dat je paard met het zadel ergens achter blijft haken.

Wat voor paard heb je ts?

Denk dat het in de praktijk voor 9 van de 10 mensen erg tegen gaat vallen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:19

Dit lijkt mij in mijn opzicht geen onoverkomelijk probleem, aangezien het om een half jaar gaat.
Ik weet niet of je zonder singel kunt rijden - in theorie ongetwijfeld, maar in de praktijk...?
Is wandelen geen (minder aantrekkelijke) optie?
Wat misschien ook een fijne, relatief veilige vervanging kan zijn, is steppen; het paard naast de step dus. :)

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 06:40

nickyu schreef:
SaskiaE schreef:
Op advies van de arts moet ik hem juist laten lopen/stappen om weer conditie op te bouwen....

Dus voordat je überhaupt stelt dat ik mijn paard geen rust gun, zou ik eerst even vragen hoe de zaken liggen.

Aangezien hij een stapmolen verschrikkelijk vindt, longeren o.i.d. ook maar het heerlijk vindt om naar buiten te gaan, kies ik hiervoor.....en uiteraard wissel ik dit af met andere bezigheden..mijn paardje is mijn alles!

val je niet aan .. vroeg het me af ..vreet je niet op Y;(
en gezien je vraag ging ik er helemaal niet van uit dat je helemaal niet aan je paard dacht
of er rekening mee wilt houden etc etc ..

is juist positief dat je nadenkt over bescherming van de rug ..
met alleen stapwerk , goed op je kunt zittend valt het ook wel mee hoor ,

maar niet goed zittende mensen , hobbellende , stuiterende weinig zit vlees hebbende op de knobbels zittende
op een smal/dun paard met weinig rug bespiering in een draf en dan niet op conditie opbouw stap ritten , maar uren lang , in alle gangen en maten ..is een heel ander verhaal

daar ik hiervandaan niet kan zien hoe jij of je paard gebouwd zijn , en rijd kan ik daar nada niks noppes over zeggen
en heb dat dus ook verder niet gedaan

neem aan dat je arts met stappen / lopen om de conditie op te bouwen niet als 1e aan rijden dacht ivm de lokatie van de wond

stapmolen lijkt me idd dood vervelend voor een paard ,
longeren in de lijnen vinden die van mij ook verschrikkelijk , maar je kan het best wel leuk maken
met wat basis grond werk (kom voor , stay , back , weit(rechts) , hierom (links) , hindernisjes (niet om over te springen
maar voor en achteruit tussen door , slalom etc ) houd je het voor beiden beetje interessant
en buiten wandellen aan de hand , evt met hoofdstel/bit mocht je zonder soms niet genoeg te vertellen hebben

en zoals gemeld in het vorige bericht ..
Citaat:
als je ook zonder zadel goed op m kan rijden is (een simpel is dan al voldoende) bbpad
of een western pad een betere optie
als bescherming voor het paard voor jouw zit knobbels

leek me de meest comfortabele optie voor beiden :j

Zou het zelf DOODeng vinden .. ben al eens gevallen met zadel en al (niet mijn paard of zadel , maar de stoot brak dus ..en paard verstapte in een van buiten niet zichtbaar gat in het zand , konijnen gang oid)
paard bleef met 1 voet aan de beugelriem hangen .. en ik kwam amper onder het zadel vandaan
mijn voeten zaten ook nog vast in de beugels

met dat beeld nog helder voor me ,
lijkt het me velen malen veiliger te vallen met een
bbpad of western pad
en had daarom dus dit gemeld
Citaat:
als er dan "iets"zou gebeuren is dat met zoiets een stuk veiliger (vooral voor je paard
maar ook voor jou ) dan als wanneer je met een zadel en al zou vallen

ik ben niet boos ofzo :o hoop jij ook niet
mijn tekst is helaas duidelijk anders overgekomen dan bedoeld Y;(

Kan gebeuren ;-) ben niet boos! :D

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:42

je kan ook zonder zadel rijden.
of een gel zadel. geen gel pad maar een een soort dekje geval

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:59

Ik zou wel als je het een keer test het sjabrakje weglaten tussen zadel en paardenrug. Hooguit zo`n antischuif gelpad ertussen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:01

simodi schreef:
secricible schreef:
in hongarije rijden de zogezegde "cowboys" op de puszta allemaal op zadels zonder singels. Alleen het opstappen is pittig, ik heb er toen ook opgezeten, even een voetje om er op te komen. Je zal alleen goed stabiel moeten zitten en een zadel moeten hebben dat perfect past.
In hongarije wordt het gedaan omdat de paarden tijdens het werk moeten kunnen liggen en zitten en dan kan een singel in de weg zitten.

Hoe blijft een zadel liggen als een paard moet zitten of liggen, dan valt het er zonder singel toch af!!!

Dat is ook het achterliggende idee, het zadel glijd er inderdaad gewoon vanaf als het paard gaat zitten. Eventueel (bijvoorbeeld als het paard op de zij gaat liggen) glijd het zal mee, zodat het niet ongemakkelijk gaatvzitten voor het paard. Op het moment dat ze verder rijden leggen ze het zadel er binnen een seconde weer op en kunnen ze verder. Geen gedoe met aansingelen enzo.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:04

wietskewin schreef:
Wat ik altijd doe is gewoon een hele lange beugelriem... daar 2 beugels aan en die over de rug hangen met een dekje met een dekensingel eromheen... werkt prima! door je eigen gewicht verplaatst deze dus ook niet! geen singel nodig en je kan dus gewoon rijden!

Dan komt van beugelriem alle druk op een gedeelt van de rug. Dan kan hij toch last krijgen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:01

Fijn dat dat opgehelderd is in een topic van 2 jaar oud...

Fenna10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:26

Ik heb ook zonder singel gereden. Hij schoot tijdens het rijden los (nog steeds geen idee hoe dat kan hahaha) ik merkte het pas toen ik wou afstijgen. Ik was in iedergeval snel beneden :) . Zolang hij/zij niet echt veel raars doet denk ik dat het gewoon kan.