Wie kan en wil wat zeggen over deze zweetafdruk van de rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:40

Mij is altijd geleerd dat je als een paard gezweet heeft onder het zadel je het HELE zadelafdruk ook bezweet moet zien, daar waar het droog is zit het zadel te strak/knelt het waardoor de huid daar niet eens kan zweten.

Verder idd bij schroft te krap, achter te lang maar kwam misschien door het bontje.. Tip: laat een zadelmaker komen, toon deze foto, stel je vragen en kijk na of je zadel wel past.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:23

Ik denk ook dat het droge komt door druk/knellen :j
je beschrijft een staprit, en dan zit je dus ook de hele tijd ;)

aerdenhout1

Re: Wie kan en wil wat zeggen over deze zweetafdruk van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:22

Als de droge plekken zouden wijzen op knellen, dan ligt dit zadel zeker niet goed, de schoft en de rug zijn droog n.l :Y)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:31

Mij is dan weer geleerd dat droge plekken betekenen dat het zadel knelt omdat de huid dan niet kán zweten. Dus drie verschillende verhalen :Y)
Ik vind het altijd wel lastig om te bepalen welke klopt, aan de hand van een foto, zeker bij zo'n grote droge plek.

Keertje Plip'en geen idee?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:25

Als je wilt dat dit paard onder het zadel ook op de rug en het schoft zweet gaat opsparen...
dan moet TS gewoon niet meer strak aansingelen :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:30

Een zadel zou wel HEEL erg moeten knellen wil een paard op die plek niet kunnen zweten. :') Denk even na, juist als je iets dat geen vocht doorlaat strak op je huid hebt, ga je daaronder echt wel zweten hoor...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:32

klopt, dit zadel zit juist in het midden te strak,
het kan zijn dat het 'wipt', daardoor krijg je witte haren voor en achter. en daarom ga je denken dat je zadel brugt.

het zou raar zijn om daar niet te zweten omdat er geen druk is, aangezien het er bijna net zo warm moet zijn als op de andere plekken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:33

Ik heb dat van een zadelmaker, dat er teveel druk is zodat de zweetklieren afknellen
Het is een twijfelachtig verhaal, niemand weet hoe het echt precies zit?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:35

Nibbit schreef:
Ik heb dat van een zadelmaker, dat er teveel druk is zodat de zweetklieren afknellen
Het is een twijfelachtig verhaal, niemand weet hoe het echt precies zit?

Ik kan me dat echt niet voorstellen hoor, vraag het eens aan een bioloog, maar ik denk dat dit niet mogelijk is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:36

Ik rijd mijn eigen paard met een recent en deskundig op maat gemaakt zadel en met betrekkelijk losse singel...
Maar juist onder het zadel is zij altijd droog en aan de randen van waar het zadel ligt zie je opgespaard zweet en vuil.

Werkelijk: een goed passend zadel hoort droog te zijn in het midden, met aan de buitenzijde opgespaard zweet en vuil.

Je kunt er alle theoriën op los laten, maar zo is het nu eenmaal :D

Een knellend zadel kun je overigens niet zien aan de vorming van zweet onder of naast het zadel... dat zie je aan de mate van zwelling ongeveer 5 minuten nadat je het zadel hebt verwijderd. Huid die afgekneld is geweest, zal dan opzwellen en dat is heel wat anders dan zweetvorming.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:16

Drukplekken zijn vaak droge plekken, zeker bij puntbelasting onder de beugelriemophanging bij boomloze zadels bijvoorbeeld. Dit worden dan later evt witte plekken, door het afsterven van de haren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:18

Megamutsj schreef:
Mij is altijd geleerd dat je als een paard gezweet heeft onder het zadel je het HELE zadelafdruk ook bezweet moet zien, daar waar het droog is zit het zadel te strak/knelt het waardoor de huid daar niet eens kan zweten.

Verder idd bij schroft te krap, achter te lang maar kwam misschien door het bontje.. Tip: laat een zadelmaker komen, toon deze foto, stel je vragen en kijk na of je zadel wel past.

Precies.
En een zadelmaker die een zadel aanmeet met dekje?

