Ongebroken bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:26

saenenvi schreef:
Heb een heel gevoelige draver en zij loopt supergoed op een ongebroken trensje (van Imperial Riding). Ze reageerde heel slecht op een gebroken trens. Bij een enkel gebroken gooide ze steeds haar hoofd omhoog bij het minste teugelcontact en dubbelgebroken ziet ze helemaal niet zitten, dan loopt ze de hele tijd te rommelen met het bitje en snokken aan de teugels.
Met een ongebroken trensje had ik meteen een heel ander paard: compleet ontspannen en ze zoekt zelf contact op de teugel. Echt een gigantisch groot verschil. Haar houding is totaal anders nu, geen nerveus gedoe meer. Ze is gewoon veel te gevoelig voor een gebroken bitje. Haar reactie op druk is juist om nog harder te gaan lopen en nog harder te gaan drammen. Ze loopt echt onder je uit als de druk haar te groot wordt. Iedereen adviseerde een scherper bit (vb een pessoabit) om meer controle te krijgen maar ik ben heel blij dat ik daar niet naar heb geluisterd en een zacht, stil bitje heb genomen voor haar. Ik zou het iedereen aanraden. Had in het begin wat twijfels omdat iedereen zie dat ik geen controle meer zou hebben in noodsituaties met een ongebroken trens, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest en ik rij er nu toch al meer dan een jaar mee. Sinds ze een zacht bitje heeft, is ze veel meer ontspannen en als ze ontspannen is wil ze heel graag voor je werken.

Ow wat fijn! Mijne loopt op dit bitje ook zo fijn!

ShauniBef

Re: Ongebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:32

Paard van mijn zus rijd ook een ongebroken. Nog een tijd een KK WH-Ultra erin gehad, maar daar ging hij erg op hangen. Op het ongebroken bitje loopt hij super.

Fries wat ik gereden heb reed ik zelf altijd met een dubbel gebroken bustrens van HH. Paard werd op een ongebroken gereden maar liep daar dus absoluut niet lekker op..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:19

Hallo, ik ben op zoek naar een 12,5 ongebroken bit met KLEINE ringen wie weet waar ik deze kan krijgen.

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:07

Mijn zus en moeder rijden met z'n bit omdat hun paarden sterk waren
En ze zijn er alle twee heel tevreden over

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:48

Ik ben er ook heel tevreden over, af en toe probeert hij nog wel Es' om zijn hoofd in de lucht te gooien.
Het verschil nu is dat hij veel makkelijker te rijden is.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:53

mijn paard loopt soms onrustig in de aanleuning met een dubbelgebroken trensje.
hij is wel licht in de mond, maar soms kan hij zich vastzetten op het bit en als ik een ophouding geef
beginnen drammen.
is het proberen waart om een ongebroken bit te proberen?
en ga ik hem niet zwaarder maken in de mond op die manier?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:59

Ascot gooit me er binnen 5 minuten af wanneer ik het waag hem met een gebroken bit te rijden... Vaak genoeg het verwijt gekregen dat het bit te scherp is, dat ik de pony ermee verziek enz enz; pony in kwestie verteld me wat anders.

florence123 schreef:
mijn paard loopt soms onrustig in de aanleuning met een dubbelgebroken trensje.
hij is wel licht in de mond, maar soms kan hij zich vastzetten op het bit en als ik een ophouding geef
beginnen drammen.
is het proberen waart om een ongebroken bit te proberen?
en ga ik hem niet zwaarder maken in de mond op die manier?

Proberen kan je altijd. Of je het paard zwaarder maakt in de mond ligt geheel aan jou hand; hou teugelhulpen zo licht als uiterst noodzakelijk, en dan is er niks aan de hand

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:42

ik kan ook altijd een enkelgebroken happy-mouth bitje proberen
ik ken iemand die ermee rijd en het lijkt erg fijn

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:58

hier ook een ongebroken bustrens
ziezo laat nu ook zijn kaak los wat resulteerd in een super relaxt en fijn aanleunend paard,
wat niet MEER bezig is met het bit dan met het rijden,
bevalt echt super goed hij houd van rust in zijn mond ..
ik ben blij en me peerd ook!! *\o/*

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:18

Ik had nog even een vraag en wellicht weten jullie het antwoord:

Ik rij sinds een paar maanden met een ongebroken trens. Hij is hier heel fijn mee te rijden maar hij steekt vaak zijn tong uit zijn mond (heel kort en dan doet ie hem weer naar binnen). Ben er op gaan letten of ik te streng ben in mijn handen maar ik heb gewoon een normaal contact. Zou dit met een correctiebit (dus meer tongvrijheid) over gaan?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:12

Het kan er mee over gaan, maar dit is geen garantie. Mijn voorkeur heeft dan wel een lichte tongboog; hoe groter de boog, hoe meer het in het gehemelte prikt nl