zadel voor weke korte rug met hoge schoft.... ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:32

Je hebt een MSFC fitter zeg je. Zijn de zadels van MSFC niks dan? Ik heb ook een paard met korte rug en hoge ver doorlopende schoft en heb me net (sinds een maand) een MSFC zadel aangekocht. Deze laat de schoft als haast enige mooi vrij bij mijn paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 14:40

3timesmom schreef:
Je hebt een MSFC fitter zeg je. Zijn de zadels van MSFC niks dan? Ik heb ook een paard met korte rug en hoge ver doorlopende schoft en heb me net (sinds een maand) een MSFC zadel aangekocht. Deze laat de schoft als haast enige mooi vrij bij mijn paard.

Voor mijn paard niet geschikt helaas. de prof heeft een te rechte boom, de barracuda liep mijn paard helemaal niet lekker mee.

Hier nog een lijst met zadels met bananenkussens ( voor korte rug ) : http://www.loaditup.de/files/659101_3v6xs2bk7d.pdf

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:43

wij hebben een op maat gemaakt zadel van MSFC dat helpt heel goed

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:00

Calvacadour schreef:

Maar de boom zal hetzelfde blijven waarschijnlijk...... BIJ MSFC hebben ze een paar soorten zadelbomen.
Bij MSFC zadels maken ze gebruik van verschillende engelse zadelmakers omdat die verschillende bomen kunnen aanbieden. Zo komt de prof bij Ideal vandaan ( maar die boom is te recht ) en de barracuda bij Sankey ( maar daarmee liep mijn paard echt niet goed ).

Maarre wel super hoor dat iedereen meedenkt ! :j +:)+

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:17

Maris schreef:
Calvacadour schreef:

Maar de boom zal hetzelfde blijven waarschijnlijk...... BIJ MSFC hebben ze een paar soorten zadelbomen.
Bij MSFC zadels maken ze gebruik van verschillende engelse zadelmakers omdat die verschillende bomen kunnen aanbieden. Zo komt de prof bij Ideal vandaan ( maar die boom is te recht ) en de barracuda bij Sankey ( maar daarmee liep mijn paard echt niet goed ).

Maarre wel super hoor dat iedereen meedenkt ! :j +:)+

ik weet niet zoveel van de zadels maar ik weet alleen dat ons zadel van MSFC is en dat het helemaal is aangepast aan de rug van ons paard verder weet ik er niks van af *D

DoTiramisu

Re: zadel voor weke korte rug met hoge schoft.... ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:32

Mn passier heeft niet te lange en niet te korte kussens!
Een heel goed zadel :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:01

Misschien is Sommer wat. Dit merk heeft iig zadels met een kussenlengte van 46cm. Op www.sattelmacher.com kan je meer info vinden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:36

Een Jaquar ,

Deze zijn ontworpen voor paarden met korte en/of holle rugvormen en tevens voor paarden met hoge schoft.
Een enkele keer komen ze tweedehands te koop op MP, en anders zou je de Heuvelhoeve eens kunnen benaderen

kijk maar naar de foto voor een indruk:
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:55

Ik heb op mijn paard met redelijk wat schoft en een hele korte rug een Kieffer Lech profi. Deze is 46 cm lang bij een 18 inch zit, dus niet echt lang voor een zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:54

Maris schreef:
Hoi,

Ik ben aan het rond kijken naar een ander zadel voor mijn paard. Maar dat is nog niet gemakkelijk !
de meeste zadelbomen zijn niet gebogen genoeg voor zijn rug. Merken als Kent & masters, thorowgood, wintec, anky vallen allemaal om die reden al af.
Zaldi was mijn zadelmaakster niet weg van omdat die schijnen te kunnen knijpen bij de schoft ---> ??

Wie heeft er ook een paard met een behoorlijk curved rug ? en welk zadel ligt daar dan op ?

zaldi knijpen bij de schoft? Nog nooit gehoord!
lijkt me sterk. Op de barokke met zeer brede schouders en schoft paarden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:04

knijpen van een zaldi nooit van gehoord misschien als het een verkeerd aangemeten maat is maar in het land van de korte paardenruggen is dit een veelgebruikt zadel :D maar goed zadels zoals harry dabbs , jaguar , amerigo zijn iid geschikt voor kortere paarden.
misschien een zadel wat voor friezen ontworpen is.