Volgens de eerdere theorie zou dan de ruggewervel bezweet moeten zijn, en op een randje na is deze droog, wat zou betekenen dat ook daar strak contact is.

Daarbij zou je regelmatig een zadelamker moeten laten komen, je paard veranderd met de jaargetijden.

Ik zeg andere zadelmaker.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:21

De ruggewervel juist niet, als het goed is biedt je dekje/bontje ruggegraatvrijheid en blijft deze dus vrij van contact met iets. Dan hoeft daar dus geen zweet te zitten. Tenzij het paard dus zo bezweet is dat alles nat is :+

Onder het zadel moeten de haren glad liggen en moet het gelijk bezweet zijn. Is dat niet zo dan drukt het ergens (dro(o)g(er)) of beweegt het teveel (rommelige haren)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:31

Britt schreef:
De ruggewervel juist niet, als het goed is biedt je dekje/bontje ruggegraatvrijheid en blijft deze dus vrij van contact met iets. Dan hoeft daar dus geen zweet te zitten. Tenzij het paard dus zo bezweet is dat alles nat is :+

Onder het zadel moeten de haren glad liggen en moet het gelijk bezweet zijn. Is dat niet zo dan drukt het ergens (dro(o)g(er)) of beweegt het teveel (rommelige haren)

Ben ik met je eens.
Ik heb het over de foto van ts, mn die van boven.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:13

Ik heb altijd bij paarden een gelijke bezweting gezien mijn paard heeft waar het zadel ligt overal evenveel zweet. Bij een vriendin zag ik ook plekken die droog waren rommelig een hele streep over de rug. Mijn gevoel zij al dat het zadel niet goed lag want er hoort geen droge streep over de rug te lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:14

Zweetafdrukken blijven gewoon moeilijk / niet goed te beoordelen, je kunt voor elke rare plek allerlei uiteenlopende redenen bedenken van juist heel goed tot heel slecht...en het is gewoon gissen.

Eigenlijk de enige zweetafdruk die wat zegt is een afdruk waarop je de gehele kussens netjes in zweet in het paard ziet staan, behalve een klein droog plekje bvb. aan weerszijden van de schoft waar het kopijzer van het zadel te krap is, dit is zo'n typisch beeld dat het wel herkenbaar is.

Alle andere plekken zijn vaak toch een kwestie van gissen, en zeker grotere droge plekken hoeven echt niet te betekenen dat je zadel meteen prut is.

Bij twijfel kun je het beste iemand laten komen die een digitale drukmeting uit kan voeren terwijl je rijdt, zodat je synchroon lopend beeld hebt van het rijden, met daarnaast de meting van de druk-meet-pad zodat je kunt zien of er op bepaalde plekken meer of minder druk ontstaat tijdens het rijden....èn het allerbelangrijkste: of die druk ook zorgt voor pijn / ongemak / schade bij het paard.

Zodra je bij 99% van de zadels in de stijgbeugels gaat staan, komt het ruitergewicht ineens veel meer rond de schoft te liggen dan wanneer je echt op het hele zadel zit. Maar meer gewicht op een kleinere plek hoeft nog niet meteen te betekenen dat dit dan ook echt schadelijke / pijnlijke puntdruk is.

Bij zo'n drukmeting zie je de echt vervelende plekken oranje-rood oplichten, groene of blauwe plekken zijn plekken van meer druk dan in het omliggende gebied, maar deze druk is niet weefsel-beschadigend zeg maar.

Daar zou je dus pas echt wat aan hebben om te beoordelen waardoor die plekken nu ontstaan en hoe heftig de druk daar nu eigenlijk is :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:18

Ik verbaas me over sommige reacties hier :=
(lang niet bij iedereen hoor, reactie pmarena vind ik bijv heel correct)

TS, laat je nog weten hoe je zadelmaker tegen je foto's aankijkt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:26