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:05

ik volg dit onderwerp even

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:10

Ik heb een County Competitor voor mijn paard met korte rug. Overigens heeft hij geen hoge schoft. Dit zadel heeft inderdaad korte kussens en sluit over de hele rug goed aan. Alle Duitse merken waren te recht voor mijn paard.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:17

ook ik volg dit even want ben ook druk rond aan het kijken naar een zadeltje en in eerste instantie wil ik ook opzoek gaan naar een Zaldi. Ik ben alleen bang dat er niet zoveel 2e hands Zaldi zadels zijn.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:20

Herkenbaar, ik ben na veel passen van zadels uiteindelijk uitgekomen bij Daaleman. Niet goedkoop maar dit zadel ligt heel goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:05

frensje schreef:
Herkenbaar, ik ben na veel passen van zadels uiteindelijk uitgekomen bij Daaleman. Niet goedkoop maar dit zadel ligt heel goed.

Daaleman heeft als nadeel de smalle ruggegraadvrijheid. Kan niet voor alle paarden ( vind ik ).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:07

Kijk eens bij Kieffer,heb ik ook op mijn paard met hoge schoft liggen omdat die een erg teruggesneden boom hebben :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:08

Quebelle schreef:
Kijk eens bij Kieffer,heb ik ook op mijn paard met hoge schoft liggen omdat die een erg teruggesneden boom hebben :j

Klopt , maar vaak wel te lange kussens en een te rechte boom. Ik zie bij Kieffer zadels steeds ook alleen maar een medium boom ??

Maar dank je wel voor het meedenken !

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:16

kieffer lusitano of fryso zijn ontworpen voor barokke rassen en die zijn kort :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:24

TS, heb je een foto van de rug van je paard?

Mijn haf (korte rug, hoge schoft en extreem breed) heeft een semiboomloos Trekker zadel waar ik mee rijdt. Was op het moment van passen volgens de zadelpasser het enigste waarmee ik kon rijden ivm het bruggen van een boomzadel.
Het is een prima en fijn zadel voor haar maar ik vind er voor het serieuzere dressuurwerk te weinig steun qua beenligging aan zitten. Qua zitten is het wel een super zadel op lange afstanden.

Toch hoop ik nog steeds een 'gewoon' engels zadel te kunnen vinden nu haar rug beter getraind is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:29

jus schreef:
kieffer lusitano of fryso zijn ontworpen voor barokke rassen en die zijn kort :D

Kieffer Lusitano heeft een te rechte boom en de Fryso legacy te lange kussens :+
Maar wederom heel erg bedankt voor het meedenken !!

Jami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:36

Voor mijn Lusitano-merrie met korte, weke rug en hoge schoft heb ik een Zaldi Classic. Dit zadel heeft vrij korte kussens (48 cm.), een teruggesneden kamer en flexibele gebogen boom. Ik heb de boommaat gewoon laten aanmeten dus het knijpt zeker niet. Dit zadel heeft een diepe zit. Dat moet je zelf wel fijn vinden.
Verder heb ik voor dit paard een Ludomar Venus. Dit zadel heeft een gebogen, ultra-flex boom. De kussens zijn ook redelijk kort (50 cm.) en heeft veel ruimte bij de schouders/schoft en veel ruimte tussens de kussens. Maar goed een Spaanse Potrera moet je leuk vinden :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:58

Bedoelde de kieffer fryso persoonlijk geen ervaringen mee hoor , wel met de lusitano die van mij had een excellent boom weet niet of dat veel verschil maakt.
Wat voor ras is je paard ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 14:02

jus schreef:
Bedoelde de kieffer fryso persoonlijk geen ervaringen mee hoor , wel met de lusitano die van mij had een excellent boom weet niet of dat veel verschil maakt.
Wat voor ras is je paard ?

Die excellent boom van Kieffer zegt , dacht ik hoor, alleen maar wat over de zachtere zit voor de ruiter ( niets voor het paard ).
Ik heb een KWPN-er.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:42

Iemand nog ideeen ?
Vandaag is de MSFC zadelmaakster geweest met 6 zadels waarvan zij dacht dat ze misschien konden passen. 3 ervan gelijk de bus weer in ( MSFC, JC celebration en JC Blackjack ), die pastten niet.
Black Country eloquence liep hij super onder, maar ik zat niet lekker . snik.
Sommer Esprit en JC Tango liep mijn paard niet lekker onder.