Het zadel is te lang, dat valt mij meteen op, het ligt op de lendenen.
Dat het middenstuk droog is wel logisch, het is toch de bedoeling dat het paard wat ruimte over heeft om de rug bol te maken. Je zegt dat je alleen gestapt hebt, dan heeft het paard dus niet veel met de rug gewerkt, zou je veel galop hebben gereden of wat specifiekere oefeningen dan zou je ook wel zweet op het middenstuk zien.
Ligt bij een normale stand het zadel al strak over de rug dan komt het bij ruggebruik los van voren en van achteren, lijkt me niet fijn voor het paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:32

Als een zadelmaker een zadel past met een dekje eronder opdat dan de druk beter verdeeld wordt, past het zadel niet.
Heb je geen hightech dingen voor nodig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:38

De lengte van het zadel is wel een lastig punt, de rug is erg kort en het zadel is daar al op aangepast (kortere kussens). Ik vraag me af of de afdruk zo groot is ivm de grootte van het bontje? Dus de bontrand die ook warmte geeft en dat het daarom daaronder ook heeft gezweet? Als ik de foto's mét zadel zie valt de lengte namelijk best mee? Ook ivm de breedte van de afdruk aan de achterkant, dat kan nooit van de zadelkussens zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 11:48

LEES AUB EERST TOPIC DOOR VOOR ANTWOORDEN!!!

OA @ anneliedj, nog een maal, de lengte vn het zadel kun jij zo niet beoordelen, het zweetoppervlakte toont vele malen groter door de bontrand van het bontsjabrak, het zadel is idd precies zoals Britt aangeeft op zijn korte rug gemaakt.
Ik durf zelfs te beweren dat het gedeelte waar gezweet word dus aan de randen dat dat allemaal van het bontje is, en dat het draagvlak van het gehele zadel zo goed als droog is.

@Dees, wat jij noemt heb ik dus onmiddels ook meerdere malen gehoord van zadelmakers, droog is goed, het zweet waar beweging is en beweging brengt lucht dus zweet, stille ligging zoals in het midden geen lucht dus droog, of het klopt weet ik niet maar het zijn vrij intressante dingen :-)

Dit paard heeft GEEN last van DRUKPLEKKEN, ook NIET van WITTE haren, nog nooit gehad en ook GEEN ZWELLINGEN naar het rijden op de zadelplek.

Ik heb geen klachten, ik vind gewoon de afdruk opvallend omdat ik ook altijd dacht dat het egaal bezweet moest zijn en dat is wat mij zelf aan het twijfelen zet.

Ik hbe helaas tot nu toe nog geen reactie van de zadelmaker gehad, maar die komt wel en zodra ik dat heb post ik het hier.

Verder ben ik opzoek naar een goede onafhankelijke zadelpasser voor een second opinion, die ook een eventuele drukmeting in Limburg kan doen ;)
Waarom een second opinion, omdat ik dit gewoon heel intressant vind en ik begin te denken dat het alleen uit te sluiten is doormiddel van meting.
Verder is het gewoon erg moeilijk, betrouwbaarheid ;)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 15-08-12 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:49

wel interessant...
waarom wil je wel een second opinion als je denkt dat het wel goed zit en je geen klachten hebt?

ik heb ook(nouja,pony dan)meer zweet aan de achterkant van het zadel dan voor...maar geen klachten oid.
dus volgens mij kan het niet heel veel kwaad?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:58

Ja dat vraag ik me ook af.
Het is bij me opgekomen dat de grote afdruk kan komen door een bontje maar ook dan is het niet goed, het bontje is immers bedoeld om de druk te verdelen. Bij mijn eigen zadels kan ik altijd wel het verschil zien tussen de afdruk van het zadel en waar het bontje er onderuit steekt maar dat is hier niet zo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:00

Maar is een PLIP-pad geen optie? Of zo eentje zelf maken, zo'n Carola-pad, toch? Geeft iig weer waar de druk zit, mits alles niet teveel beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:01

Ik maak me ook niet zo snel heel druk over afdrukken(zeg niet dat ts dat wel doet overigens).
Vind het belangrijker om te voelen,en te ervaren...
Staken,bokken,rennen of zwellingen zeggen mij meer dan een zweetplek..
(tenzij die zweetplek er écht absurd uitziet. Maar dan had de mijne al wel wat laten merken..)